![ΕΕ: Γιατί η ηλεκτροκίνηση μένει από… ρεύμα](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/04/electric_car20-3.jpg)
Η Διεθνής Υπηρεσία Ενέργειας δεν έχει καμία αμφιβολία: η Κίνα θα συνεχίσει και το 2024 να κυριαρχεί και στις πωλήσεις αλλά και στην παραγωγή ηλεκτρικών αυτοκινήτων, ακόμα και για λογαριασμό (και με σήμα) δυτικών κατασκευαστών. Oι ΗΠΑ, παρότι πατρίδα των Tesla, θα παραμείνουν σχεδόν αδιάφορες για την ηλεκτροκίνηση, όπως και η Βόρεια Αμερική εν γένει. Αν και πρωτοπόρος στην υβριδική τεχνολογία (το Toyota Prius έπαιζε εν ου παικτοίς προ 20ετίας) η Ιαπωνία κάνει τη μετάβασή της προς τα αμιγώς ηλεκτρικά, αλλά με συγκρατημένα βήματα.
Μία ήπειρος εξελίσσεται σε βαρίδι της ηλεκτρικής μετάβασης, παρότι τόσο την προπαγάνδισε και επένδυσε και εξακολουθεί να επενδύει σ’ αυτή: η Ευρώπη. Παρά τις επενδύσεις και τις τυμπανουκρουσίες όμως, η Ευρώπη δεν φαίνεται να πετυχαίνει τον στόχο που η ίδια έχει θέσει και είναι η απεξάρτηση της ηπείρου από τον άνθρακα έως το έτος 2035.
Ηλεκτροκίνηση: Η πτώση πωλήσεων EV δεν αποτελεί κίνδυνο για την Ευρώπη — ακόμα
Αυτή την πρόβλεψη έκανε σε έκθεσή του που δημοσιεύθηκε τη Δευτέρα το ευρωπαϊκό Ελεγκτικό Συνέδριο. Και η αιτία της ευρωπαϊκής αστοχίας έχει να κάνει εν πολλοίς με το παραγωγικό και ανταγωνιστικό ακαταμάχητο των Κινέζων (σε ό,τι αφορά κυρίως την παραγωγή μπαταριών κυρίως) και με τους γενικότερους εμπορικούς ανταγωνισμούς της ΕΕ και με την Κίνα αλλά και με τις ΗΠΑ.
Πέραν αυτών πρέπει να σημειωθεί και η απροθυμία της μεγαλύτερης και ισχυρότερης χώρας της Ευρώπης, της Γερμανίας, να χαλάσει τη βολή της παντοδύναμης αυτοκινητοβιομηχανίας της – ή ίσως η αντικειμενική αδυναμία της να ακολουθήσει τα χρονοδιαγράμματα. Προ εβδομάδων το Βερολίνο μπλόκαρε την απαγόρευση πώλησης καινούργιων αυτοκινήτων με θερμικούς κινητήρες μετά το 2035.
Ξεθυμαίνει ο ενθουσιασμός
Ο ρυθμός ανάπτυξης της παγκόσμιας αγοράς ηλεκτρικών αυτοκινήτων θα υποχωρήσει εφέτος αισθητά στο 25% από το 35%, που ήταν το 2023 έναντι της αμέσως προηγούμενης χρονιάς. Και στην Ευρώπη θα καταγραφεί το χαμηλότερο ποσοστό αύξησης των πωλήσεων, καθώς μετά βίας θα φτάσει το 10%. Αυτή είναι η πρόβλεψη της Διεθνούς Υπηρεσίας Ενέργειας, που επισημαίνει ότι την χρονιά που πέρασε η αγορά των αμιγώς ηλεκτρικών οχημάτων έφθασε στο απόγειο της ανάπτυξής της, με τις πωλήσεις να πλησιάζουν τα 14 εκατ. οχήματα.
