
Χωρίς τα παρατράγουδα του καιρού -όπως συνέβη πέρσι- και με συμμάχους τη σταθερή ζήτηση, παρά τις απανωτές ανατιμήσεις, καθώς και τις υψηλές τουριστικές ροές, οι διοικήσεις των βιομηχανιών εμφιάλωσης αναψυκτικών και χυμών θεωρούν σχεδόν σίγουρο ότι φέτος ο τζίρος στο χρηματιστήριο της… δροσιάς θα σπάσει το «φράγμα» των 400 εκατ. ευρώ.
Αναψυκτικά: Οι Έλληνες αμφισβητούν την κυριαρχία της Coca – Cola
Οι ανακατατάξεις της τελευταίας τριετίας στον κλάδο με τη δραστηριοποίηση νέων παικτών, αλλά ταυτόχρονα παλιών, όπως η ΕΨΑ υπό τον πλήρη έλεγχο του Νίκου Καραμούζη, η Χήτος ΑΒΕΕ (Ζαγόρι), που μετά τη συγχώνευσή της με την Green Cola απέκτησε ισχυρή παρουσία στα αναψυκτικά, η εταιρεία Ελληνικοί Χυμοί, η οποία από τις αρχές του 2022 ανήκει στους Σπύρο Θεοδωρόπουλο και Απόστολο Ταμβακάκη και η Κλιάφας, που εδώ και τρία χρόνια είναι συμφερόντων των αδελφών Σαράντη (Όλυμπος, Τυράς), αλλάζουν τα δεδομένα του ανταγωνισμού, τόσο για τις αμιγώς ελληνικές εταιρείες, όσο και για τις πολυεθνικές.
Το κοινό «όπλο»
Εμπλουτισμός του χαρτοφυλακίων τους με νέα προϊόντα, ενίσχυση των δικτύων διανομής, περισσότερα σημεία πώλησης, αύξηση παραγωγικής δυναμικότητας και διεύρυνση εξαγωγών είναι κάποιες από τις κινήσεις των μεγαλύτερων παικτών για μια θέση στον ελληνικό… ήλιο.
Ωστόσο το «όπλο» που χρησιμοποιούν περισσότερο μεγαλύτεροι και μικρότεροι «παίκτες» προκειμένου να αυξήσουν τους τζίρους, τα κέρδη και τα μερίδιά τους είναι άλλο και είναι κοινό: παροχές και τις προσφορές προς τις αλυσίδες σούπερ μάρκετ, τους χονδρεμπόρους, την αγορά του Ho.Re.Ca. και τους καταναλωτές.
Αναμφίβολα δεν πρόκειται για ένα εύκολο στοίχημα την ώρα μάλιστα που έχουν απέναντι τους έχουν μια πανίσχυρη Coca Cola 3E, η οποία με όχημα το διευρυμένο 24/7 χαρτοφυλάκιό της έχει μετεξελιχθεί σε «Total Beverage Company», με παρουσία από τα αναψυκτικά, τα εμφιαλωμένα νερά, τους χυμούς, το τσάι, τον καφέ, τα ενεργειακά ποτά, τα φυτικά ροφήματα και τα mixers μέχρι τις μπύρες και τα λεγόμενα «σκληρά» ποτά, ενώ ταυτόχρονα το λειτουργικό κόστος αυξάνεται (βλέπε τις τιμές ενέργειας, τις τεράστιες ανατιμήσεις στον χυμό πορτοκαλιού λόγω της κακής σοδειάς στη Βραζιλία και τις υποχρεωτικές επενδύσεις για βιώσιμη παραγωγή).
Ο παράγοντας του τουρισμού
Εκτός από την… καιρική εξάρτηση, οι πωλήσεις των αναψυκτικών συνδέονται σε μεγάλο βαθμό και με την πορεία της βαριάς βιομηχανίας της χώρας, που δεν είναι άλλη από τον τουρισμό.
Η πορεία της φετινής θερινής σεζόν προδιαγράφεται από καλή έως πολύ καλή, καθώς ήδη οι προκρατήσεις από τις βασικές αγορές σημειώνουν αύξηση 30%, οι tour operators και οι αεροπορικές εταιρείες αυξάνουν τις πτήσεις προς Ελλάδα, ενώ έχει προηγηθεί καλό πρώτο τετράμηνο, κατά το οποίο οι αφίξεις κατέγραψαν διψήφια άνοδο.
Παρά την ακρίβεια και πολλοί Έλληνες προγραμματίζουν ήδη από τώρα τις διακοπές τους, καθώς σε έρευνα της Revolut μόνο το 13% των ερωτηθέντων δήλωσε ότι δεν έχει καθόλου σχέδια διακοπών για φέτος.
Πόσα λίτρα αναψυκτικών καταναλώνουμε
Με βάση τα στοιχεία της GlobalData, η κατανάλωση αναψυκτικών (ανθρακούχα αναψυκτικά, αναψυκτικά με γεύσεις, όπως πορτοκαλάδες, λεμονάδες κ.ά. με <25% χυμό, τσάι RTD, καφές RTD, αθλητικά ποτά, ενεργειακά ποτά, αρωματισμένο νερό), χυμών (100% φυσικός χυμός) και φρουτοποτών (25-99% φυσικός χυμός) άθροισε το 2023 περί τα 735 εκατομμύρια λίτρα στην ελληνική αγορά όταν πριν 13 χρόνια, όταν δηλαδή ξεκινούσε η βαθιά οικονομική κρίση, το αντίστοιχο νούμερο ήταν 857 εκατομμύρια λίτρα.
Σε ό,τι αφορά την αξία της αγοράς των μη αλκοολούχων ποτών συνολικά υπολογίζεται σε περίπου 1,9 δισ. ευρώ, με το 60% περίπου των πωλήσεων να πραγματοποιείται στο κανάλι του Ho.Re.Ca.
Σύμφωνα με εκτιμήσεις στελεχών της οργανωμένης λιανικής και της εστίασης, μόνο η αγορά αναψυκτικών στην Ελλάδα προσεγγίζει σε αξία τα 370-400 εκατ. ευρώ και αναπτύσσεται με ρυθμό περίπου 5% ετησίως.
Ας σημειωθεί πώς πριν την οικονομική κρίση ο τζίρος στο χρηματιστήριο της… δροσιάς έφθανε τα 750 εκατ. ευρώ.


