![ΕΕ: Πατάνε γκάζι οι πωλήσεις ηλεκτρικών οχημάτων, αλλά όχι οι εγκαταστάσεις δημόσιων φορτιστών [γράφημα]](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/04/ezgif.com-video-to-gif-converter-6.gif)
Οκτώ φορές περισσότεροι φορτιστές για ηλεκτρικά αυτοκίνητα (EV) πρέπει να εγκαθίστανται στις χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης κάθε χρόνο έως το 2030, εάν το μπλοκ θέλει να πετύχει τους στόχους για μείωση των εκπομπών ρύπων αλλά και για να εξυπηρετούνται καλύτερα τα οχήματα αυτά.
Αυτό συμβαίνει καθώς οι πωλήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων στην ΕΕ αυξήθηκαν μεταξύ του 2017 και του 2023 τρεις φορές πιο γρήγορα από τις εγκαταστάσεις τέτοιων σημείων φόρτισης, όπως δείχνουν τα στοιχεία σε νέα έκθεση από την Ένωση Ευρωπαίων Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (ACEA).
ΕΕ: Θα χρειαστούν πολλά χρόνια για να αντικατασταθούν παλαιότερα οχήματα από νεότερα
Πέρσι σε ολόκληρη την ΕΕ εγκαταστάθηκαν περίπου 153.000 δημόσια σημεία φόρτισης εγκαταστάθηκαν, φτάνοντας συνολικά τα 630.000. Πρόκειται για 3.000 εγκαταστάσεις την εβδομάδα, κατά μέσο όρο.
Σύμφωνα με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή μέχρι το 2030 θα πρέπει να έχουν εγκατασταθεί περίπου 3,5 εκατομμύρια σημεία φόρτισης. Η επίτευξη αυτού του στόχου απαιτεί την εγκατάσταση περίπου 410.000 δημόσιων σημείων φόρτισης ετησίως -ή σχεδόν 8.000 τέτοιων σημείων την εβδομάδα. Το ποσοστό αυτό είναι τριπλάσιο από αυτό που καταγράφηκε πέρσι.
Ωστόσο, η ACEA εκτιμά ότι θα χρειαστούν πολύ περισσότερα σημεία φόρτισης μέχρι το 2030 -περίπου 8,8 εκατομμύρια. Για να επιτευχθεί αυτό θα απαιτηθεί να εγκαθίστανται 1,2 εκατομμύρια φορτιστές ετησίως, ή πάνω από 22.000 περίπου την εβδομάδα. Πρόκειται για αριθμό που είναι οκτώ φορές μεγαλύτερος από αυτόν του 2023.

