Τον αέρα στα πανιά τους είχαν τα κρουαζιερόπλοια σε ολόκληρο τον κόσμο το 2023. «Αφήσαμε πίσω μας το φαινόμενο Covid», διακήρυξε με εμφανή ικανοποίηση σε συνέντευξη τύπου η Μαρί-Καρολίν Λοράν, αρμόδια για την Ευρώπη γενική διευθύντρια της Διεθνούς Ένωσης Γραμμών Κρουαζιέρας (CLIA). Η Ένωση ανακοίνωσε ότι την χρονιά που πέρασε η επιβατική κίνηση των κρουαζιερόπλοιων εκτινάχθηκε σε επίπεδα 7% υψηλότερα από εκείνα του 2019, της τελευταίας χρονιάς δηλαδή προτού ξεσπάσει η παγκόσμια υγειονομική κρίση.
Για την χρονιά που διανύουμε η CLIA έχει βάλει ως στόχο να μεταφέρει με τα πλοία της 35,7 εκατ. ταξιδιώτες. Και προετοιμάζεται έως το 2027 να «πιάσει» τον κομβικό αριθμό των 40 εκατομμυρίων.
Κρουαζιέρα: Νέο ρεκόρ το 2024 – Στην Ελλάδα πάνω από 130 κρουαζιερόπλοια
Ειδικότερα οι πελάτες των κρουαζιερόπλοιων στη Βόρεια Αμερική αυξήθηκαν κατά 17,5% πέρυσι συγκριτικά με το 2022 και έφτασαν τα 18 εκατομμύρια, ενώ οι Ευρωπαίοι ταξιδιώτες αυξήθηκαν κατά 6,5% και έφθασαν τα 8,2 εκατομμύρια. Ο αριθμός των πελατών του κλάδου θαλάσσιας περιήγησης στην Ασία εκτινάχθηκε υψηλότερα κατά το εντυπωσιακό ποσοστό 37,7% και έφθασε τα 2,3 εκατομμύρια επιβάτες – είναι προφανές ότι εκεί οι προοπτικές ανάπτυξης του κλάδου είναι τεράστιες.
Αξίζει εδώ να αναφερθεί ότι, όπως είχε δηλώσει προ δύο εβδομάδων στα «ΝΕΑ» η διευθύντρια Ανατολικής Μεσογείου της CLIA Μαρία Δεληγιάννη, το 2023 ήταν για την Ελλάδα μια χρονιά-ρεκόρ με 9,41% αύξηση στις προσεγγίσεις κρουαζιερόπλοιων (έφθασαν τις 5.230) και… 51,26% αύξηση του αριθμού των επιβατών (εκτινάχθηκαν στα 7.003.150 εκατ.) συγκριτικά με το 2022.
Οικογενειακή υπόθεση
Η Μαρί-Καρολίν Λοράν αποδίδει την επιτυχία των κρουαζιέρων στη «μεγαλύτερη ποικιλία προϊόντων» που προσφέρει ο κλάδος συγκριτικά με το παρελθόν, με την ανάπτυξη κρουαζιέρων πολυτελείας και κρουαζιέρων περιπέτειας. Η ανάπτυξη του κλάδου αποδίδεται επίσης σε «μια σειρά πλοίων διαφορετικών μεγεθών» (πολύ μεγαλύτερων δηλαδή) που ναυπήγησαν και δρομολόγησαν οι εταιρείες.
Η γαλλίδα διευθύντρια επισήμανε τέλος και το γεγονός ότι ο κλάδος της κρουαζιέρας κατάφερε να προσφέρει σε προσιτές τιμές «πακέτα» διακοπών και περιήγησης που αφορούν ολόκληρη την οικογένεια. Έτσι ο μέσος όρος ηλικίας των επιβατών έχει πέσει πλέον στα 47 έτη και το 27% εξ αυτών έκανε την πρώτη του κρουαζιέρα το 2023. «Το οικογενειακό κοινό αυξάνεται και το 28% των επιβατών αναχώρησε με εκπροσώπους τουλάχιστον τριών γενεών», δήλωσε χαρακτηριστικά η Λοράν.
Η κρουαζιέρα έπαψε δηλαδή να αποτελεί απόλαυση των ευκατάστατων συνταξιούχων και σχεδόν τρεις στους δέκα επιβάτες ταξιδεύουν με μέλη της οικογένειάς τους που καλύπτουν ηλικιακά τρεις γενιές: παππούδες, παιδιά και εγγόνια.
Επενδύσεις 47 δισ. ευρώ στην Ευρώπη
Η ανάπτυξη στον κλάδο μοιάζει ασυγκράτητη, παρά τους περιορισμούς στις αφίξεις που θέτουν κάποιοι δημοφιλείς προορισμοί που κυριολεκτικά «βουλιάζουν» από τους επισκέπτες όλο και πιο γιγαντιαίων σκαφών.
«Η αύξηση του αριθμού των επιβατών συνοδεύεται από την αύξηση του αριθμού των πλοίων, καθώς 63 νέα σκάφη έχουν ήδη παραγγελθεί για την επόμενη πενταετία και θα ενταχθούν στο στόλο των 350 που ήδη υπάρχουν», όπως σημειώνει η υπεύθυνη της CLIA για την ευρωπαϊκή ήπειρο. Τα επόμενα πέντε χρόνια η ναυπήγηση νέων σκαφών στην Ευρώπη αντιπροσωπεύει επενδύσεις 47 δισ. ευρώ.
