Σε… αυξημένη ετοιμότητα βρίσκονται και πάλι οι ελληνικές επιχειρήσεις με φόντο την κλιμάκωση της σύρραξης στη Μέση Ανατολή. Το πυραυλικό χτύπημα του Ιράν στο Ισραήλ που εκδηλώθηκε πριν από μερικά 24ώρα και η αβεβαιότητα γύρω από την «απάντηση» του Τελ Αβίβ στην Τεχεράνη έχει σημάνει συναγερμό στα επιτελεία, τα οποία συγκαλούν έκτακτες συσκέψεις για να αξιολογήσουν την κατάσταση.
Προς στιγμήν, όλοι παρακολουθούν με ανησυχία το διπλωματικό πόκερ και ελπίζουν σε γρήγορη αποκλιμάκωση της έντασης στην περιοχή. Αν και είναι εξαιρετικά επισφαλές να προχωρήσουν σε εκτιμήσεις, χαρακτηρίζουν ενθαρρυντικό σημάδι την αντίδραση των διεθνών αγορών, οι οποίες αντιμετώπισαν ψύχραιμα τη νέα πηγή έντασης.
Γεωπολιτικοί κίνδυνοι, πληθωρισμός και επιτόκια – Οι αγορές αντιμέτωπες με ένα «εκρηκτικό« μείγμα
Ο μεγάλος… πονοκέφαλος βέβαια δεν είναι άλλος από την τιμή του «μαύρου χρυσού» και το ενδεχόμενο να αρχίσει ξαφνικά να καλπάζει ξανά πάνω από τα 100 δολάρια το βαρέλι. Πρόκειται, όπως λένε, για μια εφιαλτική εξέλιξη που θα τινάξει στον αέρα την τιμολογιακή πολιτική, αφού θα εκτροχιάσει το λειτουργικό κόστος. «Το πετρέλαιο», όπως λένε, «αποτελεί βασικό συντελεστή του κόστους για μια σειρά από προϊόντα και υπηρεσίες και ως εκ τούτου είναι βέβαιο ότι θα υπάρξουν πιέσεις για ανατιμήσεις».
«Παρακολουθούμε με αγωνία όσα εξελίσσονται στη Μέση Ανατολή», σημειώνει ο πρόεδρος του ΣΕΒΓΑΠ, Χρήστος Αποστολόπουλος, προσθέτοντας πως υπάρχει αυξημένη αβεβαιότητα με δεδομένη πως ακόμη είναι νωπή η επίθεση και αποτελεί άγνωστη Χ η αντίδραση του Τελ Αβίβ και με ποιον ακριβώς τρόπο θα επιλέξει να απαντήσει στην Τεχεράνη.
«Είναι σίγουρο πως θα επηρεάσει τις τιμές και την εφοδιαστική αλυσίδα σε περίπτωση που γενικευθεί η σύρραξη, αφού θα ακριβύνουν οι μεταφορές», υπογραμμίζει ο κ. Αποστολόπουλος, εκφράζοντας την ευχή να μην επαληθευθεί το χειρότερο σενάριο.
Σε παρόμοιο μήκος κύματος και ο γενικός διευθυντής της Ένωσης Σούπερ Μάρκετ Ελλάδας, Απόστολος Πεταλάς, ο οποίος πάντως θεωρεί ενθαρρυντική την αντίδραση των διεθνών αγορών που φαίνεται να προεξοφλούν εκτόνωση της έντασης. Σπεύδει ωστόσο να προσθέσει πως σε περίπτωση που επιδεινωθεί το κλίμα, τότε είναι δεδομένο πως θα επηρεάσει ο πληθωρισμός.
… και η κόκκινη γραμμή
Έμπειρος παράγοντας του λιανεμπορίου που επιθυμεί να διατηρήσει την ανωνυμία του επισημαίνει πως το μόνο αντίβαρο για την συγκράτηση των τιμών, σε περίπτωση κλιμάκωσης του πολέμου είναι η εμφανής αδυναμία του μέσου καταναλωτή να ανταπεξέλθει στην γενικευμένη ακρίβεια.
«Οι επιχειρήσεις θέλουν να πουλάνε τα προϊόντα τους. Εάν οι τιμές ξεπεράσουν εκείνη τη λεπτή γραμμή ισορροπίας τότε θα έχουν πρόβλημα, και είναι κάτι που δεν θα αφήσουν να συμβεί…», αναφέρει με νόημα. Ειδικά όπως λέει σε μια εποχή που όλοι κυνηγούν τα μερίδια αγοράς, και δευτερευόντως την κερδοφορία, η οποία έτσι και αλλιώς δέχεται πιέσεις μετά την λήξη της πανδημίας.
Επιχειρήσεις – κομάντο
Οι ελληνικές επιχειρήσεις, επισημαίνει, έχουν εξοικειωθεί με τις έκτακτες και ακραίες καταστάσεις, οι οποίες ξεκίνησαν όταν η χώρα εισήλθε στον… αστερισμό των Μνημονίων και συνεχίστηκε μέχρι και σήμερα, με την πανδημία, τον Πόλεμο στην Ουκρανία, την ενεργειακή κρίση και πιο πρόσφατα με την εισβολή του Ισραήλ στη Γάζα και τις επιθέσεις των Χούθι σε εμπορικά πλοία στην Ερυθρά Θάλασσα.
