Καθώς πλησιάζει η καλοκαιρινή τουριστική περίοδος, τίθεται ένα διαχρονικό ερώτημα: μία πόλη είναι για όσους ζουν εκεί ή «ανήκει» σε  ολόκληρο τον κόσμο;

Το τελευταίο επεισόδιο σε αυτή την άτυπη διαμάχη προέρχεται από τη Βαρκελώνη. Το λεωφορείο Νο. 116 πηγαίνει στο πάρκο Güell του Antoni Gaudí, έναν από τους κορυφαίους τουριστικούς προορισμούς της πόλης. Ωστόσο, ο συνωστισμός στη γειτονιά και τα λεωφορεία ώθησε το δημοτικό συμβούλιο να αφαιρέσει τη διαδρομή του λεωφορείου από τους χάρτες της Google και της Apple. Έτσι, η πρόσβαση στο Park Güell είναι πλέον πιο δύσκολη για τους τουρίστες – κάτι που δεν ενοχλεί καθόλου τους ντόπιους.

Και αυτό δεν είναι μεμονωμένο περιστατικό. Όπως θυμίζει το Bloomberg, η Νέα Υόρκη έχει θέσει αυστηρούς περιορισμούς στην Airbnb σε μια προσπάθεια να αποκαταστήσει την προσφορά διαμερισμάτων για τους κατοίκους της πόλης και όχι για τους τουρίστες. Το Άμστερνταμ λέει στους Βρετανούς «τουρίστες για πάρτι» να μην επισκέπτονται την πόλη, επειδή φοβούνται ότι επιδίδονται σε πολύ ποτό, ναρκωτικά και σεξ. Η Ιαπωνία αυξάνει την τιμή των τρένων bullet για τους τουρίστες κατά 70%. Η Βενετία χρεώνει στους ημερήσιους ταξιδιώτες πέντε ευρώ την επίσκεψη.

Η Βαρκελώνη κατεβάζει τους τουρίστες από τα λεωφορεία

Και μετά υπάρχει η ανεπίσημη αποθάρρυνση: Οι ιθαγενείς του Μεντεγίν της Κολομβίας, πήγαν πρόσφατα σε μπαρ με πολύ τουρισμό και διαδήλωσαν ενάντια στους θαμώνες. Στην Ισπανία, διαδηλωτές κατά των τουριστών στοχεύουν παραλίες και εστιατόρια.

Η περίπτωση της Σεβίλλης

Η εντυπωσιακή νεομαυριτανική Plaza de España της Σεβίλλης ήταν για σχεδόν έναν αιώνα ένα από τα σημαντικότερα αξιοθέατα της πόλης, μια περίτεχνη βιτρίνα για την ισπανική αρχιτεκτονική. Αλλά οι αρκετές χιλιάδες επισκέπτες από όλο τον κόσμο που συνωστίζονται στην πλατεία καθημερινά, με τα πόδια ή με άλογα, ίσως χρειαστεί σύντομα να πληρώσουν για το προνόμιο αυτό, με τα έσοδα από το εισιτήριο εισόδου να διατίθενται για τη συντήρησή του.

«Σχεδιάζουμε να κλείσουμε την Plaza de España και να χρεώσουμε τους τουρίστες για να χρηματοδοτήσουν τη συντήρησή της και να διασφαλίσουν την ασφάλειά της», ανακοίνωσε ο δήμαρχος της Σεβίλλης, José Luis Sanz, στο X την περασμένη εβδομάδα, δημοσιεύοντας ένα βίντεο που δείχνει πλακάκια που λείπουν και κατεστραμμένες προσόψεις.

Ο Sanz κατέστησε σαφές ότι οι ντόπιοι και οι επισκέπτες από την επαρχία της Ανδαλουσίας δεν θα πληρώνουν. Ωστόσο, πολλοί κάτοικοι αντιτάχθηκαν στο πρόγραμμα – αλλά η κριτική τους ήταν κυρίως ότι θα ήταν περίπλοκη η διαχείρισή του και όχι πολύ αποτελεσματική. Πολύ καλύτερα, είπαν πολλοί ντόπιοι, θα ήταν ένας βαρύς τουριστικός φόρος για όλους τους επισκέπτες της Σεβίλλης. «Ο μαζικός τουρισμός», είπε ένας, «καταστρέφει την πόλη μας».

Σύμφωνα με εκτενές αφιέρωμα του Guardian, αυτό είναι ένα ρεφρέν που ακούγεται σε ιστορικές πόλεις σε όλη την Ευρώπη , από την Πράγα μέχρι τη Βαρκελώνη, και από την Αθήνα μέχρι το Άμστερνταμ. Ο μαζικός τουρισμός, που προωθείται από συμβούλια που διψούν για μετρητά από το κραχ του 2008 και τροφοδοτείται από φτηνές πτήσεις και ενοικιάσεις δωματίων μέσω Διαδικτύου, έχει γίνει ένα τέρας.

