
Δύο επιπλέον «αγκάθια» αντιμετωπίζει το παγκόσμιο εμπόριο πέραν της ασθενούς ζήτησης λόγω της κατάστασης της διεθνούς οικονομίας. Οι γεωπολιτικές κρίσεις όπως αυτή που είναι σε εξέλιξη τους τελευταίους μήνες στην Ερυθρά Θάλασσα και κορυφώνεται τις ημέρες αυτές μετά τη σύγκρουση Ιράν – Ισραήλ και οι επιπτώσεις περιβαλλοντικού χαρακτήρα, όπως η ξηρασία στη Διώρυγα του Παναμά ταλαιπωρούν το παγκόσμιο διά θαλάσσης εμπόριο.
Η ανθεκτικότητα του παγκόσμιου εμπορίου δοκιμάζεται από διαταραχές σε δύο από τις κύριες παγκόσμιες ναυτιλιακές οδούς: τη διώρυγα του Παναμά και τη διώρυγα του Σουέζ, αναφέρει ο Παγκόσμιος Οργανισμός Εμπορίου (WTO) στην τελευταία του έκθεση. Και αν η κατάσταση στη Διώρυγα του Παναμά από την οποία διακινείται το 6% του παγκόσμιου εμπορίου φαίνεται να σταδιακά να εξομαλύνεται, καθώς αναμένεται αύξηση των βροχών, η αβεβαιότητα εντείνεται στο γεωπολιτικό πεδίο.
Deutsche Bank:Τέλος το εμπόριο όπως το ξέραμε- Τα 4 χρόνια που άλλαξαν τον κόσμο
Αβεβαιότητα
Υπάρχει υψηλός βαθμός αβεβαιότητας λόγω πολλών παραγόντων κινδύνου που υπάρχουν στην παγκόσμια οικονομία, συμπεριλαμβανομένων των περιφερειακών συγκρούσεων, των γεωπολιτικών εντάσεων και του αυξανόμενου προστατευτισμού, υπογραμμίζει ο WTO. Οι προβλέψεις είναι δύσκολες και δεν είναι τυχαίο ότι λόγω της αβεβαιότητας που επικρατεί η αύξηση του όγκου εμπορίου το 2024 θα μπορούσε να κυμανθεί από +5,8% έως -1,6%.
Αναφερόμενη η έκθεση, η οποία δημοσιοποιήθηκε στο τέλος της προηγούμενης εβδομάδας και δεν λαμβάνει υπόψη της τις τελευταίες εξελίξεις στις σχέσεις Ιράν – Ισραήλ, στην κατάσταση στην Ερυθρά Θάλασσα σημειώνει ότι η έκταση του οικονομικού αντίκτυπου της κρίσης στην περιοχή θα εξαρτηθεί από τη διάρκεια και τη σοβαρότητα των επιθέσεων, καθώς και από τις αποφάσεις που θα λάβουν οι ναυτιλιακές εταιρείες σχετικά με τους κινδύνους και το κόστος που συνδέεται με τα ταξίδια μέσω της Ερυθράς Θάλασσας, ή την εκτροπή των πλοίων τους. Οι ναυτιλιακές δεν αναμένουν ότι η κατάσταση θα βελτιωθεί σημαντικά τουλάχιστον μέχρι το δεύτερο τρίμηνο του 2024.
Σε περίπτωση που η κρίση στην Ερυθρά Θάλασσα επιμείνει, ενδέχεται να οδηγήσει τη ναυτιλία και τον κλάδο των εμπορευματικών μεταφορών να επανεξετάσουν τις στρατηγικές και τις προτεραιότητές τους. Αυτό θα μπορούσε να περιλαμβάνει τη μείωση του αριθμού των συνδυασμών ταξιδιών ή την υιοθέτηση νέων μοντέλων δρομολογίων.
Σύμφωνα με την τελευταία έκθεση WOT, ο όγκος του παγκόσμιου εμπορίου αναμένεται να αυξηθεί κατά 2,6% το 2024 και κατά 3,3% το 2025, ύστερα από μια μεγαλύτερη από την αναμενόμενη μείωση κατά -1,2% το 2023. Η ζήτηση εισαγωγών σε πραγματικούς όρους ήταν αδύναμη το 2023 στις περισσότερες περιοχές, ιδίως στην Ευρώπη, αλλά και στη Βόρεια Αμερική και την Ασία. Οι κύριες εξαιρέσεις ήταν η Μέση Ανατολή και η περιοχή της Κοινοπολιτείας Ανεξάρτητων Κρατών (ΚΑΚ), όπου οι εισαγωγές αυξήθηκαν κατακόρυφα.


