Μπορεί τις τελευταίες δεκαετίες ο κόσμος των αγορών να απαριθμούσε πλήθος κινδύνων και εστιών αβεβαιότητας, όμως από το 2023 η ισορροπία αυτή έχει αλλάξει. Τα deepfakes, δηλαδή η σύγχρονη παραπληροφόρηση, πλέον θεωρείται ο μείζον κίνδυνος όχι μόνο για τις αγορές, αλλά για πλήθος πλευρών της δημόσιας ζωής.
Τα deepfakes, είναι πλέον το πιο επικίνδυνο είδος fake news, σύμφωνα με μεγάλη έρευνα της Teneo, που μέσω της τεχνητής νοημοσύνης και με μεγάλη ακρίβεια, αντιγράφει πρόσωπα και φωνές, εμφανίζοντας τα να υποστηρίζουν θέσεις και γεγονότα που είναι εντελώς ψεύτικα.
Όπως επισημαίνει η Teneo, τα deepfakes έφτασαν στη mainstream σκηνή γύρω στο 2019, φέρνοντάς μας γρήγορα πλαστά βίντεο και ήχο διασημοτήτων με τη μορφή της Nancy Pelosi, του Tom Cruise και ακόμη και του Keanu Reeves – κυρίως για ψυχαγωγία εκείνη την εποχή.
Κυβερνοασφάλεια: Έως 20 χιλ. δολάρια το κόστος για ένα μονόλεπτο βίντεο deepfake
Από την ευρεία πρόσβαση και την υιοθέτηση του ChatGPT του OpenAI το 2023 και τις νεοεμφανιζόμενες τεχνολογίες παραγωγής, η δυνατότητα γρήγορης παρακολούθησης της ανάπτυξης υπερρεαλιστικών deepfakes έχει δώσει στους φορείς απειλών ένα νέο εργαλείο για πιθανή απάτη, χειραγώγηση και παραπληροφόρηση, διαπιστώνει η Teneo.
Έτσι, η απειλή deepfake έχει περάσει γρήγορα στην κορυφή της ατζέντας κινδύνου. Ενώ διασημότητες, πολιτικοί και στελέχη υψηλού προφίλ ήταν οι αρχικοί «στόχοι» των deepfake επιθέσεων, οι φορείς απειλών στοχεύουν τώρα καθημερινές επιχειρήσεις και άτομα χρησιμοποιώντας πλασματικά μέσα για πολιτικούς και εγκληματικούς σκοπούς.
Πώς ξεκίνησε
Το 2014, ένας 27χρονος Αμερικανός μεταπτυχιακός φοιτητής και επιστήμονας υπολογιστών ονόματι Ian Goodfellow έκανε μια σημαντική ανακάλυψη στην τεχνητή νοημοσύνη (AI) που ονομάζονται δίκτυα γενετικής αντιπαράθεσης ή «GANs».
Το GAN είναι μια αρχιτεκτονική βαθιάς μάθησης που χρησιμοποιεί νευρωνικά δίκτυα (δίκτυα που επιτρέπουν στα προγράμματα να αναγνωρίζουν μοτίβα) για τη δημιουργία νέων και ρεαλιστικών δεδομένων. Αυτά τα δεδομένα μπορούν να έρθουν με τη μορφή κειμένου, εικόνων, βίντεο ή ήχου, και γίνονται όλο και πιο περίπλοκα στην εξαπάτηση των ανθρώπων.
Λίγα χρόνια αργότερα, το 2017, ένας συντονιστής του Reddit δημιούργησε το subreddit r/deepfakes, επινοώντας έτσι τον όρο. Ο συντονιστής του Reddit χρησιμοποίησε τεχνολογία εναλλαγής προσώπου, χειραγωγώντας ψηφιακά τις φωτογραφίες και τοποθετώντας πρόσωπα γνωστών γυναικών σε εικόνες σώματος που δεν ήταν δικές τους.
Σταδιακά όμως ήρθε η έννοια των deepfakes ως «mainstream» τρόπος διασκέδασης. Όλο και μεγαλύτερο μέρος της κοινωνίας άρχισε να δίνει προσοχή, ειδικά όταν φτιάχνονται βίντεο με την Nancy Pelosi και τον Tom Cruise, τα οποία προκάλεσαν γέλια αλλά μια αυξανόμενη αίσθηση νευρικότητας σχετικά με τις εξελίξεις στην τεχνολογία και δυνατότητες της.
