Όταν ήμουν μαθητής στην Πάτρα μία από τις υποχρεωτικές σχολικές εκδρομές περιλάμβανε την επίσκεψη στον χώρο της Οινοποιίας Achaia Clauss. Το τοπίο εντυπωσίαζε το ίδιο και τα κελάρια και οι άλλες εγκαταστάσεις. Ωστόσο, παρά την υποχρεωτική ξενάγηση λίγα πράγματα καταλαβαίναμε για την σημασία που είχε η συγκεκριμένη οινοποιία ή τα κτίρια που κοιτούσαμε.
Και όμως πίσω από αυτά τα κτίρια υπάρχει μία από τις πιο ενδιαφέρουσες ιστορίες της ελληνικής βιομηχανίας στη συνάντησή της με την ευρύτερη νεοελληνική ιστορία. Και αυτό ακριβώς αναλαμβάνει να κάνει με τρόπο συναρπαστικό ο Νίκος Μπακουνάκης στο βιβλίο του «ΓΚΟΥΤΛΑΝΤ. Ο Γουσταύος Κλάους και η χώρα του κρασιού», που κυκλοφόρησε πρόσφατα από τις εκδόσεις Πόλις.
Παρότι το βιβλίο πατάει πάνω σε εξαντλητική τεκμηρίωση και εργασία πάνω στο αρχειακό υλικό που διαθέτει και η ίδια εταιρεία, εντούτοις δεν είναι ένα τυπικό βιβλίο βιομηχανικής ιστορίας.
Και αυτό για δύο λόγους. Ο ένας είναι η γραφή του ίδιου του Μπακουνάκη, που κερδίζει αμέσως το ενδιαφέρον του αναγνώστη ανασυνθέτοντας με σχεδόν μυθιστορηματική αφήγηση τα ίδια τα γεγονότα, ξεκινώντας in media res από το τελευταίο ταξίδι του Γουσταύου Κλαους προς την Ελλάδα.
Ο άλλος είναι ότι δεν είναι απλώς η ιστορία μιας βιομηχανίας, αλλά και μιας πόλης, της Πάτρας, μιας περιοχής στο φόντο της ιστορίας μιας χώρας και της άνισης εκβιομηχάνισή της. Είναι, ταυτόχρονα, και μια ιστορία ευρωπαϊκή, ή πιο σωστά μια ιστορία των συνδέσεων ανάμεσα στο νεοελληνικό κράτος και την Ευρώπη.
Σε αυτό βοηθά βέβαια και η ίδια ιστορία της βιομηχανίας που δημιούργησε ο Κλάους και που είναι από μια άποψη μοναδική, καθώς δεν αφορά το κρασί, παρότι η Achaia Clauss αποτελεί από μόνη της κεφάλαιο στην ιστορία της οινοποιίας στην Ελλάδα, αλλά και μια ιδιαίτερη αντίληψη για την ίδια την εκβιομηχάνιση.
Αυτό υπογραμμίζει και ο ίδιος ο τίτλος του βιβλίου που παραπέμπει στην Gutland, το όνομα που έδωσε ο Κλάους στην πολυεθνική και ως προς τα εκκλησιαστικά πολυδογματική κοινότητα εργαζομένων γύρω από την οινοποιία, μια κοινότητα που περιλάμβανε Γερμανούς, Ιταλούς, Έλληνες και Μαλτέζους, θυμίζοντας μας την ξεχασμένη ιστορία διάφορων ευρωπαίων εργαζομένων που ήρθαν στην Ελλάδα στο τελευταίο τέταρτο του 19ου αιώνα.
Μάλιστα, ειδικά για την πόλη της Πάτρας, που δέχτηκε σημαντικό αριθμό αυτών των ευρωπαίων εργαζομένων, το βιβλίο αποτελεί και μια σημαντική υπενθύμιση του πολυεθνικού χαρακτήρα που είχε, όπως και του ότι αυτές οι κοινότητες ήταν στοιχείο και της διαμόρφωσης της ιδιαίτερης ιστορίας και ταυτότητάς της.
Την ίδια στιγμή, η ίδια η έννοια της κοινότητας – αποικίας (Colonie) απηχεί απόψεις και πρακτικές που συνόδευσαν την εκβιομηχάνιση στην Ευρώπη και αντιμετώπισαν την βιομηχανία όχι απλώς ως μια οικονομική και παραγωγική μονάδα αλλά και ως ένα κοινωνικό υπόδειγμα.
