Πώς η ηλεκτροκίνηση ανεβάζει τον πληθωρισμό
Όσο ακριβαίνουν τα αυτοκίνητα, τόσο αυξάνονται το κόστη επισκευής και ασφάλισής τους
Συνδέεται η στροφή της παγκόσμιας αυτοκινητοβιομηχανίας και των καταναλωτών στην ηλεκτροκίνηση με την αποκλιμάκωση των επιτοκίων από τη Fed, την ΕΚΤ και τις άλλες Κεντρικές Τράπεζες του πλανήτη; Βεβαίως και συνδέεται. Διότι, όπως αποκαλύφθηκε στις ΗΠΑ, η αύξηση των ασφαλίστρων των ιδιωτικών αυτοκινήτων συμβάλλει σημαντικά στην αναζωπύρωση των πληθωριστικών πιέσεων που κατεγράφη το πρώτο τρίμηνο και θέτει εν αμφιβόλω την πολυαναμενόμενη απόφαση του Τζερόμ Πάουελ και των συνεργατών του για την πρώτη μείωση του κόστους δανεισμού τους καλοκαιρινούς μήνες.
Το φαινόμενο αποκαλύφθηκε στην πλήρη έκτασή του το Μάρτιο. Σε μηνιαία βάση οι τιμές ασφάλισης των ιδιωτικών αυτοκινήτων αυξήθηκαν κατά 2,7%, ενώ σε ετήσια βάση εκτινάχθηκαν κατά 22,2% υψηλότερα, σύμφωνα με τα στοιχεία του αμερικανικού Γραφείου Στατιστικών Μελετών. Οι αυξομειώσεις των ασφαλίστρων αποτελούν έναν από τους πληθωριστικούς δείκτες και μετέχουν στη διαμόρφωση του δείκτη τιμών καταναλωτή στις ΗΠΑ, όπως και σε πάμπολλες άλλες χώρες.
Ανάρπαστα το ηλεκτρικό όχημα και η μετοχή της Xiaomi – Aλμα 16%
Για την ακρίβεια, τα κόστη ασφάλισης των οχημάτων άρχισαν να αυξάνονται στις ΗΠΑ από το Δεκέμβριο του 2021. Από τότε έχουν αυξηθεί κατά 45,8%, σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία της αμερικανικής κυβέρνησης. Παρότι η επίδραση των ασφαλίστρων των αυτοκινήτων στη διαμόρφωση του Δείκτη Τιμών Καταναλωτή στις ΗΠΑ είναι σχετικά μικρή (2,85%), οι μεγάλες ανατιμήσεις στον κλάδο καταλήγουν να «βαραίνουν» σημαντικά στον τελικό υπολογισμό.
«Η άνοδος των ασφαλίστρων συμπίπτει με την εκτίναξη των τιμών των καινούργιων και μεταχειρισμένων οχημάτων σε ιστορικά υψηλά επίπεδα μετά το ξέσπασμα της πανδημίας του κορωνοϊού», σημειώνει ο Μάικλ Ουέιλαντ στο CNBC.
Πέραν αυτού όμως, γίνεται ολοένα πιο δαπανηρή και η επισκευή οχημάτων λόγω ελλείψεων στην εφοδιαστική αλυσίδα, λόγω των μισθολογικών αυξήσεων, αλλά και των πρόσθετων, κοστοβόρων νέων τεχνολογιών με τις οποίες εφοδιάζονται τα σύγχρονα αυτοκίνητα, όπως είναι οι μικροεπεξεργαστές, οι κάμερες και οι διάφοροι αισθητήρες.
Επόμενο είναι τα ακριβά αυτά εξαρτήματα και οι τεχνολογικές εφαρμογές εν γένει να ανεβάζουν το κόστος αγοράς, όπως και το κόστος συντήρησης και επισκευής των οχημάτων. Μοιραία ανεβάζουν και το κόστος ασφάλισής τους.
Το κόστος της τεχνολογίας
«Δεν υπάρχει ένας παράγοντας που να ανεβάζει τις τιμές των ασφαλίστρων. Οι παράγοντες είναι πολλοί. Μιλάμε για ένα συνδυασμό εξοπλισμών και μέσων που διαθέτουν τα σημερινά αυτοκίνητα, που τα καθιστά όλο και ακριβότερα. Για τον καταναλωτή είναι ακριβό το κόστος αγοράς ενός καινούργιου αυτοκινήτου, αλλά είναι ακριβό και το κόστος αντικατάστασης ακόμα και ενός φτερού ή ενός προφυλακτήρα σε περίπτωση ζημιάς», δήλωσε στο αμερικανικό δίκτυο ΜΜΕ ο Σον Τάκερ, στέλεχος της εταιρείας έρευνας και αξιολόγησης αυτοκινήτων Kelley Blue Book.