Προσοχή στους επιτήδειους
Την ίδια στιγμή, και η καταναλωτική συμπεριφορά φαίνεται να επηρεάζονται λιγότερο από τις διεθνείς κρίσεις. «Οι καταναλωτές έχουν πάθει μιθριδατισμό. Έχει μειωθεί η ευαισθησία τους και ο βαθμός που επηρεάζονται είναι ελάχιστος… Ειδικά οι νεότερες ηλικίες», δηλώνει ο αντιπρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Αθηνών, Μάκης Σαββίδης.
Έχουν συμβεί τόσα πολλά γεγονότα τα τελευταία χρόνια, όπως λέει, που φαίνεται να έχουμε φθάσει σε ένα σημείο όπου απουσιάζει η ενσυναίσθηση στις διεθνείς συρράξεις.
Την ίδια στιγμή, ο κ. Σαββίδης κρούει τον κώδωνα του κινδύνου για το ενδεχόμενο κάποιοι επιτήδειοι να σπεύσουν να εκμεταλλευθούν τη συγκυρία για να ανεβάσουν τις τιμές. Πάντοτε, όπως λέει χαρακτηριστικά, κάποιοι αναζητούν αφορμές για αυξήσουν τους τιμοκαταλόγους, επισημαίνοντας πως οι αρμόδιες κρατικές αρχές οφείλουν να είναι σε εγρήγορση, προκειμένου να αποτρέψουν φαινόμενα αδικαιολόγητων ανατιμήσεων.
«Προς στιγμήν», τονίζει, «δεν υπάρχει λόγος κάποιος να προχωρήσει σε αύξηση τιμών εξαιτίας της κατάστασης στη Μέση Ανατολή». Τα εμπορεύματα διακινούνται κανονικά και το πετρέλαιο υποχωρεί αντί να ανεβαίνει.
Latest News
Καραμολέγκος: Άγνωστα τα αίτια της πυρκαγιάς
Η πρώτη ανακοίνωση της εταιρείας μετά την εκδήλωση της πυρκαγιάς στο Κορωπί
Alter Ego Media: Στη διάθεση του επενδυτικού κοινού το ενημερωτικό δελτίο
Η Alter Ego Media προχωρά σε δημόσια προσφορά έως 14.249.000 νέων μετοχών - Ποιο είναι το αναμενόμενο χρονοδιάγραμμα
Μειώνει τα ασφάλιστρα υγείας η Interamerican
Ο μέσος όρος της αναπροσαρμογής των ασφαλίστρων των μακροχρόνιων προγραμμάτων υγείας διαμορφώνεται σε ποσοστό της τάξεως του 50% του δείκτη υγείας του ΙΟΒΕ
Ίδρυση αστικού συνεταιρισμού μέσα από την e-υπηρεσία μιας «στάσης»
Τι θα πρέπει να γνωρίζουν οι ενδιαφερόμενοι
Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς: Εγκρίθηκε το ενημερωτικό δελτίο της Alter Ego Media για εισαγωγή στο ΧΑ
Με απόφαση του το διοικητικό συμβούλιο της Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς ενέκρινε το περιεχόμενο του ενημερωτικού δελτίου της Alter Ego Media
Εθνική Ασφαλιστική: Προσαρμογή προς τα...κάτω στα ισόβια ασφάλιστρα υγείας - Στο 7% η αύξηση
Η Εθνική Ασφαλιστική υπογραμμίζει τη δέσμευση της εταιρίας στην διασφάλιση του οφέλους των ασφαλισμένων
Κορυφαία επιλογή της BofA η Eurobank - Οι τιμές στόχοι για τις τράπεζες [γραφήματα]
Μετά από βελτιωμένη καθοδήγηση σχετικά με τα αποτελέσματα του 3ου τριμήνου, η BofA αναμένει άνοδο των χορηγήσεων στην Ελλάδα κατά 7-10%
Μειώνει τις...αυξήσεις και η Generali: Υψηλότερα 6,9% τα ασφάλιστρα υγείας το 2025
Η Generali σημειώνει πως οι αυξήσεις τίθενται σε ισχύ από την 01.01.2025 και έως το τέλος του τρέχοντος έτους
«Ψαλιδίζει» τις αυξήσεις στα ασφάλιστρα υγείας η Eurolife
Η μείωση αναμένεται να φτάσει σε ποσοστό της τάξεως του 50% του δείκτη υγείας του ΙΟΒΕ, σύμφωνα με την ασφαλιστική εταιρεία Eurolife
Η Παπουτσάνης μπαίνει στην αγορά των μαλακτικών με τα Aromatics
Τα μπουκάλια της σειράς μαλακτικών της Παπουτσάνης περιέχουν 30% ανακυκλωμένο πλαστικό