Μετά την κατακόρυφη πτώση κατά τη διάρκεια της Covid, οι αριθμοί του τουρισμού εκτινάσσονται ξανά στα ύψη και πρόκειται να ξεπεράσουν τα προ-πανδημικά επίπεδα αυτό το καλοκαίρι. Ο αριθμός των αεροπορικών θέσεων χαμηλού κόστους στην Ευρώπη, ο οποίος αυξήθηκε 10% ετησίως από το 2010 και έφτασε τα 500 εκατομμύρια το 2019, θα μπορούσε να ξεπεράσει τα 800 εκατομμύρια το 2024.

Το Airbnb

Πριν από το lockdown, η Airbnb, η μεγαλύτερη αλλά όχι μοναδική πλατφόρμα για βραχυχρόνιες μισθώσεις, κατέγραψε τριψήφια ανάπτυξη σε ορισμένες ευρωπαϊκές πόλεις. Το τι να κάνουμε για αυτό, ωστόσο, δεν είναι εύκολη ερώτηση. Πρέπει να βρεθούν λεπτές ισορροπίες μεταξύ των τόσο αναγκαίων εσόδων και θέσεων εργασίας που δημιουργούνται από τον τουρισμό, και της ποιότητας ζωής των κατοίκων. Δηλαδή μεταξύ της διαχείρισης του τουρισμού και της αποθάρρυνσης του.

Μια στρατηγική που μπορεί να υιοθετήσει η Σεβίλλη – 3 εκατομμύρια τουρίστες ετησίως για 700.000 κατοίκους – είναι η χρέωση για τα μεγάλα αξιοθέατα. Από τον Ιανουάριο, οι ξένοι επισκέπτες στην Αγία Σοφία της Κωνσταντινούπολης, η οποία δέχεται περίπου 3,5 εκατομμύρια επισκέψεις ετησίως, πληρώνουν 25 ευρώ για το προνόμιο.

Η Βενετία είναι τόσο κατακλυσμένη από επισκέπτες που έχει εισαγάγει ένα εισιτήριο εισόδου για ολόκληρη την πόλη, που κυμαίνεται από 3 έως 10 ευρώ. Το Παρίσι έχει σχεδόν τριπλασιάσει τους τουριστικούς φόρους του, από – ανάλογα με την περιοχή και τον τύπο καταλύματος – 0,25-5 € σε 0,65-14,95 €.

Άλλες πόλεις βασίζονται σε καλύτερη διαχείριση – η Αθήνα, για παράδειγμα, το περασμένο καλοκαίρι εισήγαγε ένα σύστημα χρονοθυρίδων για επισκέψεις στην Ακρόπολη, ενώ η καλοκαιρινή πρόσβαση στο Calanques της Μασσαλίας ρυθμίζεται πλέον μέσω ενός δωρεάν προγράμματος κρατήσεων.

Ενημερωτικές εκστρατείες

Ορισμένα μέρη ξεκινούν ενημερωτικές εκστρατείες με στόχο να αναμορφώσουν τις τουριστικές ροές. Η Γαλλία, όπου το 80% των επισκέψεων συγκεντρώνεται στο 20% της χώρας, θα ξεκινήσει αυτή την άνοιξη μια καμπάνια 1 εκατομμυρίου ευρώ προτρέποντας τους εγχώριους και ξένους τουρίστες να ξεφύγουν περισσότερο από την πεπατημένη .

Δημιουργούν επίσης ένα παρατηρητήριο τουρισμού για να μετρήσει με ακρίβεια τις ροές και να εντοπίσει πιθανές υπερφορτώσεις. «Η Γαλλία είναι ο μεγαλύτερος τουριστικός προορισμός στον κόσμο, αλλά έχουμε σοβαρή έλλειψη δεδομένων για να βοηθήσουμε στη διαχείριση του πλήθους», δήλωσε η κυβέρνηση.

Υποσχέσεις

Κάποια μέτρα κατά του τουρισμού, ωστόσο, αποδεικνύονται απλώς φήμες. Το περασμένο καλοκαίρι, είχε γραφτεί ότι η περιτειχισμένη κροατική πόλη Ντουμπρόβνικ, που λέγεται ότι είναι ο προορισμός με τις περισσότερες επισκέψεις στην Ευρώπη, με 36 επισκέπτες ανά κάτοικο, απαγόρευσε τις βαλίτσες με τροχούς.

Ωστόσο, στο πλαίσιο της εκστρατείας Respect the City, που προτρέπει τους επισκέπτες να ντύνονται κατάλληλα στο ιστορικό κέντρο και να αποφύγουν την αναρρίχηση σε μνημεία, ο δήμος ζήτησε απλώς από τους τουρίστες να ανασηκώνουν τις βαλίτσες τους για να μην κάνουν θόρυβο και ενοχλούν τους ντόπιους.