Για την χρονιά που διανύουμε η ΔΥΕ προϋπολογίζει πωλήσεις 17 εκατομμυρίων ηλεκτρικών οχημάτων στον κόσμο, κάτι που σημαίνει αύξηση των πωλήσεων 25% συγκριτικά με το 2023. Βάσει των στατιστικών της ΔΥΕ, η ζήτηση για ηλεκτρικά οχήματα εντοπίζεται ουσιαστικά σε τρεις γεωγραφικές ζώνες: στην Κίνα, όπου τα ηλεκτρικά αντιπροσωπεύουν σχεδόν το 60% των συνολικών πωλήσεων οχημάτων, στην Ευρώπη, όπου το ποσοστό των ηλεκτρικών αγγίζει το 25% του συνόλου των πωλήσεων και στη Βόρεια Αμερική, όπου περιορίζεται στο 10%.
Οι τρεις προϋποθέσεις
Ο στόχος των μηδενικών εκπομπών αερίων θερμοκηπίου στην Ευρωπαϊκή Ένωση για νέα αυτοκίνητα από το 2035 θα είναι δύσκολο να επιτευχθεί επειδή δεν πληρούνται οι τρεις απαραίτητες προϋποθέσεις. Η πρώτη αδυναμία έχει να κάνει με τη μείωση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα από αυτοκίνητα με κινητήρες εσωτερικής καύσεως (βενζίνης και ντίζελ δηλαδή). Ο ανεξάρτητος φορέας οικονομικού ελέγχου της ΕΕ επισημαίνει ότι οι εκπομπές από τα νέα αυτοκίνητα άρχισαν να μειώνονται μόλις το 2020, δηλαδή 11 χρόνια μετά την έναρξη ισχύος του πρώτου κανονισμού σε αυτόν τον τομέα.
«Παρά τις έντονες φιλοδοξίες και τις αυστηρές απαιτήσεις των ρυθμιστικών αρχών, τα περισσότερα σημερινά θερμικά αυτοκίνητα εξακολουθούν να εκπέμπουν την ίδια ποσότητα διοξειδίου του άνθρακα που εξέπεμπαν και πριν από 12 χρόνια», υπογράμμισε παρουσιάζοντας σε συνέντευξη τύπου την έκθεση ένας εκ των ερευνητών που την υπογράφουν, ο έλληνας καθηγητής Δημοσιονομικού Δικαίου στο Πάντειο Πανεπιστήμιο και μέλος του ευρωπαϊκού Ελεγκτικού Συνεδρίου Νικόλαος Μηλιώνης.
Η ανάπτυξη εναλλακτικών καυσίμων (βιοκαύσιμα, συνθετικά καύσιμα, υδρογόνο) αποτελεί τον δεύτερο άξονα υστέρησης που εντόπισε το ευρωπαϊκό δικαστικό όργανο. Οι συγγραφείς της έκθεσης υπογράμμισαν την απουσία ενός ακριβούς και σταθερού οδικού χάρτη για την επίλυση των μακροπρόθεσμων προβλημάτων του κλάδου καυσίμων. «Τα προβλήματα αφορούν στην ποσότητα των διαθέσιμων καυσίμων, στο κόστος παραγωγής τους και στο σεβασμό για το περιβάλλον», εξηγούν. Η τρίτη υστέρηση αφορά εγγενείς και αντικειμενικές αδυναμίες για την αύξηση της κατασκευής ηλεκτρικών οχημάτων στην ευρωπαϊκή επικράτεια.
Ανεπαρκής η παραγωγή μπαταριών
Το πρόβλημα εν προκειμένω εντοπίζεται στη χαμηλή ανταγωνιστικότητα της ΕΕ σε ό,τι αφορά ειδικά την κατασκευή μπαταριών. «Η ευρωπαϊκή βιομηχανία μπαταριών υστερεί παρά τη σημαντική αρωγή που εισπράττει από δημόσια κονδύλια», σημειώνει το ευρωπαϊκό Ελεγκτικό Συνέδριο, που εξηγεί ότι το μερίδιο της Ευρώπης στην παγκόσμια παραγωγή συσσωρευτών αυτοκινήτων με βάση τη χωρητικότητα πλησιάζει το 10%, την ώρα που το ποσοστό της Κίνας φθάνει το 76%.
