
Μπακάλικο, συνοικιακό καφέ, λίγο από φούρνο και περίπτερο όλα σε ένα. Αυτή είναι η νέα τάση στη μικρή λιανική, που με βασικό πλεονέκτημα το διευρυμένο ωράριο, ακόμη και 24 ώρες το 24ωρο 365 μέρες το χρόνο, αθροίζει τζίρο πάνω από 2 δισ. ευρώ.
Η καθόλου τυχαία κίνηση του efood να επεκταθεί με δικά του φυσικά καταστήματα στη μικρή λιανική επιβεβαιώνει ότι ο τζίρος της «γειτονιάς» γίνεται στόχος όχι μόνο από τους μεγάλους παίκτες του κλάδου των σούπερ μάρκετ αλλά και και από τις ψηφιακές πλατφόρμες παραγγελιοληψίας και διανομών.
Βεβαίως για το efood υπήρχε ήδη η εμπειρία από το 2021 όταν εξαγόρασε τις εταιρείες του ομίλου Μούχαλη, συμπεριλαμβανομένου του δικτύου convenience stores με την επωνυμία Kiosky’s, δίκτυο που σήμερα αριθμεί 51 καταστήματα σε Αθήνα, Θεσσαλονίκη και άλλες πόλεις. Ωστόσο τα «efood local», όπως είναι το όνομα των νέων καταστημάτων, αποτελούν μια διαφορετική πρόταση, με έμφαση στο φαγητό, ενώ παράλληλα θα διαθέτει κατηγορίες προϊόντων όπως κάβα, καπνικά και είδη mini market, κυρίως τρόφιμα και snacks.
Τα δύο πρώτα νέα καταστήματα efood local θα ανοίξουν μέσα στο δεύτερο τρίμηνο του 2024 σε κεντρικές γειτονιές της Αθήνας, με τα εγκαίνια για το πρώτο κατάστημα να προγραμματίζονται στις αρχές του καλοκαιριού.
Η efood local, θα έχει διευρυμένο ωράριο λειτουργίας, με βάση το μοντέλο που λειτουργούν σήμερα τα καταστήματα ευκολίας ενώ κάποια εξ αυτών θα λειτουργούν επί 24ώρου βάσεως.
Βεβαίως το efood δεν ανακάλυψε… την Αμερική, καθώς τo μοντέλο 24ωρης λειτουργίας, 7 ημέρες την εβδομάδα, που συνδυάζει εστίαση, καφέ και μικρή λιανική αναπτύσσει στη Βόρεια Ελλάδα από το 2003 η Today Group.
Παράλληλα, η αλυσίδα μίνι μάρκετ Τwenty Four Shopen του ομίλου Ισηγόνη, που τζιράρει πάνω από 21 εκατ. ευρώ, παραμένει ανοικτή 7 ημέρες την εβδομάδα, 24 ώρες το 24ωρο, ακόμη και τις αργίες.
Ας σημειωθεί πάντως ότι το food to go είναι μία από τις πέντε κορυφαίες τάσεις για το 2024 στο grocery σύμφωνα με τη McKinsey.
Οι κινήσεις των μεγάλων
Ο δυναμικός τζίρος των καταστημάτων γειτονιάς δεν περνά απαρατήρητος ούτε από τους μεγάλους παίκτες, με τις αλυσίδες ΑΒ Βασιλόπουλος, My market και ΑΝΕΔΗΚ Κρητικός να διευρύνουν το «αποτύπωμά» τους χρησιμοποιώντας το μοντέλο του franchise, ενώ παραδοσιακός παίκτης στον τομέα των convenience stores είναι η ΟΚ! Anytime Markets.
Είναι χαρακτηριστικό ότι το 2023 τα μικρά καταστήματα στον κλάδο της οργανωμένης λιανικής, δηλαδή όσα έχουν επιφάνεια από 0 έως και 400 τετραγωνικά μέτρα, σημείωσαν τη μεγαλύτερη ανάπτυξη πωλήσεων σε σχέση με τις λοιπές τυπολογίες καταστημάτων.
Συγκεκριμένα, η ανάπτυξη πωλήσεων για τα συγκεκριμένα καταστήματα στην Ελλάδα, σύμφωνα με στοιχεία της εταιρείας μετρήσεων αγοράς Circana, ανήλθε στο 14,2%. Τα πολύ μεγάλα καταστήματα (hyper market), με επιφάνεια που υπερβαίνει τα 2.500 τ.μ., ακολούθησαν αμέσως μετά, καταγράφοντας ανάπτυξη 13%. Τα μεσαία καταστήματα, με επιφάνεια από 400 τ.μ. έως και 1.000 τ.μ., βρέθηκαν στην 3η θέση όσον αφορά την ανάπτυξη πωλήσεων με 9,5%, ενώ τα μεγάλα καταστήματα με επιφάνεια από 1.000 έως και 2.500 τ.μ. παρουσίασαν ανάπτυξη 6,9%.
Το μερίδιο των μικρών καταστημάτων στο σύνολο των πωλήσεων των σούπερ μάρκετ, που το 2023 έφθασε τα 11,8 δισ. ευρώ, διαμορφώθηκε σε 11,5%. Στη συγκεκριμένη κατηγορία φέρεται να παίζει κυρίαρχο ρόλο η προσθήκη πολλών νέων καταστημάτων στα δίκτυα των αλυσίδων που συνέβη μέσα στο 2023.
Σε κάθε περίπτωση το μεγαλύτερο μερίδιο από πλευράς πωλήσεων εξακολουθεί να ανήκει στην κατηγορία των μεγάλων καταστημάτων 1.000 έως 2.500 τ.μ., από όπου προέρχεται το 43,5% του τζίρου της οργανωμένης λιανικής.


