
Τα τεράστιακέρδη που αποκόμισαν την περίοδο του κορωνοϊού οι ναυτιλιακές εταιρείες τακτικών γραμμών τα επένδυσαν –ένα μέρος τουλάχιστον – σε νεότευκτα πλοία και αγορές από «δεύτερο χέρι», με αποτέλεσμα να μεγαλώσουν τους ιδιόκτητους στόλους τους.
Ναυτιλία: Σε ιστορικά υψηλά οι τιμές ναυπήγησης νέων πλοίων
Υπολογίζεται ότι τα κέρδη προ τόκων και φόρων (EBIT) που κατέγραψε η ναυτιλία τακτικών γραμμών που μεταφέρει εμπορευματοκιβώτια από τη μία περιοχή του κόσμου στην άλλη έφτασαν το 2022 τα 208 δισ. δολάρια, ενώ το 2021 ανήλθαν στα 164 δισ. δολάρια, όταν το 2020 υπολογίζονταν από τηSea Intelligences στα μόλις 24 δισ. δολάρια.
Οι liners
Οι ναυτιλιακές εταιρείες τακτικών γραμμών (liners) βασίζονται όλο και περισσότερο στην ιδιοκτησία των πλοίων τους για να επεκτείνουν τον στόλο τους, μειώνοντας το μερίδιο των ναυλωμένων πλοίων, εκτιμά ηAlphaliner, σημειώνοντας ότι η εξέλιξη αυτή συντελείται παράλληλα με τη συνολική μεγέθυνση του στόλου που διαχειρίζονται.
Αξιοποιώντας τα κέρδη τους αλλά και την απόφαση πολλών ανεξάρτητων πλοιοκτητών πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων κυρίως από τη Γερμανία να αποχωρήσουν από τον κλάδο, οι μεγάλες ναυτιλιακές εταιρείες τακτικών γραμμώναπέκτησαν πολλά πλοία μεγαλώνοντας το κομμάτι του στόλου τους που είναι ιδιόκτητο. Η MSC υπήρξε το πιο χαρακτηριστικό παράδειγμα. Τα τελευταία τέσσερα χρόνια η ναυτιλιακή εταιρεία ξεκίνησε ένα «κρεσέντο» αγορών, αποκτώντας 88 νεότευκτα και 355 μεταχειρισμένα πλοία. Πάνω από το 60% του στόλου της είναι τώρα ιδιόκτητο, ενώ πριν από 10 χρόνια ήταν το 40%. Σημειώνεται ότι η MSC διαθέτει σήμερα έναν υπερδιπλάσιοστόλο με όρουςμεταφορικής ικανότητας, στα5,7 εκατ. teu, έναντι 2,4 εκατ. teu πριν από 10 χρόνια, με αποτέλεσμα τα ναυλωμένα πλοία της να είναι σήμερα περισσότερα από ό,τι πριν από 10 χρόνια.
Παραδείγματα
Η γαλλική ναυτιλιακή CMA CGM έχει επίσης αυξήσει μαζικά τον αριθμό των ιδιόκτητων πλοίων. Ενώ πριν από 10 χρόνια ηCMA CGM είχε υπό την ιδιοκτησία της
μόλις το 20% του στόλου που διαχειριζόταν, με το 80% να είναι ναυλωμένο, ο πολύ μεγαλύτερος στόλος τηςσήμερα είναι κατά 40% ιδιόκτητος. Στην Ασία, η κορεατική HMM ακολούθησε την ίδια πολιτική. Περισσότερα από τα μισά πλοία της είναι πλέον στην κατοχή της έναντι 30% πριν από 10 χρόνια. Επίσης άλλο παράδειγμα είναι η X-Press Feeders (Sea Consortium) από τη Σιγκαπούρη, στην οποία ο ναυλωμένος στόλος πριν από 10 χρόνια αντιπροσώπευε το 85% του συνόλου ενώ τώρα το ποσοστό αυτό έχει μειωθεί στο 50%! Η Maersk, η Hapag-Lloyd, η ONE, η Evergreen, η Yang Ming, η Wan Hai και η PIL ακολουθούν ανάλογη πολιτική. Υπάρχουν όμως και οι εξαιρέσεις. Πιο χαρακτηριστικό παράδειγμα αυτό της ισραηλινής ΖΙΜ, η οποία αποφάσισε πριν από μερικά χρόνια να αξιοποιήσει μαζικά τη ναύλωση των πλοίων, με αποτέλεσμα σήμερα το 93% του στόλου που διαχειρίζεται να είναι ναυλωμένο.


