Σε ηλικία 83 ετών πέθανε απόψε στο σπίτι του στη Φλωρεντία ο Ιταλός σχεδιαστής μόδας Ρομπέρτο Καβάλι.
Την είδηση του θανάτου του ανακοίνωσαν συγγενείς του, οι οποίοι ανέφεραν ότι η κατάσταση της υγείας του διάσημου σχεδιαστή μόδας είχε επιδεινωθεί τις τελευταίες ημέρες.
Ο ιταλός σχεδιαστής μόδας, που σύμφωνα με υπολογισμούς η περιουσία που αφήνει στην οικογένειά του ξεπερνά τα 500 εκατ. δολάρια, είχε πέντε παιδιά από δύο προηγούμενους γάμους και απέκτησε το τελευταίο του παιδί με την 38χρονη Σουηδή πρώην playmate φίλη του, Σάντρα Νίλσον, το 2023.
Προερχόταν από καλλιτεχνική οικογένεια με παππού ζωγράφο και μητέρα μοδίστρα. Οπότε είχε την ευκαιρία να αποκτήσει από νεαρή ηλικία καλλιτεχνικά, δημιουργικά, αλλά και πρακτικά αισθητήρια.
Γεννήθηκε μέσα στον πόλεμο
Ο Ρομπέρτο Καβάλι, όπως αναφέρει βιογραφία του στη βρετανική Vogue, γεννήθηκε στις 15 Νοεμβρίου 1940 στη Φλωρεντία της Ιταλίας. Το καλλιτεχνικό ταλέντο ήταν οικογενειακό, καθώς ο παππούς του ήταν διάσημος ιμπρεσιονιστής ζωγράφος και η μητέρα του μοδίστρα.
Κατά τη διάρκεια των σπουδών του στην Ακαδημία Τέχνης της Φλωρεντίας το 1957, ο Καβάλι αποφάσισε να μη γίνει καλλιτέχνης, αλλά να πειραματιστεί εφαρμόζοντας τεχνικές ζωγραφικής σε υφάσματα με τρόπους που δεν είχαν εφαρμοστεί στο παρελθόν. «Το όνειρό μου, ίσως λόγω της οικογένειάς μου, ήταν να γίνω ζωγράφος. Επέλεξα σε κάποια φάση την κατεύθυνση της υφαντουργίας και από την υφαντουργία πήγα στη μόδα», αναπολούσε αργότερα.
Η καριέρα που επανακαθόρισε τον χώρο της μόδας
Το 1970, ο Ρομπέρτο Καβάλι παρουσίασε για πρώτη φορά τα επαναστατικά του υλικά στην πρώτη του συλλογή. «Είχα αυτή την ιδέα να τυπώσω σε δέρμα. Χρησιμοποίησα δέρμα γαντιών από ένα γαλλικό βυρσοδεψείο και όταν άρχισα να εκτυπώνω, είδα ότι ήταν δυνατόν να φτιάξω βραδινά φορέματα από δέρμα… σε ροζ χρώμα – απίστευτο», είπε. Έχοντας κατοχυρώσει την τεχνική εκτύπωσης δέρματος με δίπλωμα ευρεσιτεχνίας (σ.σ. ιδιοφυής), κέρδισε παραγγελίες από άλλους οίκους σχεδιασμού, όπως ο Hermès και ο Pierre Cardin.
Ο Καβάλι άνοιξε την πρώτη του μπουτίκ στο Saint-Tropez το 1972, προβλέποντας τις δυνατότητες του ψαροχωριού ως επιθυμητού προορισμού για την ελίτ της μόδας. Η πλούσια αισθητική που είχε επινοήσει ο Ρομπέρτο δεν ταίριαζε με τη μινιμαλιστική και αποδομητική μόδα που παρουσίαζε το νέο κύμα των Ιαπώνων και Βέλγων σχεδιαστών στα μέσα και τέλη της δεκαετίας του 1980.
Ως αποτέλεσμα, οι επιχειρήσεις ήταν πιο ήσυχες και ο Ρομπέρτο επικεντρώθηκε στην οικογενειακή ζωή, παντρεύτηκε την (σ.σ.: παγκόσμια) βασίλισσα της ομορφιάς Εύα Ντούριντζερ και απέκτησε άλλα τρία παιδιά. Η Εύα έγινε δημιουργική διευθύντρια της συλλογής Ρομπέρτο Καβάλι και το ζευγάρι συνεργάζεται έκτοτε.
Η δεύτερη ευκαιρία στη μόδα – Τη χρωστούσε στα τζιν
Η καριέρα του Καβάλι εισήλθε σε μια νέα συναρπαστική φάση στις αρχές της δεκαετίας του ’90. Εφαρμόζοντας καλλιτεχνικές τεχνικές στα τζιν, παρουσίασε τα πρώτα τυπωμένα τζιν του το 1988, παρουσίασε τα πρώτα τζιν με αμμοβολή στη συλλογή φθινόπωρο/χειμώνας 1994 και συνεργάστηκε με τη Lycra για να εφεύρει τα ελαστικά τζιν το 1995. Όλες οι ιδέες του ήταν επιτυχίες. Αυτές οι καινοτομίες στην τεχνολογία των υφασμάτων εκτοξεύτηκαν κατά συνέπεια σε δημοτικότητα και διαφοροποίησαν δραματικά την αγορά denim.
