Το καλοκαίρι του 2020, όταν οι Financial Times ανέφεραν ότι αξιωματούχοι της ιαπωνικής κυβέρνησης προσπάθησαν να συγχωνεύσουν τη Honda και τη Nissan, οι σκεπτικιστές χλεύασαν την ιδέα σαν μείγμα «ελαιολάδου και νερού». Σχεδόν τέσσερα χρόνια αργότερα, η δεύτερη και τρίτη μεγαλύτερη αυτοκινητοβιομηχανία της Ιαπωνίας (πίσω από την Toyota) σχεδιάζουν να ενώσουν δυνάμεις για να αναπτύξουν ηλεκτρικά αυτοκίνητα σε μια προσπάθεια να επιβιώσουν από το επερχόμενο κύμα μοντέλων υψηλής τεχνολογίας χαμηλού κόστους από την Κίνα. Ενώ η Honda έχει αποκλείσει προς το παρόν μια κεφαλαιουχική σχέση με τη Nissan, η προσπάθεια είναι το πλησιέστερο που έχουν έρθει ποτέ οι δύο ιστορικοί αντίπαλοι.
Από τις πρώτες μέρες της ίδρυσής τους, η Nissan και η Honda έχουν ακολουθήσει πολύ διαφορετικούς δρόμους. Όταν ξεκίνησε η Nissan το 1934, ο χαμηλού προφίλ ιδρυτής Γιοσικούσε Αϊκάγα δημιούργησε έναν τεράστιο όμιλο ετερογενών δραστηριοτήτων κατά τη διάρκεια της προπολεμικής περιόδου μέσω μιας σειράς επιθετικών εξαγορών που χρηματοδοτήθηκαν με τη εισαγωγή των εταιρειών του στο χρηματιστήριο. Στην περίπτωση του Σοϊτσίρο Χοντα, του χαρισματικού ιδρυτή της ομώνυμης αυτοκινητοβιομηχανίας, ήταν διάσημος για τη στρατηγική του μόνος του και λέγεται ότι επέκρινε τις συμμαχίες επειδή επιβραδύνουν τα πράγματα.
Η προσπάθεια ανατγωνισμού της Κίνας στο επίκεντρο
Σήμερα, οι δύο εταιρικές κουλτούρες παραμένουν το ίδιο διαφορετικές όπως στο παρελθόν, αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι η συνεργασία είναι καταδικασμένη να αποτύχει. Τόσο η Nissan όσο και η Honda έχουν σκοντάψει στις παραδοσιακές προσεγγίσεις τους στην επέκταση, παρερμηνεύοντας τον ρυθμό των αλλαγών της αγοράς στην Κίνα και δεν έχουν την κλίμακα και τους πόρους για να παραμείνουν ανταγωνιστικοί παγκόσμιοι παίκτες.
Μετά από ένα τέταρτο του αιώνα, η Nissan και η γαλλική συμμαχία της Renault έχουν περικόψει δραστικά τους κεφαλαιουχικούς δεσμούς τους καθώς και οι δύο εταιρείες αναγνώρισαν ότι η συνεργασία δεν θα ήταν αρκετή για να επιβιώσουν από τη διαταραχή του κλάδου που προκλήθηκε από τη στροφή προς τα ηλεκτρικά οχήματα και τους αυστηρότερους κανόνες εκπομπών ρύπων. Ο διευθύνων σύμβουλος της Nissan, Μακόντο Ουτσίντα, είναι ειλικρινής όσον αφορά την ανάγκη για νέους συνεργάτες, αν και η εταιρεία επιμένει ότι η συμμαχία της με τη Renault και τη Mitsubishi Motors δεν θα αποδομηθεί.
Εν τω μεταξύ, η Honda έχει αναγνωρίσει ότι η μετάβαση από μόνη της δεν είναι πλέον μια βιώσιμη στρατηγική, κάνοντας μια αιφνιδιαστική συνεργασία με τη Sony το 2022 για την παραγωγή EV. Έχει επίσης συμμαχία με τη General Motors σε οχήματα με κυψέλες καυσίμου και τεχνολογία αυτόνομης οδήγησης, αλλά οι δύο αυτοκινητοβιομηχανίες πέρυσι απέρριψαν τα σχέδια για από κοινού ανάπτυξη προσιτών ηλεκτρικών οχημάτων λόγω διαφορών στο κόστος.
Η οπισθοδρόμηση στη συμμαχία με την GM ήταν ένα πλήγμα για τον διευθύνοντα σύμβουλο της Honda, Τοσιχίρο Μίμπε, ο οποίος ανακοίνωσε σταδιακή κατάργηση των αυτοκινήτων βενζίνης και ντίζελ έως το 2040, όταν ανέλαβε τον ρόλο πριν από τρία χρόνια. Παρά τον τολμηρό στόχο, η Honda υπήρξε μία από τις πιο αργές από τις μεγάλες αυτοκινητοβιομηχανίες που κυκλοφόρησαν EV.
Και οι δύο ιαπωνικές αυτοκινητοβιομηχανίες, η καθεμία εκ των οποίων πουλά περίπου 4 εκατομμύρια οχήματα το χρόνο παγκοσμίως, έμειναν άναυδες από την άνοδο των κινεζικών ομίλων EV, ενώ η Nissan έχασε την έκρηξη στις πωλήσεις υβριδικών οχημάτων στις ΗΠΑ λόγω έλλειψης τέτοιων μοντέλων.
Σε μια πρόσφατη συνέντευξη στους FT, ο Ουτσίντα είπε ότι η Nissan χρειάζεται συνεργάτες όπως η Honda για να αποκτήσει κλίμακα και να μοιραστεί το κόστος.
