
Όχι! Δυστυχώς δεν πρόκειται για μέτρο που ισχύει στην Ελλάδα. Στη Γαλλία όμως, από την 1η Ιουλίου όλα τα καταστήματα πώλησης τροφίμων και ειδών οικιακής χρήσης με εμβαδόν άνω των 400 τετραγωνικών μέτρων είναι υποχρεωμένα να αναρτούν προειδοποιητικές πινακίδες και να κολλούν ετικέτες στα ράφια όπου διατίθενται προϊόντα σε συσκευασίες μικρότερες από αυτές του προσφάτου παρελθόντος, που όμως η τιμή πώλησής τους παραμένει αμετάβλητη.
Η ετικέτα ή η πινακίδα θα πρέπει να βρίσκεται σε θέση «ορατή και ευανάγνωστη», είτε πολύ κοντά είτε και πάνω στο προς πώληση προϊόν, όπως ορίζει σχετικό προεδρικό διάταγμα του γαλλικού υπουργείου Οικονομίας και Οικονομικών που δημοσιεύθηκε το Σάββατο στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως. Πρόκειται για μια υπόσχεση για την καταπολέμηση του διαβόητου «shrinkflation» που είχε δώσει στους συμπατριώτες του καταναλωτές στα μέσα Απριλίου ο ίδιος ο υπουργός Μπρουνό Λεμέρ, η οποία είναι αλήθεια ότι υλοποιείται σε χρόνο-ρεκόρ.
Τρόφιμα: Αυξήθηκε για δεύτερο συνεχόμενο μήνα ο δείκτης τιμών του FAO
Καταναλωτική μάστιγα
Η «shrinkflation» είναι μια δημοφιλέστατη – αλλά πλέον γνωστή στο ευρύ καταναλωτικό κοινό – κρυφή μέθοδος ανατίμησης ενός προϊόντος, όχι αυξάνοντας την τελική τιμή αλλά μειώνοντας την διατιθέμενη στη συσκευασία ποσότητα. Η συγκεκαλυμένη αυτή ανατίμηση έχει εξελιχθεί σε μάστιγα κυρίως στις μεγάλες αλυσίδες καταστημάτων, με την ευθύνη της παραπλάνησης να βαραίνει είτε τους παραγωγούς ή κατασκευαστές των αγροτικών και βιομηχανικών τροφίμων, ειδών καθαρισμού και άλλων οικιακών προϊόντων είτε τους ίδιους τους διανομείς, όπως σημειώνει το Γαλλικό Πρακτορείο Ειδήσεων (AFP).
Ο όρος προέρχεται από το ρήμα «shrink» που σημαίνει «συρρικνώνω» και το δεύτερο συνθετικό της επίσης λέξης «inflation» που σημαίνει «πληθωρισμός». «Το shrinkflation ευθύνεται εν πολλοίς για την αύξηση των τιμών των προϊόντων τροφίμων κατά 20% τα τελευταία δύο χρόνια», σημειώνει χαρακτηριστικά το AFP, αναφερόμενο βέβαια στη γαλλική αγορά. «Είναι το παράδειγμα μιας συσκευασίας οδοντόπαστας που περιέχει λιγότερο προϊόν από όσο στο πρόσφατο παρελθόν και έχει λιγότερο βάρος ενώ πωλείται στην ίδια τιμή, ή ακόμα ενός πακέτου με δημητριακά ελαφρύτερου αλλά ουσιαστικά ακριβότερου», εξηγεί το Πρακτορείο.
«Στα μανταλάκια»
Πάμπολλοι καταναλωτές σε ολόκληρη την Ευρώπη πλέον γνωρίζουν την «ύπουλη» αυτή μέθοδο ανατίμησης ενός προϊόντος και προσέχουν. Ωστόσο από την 1η Ιουλίου τα μεγάλα γαλλικά καταστήματα λιανικής θα πρέπει να προειδοποιούν τους πελάτες τους με ένα κείμενο που θα αναφέρει συγκεκριμένα τα εξής: «Για το προϊόν αυτό η διατιθέμενη ποσότητα μειώθηκε από Α σε Β και ως εκ τούτου η τιμή του στη συγκεκριμένη συσκευασία των Γ γραμμαρίων ή Δ λίτρων (αναγράφεται το βάρος ή ο όγκος) αυξήθηκε κατά Χ ποσοστό ή κατά Ψ ευρώ».
Πρόθεση της γαλλικής κυβέρνησης είναι να «κρεμάσει στα μανταλάκια» όσους κερδοσκοπούν μειώνοντας τις ποσότητες των συσκευασμένων προϊόντων, τροφίμων και άλλων, δίχως να μειώνουν και την τιμή τους. «Τα χύμα τρόφιμα που ζυγίζονται επί τόπου ή τα ζυγισμένα και προσυσκευασμένα από το κατάστημα, η ποσότητα των οποίων δύναται να διαφέρει, εξαιρούνται από τη ρύθμιση», αναφέρει ευλόγως το δημοσίευμα του AFP.


