Ριζικές αλλαγές στον τραπεζικό κλάδο με την τεχνολογία στην αιχμή του δόρατος επιδιώκει να φέρει η Natech, εταιρεία που εδώ και μια 20ετία έχει εισέλθει δυναμικά στον χώρο του fintech.
Big Tech: Γιατί οι «καρχαρίες» της τεχνολογίας… τρώνε τις startups
Η Natech, με έδρα τα Ιωάννινα, κατασκευάζει εφαρμογές και λύσεις για χρηματοπιστωτικά ιδρύματα. Πρακτικά δημιουργεί ένα ευρύ φάσμα μηχανογραφικών συστημάτων που τρέχουν τράπεζες και ιδρύματα του ευρύτερου κλάδου για να μπορούν να εκτελούν τις διαδικασίες καθώς και τις εφαρμογές που λειτουργούν οι πελάτες αυτών, όπως το βασικό τραπεζικό σύστημα (core banking) ή web και mobile banking καθώς και άλλα συστήματα. Η εταιρεία κατασκευής λύσεων ΙΤ, με ειδίκευση στα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα αναπτύσσει τραπεζικά συστήματα για ιδρύματα σε πάνω από 40 χώρες του κόσμου.
Η πρόκληση της δημιουργίας
«Η ιδέα προέκυψε πρακτικά από την ίδια την πρόκληση της δημιουργίας, την αίσθηση του ανικανοποίητου που αντιλαμβανόμασταν όταν συναλλασσόμασταν με τις τράπεζες αλλά και από την παρατήρηση την ίδιας της ανάγκης των τραπεζικών ιδρυμάτων για κάτι πιο μοντέρνο, για κάτι απτό που μπορούσε να είναι εφαρμόσιμο από πιο ευέλικτους οργανισμούς. Πιστεύαμε πως μπορούσαμε και κάνουμε καλύτερα κάτι που εκείνη την εποχή φαινόταν εξαιρετικά ελλιπές και η τεχνολογία βοηθούσε ιδιαίτερα σε αυτό. Ήταν η εποχή που μπαίναμε στο γραφικό ή «παραθυρικό» περιβάλλον όπως λέγαμε τότε φεύγοντας από την οθόνη του τερματικού. Η εμπειρία χρήστη θα άλλαζε για πάντα και το πιστεύαμε», σημειώνει στoν «Οικονομικό Ταχυδρόμο» ο CEO της Natech, Θανάσης Ναυρόζογλου.
Ευρώπη, Μέση Ανατολή, Αφρική και στο βάθος ΗΠΑ
«Η εταιρεία ιδρύθηκε καθώς έπρεπε να «στεγάσει» το εγχείρημα της παραγωγής της εφαρμογής μας και να μπορεί να έχει πρακτικά τρόπο να συναλλαχθεί με τους υποψήφιους πελάτες. Η αλήθεια είναι πως είχαμε από την πρώτη στιγμή συνοδοιπόρους τις συνεταιριστικές τράπεζες της εποχής που επιθυμούσαν ένα μοντέρνο και προσαρμοσμένο σύστημα στις ανάγκες τους. Συνεπώς είχαμε κάποιες διασφαλίσεις πως θα υπήρχε αυτό που λέμε ο πρώτος πελάτης. Σίγουρα τότε δεν φανταζόμασταν τι θα ακολουθούσε αλλά οι προκλήσεις ήταν τεράστιες αφού ο ανταγωνισμός ήταν εταιρείες με τεράστιους προϋπολογισμούς και φυσικά πολύ δομημένο κύκλωμα πωλήσεων. Χωρίς να φανταζόμασταν τι μας επεφύλασσε το μέλλον, κάποιες αρχικές μας επιτυχίες αλλά και η αίσθηση πως επιλύαμε ένα πρόβλημα και που λίγο πολύ υπάρχει σε παγκόσμιο επίπεδο, μας οδήγησε να κοιτάξουμε και σε άλλες αγορές», υποστηρίζει.
