Στην αποκάλυψη ότι δεν υπάρχει προϋπολογισμός για τη συντήρηση δημοσίων κατασκευών στην Ελλάδα, με αποτέλεσμα να είναι βέβαιο ότι κάποια στιγμή αυτές θα αρχίσουν να διαλύονται, υποδομές όπως γέφυρες, φράγματα και άλλα, προχώρησε ο πρόεδρος του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδος Γιώργος Στασινός. Μιλώντας στο PODCAST ΒΑΒΕΛ επισήμανε ότι πέραν των μηδενικών προϋπολογισμών συντήρησης, «δεν έχουμε δεδομένα, δηλαδή δεν ξέρουμε πια έχουμε».
Όπως ανέφερε το ΤΕΕ έκανε ένα σημαντικό έργο το οποίο είχε να κάνει με την καταγραφή τους στην πλατφόρμα του Εθνικού Μητρώου Υποδομών και πρέπει ενημερωθούν δήμοι, περιφέρειες και υπουργεία ώστε να αναλάβουν την ευθύνη συντήρησή τους. Το πρόβλημα είναι ότι κανείς δεν θέλει να αναλάβει την ευθύνη. Όπως αποκάλυψε «μου είπε χαρακτηριστικά ένας περιφερειάρχης, Γιώργο εγώ δεν θα βάλω καμία υποδομή. Τι εννοείς του λέω; Δεν θα δηλώσω καμία, μου λέει, γιατί άμα τις δηλώσω θα πρέπει μετά μόλις δημιουργηθεί μια ζημιά να πάω στα δικαστήρια. Αυτήν τη στιγμή δεν έχω χρήματα να το συντηρήσω, άρα γιατί να το δηλώσω;»
Ο ίδιος προτείνει να χωριστούν οι περιοχές ανά περιφέρεια ή με όποιο άλλο γεωγραφικό τρόπο εκτιμά η κυβέρνηση στη συνέχεια να βρει σε μια περιοχή ποια έργα δίνουν χρήματα, ποια κερδίζουν χρήματα όπως είναι παράδειγμα οι αυτοκινητόδρομοι που ήταν παραχωρήσεις και να πούμε επεκτείνουμε παράδειγμα της σύμβασης παραχώρησης και παίρνεις μαζί και άλλα 10 έργα που δεν δίνουν λεφτά να τα συντηρήσεις.
Το Ελληνικό
Ήταν υπερφιλόδοξο το σχέδιο, δηλαδή όταν πας να βγάλεις μια άδεια για ένα σπίτι να το φτιάξεις Κανείς δύο 3 4 χρόνια για να το φτιάξω από τη στιγμή που ξεκινάς όταν λέμε να φτιάξουμε μια καινούργια πόλη, Προφανώς δεν γίνεται σε 3 4 5 χρόνια. Κατά τα άλλα, νομίζω ότι υπάρχει πρόοδος.
Μηχανικό δεν βρίσκεις
Ειμαστε 125.000 και το λέω πολλές φορές το 2015, αν μου έλεγαν αν είμαστε πολύ λίγοι θα έλεγα ότι είμαστε πάρα πολλοί, αν πουν τώρα, αν ειμαστε πολλοί ή λιγοι θα πω ότι είμαστε λίγοι, γιατί εμείς πάμε με την παρέα με την ανάπτυξη της χώρας. Όταν υπάρχει ανάπτυξη είμαστε πρωταγωνιστές γιατί χωρίς εμάς δεν γίνεται και όταν δεν υπάρχει ανάπτυξη είμαστε από τους πρώτους κλάδους που πλήττεται. Πρέπει να καταλάβουμε ότι ο μηχανικός ουσιαστικά είναι ο επιστήμονας ο οποίος συνδεδεμένος με την καθημερινότητα του πολίτη, το μικρόφωνο που μιλάμε τώρα το φτιάχνει το σχεδιάζοντας μηχανικός στο τραπέζι, ενδεχόμενος σχεδιασμός μηχανικός, το κτίριο εννοείται, το σχεδιάζει μηχανικός, αλλά φτιάχνει και το δρόμο, φτιάχνει και τα φανάρια, ρυθμίζει την κυκλοφορία. Αν αρχίζεις να σκέφτεσαι από πόσα πράγματα, εξαρτάται η καθημερινότητα που τα κάνει ένας μηχανικός είναι απεριόριστα. Υπάρχουν επιστημονικοί κλάδοι πολύ σημαντικοί, άλλοι οι οποίοι εννοείται ότι είναι απαραίτητοι, αλλά δεν επηρεάζουν τόσο την καθημερινότητα του πολίτη.
Επέστρεψε το 60%-70% των μηχανικών
Στην κρίση μπορεί να έφυγαν γύρω στους 15.000-20.000. Επέστρεψαν πολλοί, θεωρώ χωρίς να μπορούμε να το μετρήσουμε ακριβώς ότι στον κλάδο μας σίγουρα επέστρεψαν 60 – 70% τουλάχιστον. Επίσης είναι σημαντικό για να επιστρέψει κάποιος να νιώθει ότι τα επόμενα χρόνια δεν θα γυρίσει και θα ξαναφύγει ότι τα επόμενα χρόνια θα έχει δουλειά, ενώ τα επόμενα 7 – 8 – 10 χρόνια τουλάχιστον νομίζω ότι στον κλάδο μας θα υπάρχει τα επόμενα 10 χρόνια αρκετή δουλειά, δεν ξέρω τι θα γίνει στη συνέχεια. Σίγουρα υπάρχει ανάγκη αυτή τη στιγμή και μια μελέτη πρόσφατα αναδείξαμε για περισσότερο προσωπικό γύρω από τις κατασκευές. Περίπου απασχολούνται 200.000 άνθρωποι, προσωπικό και τα επόμενα 3 – 4 χρόνια θα χρειάζονται γύρω στους 250.000, δηλαδή χρειάζεται να αυξηθούμε περίπου ένας για κάθε 4 άλλους να προστεθεί άλλος ένας. Συνολικά σαν προσωπικό, μας λείπουν γύρω στις 50.000. Οι μηχανικοί μπορεί να είναι 4 – 5 χιλιάδες , αλλά αυτούς θα τους βρούμε έτσι κι αλλιώς γιατί βγαίνουν από τα πανεπιστήμια σιγά σιγά. Δεν νομίζω ότι θα είναι το σημαντικότερο πρόβλημα οι μηχανικοι όσο θα είναι, το υπόλοιπο προσωπικό που χρειάζεται στην κατασκευή.
Το κόστος κατασκευής
Το κόστος κατασκευής, το λέω σε μία απλή αλλά ποιοτική κατασκευή, είναι περίπου 2.000€ το τετραγωνικό. Όταν έχτιζα κι εγώ οικοδομές για παράδειγμα λέω το 2008 και 9 έχτιζες με 850 – 900€. Βέβαια οι κατασκευές στην Ελλάδα μπορεί να είναι η πιο ποιοτικές κατασκευές που υπάρχουν σε όλο τον κόσμο αυτή τη στιγμή, είτε το δείς ενεργειακά είτε το δεις στατικά. Ένα καινούργιο κτίριο είτε με βάση κάποιες πολυτέλειες που έχουμε τέτοιες κατασκευές δεν υπάρχουν πουθενά στον κόσμο από όλες τις απόψεις και να αντέχει και να είναι ενεργειακά σωστή από όλες τις απόψεις. Νομίζω ότι ίσως χτίζουμε τις πιο καλές κατασκευές, έτσι σε ένα μέσο όρο. Η συντήρηση των παλαιών κατασκευών.
