Η ενεργειακή μετάβαση έχει γίνει το νέο πεδίο του διεθνούς οικονομικού ανταγωνισμού όμως η ναυτιλία ο πιο φιλικός προς το περιβάλλον τρόπος μεταφοράς είναι σωστά τοποθετημένη για να επιτύχει την ενεργειακή μετάβαση.
Τα παραπάνω τόνισαν μιλώντας στο 9ο Our Ocean Conference η πρόεδρος της ένωσης των εφοπλιστικών φορέων της Ευρώπη (ECSA) κα. Karin Orsel και ο πρόεδρος της Intercargo κ. Δημήτρης Φαφαλιός.
Η πρόεδρος της ένωσης των εφοπλιστικών φορέων της Ευρώπη (ECSA) κα. Karin Orsel, τόνισε ότι η ναυτιλία αποτελεί ακρογωνιαίο λίθο της ασφάλειας της Ευρώπης – από την ενέργεια έως την ασφάλεια των τροφίμων και της εφοδιαστικής αλυσίδας. Ο ευρωπαϊκός ναυτιλιακός στόλος είναι ένας από τους μεγαλύτερους στον κόσμο, αντιπροσωπεύοντας το 39,5% του παγκόσμιου στόλου, επιτρέποντας στην ΕΕ να διαδραματίσει ηγετικό ρόλο στις παγκόσμιες αλυσίδες εφοδιασμού. Η ναυτιλία πρόσθεσε, διαδραματίζει επίσης στρατηγικό ρόλο στην επίτευξη των κλιματικών της στρατηγικών όπως ο στόχος Fit-for-55 έως το 2030 και ο στόχος του net zero έως το 2050. Στην πραγματικότητα, η ναυτιλία θα μεταφέρει τα καθαρά καύσιμα που χρειάζεται η ευρωπαϊκή οικονομία μας από τον άνθρακα, υπογράμμισε η κα. Orsel.
Η ενεργειακή μετάβαση είναι μια ευκαιρία να επενδύσουμε στην παραγωγή καθαρών καυσίμων και τεχνολογιών για τη ναυτιλία και να ενισχύσουμε τη ναυτιλιακή βιομηχανία στο σύνολό της, τόνισε η κα. Orsel. Ωστόσο, όπως συμπλήρωσε η πράσινη μετάβαση απαιτεί τεράστιες επενδύσεις και ανέφερα ότι απαιτούνται στην ΕΕ 500 δισεκ ευρώ ετησίας για να επιτύχει τους πράσινους στόχους της, το ένα τρίτο των οποίων θα πρέπει να προέρχεται από δημόσιες πηγές. Η πρόσβαση στη χρηματοδότηση αποτελεί ακόμη μεγαλύτερη πρόκληση για τη ναυτιλία, η οποία είναι ένας πολύ διαφορετικός τομέας. Έχουμε διαφορετικά τμήματα, διαφορετικά πλοία, διαφορετικά επιχειρηματικά μοντέλα και δραστηριοποιούμαστε σε παγκόσμιο επίπεδο, είπε η πρόεδρος της Ecsa.
Πεδίο ανταγωνισμού
Η ενεργειακή μετάβαση έχει γίνει το νέο διεθνές πεδίο μάχης του οικονομικού ανταγωνισμού και της ασφάλειας, συνέχισε συμπληρώνοντας ότι η ευρωπαϊκή ναυτιλία είναι πρωτοπόρος στις πράσινες επενδύσεις. Μια ισχυρή και διεθνώς ανταγωνιστική ευρωπαϊκή ναυτιλία αποτελεί προϋπόθεση για μια ισχυρή και καινοτόμο ναυτιλιακή βιομηχανία και βιομηχανία καυσίμων στην Ευρώπη, πρόσθεσε.
