Εν μέσω μιας «τέλειας καταιγίδας» βρέθηκαν οι ελληνικές εξαγωγές αγαθών, καθώς δέχτηκαν ταυτόχρονα πλήγματα (i) κλιματικής αλλαγής, (ii) γεωπολιτικών αναταραχών και (iii) αναιμικής διεθνούς ζήτησης, αναφέρει σε ανάλυση η εθνική Τράπεζα.
Ωστόσο, η δύσκολη συγκυρία παράλληλα ανέδειξε την ανθεκτικότητά τους, καθώς εν πολλοίς διατήρησαν αλώβητα τα μερίδια που έχουν κερδίσει στις διεθνείς αγορές – δημιουργώντας έτσι βάσιμη προοπτική για σταδιακή ανάκαμψή τους μέσα στη χρονιά.
Alpha Bank: Τα προϊόντα πετρελαίου αποτελούν το κυριότερο εξαγώγιμο προϊόν της χώρας
Απώλειες 9,4% κατέγραψαν οι εξαγωγές στο τελευταίο τρίμηνο (Νοέμβριος 2023-Ιανουάριος 2024, σε αποπληθωρισμένους όρους), συνεχίζοντας την πτωτική τάση του προηγούμενου τριμήνου (-2,9%). Εξετάζοντας πιο αναλυτικά την επίδοσή τους, διαπιστώνουμε ότι σχεδόν το ήμισυ της πτώσης προήλθε από το ελαιόλαδο και το βαμβάκι – δύο αγροτικά προϊόντα που κατέγραψαν πτώση εξαγωγών 72% και 55%, αντίστοιχα σε αποπληθωρισμένους όρους, εν μέρει λόγω πίεσης κλιματολογικών συνθηκών.
Ειδικότερα, οι καταστροφικές πλημμύρες στη Θεσσαλία έπληξαν σχεδόν το ½ της παραγωγής βαμβακιού, ενώ οι υψηλές θερμοκρασίες επιβάρυναν την ήδη χαμηλή (λόγω πτωτικού ελαιοκομικού κύκλου) παραγωγή ελαιόλαδου, η οποία κατέληξε 55% χαμηλότερα από τα περσινά ρεκόρ (και 24% χαμηλότερα από το μέσο όρο των «χαμηλών» ελαιοκομικών περιόδων της τελευταίας 25ετίας).
Ωστόσο, η εξαίρεση των δύο αυτών προϊόντων μετριάζει αλλά δεν αντιστρέφει την εικόνα της αναιμικής επίδοσης των λοιπών ελληνικών εξαγωγών, οι οποίες κατέγραψαν πτώση 5,1% σε αποπληθωρισμένους όρους στο εν λόγω τρίμηνο, καθώς:
- Η κρίση στη Μέση Ανατολή (π.χ. προβλήματα διέλευσης στη διώρυγα του Σουέζ) δυσχεραίνει (i) την πρόσβαση των ελληνικών προϊόντων στις αγορές και (ii) των ελληνικών επιχειρήσεων σε πρώτες ύλες, ενώ πλήττει και (iii) το διαμετακομιστικό ρόλο της χώρας.
- Οι αναιμικές συνθήκες ζήτησης σε Δυτική Ευρώπη και Βαλκάνια (οι οποίες καλύπτουν τα ⅔ των ελληνικών εξαγωγών) οδήγησαν σε πτώση των ελληνικών εξαγωγών στην εν λόγω περιοχή κατά 8% το τελευταίο τρίμηνο. Σημειώνεται ότι οι υπόλοιπες αγορές καταγράφουν μεικτές τάσεις, με αθροιστική επίδοση της τάξης του +1%.
Σε αυτό το περιβάλλον, οι ελληνικές εξαγωγές παρέμειναν σε αρνητικό έδαφος για δύο διαδοχικά τρίμηνα (Αύγουστος 2023 – Ιανουάριος 2024), με σωρευτικές απώλειες της τάξης του 9% της ανόδου που πέτυχαν κατά τη δυναμική περίοδο 2020-2023:Η1, όπου τα ελληνικά προϊόντα αύξησαν το μερίδιο τους στις ευρωπαϊκές εξαγωγές κατά ¼ (σε 0,52% από 0,43% το 2019).