«Χρειαζόμαστε μαζική υιοθέτηση ηλεκτρικών αυτοκινήτων σε όλες τις χώρες της ΕΕ για να επιτύχουμε τους φιλόδοξους στόχους της Ευρώπης για τη μείωση του διοξειδίου του άνθρακα (CO2). Αυτό δεν θα συμβεί χωρίς την ευρεία διαθεσιμότητα δημόσιας υποδομής φόρτισης σε όλη την ήπειρο», εκτιμά η γενική διευθύντρια της ACEA, Sigrid de Vries.
«Ανησυχούμε πολύ που η ανάπτυξη της υποδομής δεν συμβαδίζει τα τελευταία χρόνια με τις πωλήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Επιπλέον, αυτό το ‘’κενό υποδομών’’ κινδυνεύει να διευρυνθεί στο μέλλον – σε πολύ μεγαλύτερο βαθμό από ό,τι εκτιμά η Ευρωπαϊκή Επιτροπή», προειδοποιεί.
Η εύκολη πρόσβαση σε δημόσια σημεία φόρτισης είναι απαραίτητη προϋπόθεση για μείωση των εκπομπών ρύπων και επιπλέον την υποστήριξη της αγοράς εγχώριας αγοράς και ενός ανταγωνιστικού πλαισίου παραγωγής στην Ευρώπη. Οι επενδύσεις σε δημόσιες υποδομές φόρτισης πρέπει να αυξηθούν επειγόντως για να καλυφθεί το κενό σε τέτοιες υποδομές και να επιτευχθούν οι στόχοι για την καταπολέμηση της κλιματικής αλλαγής, προειδοποίησε η de Vries.
Τα στοιχεία
Τα στοιχεία της ACEA είναι ενδεικτικά:
-Υπήρχαν 632.423 δημόσια σημεία φόρτισης διαθέσιμα σε ολόκληρη την ΕΕ στα τέλη του 2023 για περίπου 3 εκατομμύρια ηλεκτρικά οχήματα με μπαταρία (BEV) που κυκλοφορούσαν στο δρόμο.
-Το 2023 εγκαταστάθηκαν συνολικά στην ΕΕ περίπου 153.000 νέα δημόσια σημεία φόρτισης.
-Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ζητά 3,5 εκατομμύρια σημεία φόρτισης έως το 2030 για να υποστηρίξει το επίπεδο ηλεκτροκίνησης των οχημάτων που είναι απαραίτητο για να επιτευχθεί η προτεινόμενη μείωση του CO2 κατά 55% για τα αυτοκίνητα. Η επίτευξη αυτού του στόχου θα απαιτούσε την εγκατάσταση σχεδόν 2,9 εκατομμυρίων δημόσιων σημείων φόρτισης τα επόμενα επτά χρόνια -σχεδόν 410.000 ετησίως ή 7.900 την εβδομάδα.
-Οι προβλέψεις της ACEA υποδηλώνουν σημαντικά υψηλότερη ζήτηση για σημεία φόρτισης: 8,8 εκατομμύρια τέτοια σημεία έως το 2030. Για να επιτευχθεί αυτό θα απαιτηθούν 1,4 εκατομμύρια νέοι φορτιστές ετησίως ή 22.438 την εβδομάδα.
-Τα τελευταία επτά χρόνια, οι πωλήσεις των ηλεκτρικών οχημάτων (BEV) ξεπέρασαν την ανάπτυξη του δικτύου σημείων φόρτισης κατά περισσότερο από τρεις φορές. Μεταξύ 2017 και 2023, οι πωλήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων αυξήθηκαν πάνω από 18 φορές, ενώ ο αριθμός των δημόσιων φορτιστών στην ΕΕ κατά την ίδια περίοδο μόνο εξαπλασιάστηκε.
-Ενώ ορισμένες χώρες προχωρούν σε ό,τι αφορά την ανάπτυξη υποδομών, η πλειοψηφία υστερεί. Μόνο τρεις χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης που καλύπτουν το 20% της επιφάνειας της ΕΕ – η Ολλανδία, η Γαλλία και η Γερμανία – φιλοξενούν σχεδόν τα δύο τρίτα (61%) όλων των σημείων φόρτισης της ΕΕ. Το υπόλοιπο ένα τρίτο περίπου (39%) όλων των φορτιστών βρίσκεται ε σε 24 κράτη μέλη, χωρών με επιφάνεια που καλύπτει το 80% της Ευρώπης.
-Υπάρχει ισχυρή συσχέτιση μεταξύ πρόσβασης δημοσίων σημείων πρόσβασης και πωλήσεων ηλεκτρικών οχημάτων. Η λίστα των κορυφαίων πέντε χωρών με τις υψηλότερες πωλήσεις ηλεκτρικών (BEV) είναι σε γενικές γραμμές παρόμοια με αυτή των χωρών με τους περισσότερους φορτιστές: Γερμανία, Γαλλία, Ολλανδία και Ιταλία εμφανίζονται στις πρώτες θέσεις και στις δύο τέτοιες λίστες, σημειώνει η ACEA.
-Η ταχύτητα φόρτισης είναι σημαντικό ζήτημα σε ολόκληρη την ήπειρο, καθώς οι γρήγοροι φορτιστές (με ισχύ άνω των 22 kW) αποτελούν κλάσμα μόνο του συνόλου φορτιστών της ΕΕ. Μόνο ένας στους επτά από όλους τους φορτιστές αυτούς (13,5%) έχει δυνατότητα γρήγορης φόρτισης. Η πλειοψηφία είναι «κανονικοί» φορτιστές, με χωρητικότητα 22 kW ή μικρότερη.
-Στα τέλη του 2023, κυκλοφορούσαν στην ΕΕ περίπου 29 αμιγώς ηλεκτρικά (BEV) ανά γρήγορο φορτιστή και 53 BEV και plug-in υβριδικά (PHEV) ανά ταχυφορτιστή.
-Οι κυβερνήσεις σε ολόκληρη την ΕΕ καλούνται από την ACEA να αυξήσουν τις επενδύσεις για υποδομές φόρτισης και να πρέπει να εφαρμόσουν γρήγορα τον Κανονισμό για την Υποδομή Εναλλακτικών Καυσίμων (AFIR). Ταυτόχρονα, το Ευρωπαϊκό Παρατηρητήριο Εναλλακτικών Καυσίμων (EAFO) καλείται να διασφαλίσει ισχυρό σύστημα παρακολούθησης που θα δίνει κίνητρα στα κράτη μέλη να αναπτύξουν υποδομές ταχύτερα.