Καλό είναι να μπήκε στην κουλτούρα μας και η έννοια της συντήρησης των κατασκευών. Αυτό πρέπει να ξεκινήσει από τα δημόσια έργα. Καταρχήν γιατί δεν τα συντηρούμε και σε λίγο θα έχουμε πολύ σοβαρά προβλήματα και επίσης δεν τα παρακολουθούμε. Δηλαδή δεν ξέρουμε τι θα πεσει. Μπορεί να πέσει οτιδήποτε αλλά δεν το ξέρουμε. Το μαθαίνουμε όταν όταν θα πέσει βέβαια επειδή είμαστε μία σεισμογενής περιοχή είναι σημαντική και η ασφάλεια, δηλαδή θα πω χαρακτηριστικά το 70% των κατασκευών στην Ελλάδα. Των κτηρίων έχει κατασκευαστεί πριν το ‘55. Αυτό σημαίνει δεν έχουν καμία θωράκιση έναντι του σεισμού μηδέν. Άρα υπάρχει και μια ανάγκη να φτάσουμε σε μεγάλη πλειοψηφία κατασκευών μετά το ‘95 που υπάρχει μια σημαντική θωράκιση από το ‘55 μέχρι το 95 κάτι υπάρχει σιγά σιγά μετά το 95 είναι αρκετά ασφαλείς οι κατασκευές μας, επομένως μόλις φτάσουμε σε αυτό το σημείο να αυξηθούν αυτές οι κατασκευές, τότε θα πρέπει να σκεφτόμαστε γύρω από τη συντήρηση.
Για τα εκτός σχεδίου
Το Σύνταγμα του 1975 στο άρθρο 24 προβλέπει ότι θα γίνει πολεοδομικός σχεδιασμός σε όλη τη χώρα. Φτάσαμε κάποια στιγμή και το Συμβούλιο της Επικρατείας άρχισε να βγάζει αποφάσεις για κάποιον που έχτισε εκτός σχεδίου, ακυρώνοντας την γιατί δεν έχει πρόσωπο σε δρόμο. Σκέφτεται το κράτος. Ποιος κάνει πολεοδομικό σχεδιασμό; Κοστίζει πολύ, θα μας πάρει χρόνο. Δεν θα είναι στην παρούσα κυβέρνηση. Τι κάνω; Παίρνω το σκεπτικό της απόφασης του Συμβουλίου Επικρατείας και νομοθετώ ότι όποιος έχει πρόσωπο σε δρόμο κτίζει περνάνε άλλα 5 χρόνια, λέει το Συμβούλιο Επικρατείας. Μα το κράτος πάλι αυτοί που κυβερνούν δεν κάνουν τίποτα. Δεν με ακούνε, άρα θα βγάλω μια άλλη απόφαση. Μετά ακυρώνει την άδεια του Στασινού και λέει να έχει πρόσωπο σε δρόμο και ο δρόμος να είναι 6 M. Λέει η κυβέρνηση η επόμενη να νομοθετήσω. Αλλά γιατί το λένε; Το λένε γιατί βασίζονται στο ότι καμία κυβέρνηση δεν έχει κάνει πολεοδομικό σχεδιασμό. Φτάνουμε στην παρούσα κυβέρνηση που γίνεται το εξής εκπληκτικό.
Κάνει το θαύμα αυτή η κυβέρνηση και βρίσκει 400 εκατομμύρια να γίνει πολεοδομικό σχεδιασμό σε όλη τη χώρα μέσω των χρημάτων του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, λέει παιδιά πρέπει να κάνουμε 200 πολεοδομικά σχέδια. Λέω χαρακτηριστικά ότι περίπου 25-30 κατάφερε να προωθεί το Υπουργείο Περιβάλλοντος κάθε 10 χρόνια, δηλαδή για αυτά τα 200 θέλαμε και περίπου 100 χρόνια. Εμείς σε ενάμιση χρόνο τα αναθέσαμε όλα και τα 200. Αυτή η κυβέρνηση, αντί να πανηγυρίσει και να πει εγώ έκανα ότι δεν έκαναν οι κυβερνήσεις τα τελευταία 50 χρόνια, άρα τι κάνω; Προετοιμάζομαι το Υπουργείο Περιβάλλοντος και το Στε να εκδώσει 200 Προεδρικά Διατάγματα που είναι δύσκολο να τους στείλουμε 200 ΠΔ. Δεν θα τα βγάλει αύριο και σου λέει επειδή έβγαλε άλλη μια απόφαση το στε για την Πάτμο ξέρω γω για ένα ακίνητο εκτός σχεδίου θα νομοθετήσω, μα ρε παιδιά τι να νομοθετήσετε αφού σε 3 4 χρόνια θα έχουμε 200 Π ΙΔ και όλοι θα ξέρουμε τι χτίζουμε. Με απόφαση του Συμβουλίου Επικρατείας γιατί τα Π Δ θα περάσουν από το στε και αντί να πει αυτό η κυβέρνηση σκέφτεται να νομοθετήσει. Θεωρώ τελικά ότι μάλλον δεν θα νομοθετήσει γιατί θα πρέπει πάλι να βάλει έναν οριζόντιο κανόνα που το στε λέει ότι είναι κατά του οριζόντιου κανόνα, παρόλο που και το ίδιο ορίζει οριζόντιο κανόνα κάθε φορά όταν βγάζει ένα σκεπτικό οριζόντιο κανόνα ἔβαζε, δεν βάζει κάτι ιδιαίτερο. Για τις αποφάσεις δήμων που απαγορεύουν κτίρια
Είναι απαράδεκτο και νομίζω και παράνομο να προσπαθούν κάποιοι δήμαρχοι να νομοθετούν οι ίδιοι. Αντιλαμβάνομαι ότι μπορεί να έχουν άποψη για την περιοχή τους και να θέλουν ενδεχομένως πιο χαμηλά κτίρια ή και καθόλου κτίρια ή και πολύ περιορισμένα ή ότι κρίνουν γιατί και η κοινωνία εκεί για την περιοχή καλό, αλλά αυτό θα πρέπει να έρχεται ως αίτημα στο Υπουργείο Περιβάλλοντος να υπάρχει σχεδιασμός και να υπάρχουν αποφάσεις από την κυβέρνηση από το κράτος. Το να αποφασίζει κάποιος μόνος του αποφασίζω και διατάσσω δεν γίνεται. Παράδειγμα ο δήμος Βάρης Βούλας Βουλιαγμένης ή και ο δήμος Αλίμου διέταξαν οι δήμαρχοι διέταξαν, υπάρχει θέμα διαταγή δημάρχου σε διατάζω κύριε Διευθυντή της Πολεοδομίας να μην εκδίδεις άδεια σε όσους εφαρμόζουν αυτές τις διατάξεις. Αυτό δεν είναι κράτος δικαίου, αλλιώς να πάμε στις πόλεις κράτη που υπήρχαν κάποτε στην αρχαία Ελλάδα και να αποφασίζει ο δήμαρχος για τα πάντα. Ενδεχομένως υπάρχουν περιπτώσεις που κάποιες συνδυάζοντας κάποια άρθρα του οικοδομικού κανονισμού, πήραν παραπάνω ύψος. Αυτό όμως δεν μπορεί να οδηγεί σε τέτοιες αποφάσεις, θα πρέπει να πάνε με τη διαδικασία που προβλέπεται να πάρουν αποφάσεις Δημοτικού Συμβουλίου, ενδεχομένως να προτείνουν να εκδοθεί ένα προεδρικό διάταγμα για να υπάρξει σχεδιασμός και περιορισμός του ύψους. Δεν μπορεί να αποφασίζουν μόνοι τους.
Η πλήρης απομαγνητοφώνηση της συνέντευξης του προέδρου του ΤΕΕ Γιώργου Στασινού είναι εξής:
Ν. Φιλιππίδης: Γεια σου Γιώργο, καλώς ήρθες. Εισαι πολιτικός μηχανικός χρόνια, ασχολείσαι με τα συνδικαλιστικά, έγινες Πρόεδρος του ΤΕΕ κυριολεκτικά μέσα στο χαμό του πρώτου εξαμήνου του 2015 που ήταν τότε.
Γ. Στασινός: Τότε ήταν πολύ δύσκολο, αν θυμάσαι καλά κοιτούσαμε αν έχουμε κάποια λίγα χρήματα, γιατί οι κάρτες δεν λειτουργούσαν μετά από λίγο διάστημα. Εγώ κοιτούσα πώς θα πληρώσουν τους υπαλλήλους του ΤΕΕ, γιατί μου ειχε αφήσει κάτι χρέη 5 εκατομμύρια ο προηγούμενος Πρόεδρος και σκεφτόμουνα πως θα μαζέψω τα χρήματα για να τους πληρώσω. Και γενικά η κατάσταση ήταν πολύ δύσκολη.