Ωστόσο, εμβαθύνοντας στα δεδομένα διαπιστώνεται ότι, παρά την πτώση, τα ελληνικά προϊόντα συνεχίζουν να επιδεικνύουν ανθεκτικότητα, καθώς:
- Οι απώλειες του τελευταίου εξαμήνου ήταν μικρότερες από τη μέση αύξηση των εξαμήνων της δυναμικής περιόδου (€0,6 δις έναντι €1,0 δις).
- Τα ελληνικά προϊόντα (εξαιρουμένου του διαχρονικά αδύναμου κλάδου ένδυσης) διατήρησαν αλώβητο το αυξημένο μερίδιο που πέτυχαν κατά την εν λόγω περίοδο.
Εξετάζοντας τις επιδόσεις των εξαγωγών σε επίπεδο κλάδων, παρατηρούμε ότι η εικόνα δεν είναι ομοιόμορφη, καθώς ξεχωρίζουν 3 διακριτές κατηγορίες:
- Ως ανθεκτικοί κλάδοι χαρακτηρίζονται τα τρόφιμα και το ξύλο (καλύπτοντας αθροιστικά το 30% των εξαγωγών), καθώς είναι οι μόνοι θετικοί στο τελευταίο τρίμηνο (+4% και +13%, αντίστοιχα), συνεχίζοντας την ανοδική πορεία που προηγήθηκε κατά τη δυναμική περίοδο 2020-2023Η1 (+23% και +94%, αντίστοιχα).
- Ως αδύναμος κλάδος χαρακτηρίζεται η ένδυση (καλύπτοντας το 3% των εξαγωγών) που βρίσκεται υπό συνεχή πίεση σε όλη τη περίοδο αναφοράς (2020-2023), ενώ παράλληλα κατέγραψε την εντονότερη πτώση στο τελευταίο τρίμηνο (-38%). Υπό αυτές τις συνθήκες, ο κλάδος έχει απωλέσει το 1/3 της εξαγωγικής του δύναμης έναντι του 2019 (-€0,5 δις).
- Οι υπόλοιποι κλάδοι (δηλαδή, τα λοιπά 2/3 των εξαγωγών) δέχθηκαν συγκριτικά μικρότερη πίεση στο τελευταίο τρίμηνο (σε εύρος -1% με -8%) και έτσι, παρά τη σωρευτική πίεση του τελευταίου εξαμήνου, κατάφεραν να διατηρήσουν μεγάλο μέρος των κερδών της προηγούμενης περιόδου. Ως αρνητική εξαίρεση ξεχωρίζουν τα υφάσματα, τα οποία στο τελευταίο εξάμηνο πίεσης έχασαν το 60% των κερδών της δυναμικης περιόδου.
Όσον αφορά τις προοπτικές για το 2024, εκτιμούμε ότι οι εξαγωγές θα επιταχύνουν σταδιακά, και παρά το δύσκολο ξεκίνημα θα προσεγγίσουν έως το τέλος του έτους τη μεσοπρόθεσμη τάση ανάπτυξης (+5%), επιτυγχάνοντας έτσι ετήσια επίδοση της τάξης του 3%.
Η εκτίμηση αυτή στηρίζεται στη βελτίωση των προσδοκιών ανάπτυξης του διεθνούς εμπορίου (+2,6% το 2024) και της ευρωπαϊκής οικονομίας (+0,9% το 2024 έναντι +0,5% το 2023 σε όρους ΑΕΠ), σε συνδυασμό με τη σταδιακή εξασθένιση των αρνητικών επιπτώσεων της χαμηλής περσινής παραγωγής σε ελαιόλαδο και βαμβάκι.