«Περίπου το 34% των πλοίων έχει λιγότερες από 1.000 κλίνες. Τα μεγάλα πλοία με περισσότερες από 4.000 κλίνες αντιπροσωπεύουν το 12% του στόλου σήμερα, ένα ποσοστό που το 2028 αναμένεται να αυξηθεί στο 15%. Σχεδόν το ήμισυ του στόλου, το 46% για την ακρίβεια, είναι εξοπλισμένο για ακτοπλοϊκή σύνδεση και το ποσοστό αυτό θα αυξηθεί στο 72% έως το 2028», διευκρίνισε η Μαρί-Καρολίν Λοράν.
Το φάσμα του υπερτουρισμού
«Μπροστά σε αυτό το ανανεωμένο ενδιαφέρον του επιβατικού κοινού για κρουαζιέρες, το ζήτημα του μαζικού τουρισμού τίθεται συχνά στους προορισμούς των σκαφών», μεταδίδει το Γαλλικό Πρακτορείο Ειδήσεων (AFP).
«Βρισκόμαστε σε συνεννόηση με τα λιμάνια και τις τοπικές αρχές και προσαρμόζουμε τα προγράμματα περιηγήσεών μας ανάλογα με τους τουριστικούς τους σχεδιασμούς», διαβεβαιώνει η Λοράν φέρνοντας ως παράδειγμα τις ταξιδιωτικές ποσοστώσεις που ισχύουν ήδη στο Ντουμπρόβνικ της Κροατίας, στο Μπέργκεν της Νορβηγίας, αλλά και στη Σαντορίνη.
Σε εξέλιξη βρίσκονται συζητήσεις του ευρωπαϊκού σκέλους της CLIA με τα λιμάνια και τις τοπικές αρχές της Βαρκελώνης και της Λισαβόνας για την επιβολή και εκεί ποσοστώσεων στις προσεγγίσεις κρουαζιερόπλοιων.
Latest News
Το 2,1% του ΟΛΘ απέκτησαν οι Dreyfus - Το τίμημα
Η Leonidsport Β.V απέκτησε 212.114 μετοχές του ΟΛΘ στις 13 Ιανουαρίου - Σε εξέλιξη η δημόσια προσφορά
Οι Dreyfus «πατάνε το κουμπί» – Αρχίζει η δημόσια πρόταση για το 21% του ΟΛΘ
Ξεκινάει σήμερα η πρόταση της LeonidsPort για το 21% του μετοχικού κεφαλαίου του ΟΛΘ – Τα σενάρια και οι μετοχικές ισορροπίες
«Ριζικό λίφτινγκ» στις μαρίνες με επενδύσεις 180 εκατ. - Στα σκαριά πάνω από 40 project
Αναβαθμίζονται οι μαρίνες της χώρας και μαζί το τουριστικό προϊόν - Ποια projects εγκρίθηκαν, ποια απορρίφθηκαν
Στυλιανίδης: «Στηρίζουμε τις ευρωπαϊκές πρωτοβουλίες που ενισχύουν την ανταγωνιστικότητα της ναυτιλίας»
Ο υπουργός Ναυτιλίας Χρήστος Στυλιανίδης στις συναντήσεις του στις Βρυξέλλες ενημέρωσε, μεταξύ άλλων, για την εξέλιξη των έργων που χρηματοδοτούνται από την ΕΕ
Στη μαύρη λίστα των ΗΠΑ η Cosco: H Αθήνα «μετρά» τις επιπτώσεις - Τι λένε πηγές στο Reuters
Παράγοντες της αγοράς αναφέρουν στο Reuters ότι μέχρι στιγμής το λιμάνι του Πειραιά λειτουργεί κανονικά
OΛΘ: Πιάνει λιμάνι(;) η LeonidsPort – Οι νέες μετοχικές ισορροπίες με Σαββίδη – CMA CGM και Υπερταμείο
Στον ΟΛΘ η δισεκατομμυριούχος Margarita Louis – Dreyfus επιδιώκει την απόκτηση του 21% - Τα σενάρια για τη νέα μετοχική σύνθεση
Σπάνε ρεκόρ οι ναυπηγήσεις νεότευκτων πλοίων - Στα 204 δισ. τα συμβόλαια
Στα ναυπηγεία το 2024 η ζήτηση για κατασκευές νέων πλοίων ήταν ισχυρή στο σύνολο και ανά ναυτιλιακό κλάδο, σύμφωνα με τον οίκο Clarksons
Δημόσια πρόταση για το 21% του ΟΛΘ από την LeonidsPort - Σημαντικό premium 26,6%
H LeonidsPort B.V. προτίθεται να αγοράσει μετοχές του ΟΛΘ και απευθείας μέσω της χρηματιστηριακής αγοράς ή εξωχρηματιστηριακά στο προσφερόμενο τίμημα
Κοντά σε ιστορική συμφωνία ο IMO για τους ρύπους – Η συμβολή των Ελλήνων εφοπλιστών
Η διεθνής ναυτιλία βρίσκεται πολύ κοντά σε ιστορική συμφωνία για το πώς θα μειωθούν οι ρύποι με τη συμβολή της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών
Τι θα κρίνει την πορεία της αγοράς πλοίων μεταφοράς LNG
Ενας εμπορικός πόλεμος ΗΠΑ - Πεκίνου θα στρέψει την Κίνα σε νέες πηγές προμήθειας που είναι πιο κοντά της, όπως το Κατάρ, η Ρωσία και η Αυστραλία