
Το καλοκαίρι του 2020, όταν οι Financial Times ανέφεραν ότι αξιωματούχοι της ιαπωνικής κυβέρνησης προσπάθησαν να συγχωνεύσουν τη Honda και τη Nissan, οι σκεπτικιστές χλεύασαν την ιδέα σαν μείγμα «ελαιολάδου και νερού». Σχεδόν τέσσερα χρόνια αργότερα, η δεύτερη και τρίτη μεγαλύτερη αυτοκινητοβιομηχανία της Ιαπωνίας (πίσω από την Toyota) σχεδιάζουν να ενώσουν δυνάμεις για να αναπτύξουν ηλεκτρικά αυτοκίνητα σε μια προσπάθεια να επιβιώσουν από το επερχόμενο κύμα μοντέλων υψηλής τεχνολογίας χαμηλού κόστους από την Κίνα. Ενώ η Honda έχει αποκλείσει προς το παρόν μια κεφαλαιουχική σχέση με τη Nissan, η προσπάθεια είναι το πλησιέστερο που έχουν έρθει ποτέ οι δύο ιστορικοί αντίπαλοι.
Από τις πρώτες μέρες της ίδρυσής τους, η Nissan και η Honda έχουν ακολουθήσει πολύ διαφορετικούς δρόμους. Όταν ξεκίνησε η Nissan το 1934, ο χαμηλού προφίλ ιδρυτής Γιοσικούσε Αϊκάγα δημιούργησε έναν τεράστιο όμιλο ετερογενών δραστηριοτήτων κατά τη διάρκεια της προπολεμικής περιόδου μέσω μιας σειράς επιθετικών εξαγορών που χρηματοδοτήθηκαν με τη εισαγωγή των εταιρειών του στο χρηματιστήριο. Στην περίπτωση του Σοϊτσίρο Χοντα, του χαρισματικού ιδρυτή της ομώνυμης αυτοκινητοβιομηχανίας, ήταν διάσημος για τη στρατηγική του μόνος του και λέγεται ότι επέκρινε τις συμμαχίες επειδή επιβραδύνουν τα πράγματα.

Η προσπάθεια ανατγωνισμού της Κίνας στο επίκεντρο
Σήμερα, οι δύο εταιρικές κουλτούρες παραμένουν το ίδιο διαφορετικές όπως στο παρελθόν, αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι η συνεργασία είναι καταδικασμένη να αποτύχει. Τόσο η Nissan όσο και η Honda έχουν σκοντάψει στις παραδοσιακές προσεγγίσεις τους στην επέκταση, παρερμηνεύοντας τον ρυθμό των αλλαγών της αγοράς στην Κίνα και δεν έχουν την κλίμακα και τους πόρους για να παραμείνουν ανταγωνιστικοί παγκόσμιοι παίκτες.
Μετά από ένα τέταρτο του αιώνα, η Nissan και η γαλλική συμμαχία της Renault έχουν περικόψει δραστικά τους κεφαλαιουχικούς δεσμούς τους καθώς και οι δύο εταιρείες αναγνώρισαν ότι η συνεργασία δεν θα ήταν αρκετή για να επιβιώσουν από τη διαταραχή του κλάδου που προκλήθηκε από τη στροφή προς τα ηλεκτρικά οχήματα και τους αυστηρότερους κανόνες εκπομπών ρύπων. Ο διευθύνων σύμβουλος της Nissan, Μακόντο Ουτσίντα, είναι ειλικρινής όσον αφορά την ανάγκη για νέους συνεργάτες, αν και η εταιρεία επιμένει ότι η συμμαχία της με τη Renault και τη Mitsubishi Motors δεν θα αποδομηθεί.
Εν τω μεταξύ, η Honda έχει αναγνωρίσει ότι η μετάβαση από μόνη της δεν είναι πλέον μια βιώσιμη στρατηγική, κάνοντας μια αιφνιδιαστική συνεργασία με τη Sony το 2022 για την παραγωγή EV. Έχει επίσης συμμαχία με τη General Motors σε οχήματα με κυψέλες καυσίμου και τεχνολογία αυτόνομης οδήγησης, αλλά οι δύο αυτοκινητοβιομηχανίες πέρυσι απέρριψαν τα σχέδια για από κοινού ανάπτυξη προσιτών ηλεκτρικών οχημάτων λόγω διαφορών στο κόστος.
Η οπισθοδρόμηση στη συμμαχία με την GM ήταν ένα πλήγμα για τον διευθύνοντα σύμβουλο της Honda, Τοσιχίρο Μίμπε, ο οποίος ανακοίνωσε σταδιακή κατάργηση των αυτοκινήτων βενζίνης και ντίζελ έως το 2040, όταν ανέλαβε τον ρόλο πριν από τρία χρόνια. Παρά τον τολμηρό στόχο, η Honda υπήρξε μία από τις πιο αργές από τις μεγάλες αυτοκινητοβιομηχανίες που κυκλοφόρησαν EV.
Και οι δύο ιαπωνικές αυτοκινητοβιομηχανίες, η καθεμία εκ των οποίων πουλά περίπου 4 εκατομμύρια οχήματα το χρόνο παγκοσμίως, έμειναν άναυδες από την άνοδο των κινεζικών ομίλων EV, ενώ η Nissan έχασε την έκρηξη στις πωλήσεις υβριδικών οχημάτων στις ΗΠΑ λόγω έλλειψης τέτοιων μοντέλων.
Σε μια πρόσφατη συνέντευξη στους FT, ο Ουτσίντα είπε ότι η Nissan χρειάζεται συνεργάτες όπως η Honda για να αποκτήσει κλίμακα και να μοιραστεί το κόστος.
Εμπόδια στην ανάπτυξη EV
Αυτή η αβεβαιότητα ώθησε επίσης τη γερμανική Volkswagen να διεξάγει συνομιλίες με τη Renault για να συγκεντρώσει πόρους για την ανάπτυξη ηλεκτρικών οχημάτων χαμηλότερου κόστους. Όμως, ενώ οι προειδοποιήσεις για την επιβίωση από τους διευθύνοντες συμβούλους του κλάδου είναι τρομακτικές, είναι δύσκολο να κρίνουμε πόσο σοβαρές είναι οι κινήσεις μέχρι να λανσαριστούν τα προϊόντα και να γίνουν ξεκάθαρα τα οικονομικά οφέλη.
Η σχέση της Honda με τη Sony προκάλεσε μεγάλο ενθουσιασμό όταν ανακοινώθηκε, αλλά παραμένει ασαφές πόσο αφοσιωμένη είναι η δεύτερη. Άτομα κοντά στη Sony λένε ότι το έργο στοχεύει στην απόκτηση τεχνογνωσίας κατασκευής αυτοκινήτων, η οποία θα μπορούσε στη συνέχεια να βοηθήσει τη Sony να πουλήσει τους αισθητήρες εικόνας αυτοκινήτων της στην Tesla και σε άλλους ομίλους EV.
Η Nissan και η Honda ξεκίνησαν συνομιλίες τον Ιανουάριο και το εύρος της συνεργασίας τους περιλαμβάνει λογισμικό, βασικά εξαρτήματα EV και τεχνολογία ΑΙ. Ωστόσο, μέχρι στιγμής, έχει υπογραφεί μόνο ένα μη δεσμευτικό μνημόνιο και οι δύο CEO εξέφρασαν επιφυλάξεις για το πόσο θα επεκταθεί η συνεργασία.
Στο τέλος της κοινής τους συνέντευξης Τύπου τον περασμένο μήνα, υπήρξε μια άβολη στιγμή που ο Ουτσίντα και ο Μίμπε απέρριψαν το αίτημα των φωτογράφων για χειραψία. Από πολλές απόψεις, η φυσική απόσταση μεταξύ των δύο CEO είναι συμβολική για τις προκλήσεις που αντιμετωπίζουν για να γεφυρώσουν τις διαφορές τους για να εξασφαλίσουν ότι η συνεργασία θα είναι επιτυχής.