Ν. Φιλιππίδης: Ο προηγούμενος Πρόεδρος να θυμίσουμε ότι ήταν ο πολύ ισχυρός εκείνη την περίοδο Χρήστος Σπίρτζης.
Γ. Στασινός: Ναι, που είχε γίνει υπουργός.
Ν. Φιλιππίδης: Bλέπουμε ότι τo TEE το οποίο συμπλήρωσε φέτος 100 χρόνια, έχει την τελευταία δεκαετία επεκταθεί σε πάρα πάρα πολλά θέματα, δηλαδή μέχρι πρότινος. Ξέρουμε ότι βάσει του νόμου του ιδρυτικού είναι σύμβουλος του εκάστοτε υπουργού που είναι αρμόδιος για θέματα της κυβέρνησης, αλλά βλέπουμε σε πάρα πολλούς τομείς. Σας βρίσκουμε ως ΤΕΕ και εσένα ως πρόεδρο σύμβουλος στο ελληνικό μια σειρά από πλατφόρμες, τρέχετε για πάρα πολλά ζητήματα που άπτονται αδειοδοτήσεων κλπ. Βλέπουμε στο ΟΑΚΑ, σας φωνάζουν.
Γ. Στασινός: Γενικά ό,τι δεν λύνεται μας φωνάζουν.
Ν. Φιλιππίδης: Θυμάμαι μια συζήτηση για την έναρξη των έργων στο ελληνικό που εσύ παρουσία 3 υπουργών οι οποίοι δεν γνώριζαν ήξερες την ακριβή ημερομηνία που η υπηρεσία θα απεμπλέξει γραφειοκρατικά προβλήματα που δημιουργούσαν συγκεκριμένοι υπάλληλοι. Ήξερες λοιπόν ποιος υπάλληλος θα επιστρέψει από άδεια και τι μέρα θα υπογράψει. Πώς μπορείς να τα ξέρεις εσύ όλα αυτά και να μην τα ξέρει ο υπουργός;
Γ. Στασινός: Είναι λίγο υπερβολή αυτό, αλλά μπορούσα να υπολογίσω περίπου τους χρόνους της δημόσιας διοίκησης και το ποιοι άνθρωποι ασκούν τα συγκεκριμένα καθήκοντα και πότε θα υπογράψουν περίπου λόγω της εμπειρίας. Γιατί ασχολούμαι με το επάγγελμα πάρα πολλά χρόνια.
Ν. Φιλιππίδης: Το Ελληνικό έχει προχωρήσει τελικά τόσο πολύ;
Γ. Στασινός: Ήταν υπερφιλόδοξο το σχέδιο, δηλαδή όταν πας να βγάλεις μια άδεια για ένα σπίτι να το φτιάξεις Κανείς δύο 3 4 χρόνια για να το φτιάξω από τη στιγμή που ξεκινάς όταν λέμε να φτιάξουμε μια καινούργια πόλη, Προφανώς δεν γίνεται σε 3 4 5 χρόνια. Κατά τα άλλα, νομίζω ότι υπάρχει πρόοδος, δεν θεωρώ ότι υπάρχει πρόοδος που λεγανε γιατι εγω δεν ειπα αλλα νομιζω ότι θα ολοκληρωθεί το έργο;
Ν. Φιλιππίδης: Οκέι, άρα κρίνεις και ότι οι ρυθμοί με τους οποίους προχωρά ότι είναι καλοί.
Γ. Στασινός: Είναι οι ρυθμοί που κινείται η χώρα.
Ν. Φιλιππίδης: Ποια ήταν η πιο μεγάλη δυσκολία που αντιμετώπισε αυτό το έργο;
Γ. Στασινός: Νομίζω η δυσκολία ήταν να ξεκινήσει. Εφόσον ξεκίνησε μετά πήρε ένα ρυθμό που άλλοτε αυξάνεται, άλλοτε μειώνεται, αλλά εν τέλει θα γίνει με τις δυσκολίες που θα αντιμετωπίσει και πιστευω θα λυθουν.
Ν. Φιλιππίδης: Ναι, η αλήθεια είναι ότι βλέπουμε να γίνονται ταυτόχρονα πάρα πολλά έργα, πραγματικά οι μηχανικοί έχετε γίνει ανάρπαστοι, όχι μόνο των έργων, γιατί γίνονται και άλλα έργα, ενεργειακά, ψηφιακά, κάθε είδους μηχανικοί αυτή τη στιγμή βρίσκουν εύκολα δουλειά.
Γ. Στασινός: Μηχανικό δεν βρίσκεις. Ειμαστε 125.000 και το λέω πολλές φορές το 2015, αν μου έλεγαν αν είμαστε πολύ λίγοι θα έλεγα ότι είμαστε πάρα πολλοί, αν πουν τώρα, αν ειμαστε πολλοί ή λιγοι θα πω ότι είμαστε λίγοι, γιατί εμείς πάμε με την παρέα με την ανάπτυξη της χώρας. Όταν υπάρχει ανάπτυξη είμαστε πρωταγωνιστές γιατί χωρίς εμάς δεν γίνεται και όταν δεν υπάρχει ανάπτυξη είμαστε από τους πρώτους κλάδους που πλήττεται. Πρέπει να καταλάβουμε ότι ο μηχανικός ουσιαστικά είναι ο επιστήμονας ο οποίος συνδεδεμένος με την καθημερινότητα του πολίτη, το μικρόφωνο που μιλάμε τώρα το φτιάχνει το σχεδιάζοντας μηχανικός στο τραπέζι, ενδεχόμενος σχεδιασμός μηχανικός, το κτίριο εννοείται, το σχεδιάζει μηχανικός, αλλά φτιάχνει και το δρόμο, φτιάχνει και τα φανάρια, ρυθμίζει την κυκλοφορία. Αν αρχίζεις να σκέφτεσαι από πόσα πράγματα, εξαρτάται η καθημερινότητα που τα κάνει ένας μηχανικός είναι απεριόριστα. Υπάρχουν επιστημονικοί κλάδοι πολύ σημαντικοί, άλλοι οι οποίοι εννοείται ότι είναι απαραίτητοι, αλλά δεν επηρεάζουν τόσο την καθημερινότητα του πολίτη.
Ν. Φιλιππίδης: Πες μας λιγο, τι γίνεται στη χώρα την αυτή την περίοδο σε σχέση με τα έργα ανάπτυξης στα οποία συμμετέχουν οι μηχανικοί και επίσης πόσοι επέστρεψαν από το εξωτερικό.
Γ. Στασινός: Επέστρεψαν πολλοί, θεωρώ χωρίς να μπορούμε να το μετρήσουμε ακριβώς ότι στον κλάδο μας σίγουρα επέστρεψαν 60 – 70% τουλάχιστον. Επίσης είναι σημαντικό για να επιστρέψει κάποιος να νιώθει ότι τα επόμενα χρόνια δεν θα γυρίσει και θα ξαναφύγει ότι τα επόμενα χρόνια θα έχει δουλειά, ενώ τα επόμενα 7 – 8 – 10 χρόνια τουλάχιστον νομίζω ότι στον κλάδο μας θα υπάρχει τα επόμενα 10 χρόνια αρκετή δουλειά, δεν ξέρω τι θα γίνει στη συνέχεια. Σίγουρα υπάρχει ανάγκη αυτή τη στιγμή και μια μελέτη πρόσφατα αναδείξαμε για περισσότερο προσωπικό γύρω από τις κατασκευές. Περίπου απασχολούνται 200.000 άνθρωποι, προσωπικό και τα επόμενα 3 – 4 χρόνια θα χρειάζονται γύρω στους 250.000, δηλαδή χρειάζεται να αυξηθούμε περίπου ένας για κάθε 4 άλλους να προστεθεί άλλος ένας.
Ν. Φιλιππίδης: Πού θα τους βρούμε;
Γ. Στασινός: Είναι είναι κάτι δύσκολο. Καταρχήν γίνεται ανταγωνισμός μεταξύ των οικονομικών κλάδων του ίδιου του κράτους. Εμείς λέμε ότι προσφέρουμε μια μεγαλύτερη μονιμότητα. Δεν είναι εποχιακή η σύνδεση με την αγορά μας. Υπάρχουν άλλοι κλάδοι που απασχολούνται εποχιακά. Από εκει και πέρα θα πρέπει να γίνει για μένα και ένα πρόγραμμα με σύνδεση με άλλες χώρες που όταν χρειάζεται να μπορούμε να έχουμε με γρήγορη διαδικασία, όχι μετά από 2 – 3 χρόνια, το προσωπικό που χρειαζόμαστε. Προς το παρόν αυτό δεν έχει προχωρήσει όσο θα έπρεπε.
