Αν και η Αθήνα παραμενει στα κορυφαία ναυτιλιακά κέντρα του κόσμου χάρη στην παγκόσμια ηγετική παρουσία του ελληνικού εφοπλισμού, εντούτοις έχασε την πρώτη θέση από την Σιγκαπούρη. Η πόλη της νοτιοανατολικής Ασίας και σε αυτόν τον τομέα απεδείχθη πιο ανταγωνιστική αν και είναι έδρα ενός στόλου μικρότερου αυτού της Αθήνας.
Ωστόσο μια σειρά άλλων χαρακτηριστικών όπως ότι φιλοξενεί και άλλες διαχειρίστριες ναυτιλιακές εταιρείες από όλο τον κόσμο την φέρνει στη πρώτη θέση σύμφωνα με την έρευνα «The Leading Maritime Cities Of The World 2o24» (LMC) μία έκδοση των Menon Economics και του νηογνώμονα DNV.
Οι τρεις πρώτες
Τις τρεις πρώτες θέσεις στη συνολική κατάταξη των μεγάλων ναυτιλιακών κέντρων κατέχουν η Σιγκαπούρη, η Αθήνα και το Τόκιο.
Πρόκειται για μία κατάταξη ανάλογη της έκδοσης του 2022 με την μόνη εξαίρεση ότι η Σιγκαπούρη περνά στην πρώτη θέση και την Αθήνα να βρίσκεται στην δεύτερη. Η ανάδειξη πάντως της Σιγκαπούρης ως κορυφαίου ναυτιλιακού κέντρου συνδέεται και με τον αυξημένο ρόλο που αποκτά στη διεθνή ναυτιλία η Άπω Ανατολή σε σύγκριση με τη άλλοτε κραταιά Ευρώπη.
Αθήνας vs Σιγκαπούρη
Μια αναλυτική ματιά στην έκθεση, αναδεικνύει τα πλεονεκτήματα και τα μειονεκτήματα της Αθήνας σε σύγκριση με τα υπόλοιπα διεθνή ναυτιλιακά κέντρα και κυρίως τη Σιγκαπούρη. Η Αθήνα έχασε την πρωτιά αν και όπως αναφέρει η έκθεση είναι «μακράν η πόλη με τον μεγαλύτερο στόλο στον κόσμο» Από το 2022, τόσο η ιδιοκτησία του στόλου της Αθήνας όσο και η διαχείριση πλοίων έχουν αυξηθεί κατά περίπου 10% σε όρους χωρητικότητας. Τα πλεονεκτήματα της πόλης είναι βαθιά ριζωμένα στην ισχυρή εφοπλιστική της κοινότητα, με τους Έλληνες πλοιοκτήτες να διαδραματίζουν καθοριστικό ρόλο στη ναυτιλιακή βιομηχανία για δεκαετίες, αναφέρει η έκθεση.
Το ναυτιλιακό της σύμπλεγμα εξυπηρετεί επίσης αυτή την κοινότητα, προσφέροντας κορυφαία ναυτιλιακές υπηρεσίες που καλύπτουν τις ναυτιλιακές εργασίες, την τεχνική διαχείριση και τη διαχείριση του πληρώματος, ενώ απασχολεί εξειδικευμένα τοπικά ταλέντα, προσθέτει. Ωστόσο, παραμένει η αντίληψη ότι η Αθήνα εξυπηρετεί πρωτίστως τις τοπικές ελληνικές ναυτιλιακές εταιρείες παρά τις διεθνείς ναυτιλιακές οντότητες, εξηγεί η έκθεση αναφερόμενη στο γιατί έχασε την πρώτη θέση. Κατά συνέπεια, οι εμπειρογνώμονες έχουν μετατοπίσει την εμπιστοσύνη τους προς άλλα διεθνή ναυτιλιακά κέντρα όπως η Σιγκαπούρη και το Ντουμπάι.
Αντιθέτως τα στρατηγικά πλεονεκτήματα της Σιγκαπούρης έχουν τις ρίζες τους στη γεωγραφική της θέση κατά μήκος της Ανατολής-Δύσης και την εγγύτητά της σε πυκνοκατοικημένες αγορές όπως η Κίνα και η Ινδία. Ειδικότερα, η Σιγκαπούρη διαθέτει τον δεύτερο μεγαλύτερο στόλο στον κόσμο που ανήκει στην πόλη και τον δεύτερο μεγαλύτερο στόλο που διαχειρίζεται η πόλη από πλευράς χωρητικότητας. Οι ειδικοί την αναγνωρίζουν ως το εξέχον ναυτιλιακό κέντρο και ως κορυφαία επιλογή για τη μετεγκατάσταση ναυτιλιακών επιχειρήσεων. Η παγκόσμια ελκυστικότητα υπογραμμίζεται περαιτέρω από την σημαντική παρουσία ξένης ιδιοκτησίας.
Οι 5 πυλώνες
Η έκθεση LMC, όπως και στις προηγούμενες εκδόσεις της, εξετάζει 5 πυλώνες – Ναυτιλιακά κέντρα (Shipping Centers) , Κέντρα ναυτιλιακών οικονομικών και δικαίου (Maritime Finance And Law), Κέντρα Ναυτιλιακής τεχνολογίας (Maritime Technology), Κέντρα λιμανιών και logistics (Ports And Logistics Services), και τέλος ελκυστικότητα και ανταγωνιστικότητα (Attractiveness And Competitiveness), προκειμένου να ορίσει τα μεγαλύτερα κέντρα θαλασσίων μεταφορών του πλανήτη.