«Η εξέλιξη της τεχνολογίας στα αυτοκίνητα εξελίσσεται σε ένα πολύ συγκεκριμένο πρόβλημα, που επηρεάζει όχι μόνο το πορτοφόλι ή την καθημερινότητα του καταναλωτή, αλλά και τον κλάδο της αυτοκινητοβιομηχανίας, την αμερικανική λιανική αγορά του αυτοκινήτου και επίσης την οικονομία της χώρας», σημειώνει ο αναλυτής.
Και εξηγεί ότι «σε πολλά οχήματα η ανάγκη αντικατάστασης ενός πλαστικού ή ατσάλινου προφυλακτήρα ή ενός φτερού μπορεί να βλάψει κάμερες, αισθητήρες εγγύτητας και διάφορες άλλες τεχνολογίες και μέσα που χρησιμοποιούνται για τη βελτίωση της ασφάλειας του οχήματος, για το σύστημα πλοήγησης (cruise control) παραδείγματος χάρη ή για το παρκάρισμα ή για το φρενάρισμα έκτακτης ανάγκης».
Αλυσιδωτές αυξήσεις
«Τα ασφάλιστρα αυξάνονται επειδή το κόστος όσων αφορούν στην ασφάλιση αυτοκινήτων αυξάνεται», δήλωσε στο CNBC ο Ντέιβιντ Σάμσον, πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της American Property Casualty Insurance Association – πρόκειται για την κύρια Ένωση των αμερικανικών εταιρειών ασφάλισης οικιών, αυτοκινήτων και επιχειρήσεων.
«Έχει περάσει μεγάλο χρονικό διάστημα από την εμφάνιση των νέων τάσεων στον κλάδο ασφάλισης αυτοκινήτων. Οι εταιρείες έχουν πλέον ενσωματώσει τους νέους κινδύνους και τα νέα, αυξημένα κόστη για την κάλυψή τους. Το κεντρικό συμπέρασμα είναι ότι οι νέες τεχνολογίες καθιστούν την επισκευή ή την αντικατάσταση των νέων οχημάτων πραγματικά δαπανηρή», τόνισε ο Σάμσον.
«Οι επιδράσεις του ασφαλιστικού κόστους στον πληθωρισμό αποκαλύπτονται δύο και πλέον έτη αφότου η κυβέρνηση Μπάιντεν είχε αποδώσει την αναζωπύρωση του πληθωρισμού τον Ιανουάριο του 2022 στην αύξηση των τιμών των μεταχειρισμένων αυτοκινήτων», σημειώνει ο ρεπόρτερ του CNBC.
Σύμφωνα με τους ειδικούς, το κόστος επισκευής ζημιών αυτοκινήτων αυξανόταν με ετήσιο ρυθμό περίπου 3,5% έως 5% πριν από την πανδημία του κορωνοϊού. Από το 2022 ο ρυθμός αύξησης εκτινάχθηκε στο 10% ετησίως ή υψηλότερα, με τη μέση εκτίμηση για την επισκευή ενός οχήματος να φθάνει το 2023 στα 4.721 δολάρια (4.430 ευρώ).
Ουδείς ικανοποιημένος
«Ούτε οι καταναλωτές, αλλά ούτε και οι ασφαλιστές αισθάνονται ευχάριστα με τις αυξήσεις στα ασφάλιστρα», σημειώνει ο ρεπόρτερ του CNBC. Σύμφωνα με έρευνα της J.D. Power που δημοσιεύθηκε τον Ιούνιο του 2023 και αφορούσε το έτος 2022, οι ασφαλιστές αυτοκινήτων έχασαν κατά μέσο όρο 12 σεντς για κάθε δολάριο ασφαλίστρου που εισέπραξαν την χρονιά εκείνη.
Ήταν η χειρότερη ετήσια απόδοση που είχαν από την αρχή του 21ου αιώνα.
Η εξέλιξη αυτή είχε ως αποτέλεσμα οι ασφαλιστές να αυξήσουν στη συνέχεια τα ασφάλιστρα, μετακυλίοντας το κόστος και δυσαρεστώντας βέβαια τους πελάτες τους. «Αυτό που πάντα υπενθυμίζω στους ανθρώπους είναι ότι η ασφάλιση βασίζεται στην αναλογιστική επιστήμη, επομένως δεν στέκει η υπόθεση ότι οι ασφαλιστές αποφασίζουν απλώς ότι θέλουν να αυξήσουν τα ασφάλιστρα», εξήγησε ο Ντέιβιντ Σάμσονν της American Property Casualty Insurance Association.