Ελλάδα

Ο Guardian κάνει ιδιαίτερη αναφορά στην Ελλάδα, τονίζοντας ότι είναι ένα από τα μέρη με τις περισσότερες επισκέψεις στον κόσμο: «ο αυξανόμενος αριθμός τουριστών όχι μόνο επιβαρύνει τις υποδομές στα νησιωτικά ειδυλλιακά θέρετρα, αλλά αυξάνει όλο και περισσότερο την επισκεψιμότητα στην Αθήνα, όπου οι κάτοικοι, όπως και αλλού, βρίσκονται στα όπλα».

Κάποτε ενδιάμεσος σταθμός για ταξιδιώτες καθ’ οδόν προς τα νησιά, η ελληνική μητρόπολη είναι πλέον ένας βασικό προορισμός, προσελκύοντας περισσότερους από 7 εκατομμύρια τουρίστες – ρεκόρ όλων των εποχών – το 2023, με τους Αμερικανούς και τους Βρετανούς να βρίσκονται στην κορυφή των αφίξεων.

Το δημοσίευμα τονίζει ότι οι ελληνικές αρχές ανακοίνωσαν ότι οι πολιτικές ελέγχου του πλήθους –που εφαρμόστηκαν πιλοτικά στην Ακρόπολη τον Σεπτέμβριο– θα επεκταθούν σε άλλους αρχαιολογικούς χώρους τον επόμενο μήνα.

Το πρόγραμμα ζώνης επισκεπτών, που λειτουργεί από τις 8 π.μ. έως τις 8 μ.μ., στοχεύει στη μείωση της συμφόρησης, με τις αρχές να εισάγουν σύστημα χρονοθυρίδων, ηλεκτρονικά εισιτήρια και σημεία εισόδου ταχείας λωρίδας για οργανωμένες ομάδες. Τα μουσεία θα περιορίσουν τον αριθμό των επισκεπτών από τον Απρίλιο.

Η βρετανική εφημερίδα αναφερόμενη στα νησιά, τονίζει ότι λόγω του υπερτουρισμού οι τοπικές κοινότητες αντιμετωπίζουν όλο και περισσότερο τη διαχείριση των απορριμμάτων, τη λειψυδρία, τις ανεπαρκείς δημόσιες υπηρεσίες και τις παράνομες κατασκευές. «Μπροστά στην τοπική δυσαρέσκεια, η κυβέρνηση αναγκάστηκε να παρέμβει. Στη Σαντορίνη, όπου τα παράπονα για υπερκορεσμό αυξάνονται σταθερά με την πάροδο των ετών, εισήχθη ένα σύστημα κατανομής θέσεων για κρουαζιερόπλοια, με τον αριθμό των αποβιβάσεων ανά 24ωρο περιορίζεται στους 8.000 επιβάτες» αναφέρει το άρθρο και προσθέτει: «Στη Μύκονο –όπως η Σαντορίνη, ένα από τα πιο δημοφιλή νησιά της κυκλαδίτικης αλυσίδας– οι αρχές έχουν περιορίσει την παράνομη κατασκευή, καταστρέφοντας με μπουλντόζες παράνομα χτισμένα μπαρ και εστιατόρια σε προνομιακές τοποθεσίες»

Ολλανδία

Στην πρωτεύουσα της χώρας που επινόησε τον όρο overtoerisme, ο τουρίστας μπορεί να είναι μια βρώμικη λέξη, αλλά το Άμστερνταμ είναι επίσης όλο και πιο απελπισμένο για τα μετρητά των επισκεπτών.

Ένα σχέδιο τον περασμένο Μάρτιο για να αποτρέψει τους νεαρούς Βρετανούς έγινε πρωτοσέλιδο παγκοσμίως. Δεν είναι σαφές τι επιπτώσεις είχε, ωστόσο, καθώς οι νυχτερινοί τουρίστες του Άμστερνταμ πέρυσι έφτασαν τα επίπεδα σχεδόν προ της πανδημίας στα 9 εκατομμύρια – 21% περισσότερο από το 2022.

Επίσης, από την περασμένη άνοιξη υπάρχει απαγόρευση του καπνίσματος κάνναβης σε δημόσιο χώρο στην περιοχή με τα «κόκκινα φανάρια», ενώ τα μπαρ κλείνουν στις 2 π.μ. αντί στις 4. Ωστόσο, μετά από παράπονα, οι γνωστές «βιτρίνες»  των οίκων ανοχής είναι και πάλι ανοιχτά μέχρι τις 6 το πρωί αντί για τις 3 το πρωί.

