
Η υιοθέτηση εναλλακτικών καυσίμων στη ναυτιλία είναι απαραίτητη τόσο για την επίτευξη των στόχων απανθρακοποίησης του κλάδου όσο και για την επίτευξη εκείνων που έχουν τεθεί σε παγκόσμια κλίμακα.
Και ενώ οι κινήσεις για την ενεργοποίησή τους ήταν πιο αργές από ό,τι θα ήθελαν πολλοί, τα τελευταία χρόνια έχει σημειωθεί πρόοδος σε όλα τα μέτωπα και έχουν επιτευχθεί ορισμένα σημαντικά ορόσημα.
Πράσινη μετάβαση: Πώς αλλάζει τον ευρωπαϊκό στόλο
Μάλιστα, τους τελευταίους μήνες η ανάπτυξη βιώσιμων μέσων πρόωσης και παραγωγής ενέργειας σε ένα ευρύ φάσμα τύπων πλοίων είναι πλέον εφικτή.
Μια σημαντική πρόοδος είναι ότι σχεδόν όλοι οι πλοιοκτήτες που επιθυμούν να αγοράσουν νέα πλοία, θέτουν το ζήτημα των εναλλακτικών καυσίμων από νωρίς στη συζήτηση. Από τη στιγμή που τα νέα περιουσιακά τους στοιχεία έχουν διάρκεια ζωής περίπου 30 ετών, εκτιμούν πλήρως ότι πρέπει να προετοιμαστούν τώρα για το μέλλον.
Σύμφωνα με στελέχη της αγοράς, πρέπει να σχεδιαστεί ένα μονοπάτι απανθρακοποίησης το οποίο θα βασίζεται σε επιστημονικά δεδομένα και το οποίο θα έχει σαφώς στόχο τη μείωση του άνθρακα από την ενεργειακή εξίσωση της ναυτιλίας με γνώμονα τους στόχους του ΙΜΟ. Στο πλαίσιο αυτό, απαραίτητη προϋπόθεση είναι να καταστούν τα εναλλακτικά καύσιμα ανταγωνιστικά.
Οι εναλλακτικές λύσεις
Η μεθανόλη δοκιμάζεται και αξιοποιείται ως καύσιμο για τα πλοία εδώ και μερικά χρόνια. Μεταξύ άλλων πλεονεκτημάτων μπορεί να χρησιμοποιηθεί σε κινητήρες εσωτερικής καύσης, αποθηκεύεται ευκολότερα, ωστόσο είναι ενεργοβόρα στην παραγωγή. Μέχρι στιγμής έχουν γίνει παραγγελίες για περισσότερα από 100 containerships που κινούνται με μεθανόλη.
Καθώς η ναυτιλιακή βιομηχανία διερευνά επεκτάσιμες και βιώσιμες επιλογές για την αντικατάσταση των ορυκτών καυσίμων, το βιοντίζελ θεωρείται – κατά πολλούς – η μόνη άμεσα διαθέσιμη εναλλακτική λύση αυτή τη στιγμή. Προς το παρόν αναμειγνύεται γενικά με το συμβατικό ντίζελ σε διάφορες αναλογίες,
ωστόσο η Damen εργάζεται ήδη για μια παραγγελία για ένα φορτηγό πλοίο που θα λειτουργεί με 100% βιοντίζελ.
Η αμμωνία
Η αμμωνία βρίσκεται στο επίκεντρο των ερευνών, καθώς είναι ένα άχρωμο καύσιμο που δεν εκπέμπει διοξείδιο του άνθρακα όταν καίγεται. Μπορεί να κατασκευαστεί με τη χρήση ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, ενώ μπορεί να χρησιμοποιηθεί από κυψέλες καυσίμου και από κινητήρες εσωτερικής καύσης Σε αντίθεση με το υδρογόνο, η αμμωνία δεν χρειάζεται να αποθηκεύεται σε δεξαμενές υψηλής πίεσης ή κρυογονικές. Επίσης έχει περίπου 10 φορές την ενεργειακή πυκνότητα των μπαταριών ιόντων λιθίου.
Οι μπαταρίες
Το ενδιαφέρον για την εγκατάσταση συστημάτων μπαταριών στα πλοία έχει αυξηθεί τα τελευταία χρόνια, με τη δυνατότητα μείωσης του ενεργειακού κόστους και των περιβαλλοντικών επιπτώσεων να καθιστά τη συγκεκριμένη τεχνολογία πολύτιμη για τη χρήση στα πλοία. Οι μπαταρίες μπορούν να χρησιμοποιηθούν σε μια μεγάλη ποικιλία εφαρμογών, όπως τα υβριδικά συστήματα, για να βοηθήσουν τους κινητήρες να λειτουργούν με το βέλτιστο φορτίο, αυξάνοντας παράλληλα την απόδοση.
Το υδρογόνο
Ιδιαίτερα σημαντική χαρακτηρίζεται και η χρήση υδρογόνου σε μεγάλα πλοία ως καυσίμου, καθώς με αυτόν τον τρόπο θα μειωθούν δραστικά οι ρύποι που εκπέμπονται στην ατμόσφαιρα από τη χρήση των συμβατικών καυσίμων. Η παραγωγή του υδρογόνου μπορεί να γίνει με διαφορετικούς τρόπους, όπως για παράδειγμα από ορυκτά καύσιμα ή βιομάζα, ενώ ο φιλικότερος προς το περιβάλλον τρόπος παραγωγής είναι η ηλεκτρόλυση του νερού με ενέργεια που προέρχεται από ΑΠΕ. Ορισμένα πλοία που κινούνται με υδρογόνο είναι ήδη επιχειρησιακά σε εξειδικευμένες εφαρμογές, όπως πορθμεία ή πλοία εσωτερικής ναυσιπλοΐας.
Το LNG
Τέλος, το LNG που θεωρείται το καύσιμο του μέλλοντος, γίνεται όλο και πιο δημοφιλές ως καύσιμο πλοίων. Μελέτες έχουν δείξει ότι μειώνει τις εκπομπές οξειδίων του αζώτου (NOx) κατά περίπου 90%, ενώ εκμηδενίζει τις εκπομπές οξειδίου του θείου (SOx) και σωματιδίων. Οι κινητήρες υγροποιημένου φυσικού αερίου επίσης μειώνουν τις εκπομπές CO2 κατά 25%-30% σε γενικές γραμμές, σε σύγκριση με τα πλοία που κινούνται με πετρέλαιο ντίζελ ή βαρύ μαζούτ.