Είναι οι δείκτες στους οποίους συγκρίνονται οι ναυτιλιακές πόλεις και για τους οποίους πολύ λίγα μπορεί να κάνει η ελληνική πλοιοκτησία σε αντίθεση με την πολιτεία. Έτσι η Αθήνα διακρίνεται στην κατηγορία «Ναυτιλιακά Κέντρα» κυρίως γιατί είναι έδρα της μεγαλύτερης ναυτιλίας του κόσμου. Ωστόσο στους υπόλοιπους τομείς υστερεί καθώς το ευρύτερο περιβάλλον που έχει διαμορφωθεί από πολιτικές χρόνων δεν την ευνοεί.
Ενδεικτικά στην κατηγορία Maritime Finance And Law, όπου την πρώτη θέση καταλαμβάνει το Λονδίνο η ελληνική πρωτεύουσα βρίσκεται στην 13η θέση , λόγω κυρίως της ύπαρξης πολλών δικηγορικών εταιρειών ναυτικού δικαίου αλλά και σημαντικού δανειακού χαρτοφυλακίου από τις εδώ τράπεζες, δεδομένα που πάλι οφείλονται την ύπαρξη του στόλου.
Στις υπόλοιπες τρεις κατηγορίες βρίσκεται σε πολύ μεγαλύτερη μεγάλη απόσταση από την κορυφή καθώς ούτε μεγάλο κέντρο διακίνησης φορτίων είναι (Ports And Logistics Services) ούτε η χώρα έχει αναπτύξει καινοτόμες τεχνολογίες (Maritime Technology) και βέβαια υστερεί στο ευρύτερο επιχειρηματικό περιβάλλον (Attractiveness And Competitiveness)
Λαμβάνοντας υπόψη όλες τις κατηγορίες η Αθήνα βρίσκεται την 35η θέση με τις πόλεις Σιγκαπούρη, Ρότερνταμ, Λονδίνο, Σαγκάη και Όσλο να αποτελούν την πρώτη πεντάδα. Τέλος η έκθεση επισημαίνει ότι οι πόλεις που θα πρωτοστατήσουν στον πράσινο μετασχηματισμό θα γίνουν οι κορυφαίες ναυτιλιακές πόλεις του κόσμου μέσα στην επόμενη δεκαετία.
Latest News
Αυξήσεις φωτιά στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια και το 2025
Τα ακτοπλοϊκά εισιτήρια σύμφωνα με τον Σύνδεσμο Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας θα αυξηθούν έως 12% από τον Μάιο λόγω του υψηλού κόστους από το νέο καύσιμο με μειωμένο θείο
Dreyfus για ΟΛΘ: Δεν θα διαγράψουμε τις μετοχές από το Χρηματιστήριο Αθηνών
Τι αναφέρει η Leonidsport της οικογένειας Dreyfus στο ενημερωτικό δελτίο για την δημόσια πρόταση στον ΟΛΘ
Χρήστος Στυλιανίδης: Προς παράταση η «πράσινη μετάβαση» της ακτοπλοΐας
Ο κ. Στυλιανίδης είπε επίσης ότι στις Βρυξέλες συζητήθηκε και το θέμα της χρηματοδότησης των αγόνων γραμμών μέσω ΣΔΙΤ
Οι αμερικανικές κυρώσεις στο ρωσικό πετρέλαιο εκτινάσουν τις τιμές των ναύλων στα τάνκερ
Πολλά από τα πλοία που τέθηκαν υπό καθεστώς κυρώσεων αποτελούν μέρος του ρωσικού «σκιώδους στόλου», μετέφεραν πετρέλαιο σε Ινδία και Κίνα
Το 2,1% του ΟΛΘ απέκτησαν οι Dreyfus - Το τίμημα
Η Leonidsport Β.V απέκτησε 212.114 μετοχές του ΟΛΘ στις 13 Ιανουαρίου - Σε εξέλιξη η δημόσια προσφορά
Οι Dreyfus «πατάνε το κουμπί» – Αρχίζει η δημόσια πρόταση για το 21% του ΟΛΘ
Ξεκινάει σήμερα η πρόταση της LeonidsPort για το 21% του μετοχικού κεφαλαίου του ΟΛΘ – Τα σενάρια και οι μετοχικές ισορροπίες
«Ριζικό λίφτινγκ» στις μαρίνες με επενδύσεις 180 εκατ. - Στα σκαριά πάνω από 40 project
Αναβαθμίζονται οι μαρίνες της χώρας και μαζί το τουριστικό προϊόν - Ποια projects εγκρίθηκαν, ποια απορρίφθηκαν
Στυλιανίδης: «Στηρίζουμε τις ευρωπαϊκές πρωτοβουλίες που ενισχύουν την ανταγωνιστικότητα της ναυτιλίας»
Ο υπουργός Ναυτιλίας Χρήστος Στυλιανίδης στις συναντήσεις του στις Βρυξέλλες ενημέρωσε, μεταξύ άλλων, για την εξέλιξη των έργων που χρηματοδοτούνται από την ΕΕ
Στη μαύρη λίστα των ΗΠΑ η Cosco: H Αθήνα «μετρά» τις επιπτώσεις - Τι λένε πηγές στο Reuters
Παράγοντες της αγοράς αναφέρουν στο Reuters ότι μέχρι στιγμής το λιμάνι του Πειραιά λειτουργεί κανονικά
OΛΘ: Πιάνει λιμάνι(;) η LeonidsPort – Οι νέες μετοχικές ισορροπίες με Σαββίδη – CMA CGM και Υπερταμείο
Στον ΟΛΘ η δισεκατομμυριούχος Margarita Louis – Dreyfus επιδιώκει την απόκτηση του 21% - Τα σενάρια για τη νέα μετοχική σύνθεση