«Η εταιρεία πλέον δραστηριοποιείται στις αγορές της Ευρώπης, Μέσης Ανατολής και Αφρικής είτε μέσω απευθείας παρουσίας όπως στην περίπτωση της Γερμανίας και Ελβετίας είτε μέσω στρατηγικών συνεργασιών σε τοπικό και περιφερειακό επίπεδο. Επενδύουμε πολύ σοβαρά στις συνεργασίες αυτές καθώς πρακτικά επεκτείνουμε την παρουσία μας και προσαρμόζουμε τα προϊόντα μας στις εκάστοτε τοπικές ιδιαιτερότητες με συνεργάτες που γνωρίζουν την αγορά καλύτερα από εμάς. Στα άμεσα σχέδιά μας είναι η ενίσχυση της τεχνολογικής μας υποδομής και η επέκταση στην αγορά των ΗΠΑ στοχεύοντας σε μικρότερα τραπεζικά ιδρύματα. Η αγορά που στοχεύουμε είναι μια αγορά που αγγίζει το $1 τρις ετησίως συμπεριλαμβάνοντας και την αγορά του Banking as a Service οπότε τα περιθώρια ανάπτυξης είναι σημαντικά», αναφέρει.
Το επιχειρηματικό δαιμόνιο, η νέα πνοή και τα αδύνατα σημεία του οικοσυστήματος καινοτομίας
Ποιες είναι οι προοπτικές του οικοσυστήματος των νεοφυών επιχειρήσεων στην Ελλάδα;
«Οι Έλληνες ανέκαθεν διακατέχονταν από το επιχειρηματικό δαιμόνιο. Ίσως με μη δομημένο τρόπο όμως σίγουρα υπήρχε μια συστηματική τάση για δημιουργία επιχειρήσεων που ίσως όμως δεν είχαν ως σκοπό την εξυπηρέτηση διεθνούς αγοράς. Τα τελευταία χρόνια βιώνουμε μια πιο συστηματική μορφή αυτής της τάσης και πολλές ιδέες μετουσιώνονται σε εταιρείες που πραγματικά στοχεύουν σε περιφερειακό ή και παγκόσμιο επίπεδο. Η τεχνολογία, το νομικό πλαίσιο σε συνδυασμό με τα χρηματοδοτικά εργαλεία για νεοϊδρυθείσες εταιρείες αλλά και την ίδια την εξωστρέφεια των επιχειρηματιών έχουν δώσει μια νέα πνοή που είναι υποσχόμενη. Όμως χρειάζεται αρκετή δουλειά ακόμα καθώς υπολειπόμαστε σοβαρά σε χρηματοδοτικά εργαλεία για scale ups, σε υποδομές εκτός των Αθηνών αλλά και σε πραγματική διασύνδεση των πανεπιστημίων με την επιχειρηματική σκηνή. Επίσης, στρεβλώσεις στο ρυθμιστικό πλαίσιο και η σχετικά αργή απονομή δικαιοσύνης καθιστούν λιγότερο ανταγωνιστική την αγορά μας σε σχέση με άλλες. Ελπίζω πως σύντομα θα μπορέσουμε να βελτιωθούμε με στοχευμένες παρεμβάσεις σε αυτά τα ζητήματα», επισημαίνει.
Υπομονή, πάθος και διάθεση
Γιατί ένας νέος να δημιουργήσει σήμερα την δικιά του startup;
«Η δημιουργία μιας start-up είναι πραγματικά μια πρόκληση. Δεν ξέρω αν θα το σύστηνα σε κάποιον γιατί περνάς από πολλά στάδια ενθουσιασμού, χαράς, λύπης, απόρριψης και απογοήτευσης. Χρειάζεται υπομονή, πάθος και διάθεση να επενδύσεις χρόνο. Βλέπεις πολλές ευκαιρίες γύρω σου για μια διαφορετική επαγγελματική πορεία και ακούς συχνά για επιτυχίες ή αποτυχίες εταιρειών που σε αποσυντονίζουν. Η αλήθεια είναι πως μόνο ο καθένας μπορεί να απαντήσει αν θέλει να το επιχειρήσει και σε καμία περίπτωση δεν πρέπει να το θεωρήσει κάποιος εύκολο. Άλλωστε οι 9 στις 10 επιχειρήσεις αποτυγχάνουν για πλήθος λόγων οπότε οι πιθανότητες είναι συνήθως εναντίον σου», σημειώνει.
Η τρέλα
Υπάρχει manual επιτυχίας; «Δεν ξέρω να υπάρχει μαγική συνταγή επιτυχίας και οι περισσότεροι που το τόλμησαν, σε κάποια φάση της πορείας τους πιστεύω πως χαρακτηρίστηκαν τρελοί. Αυτή η «τρέλα» ίσως να είναι και το μόνο κοινό συστατικό όσων πέτυχαν γιατί τόλμησαν και πήραν την πρόκληση», καταλήγει.