Latest News

Η επέλαση των brands στους εμπορικούς δρόμους - Οι νέες επενδύσεις και τα ενοίκια
Το 2024 έκλεισε με σημαντικές επενδύσεις μεγάλων αλυσίδων και brands στην Ερμού και στο κέντρο της πρωτεύουσας - Οι «χρυσές» μισθώσεις

Poste: Γίνεται ο μεγαλύτερος επενδυτής παρόχου τηλεφωνίας
H Poste Italiane παίρνει τα ηνία της Telecom Italia, μέσω της εξαγοράς του 15% της Vivendi

Στην παραγωγή ρίχνουν μισό δισ. 15 βιομηχανίες τροφίμων και ποτών
Game changer για την ελληνική οικονομία η βιομηχανία τροφίμων και ποτών – Οι νέες επενδύσεις ξεπερνούν το μισό δισ.

H AI στην «πράσινη» ενεργειακή μετάβαση των επιχειρήσεων| H ιστορία της Avokado
Σε αυτό το επεισόδιο του BizSound φιλοξενούμε τον Βασίλη Νικολόπουλο, ιδρυτή και CTO της Avokado. Η εταιρεία παρέχει λύσεις στο κομμάτι της ενέργειας, με εργαλείο την τεχνητή νοημοσύνη.

Σε έξι μήνες αλλάζουν χέρια ΜΙΝΙΟΝ και Πύργος του Πειραιά – Οι διεκδικητές
Σε νέους ιδιοκτήτες ΜΙΝΙΟΝ και Πύργος του Πειραιά – Με ποιους μιλάει η Dimand και πώς έχει αλλάξει η «δεξαμενή» των επενδυτών - Ποια είναι η πολυεθνική που «μπήκε» στο εμβληματικό κτίριο του Πειραιά

Σε αναζήτηση ισορροπίας τα σούπερ μάρκετ - Από την πανδημία στο σοκ των ανατιμήσεων
Πώς εξελίσσεται η κατανάλωση στα ράφια των σούπερ μάρκετ - Ο ρόλος των αυξήσεων και η αντίδραση των νοικοκυριών

«Αυτονομείται» το παγωτό της Unilever στην Ελλάδα – Η νέα εταιρεία
Το σχέδιο της Unilever για το παγωτό – Η «προίκα» της Algida ICC και οι επιδόσεις του 2024 - Σε εξέλιξη η εθελουσία

Ο Τρύφων Νάτσης απέκτησε τις μετοχές Κάτσου και Γερμανού στη Lamda
Το ποσοστό της BHCML σε δικαιώματα ψήφου επί μετοχών στη Lamda ανήλθε σε ποσοστό 5,092% - Στο 8,624% η συμμετοχή του Τρύφωνα Νάτση

Coca Cola HBC: Ακυρώνει το event στο Καλλιμάρμαρο μετά το «μπλόκο» Μενδώνη
Αναλυτικά η ανακοίνωση της εταιρείας

Lamda Development: Στο 5,092% η συμμετοχή της Breva Howard Capital του Νάτση
Προηγουμένως η Breva Howard Capital κατείχε ποσοστό 2,8291% στη Lamda Development - Τι αναφέρει η ανακοίνωση της εταιρείας