Το νέο επεισόδιο στη Μέση Ανατολή που ξεκίνησε τα ξημερώματα, όταν ακούστηκε μια δυνατή έκρηξη κοντά στην πόλη Ισφαχάν του Ιράν, όπου βρίσκονται στρατιωτικές και πυρηνικές εγκαταστάσεις, απόρροια μίας «συμβολικής επίθεσης»- απάντησης του Ισραήλ σε αυτήν με ντρόουνς και πυραύλους του Ιράν πέρα από κάποιους αρχικούς τριγμούς δεν επηρέασε τις αγορές και τις οικονομίες οι οποίες απορροφήσαν τις όποιες αναταράξεις.

Ωστόσο η γεωπολιτική αστάθεια παραμένει όπως και οι φόβοι πως οι εξελίξεις θα μπορούσαν να οδηγήσουν την κρίση σε περιφερειακό πόλεμο. Τι θα σημάνει όμως ένα τέτοιο κακό σενάριο για την παγκόσμια οικονομία και τις αγορές;

Συναγερμός σε FED και ΕΚΤ – Τα νέα σενάρια για τα επιτόκια

Σε ειδικό σημείωμα της ING, οι αναλυτές Inga Fechner, Rico Luman και Warren Patterson, κάνουν λόγο για απρόβλεπτες συνέπειες στην παγκόσμια οικονομία καθώς οι γεωπολιτικές συγκρούσεις απειλούν τα Στενά του Ορμούζ που αποτελούν μια αρτηρία από την οποία διέρχεται το ένα πέμπτο της παραγωγής πετρελαίου. Όπως παρατηρούν, την ώρα που μεταφέρεται διά θαλάσσης το 80% των προϊόντων σε όλο τον κόσμο, οι θαλάσσιες οδοί από την Ερυθρά Θάλασσα έως τον Κόλπο του Αντεν επηρεάζονται όλο και περισσότερο από την πολιτική.

Εδώ και καιρό, τα Στενά Μπαμπ ελ Μαντέμπ και η Διώρυγα του Σουέζ, από όπου περνά το 15% του παγκόσμιου θαλάσσιου εμπορίου, έχουν διαταραχθεί από τις επιθέσεις των ανταρτών Χούθι. Τα πλοία εξακολουθούν να αποφεύγουν την Ερυθρά Θάλασσα με τις διελεύσεις να είναι κατά δύο τρίτα λιγότερες σε σχέση με πριν από έναν χρόνο, την ώρα που η ξηρασία στη Διώρυγα του Παναμά, από όπου περνά το 5% του θαλάσσιου εμπορίου, παρουσιάζει αργή βελτίωση, ενώ το γεωπολιτικό ρίσκο και στα Στενά της Ταϊβάν, που αποτελούν πύλη για τα μεγάλα λιμάνια της Κίνας αυξάνεται.

Τα Στενά του Ορμούζ είναι κρίσιμα για τη μεταφορά πετρελαίου, πετρελαϊκών προϊόντων και LNG. Σαουδική Αραβία, Ιράκ, Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, Κουβέιτ, Ιράν και Κατάρ παράγουν 22,8 εκατ. βαρέλια πετρελαίου την ημέρα και περίπου 20 εκατ. βαρέλια περνούν από εκεί καθημερινά. Αυτό αντιστοιχεί στο 20% της παγκόσμιας κατανάλωσης αργού και προϊόντων διύλισης.

Επιπλέον, σημαντικές ποσότητες LNG περνούν από τα Στενά του Ορμούζ, καθώς το Κατάρ μετέφερε το 2023 το 20% του παγκόσμιου εμπορίου LNG, ενώ η Ευρώπη είναι ιδιαίτερα ευαίσθητη στην όποια διαταραχή της αγοράς αυτής, καθώς μετά τον πόλεμο Ουκρανίας – Ρωσίας στηρίζεται όλο και περισσότερο στο LNG.

Όπως εκτιμούσε εξάλλου και η Bank of America, αν η σύγκρουση δια αντιπροσώπων του Ιράν με το Ισραήλ μετατραπεί σε μία απευθείας σύγκρουση η εκτίναξη των τιμών των εμπορευμάτων θα μπορούσε να οδηγήσει σε στασιμοπληθωρισμό με το πετρέλαιο να κερδίζει ως και 40 δολ./βαρέλι, ενώ θα μπορούσε ο μαύρος χρυσός να ανέλθει ακόμη και 150 δολ/βαρέλι εάν ο πόλεμος γενικευτεί σε μία αχρείας κλίμακας περιφερειακή σύγκρουση.

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Διεθνή
Τζιτζικώστας : Το σιδηροδρομικό δυστύχημα στα Τέμπη τον Φεβρουάριο του 2023, δεν έπρεπε να συμβεί
Διεθνή |

Το δυστύχημα στα Τέμπη, δεν έπρεπε να συμβεί - Η ασφάλεια κορυφαία προτεραιότητά μου, λέει ο Τζιτζικώστας

Ο υποψήφιος για τη θέση του Επιτρόπου Μεταφορών μιλώντας στο Ευρωπαικό Κοινοβούλιο είπε ότι « Ένα τέτοιο δυστύχημα δεν πρέπει να ξανασυμβεί πουθενά στην Ευρώπη»