Ταυτόχρονα, η αναλυτική παρουσίαση που κάνει ο Μπακουνάκης γύρω από τις βασικές προσωπικότητες του ιδρυτή αλλά και των άλλων βασικών στελεχών, των συζύγων τους και των οικογενειών τους, συμπεριλαμβανομένων και αυτών που την ανέλαβαν μετά το θάνατο του ιδρυτή, όπως και των εμπόρων με τους οποίους συνεργαζόταν η εταιρεία, ή όσων μπήκαν σε αυτή αργότερα, είναι και ένας τρόπος για μια παρουσίαση του κοινωνικού και πολιτισμικού περιβάλλοντος μέσα στο οποίο διαμορφώθηκε μια εμπορική και βιομηχανική αστική τάξη σε μια χώρα που μπήκε στο δρόμο της καπιταλιστικής οικονομικής ανάπτυξης με σχετική χρονική υστέρηση.
Όλα αυτά δεν καταγράφονται με τον στεγνό τρόπο μιας τυπικής μονογραφίας οικονομικής ιστορίας, παρότι, όπως ήδη υπογραμμίστηκε, η τεκμηρίωση τηρεί με συνέπεια τα σχετικά ερευνητικά πρωτόκολλα, αλλά με τον ζωντανό τρόπο της ανάπτυξης ιστορικών στοιχείων με ιδιαίτερα πολιτιστικά στοιχεία.
Έτσι, για παράδειγμα, μια φωτογραφία των εργαζομένων της Gutland, η οποία κοσμεί και το εξώφυλλο και οπισθόφυλλο του βιβλίου και στην οποία μπορούμε να διακρίνουμε έναν άντρα που έχει στα γόνατά του ένα τσίτερ, ένα έγχορδο όργανο συνδεδεμένο με την παραδοσιακή μουσική της Βαυαρίας, γίνεται αφορμή για έναν συνολικότερο στοχασμό για τη σύνθεση αυτής της ομάδας εργαζομένων και των οικογενειών τους αλλά για τον τρόπο που ζουν.
Την ίδια στιγμή ο Μπακουνάκης καταγράφει συστηματικά και τον τρόπο που μια βιομηχανία όπως η Achaia Clauss προσπάθησε να γίνει εξαγωγική και να αποκτήσει ισχυρή παρουσία στο εξωτερικό, αποτελώντας έτσι και μια συμβολή στη σχετική ιστοριογραφία των πρακτικών διεθνοποίησης που επέλεγαν οι ελληνικές βιομηχανίες στην προπολεμική περίοδο.
Ταυτόχρονα, το βιβλίο αποτυπώνει και τον τρόπο που η ίδια η εξέλιξη της ελληνικής οικονομίας, στο φόντο των συνολικότερων ιστορικών δυναμικών και μεγάλων τομών όπως οι δύο παγκόσμιοι πόλεμοι ή οι μεγάλες εσωτερικές συγκρούσεις, μπορούσε να επηρεάζει ή ακόμη και να δοκιμάζει την ικανότητα επιβίωσης μιας βιομηχανίας που προσπαθούσε να προσαρμοστεί.
Συνάμα, δείχνει ότι η βιομηχανία και οι εγκαταστάσεις της δεν αποτέλεσαν μόνο πόλο έλξης επισκεπτών, που συχνά κατέγραφαν και τις εντυπώσεις τους στο βιβλίο επισκεπτών, που πλέον αποτελεί καθαυτό ένα σημαντικό ιστορικό τεκμήριο, αλλά αποτέλεσαν και τον ίδιο τον τόπο πλευρών αυτών των ιστορικών γεγονότων.
Αρκεί να σκεφτούμε ότι κατά την απελευθέρωση της Πάτρας τον Οκτώβριο του 1944, ήταν ένα από τα σημεία αναμονής και των δυνάμεων του ΕΛΑΣ, ενώ και οι βρετανικές δυνάμεις πέρασαν από εκεί. Ο Μπακουνάκης εντοπίζει σε αυτό το βιβλίο επισκεπτών υπογραφές στρατιωτικών των δυνάμεων κατοχής αλλά τη συχνή υπογραφή μιας νεαρής ΕΠΟΝίτισσας, που ο αδελφός θα εκτελεστεί από τους Γερμανούς, στελέχη των βρετανικών δυνάμεων που συμμετείχαν στην κατάληψη της Πάτρας αλλά και του ΕΑΜ, μαζί με απλούς πολίτες.