Ν. Φιλιππίδης: Έχετε υπολογίσει πόσοι φύγανε στο εξωτερικό;
Γ. Στασινός: Στην κρίση μπορεί να έφυγαν γύρω στους 15.000-20.000.
Ν. Φιλιππίδης: Ωραία και τώρα πόσοι μας λείπουν και πρέπει να τους αναζητήσουμε από το εξωτερικό;
Γ. Στασινός: Συνολικά σαν προσωπικό, γύρω στις 50.000. Οι μηχανικοί μπορεί να είναι 4 – 5 χιλιάδες , αλλά αυτούς θα τους βρούμε έτσι κι αλλιώς γιατί βγαίνουν από τα πανεπιστήμια σιγά σιγά. Δεν νομίζω ότι θα είναι το σημαντικότερο πρόβλημα η μηχανική όσο θα είναι. Το υπόλοιπο προσωπικό που χρειάζεται στην κατασκευή.
Ν. Φιλιππίδης: Αυτό είναι το μεγαλύτερο πρόβλημα αυτή τη στιγμή του κλάδου
Γ. Στασινός: Είναι ένα μεγάλο πρόβλημα, γιατί θα σας πω ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα που συζητούσα με έναν συνάδελφο που ασχολείται με τα με τα μπετά, να πω ένας μάστορας καλός παίρνει 120€ καθαρά μεροκάματο, συν η ασφάλεια του καταλαβαινεις ποσο κοστίζει; Δεν νομίζω ότι υπάρχουν πολλοί επαγγελματίες που παίρνουν αυτά τα χρήματα. Άρα όσο είναι λιγότεροι όλοι αυτοί τεχνίτες. Αυξάνει το μεροκάματο. Αυτό σημαίνει επίσης ότι ανεβαίνει το κόστος κατασκευής, ανεβαίνει πολύ το κόστος σε πολλά πράγματα.
Ν. Φιλιππίδης: Μου δίνεις ωραία πάσα με το κόστος κατασκευής, γιατί βλέπουν πραγματικά σε νεόδμητες ειδικά οικοδομές να έχουν ξεφύγει οι τιμές, δηλαδή αρχίζει να γίνεται πλέον κανόνας το 4.000 και 5.000 το τετραγωνικό.
Γ. Στασινός: Ναι, γιατί περίπου το κόστος κατασκευής, το λέω σε μία απλή αλλά ποιοτική κατασκευή είναι περίπου 2.000€ το τετραγωνικό.
Ν. Φιλιππίδης: Ενώ ήτανε;
Γ. Στασινός: Όταν έχτιζα κι εγώ οικοδομές για παράδειγμα λέω το 2008 και 9 έχτιζες με 850-900€.
Ν. Φιλιππίδης: Στον προηγούμενο κύκλο ανάπτυξης χτίζαμε με 800 και 900€ το τετραγωνικό και τώρα χτίζουμε 2 φορές πάνω.
Γ. Στασινός: Ναι, 2 και κάτι, βέβαια οι κατασκευές στην Ελλάδα μπορεί να είναι η πιο ποιοτικές κατασκευές που υπάρχουν σε όλο τον κόσμο αυτή τη στιγμή, είτε το δείς ενεργειακά είτε το δεις στατικά. Ένα καινούργιο κτίριο είτε με βάση κάποιες πολυτέλειες που εχουμε τετοιες κατασκευες δεν υπάρχουν πουθενά στον κόσμο από όλες τις απόψεις και να αντέχει και να είναι ενεργειακά σωστή από όλες τις απόψεις. Νομίζω ότι ίσως χτίζουμε τις πιο καλές κατασκευές, έτσι σε ένα μέσο όρο.
Ν. Φιλιππίδης: Είναι τόσο μεγάλη κινητικότητα σε νέες κατασκευές όσο υπάρχει η αίσθηση ή υπολείπεται πολύ της δεκαετίας εκείνης της καλής του 2000 που αναφέρθηκες.
Γ. Στασινός: Νομίζω ότι υπολείπεται σε ένα βάθος χρόνου, δηλαδή επειδή είχαμε συνηθίσει να μη γίνεται τίποτα, να μη βλέπουμε κανένα γερανό. Τώρα μας φαίνεται υπερβολικό ίσως αυτό που γίνεται. Κάπου στη μέση είναι η αλήθεια και αυτή τη στιγμή έτσι τον τελευταίο χρόνο έχει μειωθεί κιόλας ο ρυθμός που αναπτύσσεται η οικοδομή.
Ν. Φιλιππίδης: Ένα ερώτημα που το σκέφτεσαι με το που θα ταξιδέψει κάποιος στο εξωτερικό όπου δεν βλέπει να χτίζουν νέα σπίτια αλλά να επισκευάζουν τα παλιά. Εμείς εδώ θα χτίζουμε εφ’ όρου ζωής νέες κατοικίες;
Γ. Στασινός: Καλό είναι να μπήκε στην κουλτούρα μας και η έννοια της συντήρησης των κατασκευών. Αυτό πρέπει να ξεκινήσει από τα δημόσια έργα. Καταρχήν γιατί δεν τα συντηρούμε και σε λίγο θα έχουμε πολύ σοβαρά προβλήματα και επίσης δεν τα παρακολουθούμε. Δηλαδή δεν ξέρουμε τι θα πεσει. Μπορεί να πέσει οτιδήποτε αλλά δεν το ξέρουμε. Το μαθαίνουμε όταν όταν θα πέσει βέβαια επειδή είμαστε μία σεισμογενής περιοχή είναι σημαντική και η ασφάλεια, δηλαδή θα πω χαρακτηριστικά το 70% των κατασκευών στην Ελλάδα. Των κτηρίων έχει κατασκευαστεί πριν το ‘55. Αυτό σημαίνει δεν έχουν καμία θωράκιση έναντι του σεισμού μηδέν. Άρα υπάρχει και μια ανάγκη να φτάσουμε σε μεγάλη πλειοψηφία κατασκευών μετά το ‘95 που υπάρχει μια σημαντική θωράκιση από το ‘55 μέχρι το 95 κάτι υπάρχει σιγά σιγά μετά το 95 είναι αρκετά ασφαλείς οι κατασκευές μας, επομένως μόλις φτάσουμε σε αυτό το σημείο να αυξηθούν αυτές οι κατασκευές, τότε θα πρέπει να σκεφτόμαστε γύρω από τη συντήρηση.