Μέχρι το 2023, το Διαδίκτυο απολάμβανε τα deepfakes διασημοτήτων με στόχο τον Morgan Freeman, τον Πάπα Φραγκίσκο με ένα τζάκετ και τον Donald Trump με χειροπέδες. Μέχρι στιγμής, το 2024, ένα ηχητικό deepfake του Προέδρου Biden, deepfakes που στοχεύουν την Taylor Swift έχουν κάνει τον γύρο του διαδικτύου.
Στον επιχειρηματικό κόσμο, η «υπόθεση χρήσης» του deepfake για παραπληροφόρηση, ωστόσο, μπορεί σύντομα να επισκιαστεί από την αναδυόμενη και σημαντική απειλή των deepfakes για οικονομικό όφελος στα χέρια των εγκληματιών. Τα στελέχη και οι οργανώσεις που ηγούνται βρίσκονται τώρα αντιμέτωποι με έναν νέο φορέα απάτης, κλοπής και χειραγώγησης.
Εκλογές
Σε μια ιστορική εκλογική χρονιά, όπου τουλάχιστον 64 χώρες προσέρχονται στις κάλπες, η ανησυχία για τη διάδοση παραπληροφόρησης για πιθανή χειραγώγηση ή επηρεασμό των εκλογικών αποτελεσμάτων βρίσκεται στο επίκεντρο.
Η απειλή των deepfakes ωθεί επίσης τις παγκόσμιες κυβερνήσεις και τους ρυθμιστικούς φορείς σε δράση. Στις ΗΠΑ και σε όλο τον κόσμο, τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης γίνονται η «παιδική χαρά» για τη διάδοση των deepfakes, που απεικονίζουν πολιτικούς ή επίδοξους πολιτικούς να κάνουν ή να λένε πράγματα για να επηρεάσουν τους ψηφοφόρους ή να δυσφημήσουν τη φήμη για πολιτικούς στόχους.
Πλατφόρμες μέσων κοινωνικής δικτύωσης όπως το Facebook και το X – καθώς και συνεργάτες στο οικοσύστημά τους όπως το OpenAI, η Google και το Shutterstuck – έχουν εντείνει τις πολιτικές τους. Αυτά περιλαμβάνουν την προσθήκη υδατογραφημάτων σε εικόνες που δημιουργούνται με τεχνητή νοημοσύνη, την αναγνώριση και την επισήμανση περιεχομένου που έχει δημιουργηθεί με τεχνητή νοημοσύνη, καθώς και την αφαίρεση επιβλαβούς περιεχομένου/παραπληροφόρησης.
Προς το παρόν, οι αλλαγές θα βοηθήσουν, αλλά δεν θα είναι μια οριστική λύση για τον εντοπισμό και την επισήμανση όλου του περιεχομένου, δεδομένου του τεράστιου εύρους του στο Διαδίκτυο.
Ενώ οι πλατφόρμες μέσων κοινωνικής δικτύωσης προσπαθούν να βρουν τον ρόλο τους, τα παραδοσιακά μέσα ενημέρωσης και οι καταναλωτές ψηφιακών μέσων μπορούν επίσης να διαδραματίσουν ρόλο στον μετριασμό της εξάπλωσης της παραπληροφόρησης.
Στελέχη υψηλού προφίλ
Τα προαναφερθέντα παραδείγματα έδειξαν πόσο ευάλωτοι είναι οι διασημότητες και οι πολιτικοί, αλλά οι παράγοντες απειλών κυνηγούν επίσης άτομα και στελέχη επιχειρήσεων εξαιρετικά υψηλής καθαρής αξίας (UHNW) που χρησιμοποιούν deepfakes ως εργαλεία για οικονομικό όφελος.