Επιβεβαιώνοντας την ιδιότητά του ως πρωτοπόρου στον κόσμο του denim, ο Ρομπέρτο Καβάλι λάνσαρε το Cavalli Jeans (αργότερα μετονομάστηκε σε Just Cavalli) το 2000. Τον Δεκέμβριο του 2004 ο Καβάλι χρηματοδότησε την έκθεση «Wild: Fashion Untamed» στο Ινστιτούτο Κοστουμιών του Μητροπολιτικού Μουσείου Τέχνης ΜΟΜΑ της Νέας Υόρκης, μια έκθεση που εξέταζε την ανθρώπινη γοητεία με τα δέρματα ζώων και τις αναφορές των ζώων στα ρούχα σε όλη την ιστορία.
«Δεν είναι πραγματικά ότι μου αρέσει να χρησιμοποιώ animal print, μου αρέσει οτιδήποτε είναι από τη φύση», μας είπε ο Ρομπέρτο το 2011. «Άρχισα να εκτιμώ ότι ακόμη και τα ψάρια έχουν ένα φανταστικό χρωματιστό «φόρεμα», το ίδιο και το φίδι και η τίγρη. Άρχισα να καταλαβαίνω ότι ο Θεός είναι πραγματικά ο καλύτερος σχεδιαστής, οπότε άρχισα να αντιγράφω τον Θεό».
Οι παράλληλες επαγγελματικές δουλειές
Σε ένα μπουκάλι με φιδίσιο κάλυμμα, η βότκα Roberto Cavalli, κυκλοφόρησε τον Σεπτέμβριο του 2005. Ακολούθησαν τα κρασιά, τα εστιατόρια και τα members’ clubs, και οι εν λόγω επεκτάσεις της μάρκας καθιέρωσαν τα έργα του Καβάλι ως σχέδια για έναν ελίτ τρόπο ζωής.
Το 2007 ο σχεδιαστής συνεργάστηκε με μερικές από τις κορυφαίες καλλιτέχνιδες της μουσικής βιομηχανίας. Η Κριστίνα Αγκιλέρα και η Τζένιφερ Λόπεζ ζήτησαν και οι δυο τους απ’ τον σχεδιαστή να δημιουργήσει κοστούμια για μεγάλες συναυλίες, ενώ οι Spice Girls φόρεσαν μια ειδική γκαρνταρόμπα Καβάλι για την παγκόσμια περιοδεία επανένωσής τους.
Τον Νοέμβριο του ίδιου έτους, ο Καβάλι λάνσαρε την πρώτη του high-street συλλογή για την H&M. Στη διαφημιστική καμπάνια, που φωτογραφήθηκε από τον Τέρι Ρίτσαρντσον, ο σχεδιαστής ρωτούσε: «Πώς μπορώ να χάσω το πάρτι; Εγώ είμαι το πάρτι», πριν γιορτάσει με τα μοντέλα Έριν Γουάσον και Τζέσικα Σταμ στη βίλα του στη Φλωρεντία.
«Η μόδα μπορεί να είναι γοητεία και φαντασία και στην καλύτερη περίπτωση μπορεί να κάνει ακόμη και την πραγματικότητα λίγο πιο διασκεδαστική», μας είχε πει τότε ο διευθυντής μάρκετινγκ της H&M. «Το να φοράμε τις δημιουργίες του Καβάλι έχει να κάνει με αυτό». Η συλλογή εξαντλήθηκε μέσα σε λίγες ώρες από την κυκλοφορία της.
Το όνειρο της φωτογραφίας και η επιτυχία του σε όλα τα μέτωπα
Το 2009 ο Καβάλι εμφανίστηκε στο The Martha Stewart Show και μίλησε για πρώτη φορά για την επιθυμία του να πετύχει στον κόσμο της φωτογραφίας. «Το όνειρό μου στο εγγύς μέλλον είναι να δημιουργήσω μια μεγάλη έκθεση που θα παρουσιάζει τις (φωτογραφίες μου) από την Αφρική και άλλα εξωτικά μέρη. Συνήθιζα να φωτογραφίζω θέμα για τις εκτυπώσεις μου και το πάθος μου έχει εξελιχθεί».
Η εταιρεία ανακηρύχθηκε ως η νο1 εταιρεία γυναικείας μόδας στον δείκτη Luxury Brand Status Index, κυκλοφόρησε ένα εορταστικό βιβλίο και διοργάνωσε ένα υπερπολυτελές παρισινό πάρτι στο οποίο συμμετείχαν η Χάιντι Κλουμ, η Κάιλι Μινόγκ, η Ναόμι Κάμπελ και η Τέιλορ Σουίφτ.
