
Ανθεκτικότητα στις δυσμενείς γεωπολιτικές συνθήκες, είτε αυτές αφορούν τον πόλεμο στην Ουκρανία είτε τις επιθέσεις των Χούθι στην Ερυθρά Θάλασσα, επιδεικνύουν οι ελληνικές εξαγωγές τροφίμων και ποτών, οι οποίες σημείωσαν σημαντική άνοδο ιδίως μετά το 2020, όπως προκύπτει από όσα επισημαίνει σε συνέντευξή του στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο πρόεδρος του Συνδέσμου Εξαγωγέων-ΣΕΒΕ, Συμεών Διαμαντίδης.
Χούθι: Επίθεση με πυραύλους και drones στο ελληνόκτητο πλοίο Cyclades
«Παρά τις δυσμενείς γεωπολιτικές συνθήκες, οι οποίες έχουν αποκλείσει αγορές από τους Έλληνες εξαγωγείς, όπως η ρωσική, αλλά και εμπορικούς δρόμους, όπως η Ερυθρά θάλασσα, κάνοντας τη μεταφορά πιο ακριβή, παρατηρήσαμε ανθεκτικότητα στην ανάπτυξη των εξαγωγών του κλάδου τροφίμων και ποτών. Οι εξαγωγές του κλάδου αναπτύχθηκαν τόσο το 2022 -με τη συνολική τους αξία να αυξάνεται από 6,7 δισ. σε 8,1 δισ. ευρώ- όσο και το 2023, καταλήγοντας στα 9,1 δισ. ευρώ. Η δε ελκυστικότητα της ευρωπαϊκής αγοράς αυξήθηκε, κυρίως λόγω του υψηλού κόστους θαλάσσιων μεταφορών, με το μερίδιο εξαγωγών τροφίμων και ποτών στην Ευρωπαϊκή Ένωση να αυξάνεται από 68% το 2019 στο 72% το 2023» σημειώνει ο κ.Διαμαντίδης.
Στο αντίστοιχο ερώτημα για το πώς επηρέασαν οι γεωπολιτικές συνθήκες γενικά τις ελληνικές εξαγωγές (όχι μόνο των τροφίμων), δεδομένου του αντικτύπου τους στις αλυσίδες των logistics, απαντά: «Τα τελευταία χρόνια οι Έλληνες εξαγωγείς έχουν κληθεί να αντιμετωπίσουν σημαντικά εμπόδια στην ελεύθερη μετακίνηση προϊόντων στη διεθνή αγορά. Παρά τις αρνητικές προβλέψεις για την εμπορική δραστηριότητα της χώρας μας, παρατηρήσαμε το ακριβώς αντίθετο αποτέλεσμα. Το 2022, μετά από την κρίση της πανδημίας και κατά την αρχή του ρωσο-ουκρανικού πολέμου, οι εξαγωγές προϊόντων της Ελλάδας σε αξία εκτινάχτηκαν στα 55,7 δισ. ευρώ, από τα 39,9 δισ. ευρώ το 2021, καταρρίπτοντας κάθε ιστορικό ρεκόρ. Το 2023, οι επιθέσεις των Χούθι σε συνδυασμό με την ενεργειακή κρίση, κατέστησαν τις μεταφορές αγαθών εξαιρετικά ακριβές, αναγκάζοντας πολλές επιχειρήσεις να αλλάξουν τις επιλογές τους. Ωστόσο, η προσαρμογή των ελληνικών επιχειρήσεων στα νέα δεδομένα ήταν επιτυχημένη, με την συνολική αξία των ελληνικών εξαγωγών προϊόντων να ανέρχεται στα 50,4 δισ. ευρώ για το 2023».
Με άλλα λόγια, τα ελληνικά τρόφιμα εξακολουθούν να βρίσκουν τον δρόμο τους προς τις αγορές του εξωτερικού, παρά τις δυσμενείς συνθήκες. Πόσο προβεβλημένη είναι όμως σήμερα η θέση τους στα ράφια των σούπερ μάρκετ του εξωτερικού; Τα ελληνικά τρόφιμα, σημειώνει ο κ.Διαμαντίδης, κατέχουν πλέον αξιοσημείωτη θέση στα ράφια των σούπερ μάρκετ στο εξωτερικό, με τη δημοτικότητά τους να αυξάνεται σταθερά, συνεπικουρούμενη και από τη θετική φήμη της ελληνικής κουζίνας. «Οι καταναλωτές αναζητούν όλο και περισσότερο ετικέτες “made in Greece”, ιδιαίτερα σε κατηγορίες όπως το ελαιόλαδο, το γιαούρτι, το μέλι και το τυρί φέτα, μιας και αυτά τα προϊόντα φημίζονται για την αυθεντική γεύση, την υψηλή ποιότητα και τις παραδοσιακές μεθόδους παραγωγής τους» εξηγεί.
