Στη νέα της έκθεση για τις χώρες G7 και τη Δυτική Ευρώπη (Απρίλιος 2024), η Consensus Economics σημειώνει ότι η διαφορά μεταξύ των οικονομικών επιδόσεων των Ηνωμένων Πολιτειών και των άλλων χωρών της G7 συνεχίζει να διευρύνεται. Η ισχυρή απασχόληση στις ΗΠΑ ξεπέρασε τις προσδοκίες, ενώ ο γενικός δείκτης τιμών καταναλωτή (ΔΤΚ) παραμένει πάνω από το όριο του 3%, έχοντας αυξηθεί στο 3,5% σε ετήσια βάση τον Μάρτιο. Οι εξελίξεις αυτές ωθούν τις χρηματοπιστωτικές αγορές να επανεξετάσουν το χρονοδιάγραμμα των πιθανών μειώσεων των επιτοκίων από την Ομοσπονδιακή Τράπεζα των ΗΠΑ. Ως αποτέλεσμα, οι αποδόσεις των μακροπρόθεσμων ομολόγων των ΗΠΑ, οι οποίες επηρεάζουν σημαντικά το κόστος δανεισμού, έχουν αυξηθεί. Αυτό οφείλεται στις προσδοκίες της αγοράς για διατηρήσιμο υψηλό πληθωρισμό. Κατά συνέπεια, οι τιμές του χρυσού και του πετρελαίου έχουν αυξηθεί κατακόρυφα, λόγω των περιορισμένων αποθεμάτων και των γεωπολιτικών εντάσεων, λειτουργώντας ως αντιστάθμιση του πληθωρισμού. Η ισχύς του δολαρίου ΗΠΑ αυξάνει περαιτέρω το κόστος των εισαγόμενων αγαθών, όπως η ενέργεια και τα τρόφιμα σε άλλες χώρες. Στο εσωτερικό της χώρας, οι Ηνωμένες Πολιτείες είναι πιθανό να διατηρήσουν σημαντικές δημοσιονομικές δεσμεύσεις, οδηγώντας σε υψηλότερο κόστος εξυπηρέτησης του χρέους.

Ταυτόχρονα, υπάρχουν ενδείξεις ότι η οικονομική επιβράδυνση στην Ευρώπη φτάνει στο κατώτατο σημείο της. Η κατάσταση αυτή είναι πιθανό να πιέσει την Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα (ΕΚΤ) και την Τράπεζα της Αγγλίας να μειώσουν σύντομα τα επιτόκια. Θα πρέπει να σημειωθεί ότι η Τράπεζα της Ιαπωνίας απομακρύνθηκε από τα αρνητικά επιτόκια και τον έλεγχο της καμπύλης αποδόσεων, προσαρμόζοντας προσεκτικά τη νομισματική της πολιτική εν μέσω σημαντικών προκλήσεων όσον αφορά το χρέος και το δημογραφικό.

Πιο συγκεκριμένα, σχετικά με την περίπτωση της Ευρωζώνης, σημειώνεται ότι η υποτονική μεγέθυνση προς το τέλος του προηγούμενου έτους και μέχρι σήμερα, έρχεται σε έντονη αντίθεση με το τι συμβαίνει στην περισσότερο εύρωστη οικονομία των ΗΠΑ. Αυτή η διαφορά έχει οδηγήσει σε πτωτική πορεία τα ευρωπαϊκά χρηματιστήρια, αναδεικνύοντας τις διαφορετικές αναπτυξιακές πορείες και αυξάνοντας την πίεση στην ΕΚΤ να δράσει. Τα στοιχεία για τον πληθωρισμό έδειξαν επίσης μείωση, με τον Εναρμονισμένο Δείκτη Τιμών Καταναλωτή (ΕνΔΤΚ) να καταγράφει χαμηλότερο του αναμενόμενου ποσοστό 2,4% τον Μάρτιο, από 2,6% τον Φεβρουάριο. Η μείωση οφειλόταν κυρίως στη μείωση των τιμών της ενέργειας, αν και ο πληθωρισμός των τροφίμων επίσης μειώθηκε. Ο πυρήνας του ΕνΔΤΚ, ο οποίος δεν περιλαμβάνει ευμετάβλητα στοιχεία όπως τα τρόφιμα και η ενέργεια, υποχώρησε κάτω από το 3% για πρώτη φορά τα τελευταία δύο χρόνια, καταγράφοντας 2,9%. Παρ’ όλα αυτά, ο πληθωρισμός στις υπηρεσίες παραμένει υψηλός στο 4%, επηρεαζόμενος ενδεχομένως από το ότι πλησιάζει η εορτή του Πάσχα.

Η επέκταση του δείκτη PMI υπηρεσιών του Μαρτίου, μετά από βελτιώσεις στις νέες παραγγελίες και την παραγωγή, έρχεται σε αντίθεση με τον δείκτη PMI για τη μεταποίηση, ο οποίος συνεχίζει να παλεύει με τη μείωση των νέων παραγγελιών, αν και με βραδύτερο ρυθμό. Αυτό υποδηλώνει μια πιθανή σταθεροποίηση της οικονομικής αδυναμίας της Ευρωζώνης, δημιουργώντας ελπίδες για μια πιο ισχυρή ανάκαμψη το δεύτερο εξάμηνο του 2024, η οποία θα υποστηριχθεί από περαιτέρω μειώσεις των επιτοκίων της ΕΚΤ και τις ανθεκτικές οικονομικές επιδόσεις χωρών όπως η Ισπανία και η Ιταλία.

Τμήμα Έρευνας και Ανάπτυξης του Προγράμματος Συμπληρωματικής Εκπαίδευσης (E-learning) του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών

Βάση Δεδομένων για Οικονομικές Προβλέψεις

Επιστημονικός Υπεύθυνος Π.Ε. Πετράκης (Καθηγητής),

Συνεργάτες Δρ. Π.Χ. Κωστής και Δρ. Κ.Η. Καυκά

με ομάδα ερευνητών

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Academia
PODCAST Economics & Business TALKS – Γιώργος Μπάλτας: Marketing και επιχειρείν | Τα Social επηρεάζουν τις τιμές στην αγορά
Economics & Business Talks |

Γιώργος Μπάλτας: Πώς το διαδίκτυο και τα social media επηρεάζουν τις τιμές στην αγορά

Ο Γιώργος Μπάλτας είναι καθηγητής του Τμήματος Μάρκετινγκ και Επικοινωνίας του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών. Διδάκτωρ της Σχολής Διοίκησης Επιχειρήσεων του Πανεπιστημίου του Warwick της Αγγλίας.