Η κα. Orsel επιβεβαίωσε την δέσμευση των ευρωπαίων εφοπλιστών να συμβάλουν στην επίτευξη του στόχου της ΕΕ να γίνει η πρώτη ήπειρος με ουδέτερο ισοζύγιο άνθρακα έως το 2050.
Η ECSA ανέφερε, έχει συνεργαστεί στενά με τους φορείς χάραξης πολιτικής για να διασφαλίσει ότι οι πολιτικές αυτές είναι εφαρμόσιμες και επιτυγχάνουν τους στόχους τους.
Για την ευρωπαϊκή πλοιοκτησία πάντως το βασικό σημείο στην ενεργειακή μετάβαση της ναυτιλίας είναι η διαθεσιμότητα καθαρών, προσιτών και ασφαλών καυσίμων. Το πρόσθετο κόστος για τα καθαρά καύσιμα μπορεί να φτάσει έως και τέσσερις ή πέντε φορές ακριβότερο. Η δέσμευση μέρους των εσόδων από το ευρωπαϊκό σύστημα εμπορίας ρύπων (ΣΕΔΕ) είναι απαραίτητη για να βοηθηθεί η ναυτιλία να απαλλαγεί από τις ανθρακούχες εκπομπές.
Ιστορική συμφωνία
H κα. Orsel αναφέρθηκε και στην ιστορική συμφωνία που επιτεύχθηκε πέρυσι στον Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό (ΙΜΟ). Η ναυτιλία είναι ο μόνος τομέας της οικονομίας που έχει στόχο καθαρό μηδενικό ισοζύγιο μέχρι το 2050 σε διεθνές επίπεδο, ο οποίος αντιστοιχεί στον κλιματικό στόχο της ΕΕ. Είναι ζωτικής σημασίας για εμάς να διασφαλίσουμε ισότιμους όρους ανταγωνισμού σε παγκόσμιο επίπεδο και να παραμείνει η ναυτιλία διεθνώς ανταγωνιστική, υπογράμμισε η πρόεδρος της Εcsa.
Τέλος δεν παρέλειψε να αναφερθεί και στους ναυτικούς υπογραμμίζοντας ότι οι μελλοντικές τεχνολογίες καθαρών καυσίμων θα απαιτήσουν νέες δεξιότητες, εκπαίδευση και επιχειρησιακή κατάρτιση για τους ναυτικούς. Τα τεχνολογικά προηγμένα πλοία θα απαιτήσουν επίσης νέες ψηφιακές δεξιότητες. Η πράσινη και ψηφιακή μετάβαση θα απαιτήσει την αναβάθμιση και επανεκπαίδευση 800.000 ναυτικών τα επόμενα 10 χρόνια.
Η ναυτιλία 120 φορές πιο αποδοτική από τις αεροπορικές μεταφορές
Η ναυτιλία είναι ο πιο ενεργειακά αποδοτικός τρόπος μεταφοράς. Είναι περίπου πέντε φορές πιο αποδοτική από τις οδικές μεταφορές και περίπου 100 έως 120 φορές πιο αποδοτική από τις αεροπορικές μεταφορές, είπε από την πλευρά του ο πρόεδρος της Intercargo Δημήτρης Φαφαλιός.
Ωστόσο, ο τομέας έχει δεσμευτεί να μειώσει τις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου και συνεχίζει τις προσπάθειές του σε συνεργασία με τους άλλους ενδιαφερόμενους φορείς.
Η πλήρης απανθρακοποίηση της ναυτιλίας φυσικά δεν είναι εύκολη υπόθεση χωρίς νέες τεχνολογίες και εναλλακτικά ασφαλή καύσιμα τα οποία θα είναι διαθέσιμα σε παγκόσμιο επίπεδο, πρόσθεσε ο κ. Φαφαλιός. Ωστόσο, τόνισε, πιστεύω ακράδαντα ότι ο κλάδος δεν ήταν ποτέ πιο καλά τοποθετημένος για να επιτύχει την ενεργειακή μετάβαση. Επίσης τόνισε ότι τ ρυθμιστικό πλαίσιο δεν είναι απλώς ζωτικής σημασίας. Είναι προαπαιτούμενο.