Ν. Φιλιππίδης: Σε σχέση με τις κρατικές υποδομές που μας είπες ότι δεν ελέγχονται;
Γ. Στασινός: Δεν υπάρχει προϋπολογισμός για συντήρηση κατασκευών στην Ελλάδα. Αυτό τι σημαίνει ότι κάποια στιγμή θα αρχίσουν να διαλύονται οι υποδομές μας. Είναι γέφυρες, φράγματα, πολλά πράγματα. Αν δείτε τους προϋπολογισμούς που υπάρχουν στη χώρα για συντήρηση είναι μηδέν, δεν υπάρχει ένα μήνυμα που θα πρέπει να βάλεις ούτε ένα μίνιμουμ πρόγραμμα. Αυτό γιατί συμβαίνει; Γιατί καταρχήν δεν έχουμε τα δεδομένα δηλαδή δεν ξέρουμε πια έχουμε. Τώτα το ΤΕΕ έκανε ένα σημαντικό έργο το οποίο είχε να κάνει με την καταγραφή αυτών. Δηλαδή φτιάχνουμε μια πλατφόρμα που το ονομάζουμε εθνικό μητρώο Υποδομών. Είναι κάτι που το πάλεψαν πάρα πολύ για να. Να γίνει σαν έργο ξεκίνησε αυτό το έργο με χρήματα του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας και ήδη έχουμε τελειώσει και θα σας πω το εξής εκπληκτικό. Εμείς τώρα πρέπει να στείλουμε στους δήμους, στις περιφέρειες, στα υπουργεία και σε όποιον άλλο φορέα έχει θεωρητικά την ευθύνη για τη συντήρηση αυτών των κατασκευών και να κάνει ένα γκολ, δηλαδή να βάλει γέφυρα του ’58 που το συντηρεί η περιφέρεια. Συντηρήθηκε το ’75, ’85, ’95 και μετά την ξεχάσαμε ξέρω ‘γω και τώρα έχει την ευθύνη ο τάδε. Αυτό μου είπε χαρακτηριστικά ένας περιφερειάρχης, Γιώργο εγώ δεν θα βάλω καμία υποδομή. Τι εννοείς; Λέω, δεν θα δηλώσω καμία, μου λέει γιατί άμα τις δηλωσω. Θα πρέπει μετά μόλις δημιουργηθεί μια ζημιά να μην πάω στα δικαστήρια. Αυτήν τη στιγμή δεν έχω χρήματα να το συντηρήσω, άρα γιατί να το δηλώσω; Εγώ είμαι έτοιμος μέσα στον Ιούνιο να στείλω αυτές τις επιστολές επειδή αυτό θα μας συμβεί τους επόμενους μήνες είναι είναι μεγάλο ζήτημα γιατί θα συμβεί ευρωπαϊκά χρήματα δεν δίνονται για συντήρηση, δίνονται μόνο για νέες κατασκευές, επομένως εμείς δεν έχουμε δικά μας χρήματα. Εγώ θα σου πω και τη λύση επειδή ποτέ δεν μου αρέσει να λέω προβλήματα γιατί τα προβλήματα λέμε όλη μέρα και κανείς δεν λέει τη λύση. Η λύση είναι μία να χωριστούν οι περιοχές ανά περιφέρεια ή με όποιο άλλο γεωγραφικό τρόπο εκτιμά η κυβέρνηση στη συνέχεια να βρει σε μια περιοχή ποια έργα δίνουν χρήματα πια κερδίζουν χρήματα όπως είναι παράδειγμα οι αυτοκινητόδρομοι που ήταν παραχωρήσεις και να πούμε επεκτείνουμε παράδειγμα της σύμβασης παραχώρησης και παίρνεις μαζί και άλλα 10 έργα που δεν δίνουν λεφτά να τα συντηρήσεις.
Ν. Φιλιππίδης: Εντυπωσιακό είναι ότι όταν φτιάχνουμε ένα έργο δεν το χρεώνεται κάποιος, δηλαδή φτιάχνεις ένα δρόμο, τον χρεώνεται ο Φιλιππίδης, φτιάχνεις μια γέφυρα, τη χρεώνεται ο Στασινός και είναι και υπόλογος και ο διάδοχός τους συνέχεια για την ομαλή λειτουργία του. Αν θα πέσει στο κεφάλι του ανθρώπου που περνάει.
Γ. Στασινός: Ναι, καταρχήν σου είπα ότι τώρα θα φτιάξουμε την πλατφόρμα και δεν θα δηλώνει κανείς ιδιοκτήτης σε εισαγωγικά ιδιοκτήτες.
Ν. Φιλιππίδης: Ναι, γιατί δεν θέλει κανείς να έχει την ιδιοκτησία.
Γ. Στασινός: Χαρακτηριστικά πριν 4 – 5 χρόνια είχε δημιουργηθεί ένα πρόβλημα με μια γέφυρα στην Καβάλα. Έλεγε ο δήμαρχος ότι είναι υπεύθυνη η περιφέρεια, η περιφέρεια λέει είναι υπεύθυνο το υπουργείο. Τελικά κανείς δεν ήταν υπεύθυνος μάλλον και γι αυτό δεν τη συντηρούσε κανείς.
Ν. Φιλιππίδης: Το κράτος λοιπόν, έχει την ευθύνη να καθορίσει τους όρους που θα λειτουργούν τα δικά μας περιουσιακά στοιχεία και ερχόμαστε στην υπόθεση εκτός σχεδίου δόμηση. Μπορεις να μας δωσεις, να καταλαβουμε λιγο που βρίσκεται αυτή τη στιγμή το θέμα αυτό;
Γ. Στασινός: Όσο πιο απλά γίνεται για να γίνει κατανοητό το Σύνταγμα του 1975 στο άρθρο 24 προβλέπει ότι θα γίνει πολεοδομικός σχεδιασμός σε όλη τη χώρα. Φτάσαμε κάποια στιγμή το 1985 το 1985, είπε Το Συμβούλιο Επικρατείας αυτής της κυβέρνησης. Δεν κάνουν τίποτα για πολεοδομικό σχεδιασμό. Άρα εγώ βγάζω μια απόφαση και λέω η άδεια που έβγαλε ο Φιλιππίδης στο χωριό του είναι εκτός σχεδίου, την ακυρώνω γιατί δεν έχει πρόσωπο σε δρόμο. Σκέφτεται το κράτος. Ποιος κάνει πολεοδομικό σχεδιασμό; Κοστίζει πολύ, θα μας πάρει χρόνο. Δεν θα είναι στην παρούσα κυβέρνηση. Τι κάνω; Παίρνω το σκεπτικό της απόφασης του Συμβουλίου Επικρατείας και νομοθετώ ότι όποιος έχει πρόσωπο σε δρόμο κτίζει περνάνε άλλα 5 χρόνια, λέει το Συμβούλιο Επικρατείας. Μα το κράτος πάλι αυτοί που κυβερνούν δεν κάνουν τίποτα. Δεν με ακούνε, άρα θα βγάλω μια άλλη απόφαση. Μετά ακυρώνει την άδεια του Στασινού και λέει να έχει πρόσωπο σε δρόμο και ο δρόμος να είναι ξερωγώ 6 M. Λέει η κυβέρνηση η επόμενη να νομοθετήσω γιατί ποιος κάνει πολεοδομικό σχεδιασμό και αυτό συνεχιζόταν μέχρι τώρα, με αποτέλεσμα υπάρχουν διαδοχικές αποφάσεις του Συμβουλίου Επικρατείας που κάτι λένε κάθε φορά. Αλλά γιατί το λένε; Το λένε γιατί βασίζονται στο ότι καμία κυβέρνηση δεν έχει κάνει πολεοδομικό σχεδιασμό. Φτάνουμε στην παρούσα κυβέρνηση που γίνεται το εξής εκπληκτικό.
Γ. Στασινός: Κάνει το θαύμα αυτή η κυβέρνηση και βρίσκει 400 εκατομμύρια να γίνει πολεοδομικό σχεδιασμό σε όλη τη χώρα μέσω των χρημάτων του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, λέει παιδιά πρέπει να κάνουμε 200 πολεοδομικά σχέδια. Λέω χαρακτηριστικά ότι περίπου 25-30 κατάφερε να προωθεί το Υπουργείο Περιβάλλοντος κάθε 10 χρόνια, δηλαδή για αυτά τα 200 θέλαμε και περίπου 100 χρόνια. Εμείς σε ενάμιση χρόνο τα αναθέσαμε όλα και τα 200. Αυτή η κυβέρνηση, αντί να πανηγυρίσει και να πει εγώ έκανα ότι δεν έκαναν οι κυβερνήσεις τα τελευταία 50 χρόνια, άρα τι κάνω; Προετοιμάζομαι το Υπουργείο Περιβάλλοντος και το ΣτΕ να εκδώσει 200 Π Δ που είναι δύσκολο να τους στείλουμε 200 ΠΔ. Δεν θα τα βγάλει αύριο και σου λέει επειδή έβγαλε άλλη μια απόφαση το στε για την Πάτμο ξέρω γω για ένα ακίνητο εκτός σχεδίου θα νομοθετής, μα ρε παιδιά τι να νομοθετήσετε αφού σε 3 4 χρόνια θα έχουμε 200 Π ΙΔ και όλοι θα ξέρουμε τι χτίζουμε. Με απόφαση του Συμβουλίου Επικρατείας γιατί τα Π Δ θα περάσουν από το στε και αντί να πει αυτό η κυβέρνηση σκέφτεται να νομοθετήσει. Θεωρώ τελικά ότι μάλλον δεν θα νομοθετήσει γιατί θα πρέπει πάλι να βάλει έναν οριζόντιο κανόνα που το στε λέει ότι είναι κατά του οριζόντιου κανόνα, παρόλο που και το ίδιο ορίζει οριζόντιο κανόνα κάθε φορά όταν βγάζει ένα σκεπτικό οριζόντιο κανόνα ἔβαζε, δεν βάζει κάτι ιδιαίτερο.
