Λίγο πριν την «αλλαγή φρουράς» βρίσκεται η ελληνική ξενοδοχειακή αγορά με τα πρώτα funds να ετοιμάζονται να αποχωρήσουν καθώς οι επενδύσεις τους ωρίμασαν και συμπλήρωσαν τον επενδυτικό τους κύκλο και παραδοσιακούς έλληνες ξενοδόχους αλλά και ελληνικά επενδυτικά σχήματα να ετοιμάζονται για μία δεύτερη ευκαιρία ανάπτυξης.
Από τα μέσα της δεκαετίας του 2010 όταν σταδιακά ο ελληνικός τουρισμός ανέβαινε και από την άλλη η οικονομική κρίση βρισκόταν στο απόγειο της άρχισαν να εμφανίζονται τα πρώτα funds στην ελληνική ξενοδοχειακή αγορά κύλησε πολύ νερό στο αυλάκι της τουριστικής ανάπτυξης. Οι συμφωνίες διαδέχθηκαν η μια την άλλη και συνήθως συνδέονταν με κάποια μεγάλη διεθνή επώνυμη οι οποίες επίσης την τελευταία δεκαετία εισέβαλαν κυριολεκτικά στη χώρα μας.
Τουρισμός: Με το δεξί ξεκίνησε το 2024 – Γεμάτες οι κλίνες σε Airbnb και ξενοδοχεία
Όπως αναφέρουν στον ot.gr παράγοντες της ελληνικής ξενοδοχειακής αγοράς που βρίσκονται πολύ κοντά στα funds, «είναι γεγονός ότι ορισμένα projects έχουν ωριμάσει ενώ άλλα βρίσκονται στο μέσο ή ακόμη και στην αρχή αυτού του επενδυτικού κύκλου».
«Αγκάθι» τα υψηλά επιτόκια και οι αξίες
Αυτό όμως που έχει ιδιαίτερη σημασία σημειώνει ο ίδιος ο παράγοντας που θέλει να διατηρήσει την ανωνυμία του είναι ότι «οι τοπικοί επιχειρηματίες επιδεικνύουν μια αυξημένη δραστηριότητα» και επιδιώκουν να επενδύσουν να καλύψουν το κενό που σταδιακά θα αφήνουν τα funds, καθώς οι επενδύσεις τους θα ωριμάζουν.
Η άνοδος των επιτοκίων είναι ένας ανασταλτικός παράγοντας για τα ξένα funds σημειώνει ο ίδιος παράγοντας καθώς έχουν δεχθεί «χτυπήματα» σε μία σειρά ευρωπαϊκών αγορών κυρίως της Βορείου και κεντρικής Ευρώπης. Παράλληλα οι τιμές έχουν ανέβει στη χώρα μας και οι τοπικού ξενοδόχοι δεν αποχωρίζονται εύκολα τα ξενοδοχεία τους επιδιώκοντας το υψηλότερο δυνατό τίμημα.
Είναι γεγονός ότι η χώρα μας, καθώς το τουριστικό ρεύμα αυξάνεται με υψηλούς ρυθμούς, για το 2024 εκτός απροόπτου θα αγγίξει τα 40 εκατ. τουρίστες συμπεριλαμβανομένης της κρουαζιέρας, αρχίζει να κινείται ανοδικά και στις αξίες των ξενοδοχείων. Σύμφωνα με τελευταία έρευνα της HVS tα ξενοδοχεία της Αθήνας κατέγραψαν την μεγαλύτερη αύξηση στην αξία τους μεταξύ άλλων ευρωπαϊκών πόλεων και μάλιστα είναι η μοναδική πόλη με διψήφιο ποσοστό ανόδου από έτος σε έτος. Η Αθήνα κατακτά επίσης την πρώτη θέση μεταξύ όλων των άλλων πόλεων στην άνοδο της αξίας των ξενοδοχείων όταν συγκρίνεται το έτος 2023 με μία δεκαετία πριν (2013). Αναλυτικότερα η άνοδος της μέσης αξίας των αθηναϊκών ξενοδοχείων είναι της τάξης του 11,2% το 2023 σε σύγκριση με το 2022. Σε σύγκριση με το 2013 η αξία του μέσου αθηναϊκού ξενοδοχείου αυξήθηκε κατά 6,2%.