Τον Μάρτιο του 2019, ένα από τα πρώτα deepfakes που αναφέρθηκαν ευρέως έγινε παγκόσμιο πρωτοσέλιδο όταν απατεώνες χρησιμοποίησαν τεχνητή νοημοσύνη για να μιμηθούν έναν CEO. Ο διευθύνων σύμβουλος μιας εταιρείας ενέργειας με έδρα το Ηνωμένο Βασίλειο πίστευε ότι ήταν στο τηλέφωνο με τον Γερμανό Διευθύνοντα Σύμβουλο της μητρικής του εταιρείας και έλαβε οδηγίες να μεταφέρει 243.000 δολάρια σε έναν ουγγρικό τραπεζικό λογαριασμό. Το deepfake φωνής ήταν τόσο ρεαλιστικό που το στέλεχος του Ηνωμένου Βασιλείου αναγνώρισε τη γερμανική προφορά της φωνής του αφεντικού του.
Τον Αύγουστο του 2022, ο Chief Communications Officer της Binance, Patrick Hillman, προειδοποίησε ότι οι δράστες χρησιμοποίησαν τηλεοπτικές εμφανίσεις και διαδικτυακές συνεντεύξεις του για να δημιουργήσουν ένα deepfake βίντεο το οποίο στη συνέχεια αναπτύχθηκε στο Zoom για να ξεγελάσουν ομάδες κρυπτογράφησης.
Τον Φεβρουάριο του τρέχοντος έτους, ένας οικονομικός υπάλληλος με έδρα το Χονγκ Κονγκ που εργάζεται για μια πολυεθνική εταιρεία συμμετείχε σε τηλεδιάσκεψη με μια ομάδα ατόμων που πίστευε ότι ήταν ο CFO και μέλη του προσωπικού της εταιρείας. Οι χαρακτήρες στο κάλεσμα ήταν μέρος ενός deepfake βίντεο τόσο πειστικό που ο υπάλληλος συμφώνησε να μεταφέρει 25 εκατομμύρια δολάρια υπό την καθοδήγησή τους.
Αν και αυτά τα παραδείγματα φαίνονται ελάχιστα τώρα, ο ρυθμός με τον οποίο προχωρά η τεχνολογία δείχνει ότι τα στελέχη θα συνεχίσουν να είναι στόχοι εγκληματιών, με το προσωπικό να είναι όλο και πιο ευάλωτο καθώς τα deepfakes γίνονται όλο και πιο ρεαλιστικά.
Χρηματοπιστωτικά Ιδρύματα
Η ανάπτυξη τεχνολογιών τεχνητής νοημοσύνης βοήθησε τις τράπεζες και άλλα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα να κάνουν σημαντικά βήματα για να επιτρέψουν την εξυπηρέτηση πελατών 24 ώρες το 24ωρο, 7 ημέρες την εβδομάδα, να εξορθολογίσουν παλαιότερα πολύπλοκες τραπεζικές διαδικασίες και να παρέχουν πιο στοχευμένες προσφορές προϊόντων.
Ωστόσο, οι εγκληματίες χρησιμοποιούν τώρα την τεχνητή νοημοσύνη και τα deepfakes για να υποκλέψουν στοιχεία, να δημιουργήσουν έγγραφα και να παραποιήσουν ταυτότητες για να ανοίξουν τραπεζικούς λογαριασμούς, αποκτώντας μη εξουσιοδοτημένη πρόσβαση σε λογαριασμούς πελατών, κεφάλαια και δάνεια.
Τον Μάρτιο, το Υπουργείο Οικονομικών των ΗΠΑ εξέδωσε μια ολοκληρωμένη έκθεση που καλύπτει τους κινδύνους για την ασφάλεια στον κυβερνοχώρο στον τομέα των χρηματοπιστωτικών υπηρεσιών. Η έκθεση σημειώνει ότι «αυτές οι τεχνολογίες (LLM και deepfake) όχι μόνο μειώνουν το εμπόδιο εισόδου αλλά και περιπλέκουν τα μέτρα γνησιότητας και επαλήθευσης».
Σε μια πρόσφατη συνέντευξη με την Teneo, ο Ben Colman, Συνιδρυτής και Διευθύνων Σύμβουλος της Reality Defender, ηγέτης στην τεχνολογία ανίχνευσης deepfake είπε ότι «ο τομέας των χρηματοοικονομικών υπηρεσιών βασίζεται σε μεγάλο βαθμό και έχει επενδύσει δισεκατομμύρια σε πλατφόρμες φωνητικής επαλήθευσης μέσω συστημάτων τηλεφωνίας, που χρησιμοποιούνται για τα πάντα. Από τον έλεγχο ταυτότητας στις συναλλαγές έως την αποστολή τραπεζικών εμβασμάτων.