Ν. Φιλιππίδης: Υπάρχουν 2 ζητήματα που συγκρούονται, υπάρχει η προφανώς η οικογενειακή περιουσία, η οποία σε περίπτωση που πέρασε να θείος νόμος θα ακυρωθεί, θα μηδενιστεί. Και αυτό είναι μια ζημιά ανυπολόγιστη των εκατομμυρίων. Προφανώς.
Γ. Στασινός: Πολύ σημαντική για τον οποιοδήποτε Έλληνα. Να το έχουμε στο μυαλό μας.
Ν. Φιλιππίδης: Βέβαια και το δεύτερο βέβαια είναι ότι από την άλλη πλευρά βλέπουμε καταστάσεις οι οποίες τώρα που υπάρχει ανάπτυξη να εξελίσσονται. Δηλαδή διαβάζουμε για παράδειγμα 2000 στρέμματα επένδυση λέει στην Αστυπάλαι, τι είναι αυτό το πράγμα; Ποιος θα το εγκρίνει αυτό το πράγμα; 2000 στρέμματα έχει χώρο η Αστυπάλαια να τα δώσει;
Γ. Στασινός: Γίνει αυτό θα βγει προεδρικό διάταγμα. Άρα αυτοί που λένε ότι δημιουργείται πρόβλημα, οι ίδιοι θα αποφασίσουν να το εγκρίνουν. Έτσι το λέω λίγο γιατί τα 2000 στρέμματα στην Αστυπάλαια θα γίνουν με προεδρικό διάταγμα.
Ν. Φιλιππίδης: Επίσης βλέπουμε να φυτρώνουν, σε εισαγωγικά φυτρώνουν περισσότερα σπίτια στην ελληνική επαρχία, δηλαδή εξοχικά, περισσότερα τουριστικά παρά στις πόλεις σωστά; Αυτά υπάρχουν κανόνες που γίνονται αυτά;
Γ. Στασινός: Ναι υπάρχουν κανόνες. Δεν υπάρχουν κανόνες εκεί που λένε, απαγορεύεται η δόμηση και ο άλλος χτίζει αυθαίρετα, λέει στη Μύκονο αυτή τη στιγμή υπάρχει η απαγόρευση για έκδοση οικοδομικής άδειας, ωραία το χτίζουν αυθαίρετα και το ελληνικό κράτος το έχουμε προτείνει και πιστεύω να γίνει άμεσα. Εμείς έχουμε προτείνει ένα ζωντανό σύστημα. Που θα σε πιάσουμε ζωντανό όταν ξεκινάς να χτίζεις, θα σου ‘ρχεται ελεγκτής δόμησης και θα σε πιάνει όταν δεν έχεις τέτοιο σύστημα και περιμένεις πότε θα γίνει καταγγελία, ποτε θα παει ενας από την πολεοδομια δεν γίνεται έτσι, γιατί όταν απαγορεύεις ο άλλος επειδή δεν σε πιστεύει ότι πρόκειται να το γκρεμίσεις και καλώς δεν σε πιστεύει γιατί δεν το έχεις αποδείξει, τότε του χτίζει αυθαίρετα, άρα δημιουργούμε ακόμα χειρότερη ζημιά.
Ν. Φιλιππίδης: Ναι, ένας άνθρωπος δεν χτίζει μόνος του, παίρνει ένα μηχανικό. Έχετε μια εμπλοκή και άνθρωποι του επαγγέλματος.
Γ. Στασινός: Παίρνει κάποιο μηχανικό του κάνει μία μελέτη. Δεν του λέει όμως ότι θα το χτίσω αυθαίρετα.
Ν. Φιλιππίδης: Νύχτα όπως γίνονται αυτά τα πράγματα.
Γ. Στασινός: Όχι νύχτα τώρα στην Ελλάδα γίνονται και μέρα κανονικά.
Ν. Φιλιππίδης: Λοιπόν μιλήσαμε για κατάσταση υποδομών, μιλήσαμε για τα εκτός σχεδίου και τι πρέπει να γίνει; Το επάγγελμα όμως χωράει κι άλλους χώρα. Η ενέργεια ξαφνικά έχουμε γεμίσει με χαρακτηριστικά, θα έλεγα ενδεχομένως χωρίς να υπάρχει ξεκάθαρος σχεδιασμός με φωτοβολταϊκά παντού. Ανεξέλεγκτα παρεπιπτόντως, όλος ο κόσμος κυνηγάει τα αιολικά, αλλά τα φωτοβολταϊκά είναι παντού σε έκταση παραγωγικές και πολλά άλλα, στα οποία είναι επενδύσεις σε σημαντικές σημαντικού ύψους που συμμετέχουν κανονικά μηχανικοί και είναι και ακμάζουσες καταστάσεις, για αυτό υπάρχει σχεδιασμός.
Γ. Στασινός: Κανονικά πρέπει να υπάρχει το ειδικό χωροταξικό σχέδιο για τις ΑΠΕ. Αυτό προχώρα. Υπάρχει μια μελέτη που προχωράει, δεν έχει ολοκληρωθεί. Θεωρώ ότι θα πρέπει να ολοκληρωθεί το επόμενο διάστημα και να έχουμε ένα σχεδιασμό παρ όλα αυτά. Όταν υπάρχουν πιέσεις στην Ελλάδα και δεν υπάρχει σχεδιασμός, συνεχίζουμε λίγο αυθαίρετα όπως το λες. Τα φωτοβολταϊκά αναπτύσσονται πιο εύκολα γιατί είναι πιο εύκολο να κατασκευαστούν από ότι είναι τα αιολικά. Νομίζω όμως ότι θα πρέπει να προχωρήσουμε γρήγορα το σχεδιασμό γύρω από τις ΑΠΕ και ότι μπορεί να γίνει σαν νερού, γιατί βλέπουμε καθημερινά ότι το ενεργειακό κόστος είναι φοβερό στη χώρα, το αντιμετωπίζουν τα νοικοκυριά αυτή τη στιγμή οι λογαριασμοί είναι υπέροχη σε σχέση με πριν κάποιες δεκαετίες, κάποια χρόνια, επομένως θα πρέπει λίγο να εξορθολογιστεί αυτό. Γενικά όμως θα πρέπει να πάμε σε κτίρια και σε κατασκευές που δεν θα καταναλώνουν ενέργεια.
Ν. Φιλιππίδης: Κατεδαφίσεις πρέπει να δούμε;
Γ. Στασινός: Ναι, πρέπει οπωσδήποτε να δούμε. Εγώ λέω το εξής, να γίνει το σύστημα θα μας πάρει περίπου ενάμιση ή 2 χρόνια να φτιάξουμε ένα τέτοιο σύστημα όταν ξεκινάς να χτίζεις θα έρχεται την άλλη μέρα μπουλντόζα να το γκρεμίζει την άλλη μέρα σε εύλογο χρόνο, θα έχετε σίγουρα ελεγκτής, είναι πολύ εύκολο να το κάνουμε πλέον με drone, με τεχνολογίες, με δορυφορικές εικόνες. Δεν είναι κάτι δύσκολο.
Ν. Φιλιππίδης: Αλλά δεν το κάνουμε.
Γ. Στασινός: Νομίζω ότι προωθείται αυτή τη στιγμή έχουμε προωθήσει την πρόταση και στον πρωθυπουργό, νομίζω ότι το επόμενο διάστημα θα βρεθεί και η χρηματοδότηση.
Ν. Φιλιππίδης: Το άλλο επίσης επιμέρους ζήτημα βλέπουμε δημάρχους εδώ στην Αττική επί της ουσίας να απαγορεύουν οικοδομικές άδειες για συγκεκριμένα ύψη και πάνω.