Latest News

Η Ferrari δεν φοβάται τους δασμούς Τραμπ - Τι σχεδιάζει
«Είμαστε προετοιμασμένοι απέναντι στους δασμούς Τραμπ», δηλώνει ο CEO της Ferrari

Στο τιμόνι της Loro Piana o γιος του Μπερνάρ Αρνό, Φρεντερίκ
Η LVMH όρισε τον Φρεντερίκ Αρνό ως επικεφαλής της δημοφιλούς ιταλικής μάρκας κασμίρ Loro Piana, στο πλαίσιο αναδιάρθρωσης

«Κύμα» μποϊκοτάζ αμερικανικών προϊόντων - Πώς αντιδρούν οι καταναλωτές ανά τον κόσμο
Την ώρα που οι πωλήσεις της Tesla πέφτουν, ξεφυτρώνουν οι εφαρμογές και οι διαδικτυακές ομάδες, βοηθώντας τους καταναλωτές να επιλέξουν μη αμερικανικά προϊόντα

Ποιοι υπερπλούσιοι αγοράζουν επαύλεις στο Λονδίνο
Αν και τα φορολογικά σχέδια της υπουγού οικονομικών διώχνουν πολλούς πλούσιους, κάποιοι σπεύδουν ομαδόν στο Λονδίνο για αγορές κατοικιών

Πόσα θα εισφέρει η Ford στη υπερχρεωμένη γερμανική θυγατρική της
Ο αντιπρόεδρος της Ford κάλεσε την ΕΕ να κάνει περισσότερα για να στηρίξει τα EV λέγοντας ότι είναι «θέμα ζήτησης»

Ποιος κολοσσός θα αγοράσει την αμερικανική φαρμακευτική Checkpoint
Η Checkpoint έχει λάβει έγκριση για φάρμακο για τον δεύτερο πιο κοινό τύπο καρκίνου του δέρματος στις ΗΠΑ
![Northvolt: Χρεοκοπία «καμπανάκι» για την Ευρώπη – Οι προκλήσεις στις μπαταριών ΕV [γράφημα]](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/03/ot_northvolt_factory-600x352.png)
Η χρεοκοπία της Northvolt «καμπανάκι» για την Ευρώπη - Οι προκλήσεις στις μπαταριών ΕV [γράφημα]
Το παράδειγμα της Northvolt είναι χαρακτηριστικό των προκλήσεων που υπάρχουν

Ανησυχούν για το μέλλον και αναθεωρούν τις προβλέψεις τους οι αερομεταφορείς
ι αεροπορικές εταιρείες διαπιστώνουν κάμψη της καταναλωτικής εμπιστοσύνης λόγω οικονομικής αβεβαιότητας, Τραμπ και τραγικών συγκυριών

Kινέζοι εφοπλιστές κατά ΗΠΑ για λιμενικά τέλη - «Παραβιάζει τους κανόνες του ΠΟΕ»
Οι κινέζοι εφοπλιστές αντιτίθεται στα λιμενικά τέλη που οι ΗΠΑ θέλουν να επιβάλλουν σε θαλάσσιους μεταφορείς που κατέχουν ή έχουν παραγγείλει πλοία από την Κίνα

ΕΕ και Νότια Αφρική συζητούν για μια νέα στρατηγική εταιρική σχέση
Η πρόεδρος της ΕΕ ανακοίνωσε επενδυτικό σχέδιο ύψους 4,7 δισ. δολ. για τη δίκαιη ενεργειακή μετάβαση στη χώρα και τη στήριξη της φαρμακευτικής βιομηχανίας