«Θέλουμε να επιστήσουμε την προσοχή στη χαμηλή παραγωγική ικανότητα και στους κινδύνους που συνδέονται με τις εισαγωγές μπαταριών», υπογράμμισε ο Αλφόνσο Ντε Κάστρο Μαλέιρο που επίσης συνυπογράφει την έκθεση. Στο κείμενο των συμπερασμάτων της έκθεσης σημειώνεται η «ακραία εξάρτηση της Ευρώπης από εισαγωγές από τρίτες χώρες με τις οποίες δεν έχουν συναφθεί ικανοποιητικές εμπορικές συμφωνίες».
Οι συγγραφείς της έκθεσης κάνουν επίσης λόγο για «γεωπολιτικούς κινδύνους που απειλούν την στρατηγική αυτονομία της Ευρώπης» και επίσης για «μη αποδεκτές κοινωνικές και περιβαλλοντικές συνθήκες κάτω από τις οποίες οι τρίτες χώρες εξάγουν πρώτες ύλες για την κατασκευή μπαταριών».
Όπως αποκαλύπτει το ευρωπαϊκό Ελεγκτικό Συνέδριο, η Ευρώπη εισάγει το 87% του ακατέργαστου λιθίου που χρησιμοποιεί για την κατασκευή μπαταριών από την Αυστραλία, το 80% του μαγγανίου από τη Νότια Αφρική και την Γκαμπόν, το 68% του κοβαλτίου από τη Λαϊκή Δημοκρατία του Κονγκό και το 40% του γραφίτη από την Κίνα».
![ot.gr](/wp-content/themes/whsk_otgr/common/imgs/fav.ico/favicon-32x32.png)
![ot.gr](/wp-content/themes/whsk_otgr/common/imgs/fav.ico/favicon-32x32.png)
Latest News
![ΑΠΕ: Έρχεται το νέο αναθεωρημένο Ειδικό Χωροταξικό Πλαίσιο](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2023/01/ot_ape33-600x474.png)
Νέος «οδικός» χάρτης για τις ΑΠΕ – Στο Μαξίμου το Ειδικό Χωροταξικό Πλαίσιο
Το αναθεωρημένο Ειδικό Χωροταξικό πλαίσιο για τις ΑΠΕ ξεκλειδώνει την ανάπτυξη των υπεράκτιων αιολικών πάρκων
![net metering: Οι πάροχοι ρεύματος ζητούν από τον ΔΕΔΔΗΕ την άμεση εκκαθάριση των συναλλαγών](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2023/08/fotovoltaika-600x403-1.jpg)
net metering: Οι πάροχοι ρεύματος ζητούν από τον ΔΕΔΔΗΕ την άμεση εκκαθάριση των συναλλαγών
Για το net metering ο σύνδεσμος των παρόχων ρεύματος, ΕΣΠΕΝ, με επιστολή του τονίζει τις ζημιές που υπέστησαν οι προμηθευτές από την καθυστέρηση των εκκαθαρίσεων
![Εθνική Τράπεζα: Αμείωτες οι επενδύσεις στην ενέργεια – Ο στόχος για 30% στα δάνεια](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2023/12/Karamouzis-Vasilis-ETE-Delfoi-600x469.jpg)
Καραμούζης (ΕΤΕ): Η Εθνική είναι η τράπεζα της Ενέργειας – Δάνεια 3 δισ. στις ΑΠΕ
Η Εθνική Τράπεζα σύμφωνα με τον Β. Καραμούζη γεν. διευθυντή Εταιρικής και Επενδυτικής Τραπεζικής στοχεύει έως το 2030 να διατηρήσει το 30% στις ΑΠΕ
![Νορβηγία: Η πρώτη χώρα στον κόσμο που θα εξαλείψει τα βενζινοκίνητα](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/01/EV_parking_lot_Oslo-600x400.jpg)
Η πρώτη χώρα στον κόσμο που θα εξαλείψει τα βενζινοκίνητα