Latest News

Οι στόχοι της Ελλάδας για την πράσινη μετάβαση - Τι είπαν Παπασταύρου - Hoekstra
Οι προτεραιότητες για την πράσινη μετάβαση - Εξελίξεις για το Κοινωνικό Ταμείο για το Κλίμα

Ηλεκτρικά αυτοκίνητα «made in China» στη... Σερβία
Η JMEV επιβεβαίωσε την κατασκευή του εργοστασίου στη Σερβία

Made in Serbia - Τι σχεδιάζουν οι Κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες
Η JMEV επιβεβαίωσε την κατασκευή του εργοστασίου

ΔΕΗ blue: Στην Πάτρα το πιο ισχυρό Hub φόρτισης της Ελλάδας
Με συνολική ισχύ 1,2 MW, το νέο ΔΕΗ blue Hub υποστηρίζει την ταυτόχρονη φόρτιση έως και 29 οχημάτων

Masdar: Εδραιώνει την παρουσία της στην Ευρώπη με την ολοκλήρωση της εξαγοράς του 100% της ΤΕΡΝΑ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗ
Η ΤΕΡΝΑ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗ θα διαδραματίσει καθοριστικό ρόλο στην ανάπτυξη του χαρτοφυλακίου της Masdar στην Ευρώπη, στο πλαίσιο του στρατηγικού στόχου της εταιρείας για 100 GW παγκόσμιας εγκατεστημένης ισχύος έως το 2030

ΟΤ Delphi Economic Forum X – Καρτάλης (ΕΚΠΑ): «Χωρίς τις ΑΠΕ, η Ελλάδα θα είχε υπερδιπλάσια τιμή ρεύματος»
Οι συνθήκες που διαμορφώνονται υπό την προεδρία Τραμπ στις ΗΠΑ, επηρεάζουν και θα επηρεάσουν την ενεργειακή μετάβαση, είπε ο Κώστας Καρτάλης, καθηγητής του ΕΚΠΑ, στο ΟΤ Delphi Economic Forum X

Ανοίγει το «παιχνίδι» με τις μπαταρίες στα φωτοβολταϊκά
Σε φάση εκκίνησης η πλατφόρμα υποδοχής αιτήσεων από τον ΔΕΔΔΗΕ. Εξετάζεται παράταση πέραν της 30ης Απριλίου λόγω των καθυστερήσεων.

Πλήγμα στον κλάδο της πράσινης ενέργειας από τους δασμούς Τραμπ
Οι δασμοί Τραμπ αποτελούν γροθιά στην πράσινη βιομηχανία που ήδη υποφέρει από την ανάκαμψη των ορυκτών καυσίμων

Ομάδα Task Force από την Messaritis Ανανεώσιμες για έργα της Ομάδας Β
Tην Κυριακή 6 Απριλίου, η Messaritis Ανανεώσιμες κλήθηκε να αποκόψει περί τους 80 σταθμούς και το κατάφερε με επιτυχία

Η Μελόνι ζητά αναθεώρηση της ευρωπαϊκής πολιτικής για το περιβάλλον
Η ιταλίδα πρωθυπουργός, Τζόρτζια Μελόνι, προτίθεται να ζητήσει αναθεώρηση των ιδεολογικών κανόνων της Ευρωπαϊκής Πράσινης Συμφωνίας