Latest News

Η Ρωσία μπορεί να συμφωνήσει να χρησιμοποιηθούν τα παγωμένα assets για την ανοικοδόμηση της Ουκρανίας
Σύμφωνα με το Reuters, η Ρωσία θα μπορούσε να συμφωνήσει εφόσον τα χρήματα χρησιμοποιηθούν και για τις περιοχές που έχει προσαρτήσει

Η Μόσχα στρώνει χαλί... για τις δυτικές εταιρείες - Τι δήλωσε ο Πούτιν
Ο Πούτιν διέταξε το υπουργικό συμβούλιο να δώσει στους εγχώριους παραγωγούς προνομιακή μεταχείριση ως απόσβεση των κυρώσεων

Κοντά (;) σε συμφωνία ΗΠΑ-Ουκρανία για τα κρίσιμα ορυκτά - Τι ζητά ο Ζελένσκι
Ο Ουκρανός πρόεδρος χαμηλώνει τους τόνους μετά την ένταση που προκλήθηκε με τον Τραμπ

Πώς οι μεγάλες γερμανικές εταιρείες θα... προσπεράσουν τους δασμούς Τραμπ
Οι ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες εξήγαγαν 800.000 οχήματα στις ΗΠΑ πέρυσι, τετραπλάσιος σε σχέση με όσα εξάγονται από τις ΗΠΑ στην Ευρώπη

Από ατμομηχανή της ΕΕ, ο «μεγάλος ασθενής» - Ποια είναι η εικόνα της Γερμανίας
Τα τελευταία χρόνια η Γερμανία έχει μετατραπεί από κινητήριος δύναμη σε αναπτυξιακό βαρίδι για την ευρωζώνη

Τραμπ: Ο... τυφώνας που τα σάρωσε όλα μέσα σε 30 μόλις ημέρες
Από την ορκωμοσία του στις 20 Ιανουαρίου μέχρι σήμερα, ο Τραμπ έχει υπογράψει 73 εκτελεστικά διατάγματα - Μία από τις βασικές προεκλογικές υποσχέσεις του ήταν η μείωση του κόστους ζωής

Αυξήθηκαν τα πλαστά ευρώ μετά την πανδημία - Ποια χαρτονομίσματα πρέπει να προσέχετε
Το 97,8% των πλαστών τραπεζογραμματίων εντοπίστηκε σε χώρες της ζώνης του ευρώ, ενώ το 1,3% εντοπίστηκε σε κράτη μέλη της ΕΕ

«Καμπανάκι» Scope για Ευρώπη - Ο κίνδυνος από την αύξηση των αμυντικών δαπανών
Οι νέοι στόχοι για αύξηση των αμυντικών δαπανών στο 3% του ΑΕΠ θα αύξανε τα ελλείμματα και το χρέος στην ΕΕ, λέει η Scope

Αναιμική άνοδος του σύνθετου PMI στη Γερμανία
Η βελτίωση του PMI για τη μεταποίηση στη Γερμανία παραμένει σε έδαφος ύφεσης

Πληθαίνουν οι φωνές για αλλαγές στην Ευρώπη – Τι ζητούν οι επενδυτές
Κύμα για αλλαγές της «αποτυχημένης» αγοράς τιτλοποίησης έχει υψωθεί στη Ευρώπη