Τώρα που ο καθένας μπορεί να κλωνοποιήσει ρεαλιστικά μια πραγματική ανθρώπινη φωνή με μόλις 15 δευτερόλεπτα υπάρχοντος ήχου, αυτές οι πλατφόρμες έχουν λίγο-πολύ αχρηστευθεί λόγω των deepfakes».
Latest News
Mega-επένδυση 80 δισ. δολαρίων της Microsoft σε AI data center
Πάνω από το ήμισυ των δαπανών της Microsoft ύψους 80 δισ. δολαρίων θα πραγματοποιηθεί στις ΗΠΑ, δήλωσε ο πρόεδρος της εταιρείας Μπραντ Σμιθ.
Αναστάτωση στη Διεθνή Ολυμπιακή Επιτροπή με ψεύτικους λογαριασμούς του Μπαχ
Ψεύτικοι λογαριασμοί και e-mail ως… Τόμας Μπαχ επικοινωνούν με υψηλόβαθμα πρόσωπα, σύμφωνα με καταγγελία που έκανε η Διεθνής Ολυμπιακή Επιτροπή
Nvidia: Αύξησε την αξία της κατά 2 τρισ. δολάρια - H πιο κερδισμένη εταιρεία του 2024
Η χρηματιστηριακή αξία του κατασκευαστή ημιαγωγών, Nvidia, αυξήθηκε κατά πάνω από 2 τρισεκατομμύρια δολάρια πέρυσι
Πρώτη μείωση πωλήσεων στη δεκαετία - Πού στρέφεται η προσοχή του Μασκ
Η κατασκευάστρια εταιρεία ηλεκτρικών αυτοκινήτων πούλησε αριθμό ρεκόρ αυτοκινήτων στο τέταρτο τρίμηνο, αλλά απέτυχε να ξεπεράσει τις επιδόσεις πωλήσεων του 2023
Αντεπίθεση Πούτιν στην τεχνητή νοημοσύνη - Τι προσδοκά από τη συνεργασία της Sberbank με την Κίνα
Ο Βλαντιμίρ Πούτιν περιμένει πολλά από την τράπεζα Sberbank, η οποία πρωτοστατεί στις προσπάθειες τεχνητής νοημοσύνης της Ρωσίας
Πώς η AI μπορεί να χειραγωγήσει τη διαδικτυακή λήψη αποφάσεων
Στην «οικονομία προθέσεων», η οποία συνιστά τον διάδοχο της οικονομίας της προσοχής, οι βοηθοί τεχνητής νοημοσύνης επηρεάζουν τις αποφάσεις των ατόμων
Πώς μπορεί να ελεχθεί η χρήση της ΑΙ από τους εργαζομένους - Τι κάνουν οι εταιρείες
Το προσωπικό υιοθετεί την τεχνητή νοημοσύνη πιο γρήγορα από ό,τι οι εταιρείες μπορούν να εκδώσουν κατευθυντήριες γραμμές για το πώς και πότε επιτρέπεται
Μεγάλος κυρίαρχος η Nvidia το 2024 - Ποιοι αντίπαλοι εποφθαλμιούν τον θρόνο της το 2025
Η Nvidia αναμένει να διακινήσει προϊόντα αξίας πολλών δισεκατομμυρίων δολαρίων μόνο στο τέταρτο τρίμηνο του 2024
Το μέλλον της εργασίας στην εποχή της τεχνητής νοημοσύνης
Καθώς η τεχνητή νοημοσύνη αναλαμβάνει εργασίες ρουτίνας, οι ανθρώπινοι ρόλοι θα πρέπει να εξελίσσονται ώστε να επικεντρώνονται σε άλλους τομείς
Η OpenAI γίνεται κερδοσκοπική εταιρεία - «Χρειαζόμαστε περισσότερα κεφάλαια από ό,τι φανταζόμασταν»
Η OpenAI ανακοίνωσε ότι το υπάρχον κερδοσκοπικό τμήμα της θα γίνει μια εταιρεία κοινής ωφέλειας, «με κοινές μετοχές»