Το μεγαλύτερο καλαμπούρι με την περίπτωση του τουρισμού στην Αθήνα είναι ότι πάσχει από υπερτουρισμό. Το πρόβλημα αλλά και το πλεονέκτημά μας είναι ακριβώς το αντίθετο, ότι ακόμα δεν μας επισκέπτονται πολλοί. Η Αθήνα των 5 εκατoμμυρίων κατοίκων μόλις που πλησιάζει τα 6 εκατομμύρια τουρίστες ετησίως. Η Βαρκελώνη του περίπου ίσου (σε μητροπολιτικό επίπεδο) αριθμού κατοίκων, υποδέχεται κάθε χρόνο 32 εκατομμύρια τουρίστες! Εξι φόρες πάνω από την Ελλάδα.
Στη δική μας περίπτωση το πρόβλημα της αίσθησης υπερτουρισμού δημιουργείται, όχι από το γεγονός ότι υποδεχόμαστε πολλούς τουρίστες, αλλά ότι αυτούς τους φιλοξενούμε σε άσχημες συνθήκες, σε μερικά τετράγωνα γύρω από την Ακρόπολη, στο κέντρο της Αθήνας. Με λίγα λόγια, δεν έχουμε δημιουργήσει ακόμα σοβαρό τουριστικό προϊόν, ανθεκτικές υποδομές κάθε είδους, για να φιλοξενήσουμε μεγαλύτερο αριθμό τουριστών. Ως αποτέλεσμα αυτής της αδυναμίας χάνουμε έσοδα, που θα ήταν χρήσιμα για να βελτιώσουμε τη ζωή των κατοίκων της πόλης.
Αυτή η ευθύνη δεν είναι θέμα προφανώς του ιδιωτικού τομέα. Τα ξενοδοχεία και τα εστιατόρια, οι επίσημες επιχειρήσεις τουρισμού, αλλά και οι άτυπες επιχειρήσεις της βραχυχρόνιας μίσθωσης, έχουν κάνει τη δουλειά τους. Η δουλειά που πρέπει να γίνει αφορά το κράτος σε όλες τις εκφάνσεις του. Την περιφέρεια, τον δήμο, τα συναρμόδια υπουργεία. Ολοι αυτοί μαζί πρέπει να επενδύσουν και να είναι σίγουροι ότι η επιστροφή επιπλέον εσόδων που θα πάρουν θα είναι γενναιόδωρη.
Η Βαρκελώνη, όπου η επένδυση έχει γίνει, αυστηροποιεί συνεχώς τους κανόνες και απολαμβάνει μια τεράστια πηγή εσόδων ικανή να βελτιώσει την καθημερινότητα των κατοίκων της. Καινούργια λεωφορεία, υπερσύγχρονα ταξί και πεντακάθαρα πεζοδρόμια δημιουργούν την εικόνα μιας πόλης που χαρακτηρίζεται από ευταξία. Στους δρόμους του κέντρου απαγορεύεται ακόμα και για τους μόνιμους κατοίκους παντού το παρκάρισμα, από το πρωί έως το βράδυ, προκειμένου να διευκολύνεται η κυκλοφορία. Ακόμα και για τις ορδές των τουριστικών γκρουπ, υπάρχουν αυστηροί κανόνες (μόνο έως 20 άτομα η ξενάγηση) και αυστηρά πρόστιμα, συγκεκριμένων ορίων, ενώ τα πούλμαν τους μπορούν και προσεγγίζουν μόνο από απόσταση τα τουριστικά αξιοθέατα σε ειδικά σχεδιασμένες περιοχές.
Εμείς εδώ ακόμα συζητάμε αν θα πρέπει να ανοίξουμε την πεζοδρομημένη Βασιλίσσης Ολγας, ενώ θα έπρεπε να εξετάζουμε τον μεγαλύτερο περιορισμό της χρήσης αυτοκινήτου σε όλο το κέντρο της πόλης. Επιτρέπουμε να κυκλοφορούν αστικά μέσα μεταφορών ερείπια, ακατάλληλα όχι μόνο για την τουριστική μας εικόνα, αλλά επικίνδυνα για κάθε επιβάτη, ενώ αδιαφορούμε για την κατάσταση των ταξί τα οποία έχουν συνεχώς ανανεούμενες άδειες κυκλοφορίας 20ετίας και βάλε. Η βρωμιά και η ασύδοτη χρήση του δημόσιου χώρου είναι μόνιμη συνθήκη.