Latest News
Οι Dreyfus «πατάνε το κουμπί» – Αρχίζει η δημόσια πρόταση για το 21% του ΟΛΘ
Ξεκινάει σήμερα η πρόταση της LeonidsPort για το 21% του μετοχικού κεφαλαίου του ΟΛΘ – Τα σενάρια και οι μετοχικές ισορροπίες
«Ριζικό λίφτινγκ» στις μαρίνες με επενδύσεις 180 εκατ. - Στα σκαριά πάνω από 40 project
Αναβαθμίζονται οι μαρίνες της χώρας και μαζί το τουριστικό προϊόν - Ποια projects εγκρίθηκαν, ποια απορρίφθηκαν
Στυλιανίδης: «Στηρίζουμε τις ευρωπαϊκές πρωτοβουλίες που ενισχύουν την ανταγωνιστικότητα της ναυτιλίας»
Ο υπουργός Ναυτιλίας Χρήστος Στυλιανίδης στις συναντήσεις του στις Βρυξέλλες ενημέρωσε, μεταξύ άλλων, για την εξέλιξη των έργων που χρηματοδοτούνται από την ΕΕ
Στη μαύρη λίστα των ΗΠΑ η Cosco: H Αθήνα «μετρά» τις επιπτώσεις - Τι λένε πηγές στο Reuters
Παράγοντες της αγοράς αναφέρουν στο Reuters ότι μέχρι στιγμής το λιμάνι του Πειραιά λειτουργεί κανονικά
OΛΘ: Πιάνει λιμάνι(;) η LeonidsPort – Οι νέες μετοχικές ισορροπίες με Σαββίδη – CMA CGM και Υπερταμείο
Στον ΟΛΘ η δισεκατομμυριούχος Margarita Louis – Dreyfus επιδιώκει την απόκτηση του 21% - Τα σενάρια για τη νέα μετοχική σύνθεση
Σπάνε ρεκόρ οι ναυπηγήσεις νεότευκτων πλοίων - Στα 204 δισ. τα συμβόλαια
Στα ναυπηγεία το 2024 η ζήτηση για κατασκευές νέων πλοίων ήταν ισχυρή στο σύνολο και ανά ναυτιλιακό κλάδο, σύμφωνα με τον οίκο Clarksons
Δημόσια πρόταση για το 21% του ΟΛΘ από την LeonidsPort - Σημαντικό premium 26,6%
H LeonidsPort B.V. προτίθεται να αγοράσει μετοχές του ΟΛΘ και απευθείας μέσω της χρηματιστηριακής αγοράς ή εξωχρηματιστηριακά στο προσφερόμενο τίμημα
Κοντά σε ιστορική συμφωνία ο IMO για τους ρύπους – Η συμβολή των Ελλήνων εφοπλιστών
Η διεθνής ναυτιλία βρίσκεται πολύ κοντά σε ιστορική συμφωνία για το πώς θα μειωθούν οι ρύποι με τη συμβολή της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών
Τι θα κρίνει την πορεία της αγοράς πλοίων μεταφοράς LNG
Ενας εμπορικός πόλεμος ΗΠΑ - Πεκίνου θα στρέψει την Κίνα σε νέες πηγές προμήθειας που είναι πιο κοντά της, όπως το Κατάρ, η Ρωσία και η Αυστραλία
Έκρηξη νέων επενδύσεων- 44 νέα ρυμουλκά στο ελληνικό νηολόγιο
Ο αριθμός αυτός είναι εντυπωσιακός και αποτελεί ρεκόρ εκσυγχρονισμού για μια μόνο κατηγορία του ελληνικού εμπορικού στόλου σε τέτοιο χρονικό διάστημα