Γ. Στασινός: Είναι απαράδεκτο και νομίζω και παράνομο να προσπαθούν κάποιοι δήμαρχοι να νομοθετούν οι ίδιοι. Αντιλαμβάνομαι ότι μπορεί να έχουν άποψη για την περιοχή τους και να θέλουν ενδεχομένως πιο χαμηλά κτίρια ή και καθόλου κτίρια ή και πολύ περιορισμένα ή ότι κρίνουν γιατί και η κοινωνία εκεί για την περιοχή καλό, αλλά αυτό θα πρέπει να έρχεται ως αίτημα στο Υπουργείο Περιβάλλοντος να υπάρχει σχεδιασμός και να υπάρχουν αποφάσεις από την κυβέρνηση από το κράτος. Το να αποφασίζει κάποιος μόνος του αποφασίζω και διατάσσω δεν γίνεται. Παράδειγμα ο δήμος Βάρης Βούλας Βουλιαγμένης ή και ο δήμος Αλίμου διέταξαν οι δήμαρχοι διέταξαν, υπάρχει θέμα διαταγή δημάρχου σε διατάζω κύριε Διευθυντή της Πολεοδομίας να μην εκδίδεις άδεια σε όσους εφαρμόζουν αυτές τις διατάξεις. Αυτό δεν είναι κράτος δικαίου, αλλιώς να πάμε στις πόλεις κράτη που υπήρχαν κάποτε στην αρχαία Ελλάδα και να αποφασίζει ο δήμαρχος για τα πάντα. Ενδεχομένως υπάρχουν περιπτώσεις που κάποιες συνδυάζοντας κάποια άρθρα του οικοδομικού κανονισμού, πήραν παραπάνω ύψος. Αυτό όμως δεν μπορεί να οδηγεί σε τέτοιες αποφάσεις, θα πρέπει να πάνε με τη διαδικασία που προβλέπεται να πάρουν αποφάσεις Δημοτικού Συμβουλίου, ενδεχομένως να προτείνουν να εκδοθεί ένα προεδρικό διάταγμα για να υπάρξει σχεδιασμός και περιορισμός του ύψους. Δεν μπορεί να αποφασίζουν μόνοι τους.
Ν. Φιλιππίδης: Προφανώς, λοιπόν να έρθουμε λίγο στα θέματα των μηχανικών, γιατί έχετε ένα νέο φορολογικό καθεστώς που θα ισχύσει και η αληθεια είναι λιγο που εχω ταξιδεψει. Υπάρχει μια γκρίνια και όχι μόνο από τους μηχανικούς. Υπάρχει από τους δικηγόρου, υπάρχει από λογιστές.
Γ. Στασινός: Υπάρχει, αλλά εγώ νομίζω ότι σε εμάς στον κλάδο μας, τουλάχιστον επειδή η απασχόληση είναι σημαντική και τα έσοδα έχουν πολλαπλασιαστεί και επαγγελματική μας ύλη, υπάρχει λιγότερη γκρίνια γιατί στην πραγματικότητα και αυτά που θα δηλώνουν οι μηχανικοί. Θα είναι περισσότερο από αυτά που θα υπήρχαν τον τεκμαρτό τρόπο, άρα επί της ουσίας δεν θα αντιμετωπίσουμε πρακτικό πρόβλημα το επόμενο διάστημα και για αυτό ίσως ακούμε σαν κλάδος τη λιγότερη γκρίνια.
Ν. Φιλιππίδης: Η αλήθεια είναι μάλλον έχει φροντίσει και κάποιος, ο Πρόεδρος του ΤΕΕ, δηλαδή εσύ να παίρνει αρκετές δουλειές ο κλάδος των μηχανικών από το κράτος δηλαδή βλέπουμε κτηματολόγια, βλέπουμε διάφορα χαρτιά τα οποία δεν πας ρούπι χωρίς μηχανικό.
Γ. Στασινός: Η αλήθεια είναι παλιά, θυμάμαι όταν ήμουν μικρότερος, χρειαζόσουνα δικηγόρο για να πας οπουδήποτε τώρα χωρίς μηχανικό δεν βγαίνεις από την πόρτα, όμως ποια είναι η αλήθεια; Ξεκινάμε τον επόμενο μήνα, κάνουμε προσεισμικό έλεγχο σε όλα τα σχολεία, νοσοκομεία, πανεπιστήμια, αστυνομικούς, αστυνομικά τμήματα και πυροσβεστικούς σταθμούς, κάτι που το κράτος δεν μπορούσε να κάνει ούτε στα προηγούμενα 50 χρόνια και δεν θα το έκανε ποτέ. Εμείς θα καταφέρουμε να το κάνουμε σε 6 8 μήνες πως πιάνοντας μια ένα μεγάλο αριθμό μηχανικών ελευθέρων επαγγελματιών, βάζοντας σε μια πλατφόρμα η οποία είναι εξειδικευμένη σε αυτό και θα μπορούσα να την κάνουν αυτή τη δουλειά. Αυτό δημιουργεί. Και ασφάλειας στον πολίτη και ταυτόχρονα κάποια επαγγελματική ύλη για τους μηχανικούς, άρα ταυτόχρονα λύνουμε προβλήματα που το κράτος δεν μπορεί να λύσει γιατί δεν έχει τις δομές. Κάνουμε επί της ουσίας γκολ δουλειά που θα πρέπει να κάνει το ελληνικό δημόσιο. Αυτό το κάνουμε εκμεταλλευόμενοι τον αριθμό των μηχανικών που υπάρχουν και ταυτόχρονα φροντίζουμε για την ασφάλεια της χώρας. Έτσι, για παράδειγμα, πριν που είπαμε για τις ΑΠΕ υπήρχε μια διαδικασία που για να συνδεθεί μια ΑΠΕ έπρεπε να έρθει ο δεδδηε και έκανε περίπου ένα χρόνο. Κάναμε ένα μητρώο μηχανικών και τώρα αντί για ένα χρόνο κάνουμε μια εβδομάδα, δηλαδή μπαίνει ένας ελεύθερος επαγγελματίας μηχανικός, πληρώνεται και ο ιδιώτης θέλει να τον πληρώσει. Δεν είναι απαραίτητα χρήματα του κράτους, άρα στο τέλος δίνουμε κάποιες λύσεις. Δηλαδή έχουμε καταφέρει με αυτή τη μέθοδο να διευκολύνουμε πάρα πολύ το κράτος, να προχωράνε τα πράγματα.
Ν. Φιλιππίδης: Στη νέα θητεία σου, εφόσον εκλεγείς και στο εύχομαι τι σχεδιάζεις, πώς φαντάζεσαι τις αλλαγές του επόμενη διαστήματος για το επάγγελμα, αλλά και κατασκευαστικά για τη χώρα;
Γ. Στασινός: Θα το πω επίσης με ένα παράδειγμα γιατί είπαμε, μας αρέσουν τα παραδείγματα στη συζήτηση που κάνουμε πριν περίπου 10 χρόνια σκέψου έναν μηχανικό που ήταν έξω από μια πολεοδομία του είχε αναθέσει να σου κάνει μια αλλαγη χρησης, ένα υπόγειο από υπόγειο σε γραφείο. Περίμενε κατά τις 5- 06:00 να πάρει χαρτάκι προτεραιότητας που το φτιάχνουν μόνοι τους μηχανή κόκκοι για να μπει κατά τις 02:00 στην πολεοδομία για να κάνει εναλλαγή χρήσης τώρα σε 3 4 χρόνια επειδή κάνουμε τον ενιαίο Ψηφιακό Χάρτη αυτή τη στιγμή με όλα τα γεωχωρικά δεδομένα να μην μπω σε ανάλυση. Εγώ έχω σκοπό να πάω στην Αλάσκα, στο Τόκιο, όπου μου πεις θα κάθομαι κάπου εκεί θα χτυπάω ένα οικόπεδο οποιο θες, θα παίρνω όρους δόμησης, χρήσεις γης, τα πάντα, δηλαδή στοιχεία που επάνω από την πολεοδομία από το δήμο όπου το δασαρχείο από την αρχαιολογία και τα λοιπά δεν θα πηγαίνω πουθενά, θα είμαι στην Αλάσκα, θα μπαίνω δίπλα στο σύστημα e άδειες και θα βγάζω την άδεια. Άρα συζητάμε για κάτι που είναι από 1000 χρόνια θα μπορούσε να έχει διαφορά και θα είναι 15 20 χρόνια στη χώρα μας που θα το έχουμε πετύχει. Ο μηχανικός δουλεύει 24 ώρες γιατί τα συστήματα δεν έχουν ωράριο, εγώ έχω ένα ηλεκτρονικό σύστημα που εκδίδει άδεια 03:00 τα μεσάνυχτα αν μπεις ως μηχανικός ή επίσης κάνει δήλωση Αυθαιρέτου 12:00 τα μεσάνυχτα η 6 ώρα το πρωί. Άρα εμείς έχουμε καταφέρει αναπτύσσοντας ουσιαστικά τον ψηφιακό μετασχηματισμό της χώρας και όντας πρωταγωνιστής φορέας σε αυτό να δουλεύουμε όποτε θέλουμε να πληρώνουμε όποτε θέλουμε να πληρωνόμαστε όποτε θέλουμε και επίσης να κάνουμε τη δουλειά μας από το γραφείο μας όπου δεν χρειάζεται δουλειά πεδίου. Αυτός είναι ο σκοπός να ολοκληρώσω όλα αυτά τα έργα έτσι ώστε να υπάρχουν οι συνθήκες για τους μηχανικούς, αλλά στο τέλος και για τους πολίτες να δουλεύουμε και να υπάρχει ανάπτυξη στη χώρα τα επόμενα χρόνια, όταν δεν θα χουμε τους πόρους που έχουμε τώρα από το Ταμείο Ανάκαμψης, Ανθεκτικότητας ή από οποιοδήποτε ΕΣΠΑ, γιατί θα είναι ευνοϊκές συνθήκες για επενδύσεις στην Ελλάδα.