Εμπόδια στην ανάπτυξη EV
Αυτή η αβεβαιότητα ώθησε επίσης τη γερμανική Volkswagen να διεξάγει συνομιλίες με τη Renault για να συγκεντρώσει πόρους για την ανάπτυξη ηλεκτρικών οχημάτων χαμηλότερου κόστους. Όμως, ενώ οι προειδοποιήσεις για την επιβίωση από τους διευθύνοντες συμβούλους του κλάδου είναι τρομακτικές, είναι δύσκολο να κρίνουμε πόσο σοβαρές είναι οι κινήσεις μέχρι να λανσαριστούν τα προϊόντα και να γίνουν ξεκάθαρα τα οικονομικά οφέλη.
Η σχέση της Honda με τη Sony προκάλεσε μεγάλο ενθουσιασμό όταν ανακοινώθηκε, αλλά παραμένει ασαφές πόσο αφοσιωμένη είναι η δεύτερη. Άτομα κοντά στη Sony λένε ότι το έργο στοχεύει στην απόκτηση τεχνογνωσίας κατασκευής αυτοκινήτων, η οποία θα μπορούσε στη συνέχεια να βοηθήσει τη Sony να πουλήσει τους αισθητήρες εικόνας αυτοκινήτων της στην Tesla και σε άλλους ομίλους EV.
Η Nissan και η Honda ξεκίνησαν συνομιλίες τον Ιανουάριο και το εύρος της συνεργασίας τους περιλαμβάνει λογισμικό, βασικά εξαρτήματα EV και τεχνολογία ΑΙ. Ωστόσο, μέχρι στιγμής, έχει υπογραφεί μόνο ένα μη δεσμευτικό μνημόνιο και οι δύο CEO εξέφρασαν επιφυλάξεις για το πόσο θα επεκταθεί η συνεργασία.
Στο τέλος της κοινής τους συνέντευξης Τύπου τον περασμένο μήνα, υπήρξε μια άβολη στιγμή που ο Ουτσίντα και ο Μίμπε απέρριψαν το αίτημα των φωτογράφων για χειραψία. Από πολλές απόψεις, η φυσική απόσταση μεταξύ των δύο CEO είναι συμβολική για τις προκλήσεις που αντιμετωπίζουν για να γεφυρώσουν τις διαφορές τους για να εξασφαλίσουν ότι η συνεργασία θα είναι επιτυχής.
Latest News
Η Jaguar αλλάζει το εμβληματικό της λογότυπο
Σε μια προσπάθεια επανεφεύρεσης του εαυτού της, η Jaguar επανασχεδιάζει το διάσημο λογότυπό της
Η θυγατρική της JPMorgan, Chase UK, λανσάρει πιστωτικές κάρτες στην Βρετανία
Η αποκλειστικά ψηφιακή θυγατρική της JPMorgan, Chase UK, κάνει την πρώτη της κίνηση στις πιστώσεις, αφού συγκέντρωσε καταθέσεις άνω των 20 δισ. λιρών
Ντανιέλα Καβάλο: Το πρόσωπο - κλειδί στις διαπραγματεύσεις για τις απολύσεις στη Volkswagen
Κόρη μετανάστη από την Ιταλία, η Ντανιέλα Καβάλο είναι επικεφαλής σωματείων των εργαζομένων στη Volkswagen
Η μεγαλύτερη απώλεια κερδών σε δύο χρόνια για την Target - Μειώνει το guidance
Οι διακριτικές αγορές μπαίνουν σε δεύτερο πλάνο - Τι είδε η Target στα αποτελέσματα του τρίτου τριμήνου και πώς θα κινηθεί μέχρι το τέλος της χρονιάς
Σε καθεστώς πτώχευσης στις ΗΠΑ η Northvolt - Το σχέδιο αναδιάρθρωσης
Η Northvolt δεν κατάφερε να συμφωνήσει με τους επενδυτές σε ένα πακέτο διάσωσης και ζητά υπαγωγή στο Άρθρο 11
Παραιτείται στις 20 Ιανουαρίου ο πρόεδρος της SEC Γκάρι Γκένσλερ
H παραίτηση του έρχεται δυο χρόνια πριν τη λήξη της θητείας του
Το «γεράκι» της ΕΚΤ ξαναχτυπά: «Πρέπει να διατηρήσουμε περιοριστική νομισματική πολιτική»
Η διατήρηση αυστηρής πολιτικής αποτελεί επί του παρόντος μέρος της δήλωσης που δημοσιεύει η ΕΚΤ μετά τις συνεδριάσεις της για τα επιτόκια
Σε χαμηλό επταμήνου οι αιτήσεις για τα επιδόματα ανεργίας στις ΗΠΑ
Οι μη προσαρμοσμένες αιτήσεις μειώθηκαν κατά 17.750 σε 213.035 την περασμένη εβδομάδα
O αμερικανική Deer, ο γίγαντας των αγροτικών μηχανημάτων προβλέπει μικρότερη κερδοφορία
Οι εκτιμήσεις της Deer για αδύναμα ετήσια κέρδη καθώς τα εισοδήματα των Αμερικανών αγροτών υποχωρούν
Πώς επηρεάζουν την πολιτική της ΕΚΤ τα trumponomics - Κινδυνεύει η μείωση επιτοκίων;
Η επιστροφή του Τραμπ στον Λευκό Οίκο έχει πυροδοτήσει στην ευρωζώνη τη συζήτηση στην ΕΚΤ πώς μπορεί να επηρεάσει τα σχέδιά τους για τον πληθωρισμό και την ανάπτυξη