Με λίγα λόγια, πριν ξεκινήσει η συζήτηση για την αύξηση των τελών που πληρώνουν οι ιδιωτικές επιχειρήσεις (ξενοδοχεία, εστιατόρια κ.λπ.), πρέπει να δούμε τι υπηρεσίες απολαμβάνουν αυτές και οι πελάτες τους, βάσει των ποσών που ήδη πληρώνουν. Για να γίνει αυτό, πρέπει να παρουσιαστεί ένα ολοκληρωμένο σχέδιο σοβαρής τουριστικής ανάπτυξης της ευρύτερης περιοχής της Αθήνας, με τη συμμετοχή όλων των φορέων με στόχο περισσότερα έσοδα που θα χρηματοδοτήσουν όχι μόνο το τουριστικό προϊόν, αλλά κυρίως τη βελτίωση της ζωής των κατοίκων της. Καθόμαστε πάνω σε έναν θησαυρό, τον αθηναϊκό τουρισμό, ο οποίος χρειάζεται τακτοποίηση και επένδυση για να ανθήσει και αντί να τον αξιοποιούμε γκρινιάζουμε για την κακή λειτουργία του, για την οποία εμείς ευθυνόμαστε.
Latest News
Ανάπτυξη σε έλλειμμα
Μάλλον θα πρέπει να ξανασκεφτούμε τι είναι αυτό που προβάλλεται ως ανάπτυξη
Χαμένοι στις διασταυρώσεις
Η πιο γνωστή μεγάλη διασταύρωση για να βρούμε πόσα αυτοκίνητα κυκλοφορούν ανασφάλιστα στους δρόμους είχε γίνει το μακρινό 2018
Περί επιχειρηματικού πνεύματος… και επιτυχίας
Το να αναλαμβάνει κάποιος την ευθύνη του εαυτού του είναι το πρώτο αποφασιστικό βήμα στο δύσβατο δρόμο της επιτυχίας
Ερχεται Dunkelflaute
Πριν από μερικούς μήνες το πρόβλημα των υψηλών τιμών έπληξε την Ελλάδα και τις γειτονικές βαλκανικές χώρες
Προβλήματα καθημερινότητας
Προφανώς χωρίς σχέδιο, με λύσεις βιαστικές και εκ του προχείρου... δουλειά δεν γίνεται
Αυξάνεται η αποταμίευση στην Ευρωζώνη, παραμένει αρνητική στην Ελλάδα – Οι λόγοι [γραφήματα]
Η τρέχουσα άνοδος αποδίδεται κυρίως στην αύξηση των πραγματικών εισοδημάτων, στις υψηλές αποδόσεις αποταμίευσης, στη μείωση της πραγματικής καθαρής περιουσίας και στη συγκρατημένη καταναλωτική εμπιστοσύνη
Πώς θα πετάξουν φέτος οι τουρίστες προς την Ελλάδα
Η ανάκτηση των διαθέσιμων αεροπορικών θέσεων φτάνει στη χώρα μας το 127% σε σχέση με το 2019
Οι 4+1 εποχές του τραπεζικού συστήματος
Η βαθύτερη κατανόηση της πορείας του τραπεζικού συστήματος και κυρίως της αλληλεπίδρασης μεταξύ πιστωτικής επέκτασης και επάρκειας καταθέσεων παρουσιάζει μια σειρά από προκλήσεις
Το έλλειμμα της οικονομίας
Δεν έχουμε βρει τον τρόπο να ανατρέψουμε την πιο ολέθρια για την ελληνική οικονομία συνθήκη
Ποιος ο ρόλος για τη μεταλλευτική βιομηχανία
Αν η Ελλάδα θέλει να ενισχύσει την «ενδογενή» ανάπτυξη της, αλλά με την απαραίτητη παραγωγική εξωστρέφεια, ο ορυκτός πλούτος της αποτελεί μεγάλη ευκαιρία