Ενα αξιοσημείωτο ρεκόρ θα καταγράψει φέτος η κρουαζιέρα στη χώρα μας καθώς από τα 421 ποντοπόρα κρουαζιερόπλοια που υπάρχουν παγκοσμίως, τα 131 θα πραγματοποιήσουν πλόες σε ελληνικά λιμάνια. Δηλαδή ένα στα τρία κρουαζιερόπλοια που πραγματοποιούν ταξίδια κάθε χρόνο θα περάσουν από Ελλάδα. Το επίτευγμα αυτό δείχνει το ενδιαφέρον των παγκόσμιων κολοσσών της κρουαζιέρας για τους ελληνικού προορισμούς. Να σημειωθεί ότι τα 92 από τα 131 κρουαζιερόπλοια θα πραγματοποιήσουν homeport ή μερικώς homeport σε ελληνικά λιμάνια, ποσοστό 70%, αναφέρει στα «ΝΕΑ» η Μαρία Δεληγιάννη, διευθύντρια Ανατολικής Μεσογείου, της παγκόσμιας ένωσης εταιρειών κρουαζιέρας (CLIA). Αυτό σημαίνει ότι χιλιάδες επιβάτες τους θα έρθουν στην Ελλάδα για να ξεκινήσουν από εδώ την κρουαζιέρα, γεγονός που σημαίνει επιπλέον έσοδα για την ελληνική οικονομία.
Θετική επίδραση
Tο homeport στην Ελλάδα αυξήθηκε μέσα σε έναν χρόνο κατά 5 ποσοστιαίες μονάδες, φανερώνοντας μία τάση που ήρθε για να μείνει, συνεισφέροντας πολλαπλά στην ελληνική οικονομία. Η φετινή χρονιά θα είναι ιδιαίτερα θετική για τη χώρα, προσθέτει η Μ. Δεληγιάννη.Η άνθηση του home port έχει πολύ θετική επίδραση στην οικονομία της χώρας και των τοπικών κοινωνιών. Η Μ. Δεληγιάννη παρουσιάζοντας τα στοιχεία της CLIA για την οικονομική συνεισφορά του κλάδου της κρουαζιέρας στη χώρα μας σημειώνει ότι από 1 δισ. ευρώ το 2019, η οικονομική συνεισφορά της κρουαζιέρας έφτασε τα 1,4 δισ. το 2022. Από αυτά, 0,8 δισ. ευρώ ήταν άμεσα έσοδα, ενώ τα υπόλοιπα (0,6 δισ. ευρώ) ήταν έμμεση και επαγόμενη συνεισφορά.
Κρουαζιέρα: Σπανίζουν τα εναλλακτικά καύσιμα – Χρειάζονται 44.000 τόνοι μέχρι το 2025
Για το 2023 και το 2024 προβλέπεται επιπλέον αξιοσημείωτη αύξηση καθώς είναι χρονιές – ρεκόρ για την Ελλάδα. Στην Ελλάδα, το 2022, ο κλάδος της κρουαζιέρας υποστήριξε περισσότερες από 14.300 θέσεις εργασίας.
Οικονομικό αποτύπωμα. Η συνεισφορά της κρουαζιέρας στην ελληνική οικονομία προέρχεται από τέσσερις βασικές δραστηριότητες: προμήθειες των εταιρειών κρουαζιέρας, ναυπηγοεπισκευαστικές δραστηριότητες και συντήρηση των πλοίων, κατανάλωση επιβατών στην ξηρά και δαπάνες των πληρωμάτων στην Ελλάδα. Το οικονομικό αποτύπωμα της κρουαζιέρας στην Ελλάδα βασίζεται κυρίως στις δαπάνες επιβατών και τις δαπάνες των εταιρειών κρουαζιέρας, καθώς η χώρα αποτελεί δημοφιλή προορισμό με δυνατότητα επιβίβασης σε κάποια κρουαζιερόπλοια.
Η κατανάλωση
Η κατανάλωση των επιβατών συνεισέφερε 324 εκατ. ευρώ στο ελληνικό ΑΕΠ, αντιπροσωπεύοντας το 53% της συνολικής συνεισφοράς της κρουαζιέρας στην Ελλάδα. Οι προμήθειες των εταιρειών κρουαζιέρας συνεισέφεραν επιπλέον 248 εκατ. ευρώ στο ΑΕΠ, ενώ οι δαπάνες των πληρωμάτων και η ναυπηγοεπισκευαστική βιομηχανία είχαν μικρότερες συνεισφορές – η καθεμία αναλογούσε σε περίπου 30 και 14 εκατ. ευρώ του συνολικού ΑΕΠ, αντίστοιχα.
Η απασχόληση στις εταιρείες κρουαζιέρας (δηλαδή πληρώματα κρουαζιερόπλοιων και υπάλληλοι κεντρικών γραφείων εταιρειών) αντιστοιχούσε σε περίπου 2.425 θέσεις εργασίας το 2022. Επιπλέον, οι εταιρείες κρουαζιέρας δημιούργησαν θέσεις εργασίας στην ευρύτερη οικονομία, με συνολικά 11.915 θέσεις εργασίας μέσω της άμεσης, της έμμεσης και της επαγόμενης συνεισφοράς. Οι περισσότερες από αυτές τις θέσεις εργασίας (43%) δημιουργήθηκαν από την κατανάλωση των επιβατών και συναφείς δραστηριότητες.