Συνεπής με αυτή την εκτίμηση είναι η επάνοδος των ελληνικών εξαγωγών σε θετικό έδαφος τον Φεβρουάριο (+4%, εξαιρουμένων ελαιόλαδου και βαμβακιού), καθώς και η ανοδική πορεία των εξαγωγικών παραγγελιών για το μήνα Μάρτιο. Ωστόσο, το 2024 παραμένει ένα έτος προκλήσεων, με τις επιχειρήσεις να εξακολουθούν να αντιμετωπίζουν δυσκολίες λόγω της γεωπολιτικής αναταραχής στη «γειτονιά μας» και των οικονομικών συνθηκών στις βασικές αγορές μας. Επίσης, η κλιματική αλλαγή παραμένει επίκαιρη απειλή, και όπως έδειξε το 2023 μπορεί να έχει κομβικό ρόλο στην εξέλιξη των εξαγωγών.
Latest News
Νέα σπίτια στο Ελληνικό προς πώληση – Τι μπαίνει στο ταμείο της Lamda Development
Η Lamda λάνσαρε το Sunset Groves με 99 κατοικίες – Πως εξελίσσονται οι πωλήσεις και τα έργα κατασκευής των σπιτιών
Εθνικό Μητρώο Επιδομάτων: Ανατροπές φέρνει ο νέος χάρτης για τα κοινωνικά επιδόματα
Ειδική ομάδα εργασίας του ΥΠΕΘΟ αναλαμβάνει τη χαρτογράφηση όλων των επιδομάτων και παροχών που χορηγούνται από το δημόσιο και των δικαιούχων ανά ΑΦΜ
Καφέ και παντοπωλεία η μία στις τρεις νέες επιχειρήσεις
Σύμφωνα με το ΓΕΜΗ, η μία στις τρεις νέες επιχειρήσεις το 2024 αφορούσε εστίαση και εμπόριο – κυρίως καφέ και παντοπωλεία, μίνι-μάρκετ
Πόλος έλξης η Αθηναϊκή Ριβιέρα - Ενδιαφέρον απο διεθνή και εγχώρια αγορά
Η Αθηναϊκή Ριβιέρα είναι ελκυστική, παρά το γεγονός της μεγάλης αύξησης των τιμών τα τελευταία χρόνια- Εξακολουθεί να υπολείπεται κατά πολύ από τις τιμές στην Γαλλική και την Ισπανική Ριβιέρα
Θεοδωρικάκος για ασφάλιστρα υγείας: Προστατεύουμε καταναλωτές και σταθερότητα του ασφαλιστικού συστήματος
Ο κ. Θεοδωρικάκος πρόσθεσε πως «Θα προχωρήσουμε με νέο δείκτη από την ΕΛΣΤΑΤ που να είναι δίκαιος και να δουλεύει σωστά και ο οποίος θα ισχύει από 1-1-2026»
«Πρεμιέρα» από από αύριο στις εκπτώσεις - Τι να προσέχουν οι καταναλωτές
Χειμερινές εκπτώσεις: Τζίρο άνω των 6 δισ. ευρώ στο δίμηνο βλέπει ο εμπορικός κόσμος
«Ανοιχτή πληγή» το εμπορικό έλλειμμα - Το καμπανάκι της Κομισιόν
Οι κίνδυνοι για τη χώρα μας εν μέσω δυσμενών γεωπολιτικών εξελίξεων, αλλά και των απειλών Τραμπ για επιβολή δασμών
Ο «χάρτης» των πληρωμών της εβδομάδας - Πότε θα μπουν τα χρήματα στους λογαριασμούς
Αναλυτικά οι ημερομηνίες, τα ποσά και οι δικαιούχοι που έχουν λαμβάνειν από e-ΕΦΚΑ και ΔΥΠΑ
Πού επένδυσαν οι Έλληνες το 2024 τα χρήματα τους [γράφημα]
Ο ΟΤ παρουσιάζει τις επενδύσεις που κέντρισαν το ενδιαφέρον – Ποιο προϊόν έχει τη μεγαλύτερη ζήτηση και πώς αξιοποιήθηκε η περιουσία των Ελλήνων
Θεοδωρικάκος: Να επισπεύσει η Επ. Ανταγωνισμού την έρευνα για την ιδιωτική υγεία
«Παρεμβαίνουμε για να προασπίσουμε τους καταναλωτές, αλλά και να προστατεύσουμε την ασφαλιστική πίστη» είπε ο Θεοδωρικάκος