Όλα αυτά σε μία χρονιά το 2023 σημειώθηκαν 17 λιγότερες αγοραπωλησίες ξενοδοχείων στην Ευρώπη σε σχέση με το 2022, με την συνολική αξία αυτών να φτάνει τα 10,7 δισ. ευρώ, καταγράφοντας μείωση 19% σε ετήσια βάση.
Οι τοπικοί επιχειρηματίες μπαίνουν στο παιχνίδι
Όσοι κάποτε φοβόντουσαν τον αφελληνισμό» των ελληνικών ξενοδοχείων θα βλέπουν τώρα ότι τα funds έρχονται και φεύγουν, όπως είναι η στρατηγική τους σημειώνει άλλος παράγοντας που προσθέτει ότι και οι έλληνες επενδυτές έχουν μπει δυναμικά στο «παιχνίδι»
Παραδοσιακές ξενοδοχειακές οικογένειες της Ρόδου και της Κρήτης επεκτείνουν σταδιακά την δραστηριότητα τους και εκτός αυτών των δυο νησιών που συνιστούν ουσιαστικά τη «μήτρα» της γέννησης των πρώτων ελληνικών ξενοδοχειακών αλυσίδων καθώς ήταν πρωτοπόρα στην ανάπτυξη του ελληνικού τουρισμού.
Ενδεικτικά ο όμιλος Hatzilazarou Group το 2023 και στις αρχές του 2024 προχώρησε στην απόκτηση τριών ξενοδοχειακών μονάδων των Rhodes Bay Hotel & Spa και Elite Suites Rhodes στη Ρόδο και Titania Hotel στην Αθήνα από το Βρετανικό fund London and Regional το οποίο ήταν από τα πρώτα που επένδυσαν στην ελληνική ξενοδοχειακή αγορά το 2017.
Επενδυτικές κινήσεις εντός και εκτός Κρήτης σχεδιάζει και μία άλλη παραδοσιακή ξενοδοχειακή αλυσίδα η PHĀEA της Οικογένειας Σμπώκου που διευθύνεται από τις κυρίες Κωστάντζα Σμπώκου, Πρόεδρο και Αγάπη Σμπώκου, Διευθύνουσα Σύμβουλο.
Η είσοδος των funds στον ελληνικό τουρισμό σηματοδοτήθηκε από τον 2014 με την συμφωνία του επενδυτικού γίγαντα Oaktree με τον όμιλο ΣΑΝΗ, μετέπειτα Sani/Ikos.
Δέκα χρόνια μετά πολλά funds έχουν επενδύσει και συνεχίζουν να επενδύουν την ελληνική αγορά όπως είναι η HIG Capital, η οποία έχει δημιουργήσει ο νέο ξενοδοχειακό brand που μόνο το 2023 πρόσθεσε έξι μονάδες στο χαρτοφυλάκιο του ενώ είναι και ο αγοραστής του γνωστού ξενοδοχείου της χούντας στην Αθηναϊκή Ριβιέρα. Επίσης άλλα funds είναι το Hotel Investment Partners της Blackstone, το οποίο έχει εξαγοράσει πέντε ξενοδοχεία από το φθινόπωρο του 2019 ενώ συνεργάζεται και με την εταιρεία διαχείρισης ξενοδοχείων Domes Resorts & Reserves του Γιώργου Σπανού.
Επενδύσεις σε ελληνικά ξενοδοχεία έκανε και η Goldman Sachs Asset Management η οποία τον Απρίλιο του 2022 η προχώρησε στην εξαγορά τριών μονάδων στη Χαλκιδική, το ισπανικό επενδυτικό κεφάλαιο Azora που το 2022 εξαγόρασε έναντι 43,8 εκατομμυρίων το ξενοδοχείο Sheraton Rhodes Resort της «Λάμψα».