Latest News

Εξαφανίζονται τα εκπτωτικά stickers από τα σούπερ μάρκετ - Πώς γίνονται οι προσφορές
Πώς θα αποφύγουμε τις προσφορές «μαϊμού» - Τι λένε προμηθευτές και εκπρόσωποι των σούπερ μάρκετ

Πώς οι τράπεζες θα μειώσουν και άλλο τα «κόκκινα δάνεια» - Το ιστορικό ρεκόρ
Κάτω από 5 δισ. ευρώ τα κόκκινα δάνεια στις τέσσερις συστημικές τράπεζες - Πότε θα επιτύχουν την απόλυτη σύγκλιση με το μέσο ευρωπαϊκό όρο

Στα 17,4 τρισ. θα εκτοξευθούν οι συναλλαγές μέσω κινητών - Τι δείχνει μελέτη
Η αξία των πληρωμών με εικονικές κάρτες, θα αυξηθεί κατά 235% έως το 2029 και θα ανέλθει στα 17,4 τρισεκατομμύρια δολάρια

Αναπτυξιακή Διάσκεψη Κρήτης: Πρέπει να δώσουμε έμφαση στη διαφοροποίηση των ελληνικών προϊόντων
Για τις ευκαιρίες και τις προκλήσεις που αντιμετωπίζουν οι ελληνικές εξαγωγές στην Αμερική συζήτησαν οι ομιλητές του πάνελ - «Ενίσχυση εξαγωγών στις ΗΠΑ – Ευκαιρίες και Προκλήσεις» - στο πλαίσιο της Αναπτυξιακής Διάσκεψης Κρήτης

BriQ Properties: Πώληση δύο ακινήτων στον Πύργο Αθηνών έναντι 4,23 εκατ.
Τα συγκεκριμένα ακίνητα είναι πλήρως μισθωμένα και είχαν εκτιμηθεί με συνολική αξία 4,15 εκατ. ευρώ

Frigoglass: Σύναψη σύμβασης δανείου με Kar-Tess Holding – Οι όροι
Η Kar-Tess είναι μέτοχος της εισηγμένης, ελέγχοντας τo 48,39%

Κώστας Νεμπής (ΟΤΕ): Αυτή είναι η στρατηγική μας για το 2025
Περαιτέρω ανάπτυξη του FTTH δικτύου, αξιοποίηση του 5G δικτύου, ενίσχυση διαθεσιμότητας της υπηρεσίας COSMOTE 5G WiFi και ενίσχυση των εσόδων είναι τα βασικά στοιχεία της στρατηγικής του ΟΤΕ για το 2025

Βασιλάκης: Οι υποδομές κλειδί για την τουριστική ανάπτυξη της Κρήτης
«Να κάνουμε κριτική στο Δημόσιο γιατί δεν ξέρει πώς να οργανώσει διαχρονικά ακόμη και τα χρήματα από αυτοχρηματοδοτούμεν κονδύλια», είπε μεταξύ άλλων ο πρόεδρος της Aegean Ευτύχιος Βασιλάκης

«Αναπτυξιακή Διάσκεψη Κρήτης»: Προσελκύοντας αμερικανικές επενδύσεις στην Κρήτη
Στο συνέδριο μίλησαν ο πρόεδρος του ΕΒΕΑ, κ. Μπρατάκος και ο γ.γ. του ελληνο-αμερικανικού εμπορικού επιμελητηρίου, κ. Κωστόπουλος

ΑΒΑΞ: Στην τελική ευθεία το α’ τμήμα της Πατρών – Πύργου
Το α’ τμήμα της Πύργου - Πατρών της Ολυμπίας Οδού υλοποιείται από τον Όμιλο ΑΒΑΞ, τηρώντας τα αυστηρότερα πρότυπα ασφάλειας και λειτουργικότητας,