Το Άμστερνταμ παράλληλα, μείωσε τον αριθμό των αδειοδοτημένων χώρων B&B κατά 30%, ψήφισε το κλείσιμο ενός τερματικού σταθμού κρουαζιέρας στο κέντρο της πόλης και δοκιμάζει σκληρότερα μέτρα αδειοδότησης για την απομάκρυνση των «απατεώνων» τουριστικών επιχειρήσεων.

Επίσης φέτος, ο τουριστικός φόρος αυξήθηκε από 7% σε 12,5% και είναι ο υψηλότερος στην Ευρώπη

Ισπανία

Σύμφωνα με τον Guardian, η Ισπανία δέχτηκε 85 εκατομμύρια τουρίστες το 2023, σχεδόν 2% περισσότερο από το 2019 πριν από την πανδημία – και σε μια χώρα όπου ο τουρισμός παράγει το 13% του ΑΕΠ, μετά την οικονομική καταστροφή των ετών Covid, οι φωνές που ζητούσαν περιορισμούς έχουν σχεδόν φιμωθεί.

Η επιχείρηση φιλοξενίας, ωστόσο, συνεχίζει να ψέλνει το «μάντρα» της ποιότητας έναντι της ποσότητας. Πέρυσι, περίπου 15 εκατομμύρια άνθρωποι επισκέφθηκαν τις Βαλεαρίδες (πληθυσμός 2 εκατομμύρια), περισσότεροι από τους μισούς Βρετανοί και Γερμανοί, με ένα σημαντικό ποσοστό να προέρχεται από αυτό που η περιφερειακή κυβέρνηση αποκαλεί «τουρισμό υπερβολής», με υπερκατανάλωση αλκοόλ.

Ο νέος νόμος για την πάταξη του αλκοολικού τουρισμού αναμένεται να τεθεί σε ισχύ με την έναρξη της σεζόν το Πάσχα. Σύμφωνα με νόμο του 2020, περιοχές όπως το Magaluf στη Μαγιόρκα και το Sant Antoni στην Ίμπιζα ονομάστηκαν ως προβληματικά σημεία.

Επιβλήθηκαν βαριά πρόστιμα για τις βουτιές από τα μπαλκόνια στις πισίνες και απαγορεύτηκε στα καταστήματα να πουλούν αλκοόλ μετά τις 9.30 μ.μ. Τοπικές επιχειρήσεις αντιμετώπισαν πρόστιμα έως 600.000 ευρώ.

Ιταλία

Μετά από χρόνια συζήτησης, η Βενετία είναι το πρώτο σημαντικό τουριστικό σημείο στην Ιταλία που εισήγαγε εισιτήριο εισόδου για ημερήσιους ταξιδιώτες. Το μέτρο ξεκινά με την έναρξη της περιόδου αιχμής στις 25 Απριλίου και σε μια πρώτη πειραματική φάση θα ισχύει μόνο ορισμένες ημέρες έως τις 14 Ιουλίου.

Τα εισιτήρια των 5 ευρώ μπορούν να κρατηθούν ηλεκτρονικά. Ο χρόνος θα δείξει εάν η πρωτοβουλία αυτή θα λειτουργήσει, αλλά με τον αριθμό των επισκεπτών να έχει επιστρέψει στα προ πανδημίας επίπεδα – κατά μέσο όρο 40.000 ημερήσιοι ταξιδιώτες τις ημέρες αιχμής – και την αιώνια απειλή της εύθραυστης λιμνοθάλασσας να χάσει το καθεστώς κληρονομιάς της από την Unesco, οι αρχές αναγκάστηκαν να δράσουν . Η πόλη είναι επίσης έτοιμη να περιορίσει τις τουριστικές ομάδες σε 25 άτομα από τον Ιούνιο και να απαγορεύσει τη χρήση μεγαφώνων επειδή «δημιουργούν σύγχυση και αναστάτωση», δήλωσε το συμβούλιο της Βενετίας στα τέλη Δεκεμβρίου.

Η Φλωρεντία υποφέρει εδώ και καιρό από παρόμοια προβλήματα υπερτουρισμού, με αποτέλεσμα το συμβούλιο τον Οκτώβριο του περασμένου έτους να απαγορεύσει τις νέες βραχυπρόθεσμες ενοικιάσεις στο ιστορικό κέντρο από την Airbnb και παρόμοιες πλατφόρμες.

Αλλού στην Ιταλία, οι οδηγοί κατά μήκος της ακτής του Αμάλφι θα πληγούν και πάλι το μέτρο των «μονών-ζυγών» προκειμένου να αποτραπεί το τεράστιο μποτιλιάρισμα κατά μήκος του ελικοειδούς παραλιακού δρόμου μήκους 35 χιλιομέτρων που περιγράφεται ως «εφιάλτης» από τους ντόπιους.

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Τουρισμός