Ποιο έτος έγινε η μεγάλη «έκρηξη» στις ελληνικές εξαγωγές τροφίμων και ποιος παράγοντας συνετέλεσε στο να συμβεί αυτό; «Η σημαντική άνοδος των ελληνικών εξαγωγών τροφίμων σημειώθηκε το 2020, αύξηση η οποία αποδόθηκε σε μεγάλο βαθμό στην παγκόσμια ζήτηση για υγιεινά και αυθεντικά μεσογειακά προϊόντα, με το ελληνικό ελαιόλαδο, το τυρί φέτα, το γιαούρτι, το μέλι και τις ελιές να πρωτοστατούν ως προϊόντα- ναυαρχίδες. Ταυτόχρονα και τα φρούτα κατέχουν υψηλή θέση στις ελληνικές εξαγωγές. Η Μακεδονία συμβάλλει ουσιαστικά σε αυτήν την εξαγωγική επιτυχία. Η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας κατέχει το δεύτερο μεγαλύτερο μερίδιο εξαγωγών της χώρας μας (στον κλάδο) και οι περιφέρειες Ανατολικής Μακεδονίας- Θράκης και Δυτικής Μακεδονίας, κατέχουν την έκτη και έβδομη θέση αντίστοιχα. Η Μακεδονία παράγει μεγάλο ποσοστό αυτών των εμβληματικών προϊόντων, συμβάλλοντας σημαντικά στην εξαγωγική ισχύ της Ελλάδας στη βιομηχανία τροφίμων, με σταθερά ανοδική πορεία στη πάροδο του χρόνου» απαντά ο κ.Διαμαντίδης.
Οι σύμμαχοι των Ελλήνων εξαγωγέων στις αγορές της Ασίας
Κατά καιρούς έχουν γίνει προσπάθειες για αύξηση των ελληνικών εξαγωγών σε χώρες με αχανές μέγεθος και πολλές ιδιαιτερότητες, όπως η Κίνα, με την ταχύτατα ανερχόμενη μεσαία τάξη. Χαρακτηριστικό παράδειγμα το ελληνικό ελαιόλαδο, που σε πολλές περιπτώσεις «πλασαρίστηκε» στην κινεζική αγορά και ως καλλυντικό. Σε άλλες αγορές της Ασίας, όπως η Ιαπωνία, οι καταναλωτές έχουν ιδιαίτερες απαιτήσεις ακόμα και για το σχήμα των φρούτων και λαχανικών. Οι αγορές αυτές είναι παραδοσιακά «δύσκολες». Πώς κινούνται οι ελληνικές εξαγωγές τροφίμων σε τέτοιες περιοχές; «Οι αγορές της Ασίας χαρακτηρίζονται ως ιδιαίτερες, λόγω των σημαντικών διαφορών στην κουλτούρα τους, καθιστώντας την προσαρμογή των εξαγωγέων πολύ δύσκολη και ακριβή. Η επιτυχημένη προώθηση των προϊόντων τροφίμων και ποτών, τα οποία από πολλούς χαρακτηρίζονται ως προϊόντα υψηλής προστιθέμενης αξίας ή πολυτελείας, καθώς και η όλο και αυξανόμενη φήμη της μεσογειακής κουζίνας έχουν υπάρξει οι σύμμαχοι των Ελλήνων εξαγωγέων, οι οποίοι έχουν καταφέρει να εισέλθουν στις αγορές αυτές και να επεκτείνουν το εύρος των εξαγωγών τροφίμων και ποτών» υπογραμμίζει ο πρόεδρος του ΣΕΒΕ.
Ποιες νέες αγορές έχει «ξεκλειδώσει» τα τελευταία χρόνια το ελληνικό τρόφιμο και ποιοι είναι οι στόχοι για την επόμενη πενταετία; Πόσο πιθανό είναι το ενδεχόμενο οι εξαγωγές του κλάδου προς τρίτες χώρες να «ισοφαρίσουν» σταδιακά εκείνες προς την ΕΕ; «Στον ΣΕΒΕ θεωρούμε πως ο σημαντικότερος στόχος της Ελλάδας είναι να διατηρήσει και πιθανότατα ν’ αναπτύξει τις ήδη υπάρχουσες εμπορικές συνεργασίες με τις τρίτες χώρες. Το ενδεχόμενο να εξάγονται αγαθά και υπηρεσίες σε ίδιο ποσοστό τόσο την Ευρώπη όσο και στην Ασία είναι αρκετά απίθανο. Για να γίνει κάτι τέτοιο θα έπρεπε πρώτα να δημιουργηθούν οι απαραίτητες συνθήκες για αυτή τη ραγδαία ανάπτυξη του εμπορίου με τρίτες χώρες, μέσω του σωστού μάρκετινγκ και της αποτελεσματικής προώθησης των ελληνικών προϊόντων στις χώρες αυτές, καθώς και να υπάρξουν διαχρονικά ευνοϊκές συνθήκες και σταθερότητα στη διεθνή αγορά, για να μπορέσει να διατηρηθεί το εμπόριο αυτό. Το αντίθετο φαινόμενο βιώσαμε τα τελευταία χρόνια, όπου οι δυσμενείς παγκόσμιες συνθήκες ανάγκασαν πολλές επιχειρήσεις να στραφούν στην ευρωπαϊκή αγορά» λέει ο κ.Διαμαντίδης.
Πόσες επιχειρήσεις τροφίμων έχουν μέχρι σήμερα λάβει το συλλογικό σήμα «Macedonia the GReat» και ποιες κατηγορίες προϊόντων υπερτερούν; Σύμφωνα με τον κ.Διαμαντίδη, μέχρι στιγμής 50 επιχειρήσεις έχουν λάβει την άδεια χρήσης του ευρωπαϊκού συλλογικού σήματος του ΣΕΒΕ «Macedonia the GReat». Η μεγαλύτερη κατηγορία είναι αυτή των φρούτων και λαχανικών.