Latest News

Αναπτυξιακό σχέδιο για το λιμάνι του Βόλου - Τι μελετά η κυβέρνηση
Εκσυγχρονισμός με «μοντέλο Αλεξανδρούπολης» μετά την απόφαση να ακυρωθεί ο διαγωνισμός πώλησης του 67% των μετοχών

«Ολική επαναφορά» για τον ΣΕΠ - Αύξηση στη διακίνηση containers μετά από 4 αρνητικά τρίμηνα
Το πρώτο θετικό τρίμηνο στη διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων για τον ΣΕΠ μετά από τέσσερα αρνητικά τρίμηνα

Πλήγματα στο παγκόσμιο διά θαλάσσης εμπόριο
Ο πόλεμος δασμών μεταβάλλει και τις θαλάσσιες διαδρομές και τις υποδομές logistics που έχουν στηθεί αλλά και τις στρατηγικές αποφάσεις ανάπτυξης των στόλων από τους πλοιοκτήτες

Εμπορικός Πόλεμος: Οι ακυρώσεις κινεζικών φορτηγών πλοίων μόλις άρχισαν
Ο αριθμός των ακυρωμένων δρομολογίων φορτηγών πλοίων από την Κίνα αυξάνεται, καθώς οι θαλάσσιοι μεταφορείς προσπαθούν να διαχειριστούν την υποχώρηση των παραγγελιών λόγω του εμπορικού πολέμου και των δασμών

Ποιοι τομείς έδωσαν τα νέα ρεκόρ εσόδων σε ΟΛΠ και ΟΛΘ το 2024
Για πρώτη φορά το αντάλλαγμα από τις προβλήτες ΙΙ και ΙΙΙ του λιμανιού του Πειραιά ήταν μειωμένο

ΟΛΠ Α.Ε.: Το λιμάνι του Πειραιά σε ετοιμότητα για την αυξημένη πασχαλινή κίνηση με νέα έργα και παρεμβάσεις
Ήδη έχουν ολοκληρωθεί σειρά αναβαθμίσεων στις υποδομές του λιμένα Πειραιά

Εσπασε το φράγμα των 900 πλοίων η MSC - H σύγκριση με την Maersk
Η MSC ανακοίνωσε ότι ο στόλος της έχει συνολική χωρητικότητα 6,47 εκατ. teu, σχεδόν 1 εκατ. περισσότερα από τη δεύτερη στην κατάταξη AP Moller-Maersk

Κικίλιας: Η μείωση των λιμενικών τελών από 1η Μαΐου θα περάσει απευθείας στα εισιτήρια
Για συγκράτηση ή και μείωση των τιμών έκανε λόγο ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Βασίλης Κικίλιας, από το λιμάνι του Πειραιά

Η μεταβλητότητα παραμένει το κυρίαρχο στοιχείο για τα δεξαμενόπλοια
Η πτώση για τα δεξαμενόπλοι μπορεί να μην είναι άμεση - Οι ανισορροπίες στην προσφορά και στη ζήτηση πετρελαίου θα παραμένουν παράλληλα με τις ευκαιρίες

Capital Clean Energy Carriers: Καθέλκυση του μεγαλύτερου στην ιστορία πλοίου μεταφοράς υγρού διοξειδίου του άνθρακα
Κατασκευάζεται από τα Κορεάτικα ναυπηγεία HD Hyundai Mipo και διαθέτει χωρητικότητα 22.000 κ.μ.