Η Νορβηγία, η οποία διαθέτει τεράστια αποθέματα πετρελαίου και φυσικού αερίου, έχει από καιρό αναγνωριστεί ως παγκόσμιος ηγέτης στις βιώσιμες μεταφορές
![Κίνα: «Φρενάρει» τις επιδοτήσεις στην καθαρή ενέργεια](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/06/ChinaSolar1-600x390.jpg)
Η Κίνα «φρενάρει» τις επιδοτήσεις στην καθαρή ενέργεια
Η Κίνα πέτυχε τον στόχο της για το 2030 έξι χρόνια νωρίτερα από το χρονοδιάγραμμα
![Vodafone Ελλάδας: Μείωσε κατά 93% τις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου από τη λειτουργία της](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/02/vodafone-2-600x350.jpg)
Vodafone Ελλάδας: Μείωσε κατά 93% τις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου από τη λειτουργία της
Η Vodafone Ελλάδας έχει επιτύχει 100% προμήθεια ηλεκτρικής ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές, το 100% των αποβλήτων του δικτύου ανακυκλώνεται ενώ παραμένει ο στόχος μηδενισμού των καθαρών εκπομπών έως το 2028
![Ασφάλειες: Η Ευρώπη «δεν μπορεί να αντεπεξέλθει» στο κόστος των ακραίων καιρικών φαινομένων](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/02/Petra-Hielkema-600x400.jpg)
Η Ευρώπη «δεν μπορεί να αντεπεξέλθει» στο κόστος των ακραίων καιρικών φαινομένων
Η υπεύθυνη της ρυθμιστικής αρχής της ΕΕ για τις ασφαλίσεις λέει ότι οι κυβερνήσεις και οι τράπεζες θα δυσκολευτούν να πληρώσουν για τις φυσικές καταστροφές που προκαλεί η κλιματική κρίση
![Κλιματική αλλαγή: Ο πιο καυτός Γενάρης για τον πλανήτη Γη](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2023/05/kafsonas-1-600x400.jpg)
Ο πιο καυτός Γενάρης για τον πλανήτη Γη
Η θερμοκρασία ξεπέρασε κατά 1,75οC το μέσο επίπεδο της προ-βιομηχανικής εποχής, φθάνοντας κατά μέσον όρο στους 13,23°C
![Bain & Company: Οι επιχειρήσεις στρέφονται ολοένα και περισσότερο προς την κυκλική οικονομία](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/02/bain-cyclical-economy-600x283.jpg)
Bain & Company: Οι επιχειρήσεις στρέφονται ολοένα και περισσότερο προς την κυκλική οικονομία
Η κυκλικότητα αξιολογείται ως προτεραιότητα για το 75% των επιχειρήσεων, με το ποσοστό αυτό να αναμένεται να φτάσει το 95% μέσα στα επόμενα τρία χρόνια
![Κλιματική αλλαγή: Ο Ιανουάριος του 2025 ήταν ο πιο θερμός που καταγράφτηκε ποτέ στον πλανήτη](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2023/07/klimatiki-allagi2-600x400.jpg)
Ο Ιανουάριος του 2025 ήταν ο πιο θερμός που καταγράφτηκε ποτέ στον πλανήτη
Ραγδαία η κλιματική αλλαγή - Τον Ιανουάριο του 2025 η θερμοκρασία ήταν υψηλότερη «κατά 1,75° Κελσίου» σε σύγκριση με την προβιομηχανική εποχή