Βέβαια ένα από τα μεγαλύτερα διεθνώς ξενοδοχειακά deals ήταν η επένδυση το Σεπτέμβριο του 2022, του κρατικού επενδυτικού κεφαλαίου της Σιγκαπούρης GIC, στον όμιλο Sani/Ikos, από το οποίο αποεπένδυσαν άλλα funds και συγκεκριμένα τα Oaktree, Goldman Sachs Asset Management, Moonstone, Florac και Hermes GPE, ο όμιλος Sani/ Ikos αποτιμήθηκε στα 2,3 δισεκ. ευρώ.
Latest News
Η Wyndham Hotels & Resorts στοχεύει στο άνοιγμα νέων ξενοδοχείων στην Ελλάδα
Ψήφος εμπιστοσύνης στον ελληνικό τουρισμό με διεύρυνση του δικτύου συνεργατών από την Wyndham Hotels & Resorts
Έκρηξη τουριστικών επενδύσεων στη Μήλο – Ποιοι επιχειρηματίες χτίζουν ξενοδοχεία
Η Μήλος συγκεντρώνει ισχυρό επενδυτικό ενδιαφέρον – Καταλύτης η αύξηση του τουριστικού ρεύματος
Σπάει το τουριστικό... άβατο η Σαντορίνη με τιμές για όλα τα βαλάντια
Πώς η Σαντορίνη προσπαθεί να ανακτήσει τη δυναμική στον τουρισμό και να επιστρέψει στην κορυφή - Το σχέδιο των φορέων
Τα δώδεκα χρόνια και τα έξι «χρυσά» brands που άλλαξαν τον ελληνικό τουρισμό [πίνακας]
Στο ραντάρ των ξενοδοχείων που κινούνται στο χώρο της πολυτελούς φιλοξενίας έχει μπει ο ελληνικός τουρισμός
Οι δέκα αεροπορικές και οι εθνικότητες που απογειώνουν την Fraport Greece
Aegean και Ryanair είναι οι δυο αεροπορικές που διεκδικούν την πρώτη θέση στα αεροδρόμια της Fraport Greece
Αυξάνει πτήσεις και χωρητικότητα στα... «άκρα» της τουριστικής σεζόν η Aegean
Oχι μόνο ανταποκριθήκαμε στις προκλήσεις της πανδημίας, αλλά αντεπεξήλθαμε και βγήκαμε περισσότερο ενισχυμένοι, τόνισε ο αναπληρωτής CEO της Aegean, Μιχάλης Κουβελιώτης
Συνεχίζει να χάνει «τουριστικό» έδαφος η Μύκονος - Οι προορισμοί πρωταθλητές
Ο τουρισμός οδεύει προς έτος ρεκόρ όσον αφορά την επιβατική κίνηση - Η εικόνα της Fraport Greece σε 14 αεροδρόμια
Μάχη για την τέλεια σέλφι στη Ρώμη - Βουλιάζει από τουρίστες
Το ένα ρεκόρ μετά το άλλο καταρρίπτει ο αριθμός τουριστών στην Ιταλία - Οι αρχές εξετάζουν μέτρα, όπως περιορισμούς πρόσβασης και εισιτήρια σε αξιοθέατα
Λίφτινγκ 20 εκατ. σε «Athens Crowne Plaza» και «Holiday Inn» - Και νέο ξενοδοχείο από την οικογένεια Μουσαμά
Στον ΟΤ μιλά ο Απόστολος Μουσαμάς για το Athens Crowne Plaza αλλά και για τα σχέδια για νέα μονάδα
Ποιους τουρίστες μαγνητίζει η Ευρώπη - Το top5 των χωρών [γραφήματα]
Ο τουρισμός αναμένεται να ξεπεράσει τα ρεκόρ του 2019 σε ορισμένους από τους πιο δημοφιλείς προορισμούς της Ευρώπης