Άλλη μια ένδειξη ότι η μελέτη της ιστορίας δεν μπορεί να αφορά ποτέ μόνο την καταγραφή γεγονότων, αλλά και τον τρόπο που οι διαδρομές της οικονομίας, της πολιτικής, του πολέμου, αλλά και της καθημερινής ζωής, του αμπελιού, του κρασιού και της βιομηχανίας διασταυρώνονται με τρόπους πιο σύνθετους από όσο θέλουμε να παραδεχτούμε.
Latest News
Σε επτά άξονες οι αλλαγές στις εφημερίες - Έρχεται το «βραχιολάκι» στα νοσοκομεία
Μέχρι ελικοδρόμια και «βραχιολάκι» στους ασθενείς προβλέπει το νέο σχέδιο για την μείωση του χρόνου αναμονής στα νοσοκομεία
Μιχάλης Γραμματικόπουλος (Moody’s): Ποιους κλάδους της οικονομίας απειλεί η κλιματική αλλαγή
Ο οικονομικός αναλυτής και assistant director στη Moody’s αναλύει στην έντυπη έκδοση του Οικονομικού Ταχυδρόμου στο Βήμα. τα σενάρια βάσει των οποίων διάφορες κλιματικές πολιτικές, εκπομπές αερίων, άνοδοι των θερμοκρασιών και φυσικοί κίνδυνοι μπορούν να πλήξουν τη χώρα μας
Ποιες είναι οι πιο περιζήτητες θέσεις εργασίας - Η ανάλυση του Linkedin
Το LinkedIn εξέτασε εκατομμύρια θέσεις εργασίας διαπιστώνοντας ότι η ΑΙ είχε τη μεγαλύτερη άνοδο
Γιατί το παλαιότερο ισπανικό χαμόν κοστίζει 80.000 ευρώ
Η πολυτέλεια στον ουρανίσκο έχει κόστος και αυτό το κομμάτι ισπανικού χαμόν το αποδεικνύει μπουκιά μετά τη μπουκιά
«Ληστρικά» ασφάλιστρα υγείας καταγγέλει ο Γιάνης Βαρουφάκης - Πώς συνδέονται με το fund CVC
«Τι νομίζανε ότι είναι η CVC; Φιλανθρωπική εταιρεία που ενδιαφέρεται για την υγεία του λαού;», ρωτά ο Γιάνης Βαρουφάκης, εξαπολύοντας «πυρά» τόσο στην κυβέρνηση Μητσοτάκη όσο και στο ΠΑΣΟΚ
«Putin», μία ταινία με πρωταγωνιστή τον Βλαντιμίρ Πούτιν
Ο Ρώσος πρόεδρος Πούτιν έρχεται στον κινηματογράφο – όχι φυσικά ο ίδιος, αλλά μία εκδοχή του που δημιουργήθηκε με τη βοήθεια της τεχνητής νοημοσύνης σε μια ταινία που θα συζητηθεί.
Διπλό φρένο στις αυξήσεις στα ασφάλιστρα - Στον ΟΤ το σχέδιο της κυβέρνησης
Τα ασφαλιστήρια συμβόλαια του κλάδου υγείας και οι αυξήσεις των ασφαλίστρων απασχόλησαν ευρεία κυβερνητική σύσκεψη υπό τον Μητσοτάκη – Οι αποφάσεις
Ποιος σκότωσε το ρέιβ - Η παγκόσμια παρακμή του κλάμπινγκ
Από το Βερολίνο μέχρι τη Νέα Υόρκη, το κλάμπινγκ στις πρωτεύουσες των πάρτι του κόσμου τελειώνει νωρίτερα
Ο ιδιοκτήτης της Aston Villa σκέφτεται την «έξοδο» από τη Βρετανία λόγω φορολογίας
Ο Αιγύπτιος επιχειρηματίας Νασέφ Σαουρίρις φέρεται να εξετάζει τη μετεγκατάστασή του, ενώ το οικογενειακό του γραφείο NNS Group μεταφέρθηκε στο Άμπου Ντάμπι πέρυσι
CIES: Αυτοί είναι οι πιο ακριβοί παίκτες στον κόσμο
Ο Αγγλος άσος της Ρεάλ Μαδρίτης άφησε στη δεύτερη θέση για δεύτερη συνεχόμενη χρονιά τον Ερλινγκ Χάαλαντ