Latest News

Εμπόδια και προκλήσεις για τα εναλλακτικά καύσιμα - Οι προτάσεις της ECSA
Η ευρωπαϊκή ναυτιλιακή κοινότητα τονίζει την ανάγκη η ΕΕ να στραφεί πιο αποφασιστικά σε μια πολιτική στήριξης για την παραγωγή και διανομή καθαρών καυσίμων

Η ανακοίνωση του ΟΛΘ για την την ακύρωση του διαγωνισμού για το λιμάνι του Βόλου
Η ΟΛΘ Α.Ε. έχει ζητήσει τη σχετική απόφαση από το Υπερταμείο και θα επανέλθει με νεότερη ανακοίνωση για τυχόν ενέργειες

Απέτυχε η δημόσια πρόταση της οικογένειας Ντρέιφους για τον ΟΛΘ
Σύμφωνα με ανακοίνωση του ΟΛΘ στην περίοδο της δημόσιας πρότασης της LeonidsPort για την απόκτηση του 21% των μετοχών της εταιρείας, η εταιρεία Ντρέιφους απέκτησε μόλις το 2,58%

Τι αναμένεται στην Ευρωπαϊκή Εβδομάδα Κρουαζιέρας 2025
Σημαντικές παρουσίες στο πλαίσιο της Ευρωπαϊκής Εβδομάδας Κρουαζιέρας - Τι ετοιμάζει η Διεθνής Ένωση Εταιρειών Κρουαζιέρας (CLIA)

Capital Ship Management: Παγκόσμια πρώτη για τάνκερ με παροχή ηλεκτρικής ενέργειας από ξηράς
Το έργο αυτό συνετέλεσε ώστε τα τάνκερ τύπου Suezmax 155k της Capital, ‘Argeus’, ‘Aristoklis’, ‘Archelaos’, ‘Aristodimos’, ‘Ayrton’, ‘Amor’, που βρίσκονται υπό κατασκευή και θα παραδοθούν μεταξύ 2025 - 2027

Η απόφαση βόμβα για το λιμάνι Βόλου, τα σενάρια της επόμενης ημέρας και μία σύμπτωση…
Το Υπερταμείο για το λιμάνι Βόλου μετά την ακύρωση του διαγωνισμού εξετάζει τα μοντέλα αξιοποίησης της Αλεξανδρούπολης και Καβάλας

Ακυρώνει η κυβέρνηση τον διαγωνισμό για το λιμάνι του Βόλου
Ο διαγωνισμός για την παραχώρηση του λιμανιού του Βόλου που είχε κερδίσει ο ΟΛΘ συμφερόντων Ιβάν Σαββίδη ακυρώνεται - Η ανακοίνωση του Υπερταμείου

Υπηρεσίες του Εφετείου Θεσσαλονίκης θα στεγασθούν στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης
Η σύμβαση μεταξύ ΟΛΘ, Dimera Land & Property Investments και Ελληνικού Δημοσίου προβλέπει τη μακροχρόνια υποπαραχώρηση περίπου 9.000 τ.μ.

Xclusiv: Ποια πλοία πλήτονται απο τους δασμούς Τραμπ σε χάλυβα και αλουμίνιο
Τι αναφέρει ο ναυλομεσιτικός οίκος Xclusiv για τους δασμούς Τραμπ και τις επιπτώσεις στη ναυτιλία

Τι θα αλλάξει από μια συμφωνία για το Ουκρανικό
Οι προβλέψεις για τον αντίκτυπο στις εμπορικές ροές και την αγορά των τάνκερ