Ν. Φιλιππίδης: Επειδή μας είπες νωρίτερα ότι έχεις ανακατευθεί στο υπόθεση του Οακα, θα πάμε Coldplay;
Γ. Στασινός: Coldplay σίγουρα.
Ν. Φιλιππίδης: Δεν έχουμε εισιτήρια βέβαια, ένα μικρό πρόβλημα.
Γ. Στασινός: Είναι ένα θέμα που δεν μπορούμε να το λύσουμε εμείς ως ΤΕΕ, αλλά έγινε το εξής, όταν δημιουργήθηκε το πρόβλημα στατικότητας του φορέα βρήκαμε μια λύση. Η λύση επί της ουσίας ήταν να αφαιρέσουμε τα πολυκαρβονικά, τα οποία δημιουργούσε ένα τεράστιο φορτίο. Υπάρχει ένα πρόβλημα βέβαια για σένα που είσαι παναθηναικός ότι άμα πας να δεις τον παναθηναϊκό την ώρα και βρέχει δεν πειράζει, δεν θα πας σε θέατρο στο γήπεδο πηγαίνει σας βροχής και λίγο θα ναι λίγο δηλαδή χωρίς τα πολυκαρβονικά το επόμενο διάστημα μέχρι να συντηρήσουμε το φέροντα οργανισμό, αλλά θα λειτουργεί το στάδιο μέχρι να συντηρήσουμε όλο το φέροντα οργανισμό και να επανέλθουν μετά τα πολυκαρβονικά. Άρα είμαστε σε αυτό το στάδιο, τα έχουμε αφαιρέσει, έχουμε αφαιρέσει το σύνολο άρα στατικά αυτή τη στιγμή επαρκεί ο φορέας, δεν υπάρχει θέμα ασφάλειας όσον αφορά το στέγαστρο, άρα μπορεί να γίνει συναυλία, ενδεχομένως αν υπάρχουν και άλλες προϋποθέσεις, όπως η πυρασφάλεια ή και τα άλλα συστήματα που προβλέπονται για τους ποδοσφαιρικούς αγώνες. Να μπορεί να λειτουργήσει το στάδιο και νομίζω ότι θα πάνε όλα καλά.
Ν. Φιλιππίδης: Λοιπόν ναι, η αλήθεια είναι και ένα εισιτήριο θα βρούμε. Δεν μπορεί πια τόσους φίλους έχουμε.
Γ. Στασινός: Υπάρχουν και διαδικτυακά, με μεταπώλησης βέβαια και με ανεβασμένες τιμές, αλλά…
Ν. Φιλιππίδης: Το ΤΕΕ πριν από τις εκλογές ξέρει και τέτοιου είδους πληροφορίες.
Γ. Στασινός: Το χαρακτηριστικό είναι ότι οι εκλογές μας γίνονται στο ποδηλατοδρόμιο, στο OAKA, άρα έπρεπε να το φτιάξουμε για να κάνουμε και τις δικές μας εκλογές να το λύσουμε το πρόβλημα.
Ν. Φιλιππίδης: Καλή επιτυχία, Γιώργο σε ευχαριστώ θερμά.
Γ. Στασινός: Να ‘σαι καλά, Nίκο στη διάθεσή σου.
Latest News
ΑΒΑΞ: Η «Νίκη» και η «Αθηνά» ανοίγουν και χτίζουν τη Γραμμή 4 του Μετρό της Αθήνας
Βίντεο του ομίλου ΑΒΑΞ παρουσιάζει τον τρόπο διάνοιξης και χτισίματος της Γραμμής 4 από το «Άλσος Βεϊκου» στο «Γαλάτσι»
Διάνοιξη πάνω από 2.500 μέτρων σήραγγας για τη Γραμμή 4 του Μετρό
Από το Άλσος Βεΐκου και έως σήμερα έχει διανοιχτεί σήραγγα 520 μέτρων στο πλαίσιο των έργων στη Γραμμή 4, σε Γαλάτσι και Κατεχάκη
Σε Πικροδάφνη και Ιλισό τα πρώτα αντιπλημμυρικά έργα
Η Περιφέρεια Αττικής «βάζει μπροστά» τις μηχανές για 158 αναγκαία αντιπλημμυρικά έργα – Από αυτά 54 θα ξεκινήσουν το α’ εξάμηνο του 2025
Ποιοι μέτοχοι με ποσοστό άνω του 5% θα λάβουν μέρος στην ΑΜΚ της Intrakat
H ανακοίνωση της Intrakat για την Αυξηση Μετοχικού Κεφαλαίου και ποιες εταιρείες - μέτοχοι θα συμμετέχουν
ALUMIL: Νέες συνεργασίες στον Καναδά, συμμετοχή σε πρωτοποριακά έργα
H ALUMIL έχει ισχυρό επιχειρησιακό αποτύπωμα στο εξωτερικό, από την Ινδία ως την Ανατ. Αφρική και την Ευρώπη ως τη Βόρεια Αμερική
Αντιπλημμυρική προστασία Αττικής με βάση το πιο δύσκολο σενάριο
Διαδοχικές συσκέψεις για την αντιπλημμυρική προστασία της Αττικής, μία με επιχειρησιακούς φορείς και μία με εκπροσώπους ΟΤΑ
Αύξηση 20% στα καθαρά κέρδη της «Τιτάν» - Πότε μπαίνει σε χρηματιστήριο των ΗΠΑ
Όπως ανακοίνωσε η εταιρεία, η εισαγωγή της Titan America σε αμερικάνικο χρηματιστήριο αναμένεται το πρώτο τρίμηνο του 2025
Eurobank Equities: Τιμή – στόχος τα 23,40 ευρώ και σύσταση αγοράς για τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ
Την κάλυψη της εταρείας ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ ξεκίνησε η Eurobank Equities βλέποντας υψηλότερη κερδοφορία και αποδόσεις για τους μετόχους
Κατσιγιάννης (ΑΒΑΞ): Ο κατασκευαστής δεν είναι πια απλά «εργολάβος»
Τι ανέφερε ο κ. Δημοσθένης Κατσιγιάννης, Διευθυντής του γραφείου στου Διευθύνοντος Συμβούλου του Ομίλου ΑΒΑΞ, μιλώντας στο 7ο Athens Investment Forum 2024
Μιχαηλίδης (ΤΕΡΝΑ): Τα τρία προαπαιτούμενα για την ανάπτυξη των υποδομών
Τι ανέφερε στο Athens Investment Forum, ο κ. Αλέξανδρος Μιχαηλίδης, Αναπληρωτής Διευθύνων Σύμβουλος και Γενικός Τεχνικός Διευθυντής της ΤΕΡΝΑ