Latest News
![ΑΠΕ: Ρεκόρ παραγωγής ενέργειας από ΑΠΕ στην ΕΕ το 2023 – Η θέση της Ελλάδας [γραφήματα]](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/02/ot_ape_ola-1024x600-1-600x352.png)
Ρεκόρ παραγωγής ενέργειας από ΑΠΕ στην ΕΕ το 2023 - Η επίδοση της Ελλάδας [γραφήματα]
Πρόκειται για τη μεγαλύτερη ετήσια αύξηση του ποσοστού των ΑΠΕ στην ακαθάριστη κατανάλωση ηλεκτρικής ενέργειας από την έναρξη της καταμέτρησης, το 2004

Αντιστάθμιση 145 εκατ. στη βαριά βιομηχανία για το ενεργειακό κόστος – Τα έξτρα έσοδα από ρύπους
Στα 588 εκατ. ευρώ τα συνολικά κονδύλια τη διετία προς τη βιομηχανία από τα δικαιώματα εκπομπών ρύπων

Πόσα ηλεκτρικά ΙΧ θα κυκλοφορούν στην Ελλάδα το 2031
Στοίχημα η ηλεκτροκίνηση για την Ελλάδα - Τest drive στους σταθμούς φόρτισης από την εταιρεία P3 Greece

Παπουτσάνης: Από ΑΠΕ το σύνολο της ηλεκτρικής ενέργειας για τη μονάδα της Ριτσώνας
Δύο φωτοβολταϊκοί σταθμοί θα παράγουν το 100% της ηλεκτρικής ενέργειας του εργοστασίου Παπουτσάνης στη Ριτσωνα

Σχεδόν 2 εκατοστά πάνω η στάθμη της θάλασσας από το λιώσιμο των πάγων
Μέσα σε λίγα χρόνια το λιώσιμο των πάγων έχει οδηγήσει σε αύξηση της στάθμης της θάλασσας κατά τουλάχιστον 2 εκατοστά

Νέες αιτήσεις για το «Κινούμαι Ηλεκτρικά 3» - Τι πρέπει να κάνετε
Στα 44 εκατ. ο προϋπολογισμός για το «Κινούμαι Ηλεκτρικά 3»

Στα «σκουπίδια» 2 TWh πράσινης ενέργειας το 2025 – Οι εκτιμήσεις για το ψαλίδι στις ΑΠΕ
Υπερδιπλάσιες οι περικοπές παραγωγής ρεύματος από ΑΠΕ το 2024, σύμφωνα με τον Παντελή Μπίσκα – Και συναγερμός για μπλακ άουτ το Πάσχα

Φωτοβολταϊκά σε πολυκατοικίες – Εγκατάσταση μόνο με συμφωνία του 51% των ιδιοκτητών
Για να εγκατασταθούν φωτοβολταϊκά σε πολυκατοικίες θα απαιτείται η σύμφωνη γνώμη του 51% των ιδιοκτητών, όπως προβλέπει ειδική ρύθμιση του υπ. Ενέργειας

Το στοίχημα της Ιαπωνίας με τις λεπτές ηλιακές κυψέλες για να τα βάλει με την Κίνα
Η Ιαπωνία θα παράξει εξαιρετικά λεπτές και εύκαμπτες ηλιακές κυψέλες προσπαθώντας να ενισχύσει την ενεργειακή της ασφάλεια

Τσακίρης στον ΟΤ: «Η ΕΤΕπ θα στηρίξει τα offshore αιολικά στην Ελλάδα»
Ο Γιάννης Τσακίρης, αντιπρόεδρος της ΕΤΕπ, μετά τη χρηματοδότηση με 400 εκατ. ευρώ του offshore αιολικού στην Πολωνία μιλά στον ΟΤ