Η συζήτηση για τα υπαρκτά προβλήματα βίαιων συμπεριφορών και μορφών εκφοβισμού μέσα στα σχολεία κινδυνεύει να μην ξεφύγει από την πεπατημένη της αντιμετώπισης των συμπτωμάτων, χωρίς προσπάθεια να αναμετρηθεί με τα αίτια που γεννούν και αναπαράγουν το φαινόμενο. Δηλαδή, κινδυνεύει να μείνει μια συζήτηση που εντοπίζει μορφές παραβατικότητας και προσπαθεί να τις αποτρέψει επικεντρώνοντας στην αυστηρότητα των ποινών σε συνδυασμό με συστηματικές προσπάθειες ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης.
Κατανοώ ότι όλα αυτά πιθανώς να δίνουν σε μερίδα των εκπαιδευτικών αλλά και των γονέων μια αίσθηση ανάκτησης του ελέγχου και πιθανώς και ένα κάποιο αίσθημα ασφάλειας, ιδίως εάν αναλογιστούμε ότι ολοένα και περισσότερο τείνουμε να αντιμετωπίζουμε – όχι πάντα αδικαιολόγητα – οτιδήποτε είναι έξω από τα στενά όρια της οικογενειακής εστίας ως εκ προοιμίου επικίνδυνο. Oμως, το πρόβλημα δεν είναι ότι αυξανόμενα τμήματα του μαθητικού πληθυσμού δεν αναγνωρίζουν πως ορισμένες συμπεριφορές είναι προβληματικές ή ότι αισθάνονται πως έχουν ατιμωρησία. Αυτό θα ισοδυναμούσε με «λήψη του ζητουμένου» ή θα παρέπεμπε στο συντηρητικό αντανακλαστικό ότι ούτως ή άλλως τμήματα της κοινωνίας είναι «προβληματικά».
Γιατί στην πραγματικότητα αυτό που αντιμετωπίζουμε είναι ο συνδυασμός δύο παραμέτρων. Η πρώτη αφορά μια πραγματική «κρίση του σχολείου» που σχετίζεται με τη διαρκή περικύκλωση και μερική άλωσή του όχι μόνο από πολλαπλές πηγές γνώσης πληροφοριών που υπονομεύουν το κύρος του, αλλά και από δυναμικές μιας αγοράς εργασίας που αυξάνει την επισφάλεια και αρκετές φορές διασπά τη σύνδεση ανάμεσα στην επένδυση στη γνώση και την ανοδική κοινωνική κινητικότητα.
Η δεύτερη αφορά την πολλαπλή «εκπαίδευση στη βία» από τις επιθετικές πολιτικές διάλυσης του κοινωνικού ιστού που επιβλήθηκαν την περασμένη δεκαετία, την επίμονη αναπαραγωγή σεξιστικών και πατριαρχικών συμπεριφορών, αλλά και το γεγονός ότι ο ανταγωνισμός με κάθε τρόπο και με κάθε κόστος πολύ συχνά προβάλλεται ως η ενδεδειγμένη μεθοδολογία κοινωνικής ανέλιξης, την ώρα που η συλλογικότητα όχι μόνο απαξιώνεται αλλά ενίοτε ακόμα και ποινικοποιείται.
Latest News
Οι 4+1 εποχές του τραπεζικού συστήματος
Η βαθύτερη κατανόηση της πορείας του τραπεζικού συστήματος και κυρίως της αλληλεπίδρασης μεταξύ πιστωτικής επέκτασης και επάρκειας καταθέσεων παρουσιάζει μια σειρά από προκλήσεις
Το έλλειμμα της οικονομίας
Δεν έχουμε βρει τον τρόπο να ανατρέψουμε την πιο ολέθρια για την ελληνική οικονομία συνθήκη
Ποιος ο ρόλος για τη μεταλλευτική βιομηχανία
Αν η Ελλάδα θέλει να ενισχύσει την «ενδογενή» ανάπτυξη της, αλλά με την απαραίτητη παραγωγική εξωστρέφεια, ο ορυκτός πλούτος της αποτελεί μεγάλη ευκαιρία
Κάτι ψήνεται
Η πολιτική αβεβαιότητα που περιβάλει την επιστροφή Τραμπ
Τι πρέπει να περιμένουν οι ελληνικές τράπεζες το 2025
Το έτος 2025, το ελληνικό τραπεζικό σύστημα αντιμετωπίζει μια σειρά από προκλήσεις αλλά και ευκαιρίες
Ποιοι κερδίζουν από τα ασφάλιστρα υγείας
Σύντομα θα έχουμε θέμα και με τις χρεώσεις των ιδιωτικών νοσοκομείων, καθώς οι ασφαλιστικές πετούν στα ιδιωτικά θεραπευτήρια τον «μουτζούρη» των αυξήσεων
Τι είναι η νέα επιχειρηματικότητα;
Αν και δεν υπάρχει ξεκάθαρος και ενιαίος ορισμός γιατί οι τύποι των επιχειρήσεων διαφέρουν μεταξύ τους, ωστόσο υπάρχουν αρχές της επιχειρηματικότητας οι οποίες σήμερα είναι γρήγορα μεταβαλλόμενες.
Χώρα παντοπωλείων…
Πλέον πήρε κεφάλι η δημιουργία παντοπωλείων, κοινώς μπακάλικα στην πιο εξευγενισμένη σημερινή μορφή
Οι προτεραιότητες και οι στόχοι του υπουργείου Ναυτιλίας
Σε μια περίοδο που χαρακτηρίζεται από σημαντικές προκλήσεις και δύσκολες γεωπολιτικές συγκυρίες, η ελληνική ναυτιλία παραμένει η ραχοκοκαλιά του διεθνούς εμπορίου
Ελλάδα 2025: Από την ανθεκτικότητα στη βιώσιμη ανάπτυξη
Το 2025 αναμένεται να είναι έτος κρίσιμο για την αξιοποίηση των ευκαιριών και την εδραίωση της Ελλάδας ως κόμβου καινοτομίας και βιωσιμότητας