Τον Μάρτιο του 2012 η Σέριλ Κόουλ έγινε η τελευταία διάσημη μούσα του Καβάλι, φορώντας ένα κατά παραγγελία ρούχο για μια εμφάνιση στο βρετανικό τηλεοπτικό σόου The Voice.«Η Σέριλ είναι η τέλεια γυναίκα του οίκου Cavalli, δυνατή, με αυτοπεποίθηση και σέξι», είχε πει ο σχεδιαστής στη Vogue. «Χρησιμοποιήσαμε την υπογραφή του Cavalli Fantasia και τα λεοπάρ prints για να δημιουργήσουμε ένα outfit που εντυπωσιάζει».
Τα τελευταία του ενεργά χρόνια και η πώληση ενός από τους ελάχιστους οίκους που ανήκαν σε σχεδιαστή
Τον Οκτώβριο του 2012 θα λανσαριστεί η δεύτερη high-street σειρά του Οίκου Cavalli, αυτή τη φορά για την αυστραλιανή Target. Η Τζόρτζια Μέι Τζάγκερ έχει επίσης επιβεβαιωθεί ότι θα είναι το πρόσωπο των αρωμάτων Just Cavalli από τον Μάρτιο του 2013.
Στα 71 του χρόνια, ο σχεδιαστής διστάζει να αποσυρθεί, παρά τα όσα έχει πετύχει. «Λοιπόν, μερικές φορές λέω όταν είμαι εντελώς κουρασμένος, αλλά νιώθω μεγάλη ευθύνη απέναντι στους θαυμαστές μου: τι περιμένουν από μένα», μας είχε πει το 2011. «Περιμένουν πολλά, αλλά ταυτόχρονα η μόδα είναι μέρος του DNA μου. Δεν θα μπορούσα ποτέ να ζήσω χωρίς αυτήν».
To 2015 πούλησε το 90% των μετοχών της επιχείρησης στην Clessidra, μια ιδιωτική ιταλική εταιρεία επενδύσεων, κλείνοντας 42 χρόνια ιδιόκτητης επιχείρησης.
Πηγή: in.gr
Latest News
Η «χρυσή» αποχώρηση του Ναδάλ - Πόσα κέρδισε από το τένις
Από το επαγγελματικό του ντεμπούτο ως 14χρονος το 2001, ο Ναδάλ έχει συγκεντρώσει νίκες και τεράστια ποσά
Σπάει ρεκόρ η αξία της μουσικής βιομηχανίας της Βρετανίας
Οι περιοδείες των σούπερ σταρ βοήθησαν την βρετανική μουσική βιομηχανία να φτάσει σε επίπεδα ρεκόρ
Economist: Το 2025 τα Γλυπτά του Παρθενώνα ενδέχεται να επιστρέψουν στην Ελλάδα
Σύμφωνα με τον Economist τόσο το Βρετανικό Μουσείο όσο και η βρετανική κυβέρνηση φαίνονται έτοιμοι για συμφωνία με την Ελλάδα για τα Γλυπτά του Παρθενώνα
Sotheby’s: 65,5 εκατ. δολ. για τα «Νούφαρα» του Μονέ
Η πώληση του έργου του Κλοντ Μονέ σε τιμή μεγαλύτερη από την αρχική ισοδυναμεί με μια σημαντική νίκη για τον οίκο δημοπρασιών Sotheby's
Με... ρυθμούς Snoop Dogg οι επιχειρηματικές συμβουλές στη Μάρθα Στιούαρτ
Ο διάσημος ράπερ έγινε επιχειρηματικός σύμβουλος της Μάρθα Στιούαρτ και της άλλαξε τη ζωή
Έσπασε τα κοντέρ: 60 εκατ. νοικοκυριά καθηλώθηκαν στο Netflix για τον αγώνα Πολ-Τάισον
Οι τρεις κριτές βαθμολόγησαν τον αγώνα υπέρ του Πολ με σκορ 80-72, 79-73 και 79-73 - Όλα τα ρεκόρ του Netflix
Ο Τζέικ νίκησε τον Μάικ Τάισον στο event της χρονιάς και πήρε 40 εκατομμύρια [εικόνες]
Οι τρεις κριτές βαθμολόγησαν τον αγώνα υπέρ του Πολ με σκορ 80-72, 79-73 και 79-73.
Βόπκε Χούκστρα: Δύσκολο εγχείρημα η επιτυχία της COP29
Βασική προϋπόθεση η σημαντική αλλαγή στη χρηματοδότηση, δηλώνει στα «ΝΕΑ» ο αρμόδιος επίτροπος της ΕΕ για το κλίμα αναφερόμενος στην COP29
Μαρία Αντουανέτα: 4,5 εκατ. ευρώ για τα ματωμένα διαμάντια που κόστισαν το κεφάλι της
Η σκοτεινή ιστορία του διαμαντένιου περιδεραίου που κόστισε στην Μαρία Αντουανέτα το κεφάλι της
Τουρισμός και βιομηχανία δεν βρίσκουν εργαζομένους - «Διαβατήριο» η εξειδίκευση
Το πρόβλημα στην αγορά εργασίας καταγράφεται εντονότερο στον δευτερογενή τομέα (71%) καθώς και στον τουρισμό (64%)