Συμβολή
Η συμβολή του κλάδου της κρουαζιέρας στην ελληνική οικονομία θα μπορούσε να αυξηθεί περαιτέρω εφόσον ξεπεραστούν και μία σειρά γραφειοκρατικών εμποδίων. Χαρακτηριστική είναι η τοποθέτηση του Πανελληνίου Συλλόγου Εφοδιαστών Πλοίων και Εξαγωγέων που επισημαίνει με επιστολή του προέδρου του Νίκου Μαυρίκου στην ΑΑΔΕ ότι η μη απαλλαγή ΦΠΑ των εφοδίων που πωλούνται σε πρόσωπα που δεν είναι πλοιοκτήτες αλλά εκμεταλλεύονται έναν χώρο του κρουαζιερόπλοιου για σκοπούς σίτισης και ψυχαγωγίας των επιβατών καθιστά απαγορευτικό τον εφοδιασμό των πλοίων από ελληνικές επιχειρήσεις, με αποτέλεσμα να επωφελούνται αλλοδαπές εταιρείες.
Υπενθυμίζουμε ότι το 2023 ήταν χρονιά – ρεκόρ με πάνω από 5.230 αφίξεις κρουαζιερόπλοιων και 7.003.150 επιβάτες, δηλαδή επιπλέον 450 αφίξεις πλοίων με 2.373.500 επιβάτες έναντι του 2022. Αντίστοιχα σε ποσοστιαία βάση το 2023 έναντι του 2022 είχαμε αύξηση 9,41% στις προσεγγίσεις κρουαζιερόπλοιων και αύξηση 51,26% στον αριθμό των επιβατών. Οπως έχουμε τονίσει, προσθέτει η Μ. Δεληγιάννη, η θέσπιση συστημάτων κρατήσεων θέσεων ελλιμενισμού (berth management system) είναι απαραίτητη για τη βέλτιστη οργάνωση και διαχείριση των αφίξεων των κρουαζιερόπλοιων.
Πηγή: Premium έκδοση ΤΑ ΝΕΑ
Latest News
Το 2,1% του ΟΛΘ απέκτησαν οι Dreyfus - Το τίμημα
Η Leonidsport Β.V απέκτησε 212.114 μετοχές του ΟΛΘ στις 13 Ιανουαρίου - Σε εξέλιξη η δημόσια προσφορά
Οι Dreyfus «πατάνε το κουμπί» – Αρχίζει η δημόσια πρόταση για το 21% του ΟΛΘ
Ξεκινάει σήμερα η πρόταση της LeonidsPort για το 21% του μετοχικού κεφαλαίου του ΟΛΘ – Τα σενάρια και οι μετοχικές ισορροπίες
«Ριζικό λίφτινγκ» στις μαρίνες με επενδύσεις 180 εκατ. - Στα σκαριά πάνω από 40 project
Αναβαθμίζονται οι μαρίνες της χώρας και μαζί το τουριστικό προϊόν - Ποια projects εγκρίθηκαν, ποια απορρίφθηκαν
Στυλιανίδης: «Στηρίζουμε τις ευρωπαϊκές πρωτοβουλίες που ενισχύουν την ανταγωνιστικότητα της ναυτιλίας»
Ο υπουργός Ναυτιλίας Χρήστος Στυλιανίδης στις συναντήσεις του στις Βρυξέλλες ενημέρωσε, μεταξύ άλλων, για την εξέλιξη των έργων που χρηματοδοτούνται από την ΕΕ
Στη μαύρη λίστα των ΗΠΑ η Cosco: H Αθήνα «μετρά» τις επιπτώσεις - Τι λένε πηγές στο Reuters
Παράγοντες της αγοράς αναφέρουν στο Reuters ότι μέχρι στιγμής το λιμάνι του Πειραιά λειτουργεί κανονικά
OΛΘ: Πιάνει λιμάνι(;) η LeonidsPort – Οι νέες μετοχικές ισορροπίες με Σαββίδη – CMA CGM και Υπερταμείο
Στον ΟΛΘ η δισεκατομμυριούχος Margarita Louis – Dreyfus επιδιώκει την απόκτηση του 21% - Τα σενάρια για τη νέα μετοχική σύνθεση
Σπάνε ρεκόρ οι ναυπηγήσεις νεότευκτων πλοίων - Στα 204 δισ. τα συμβόλαια
Στα ναυπηγεία το 2024 η ζήτηση για κατασκευές νέων πλοίων ήταν ισχυρή στο σύνολο και ανά ναυτιλιακό κλάδο, σύμφωνα με τον οίκο Clarksons
Δημόσια πρόταση για το 21% του ΟΛΘ από την LeonidsPort - Σημαντικό premium 26,6%
H LeonidsPort B.V. προτίθεται να αγοράσει μετοχές του ΟΛΘ και απευθείας μέσω της χρηματιστηριακής αγοράς ή εξωχρηματιστηριακά στο προσφερόμενο τίμημα
Κοντά σε ιστορική συμφωνία ο IMO για τους ρύπους – Η συμβολή των Ελλήνων εφοπλιστών
Η διεθνής ναυτιλία βρίσκεται πολύ κοντά σε ιστορική συμφωνία για το πώς θα μειωθούν οι ρύποι με τη συμβολή της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών
Τι θα κρίνει την πορεία της αγοράς πλοίων μεταφοράς LNG
Ενας εμπορικός πόλεμος ΗΠΑ - Πεκίνου θα στρέψει την Κίνα σε νέες πηγές προμήθειας που είναι πιο κοντά της, όπως το Κατάρ, η Ρωσία και η Αυστραλία