Latest News

ΔΥΠΑ: Έναρξη υποβολής προτάσεων για νέα δράση κατάρτισης σε κλάδους αιχμής
H υποβολή προτάσεων ξεκινά σήμερα και η προθεσμία υποβολής θα λήξει την Πέμπτη 8 Μαΐου 2025, σύμφωνα με την πρόσκληση της ΔΥΠΑ

Alter Ego Media: Οι 4 πυλώνες που φέρνουν ανάπτυξη και μερίσματα
Η διοίκηση της Alter Ego Media παρουσίασε στους αναλυτές τα αποτελέσματα της χρήσης του 2024 και το στρατηγικό πλάνο ανάπτυξης του Ομίλου

Ανεβάζει τον πήχη για Eurobank και Πειραιώς η Goldman Sachs - Τι βλέπει για Εθνική
Η Goldman Sachs έδωσε νέες τιμές στόχους για τις ελληνικές τράπεζες

Οι 9 τάσεις της ευρωπαϊκής αγοράς λιανικού εμπορίου τροφίμων την επόμενη πενταετία
Η κατάσταση κρίνεται εξαιρετικά κρίσιμη, με αβεβαιότητα γύρω από τις παγκόσμιες εμπορικές ροές, σύμφωνα με το ΕΒΕΠ

Mega-deal της Metlen με την Glenfarne για υβριδικό έργο ΑΠΕ στη Χιλή
Η συνολική αξία της συναλλαγής συμφωνήθηκε στα 815 εκ. δολάρια, στη βάση συγκεκριμένων χρηματοδοτικών όρων και αναπροσαρμογών

Η ελληνική σταδιοδρομία της Unilever – Από την «Ελαϊς» σε hub για 14 χώρες
Η Unilever Hellas είναι μία από τις λίγες πολυεθνικές εταιρείες στην Ελλάδα, που συνεχίζουν να έχουν παραγωγική δραστηριότητα μετά από τα χρόνια της οικονομικής κρίσης

Ψάχνουν… χρυσάφι στον Ασπρόπυργο - Ο «πυρετός» επενδύσεων σε logistics και το αγκάθι
Εκτοξεύθηκαν οι τιμές των οικοπέδων στον Ασπρόπυργο – Τα projects για τη δημιουργία logistics που μεταμορφώνουν την περιοχή

VIDCAST – BizSound: Το marketplace όλης της Ελλάδας | Η ιστορία του SHOPFLIX
Σε αυτό το επεισόδιο φιλοξενούμε τον νέο CEO της SHOPFLIX, Γιάννη Στάθη. Συζητάμε για τα νέα καθήκοντα και για τα επόμενα σχέδια της εταιρείας.

To όραμα του Βαρδή Βαρδινογιάννη - Γιατί επενδύει στο ελληνικό eGaming
Παρά την ισχυρή οικογενειακή παράδοση, ο Βαρδής Βαρδινογιάννης ο νεότερος επενδύει σε eGaming και κυβερνοσφάλεια - Το ελληνικό όραμα και η συμμετοχή της ALTER EGO VENTURES

ΚΕΕΕ: Η υπεραπόδοση τους πλεονάσματος πρέπει να επιστρέφει στην κοινωνία
Κάθε μέτρο ενίσχυσης της μικρομεσαίας τάξης μας βρίσκει σύμφωνους, λέει ο πρόεδρος της ΚΕΕΕ, Γιάννης Βουτσινάς