
Έχουν περάσει τέσσερις μήνες από τότε που πέρασε το τελευταίο δεξαμενόπλοιο υγροποιημένου φυσικού αερίου από το στενό στο νότιο άκρο της Ερυθράς Θάλασσας που χωρίζει την Αραβική Χερσόνησο από την Αφρική, σε μία απόδειξη του πόσο οι βίαιες επιθέσεις εκεί έχουν ανατρέψει το παγκόσμιο εμπόριο ενέργειας, και ανασχεδιάζουν τον χάρτη.
Οι επιθέσεις των ανταρτών Χούθι της Υεμένης έχουν μηδενίσει τον αριθμό των πλοίων που διασχίζουν το στενό Μπαμπ αλ-Μαντάμπ, εκεί από όπου δεκάδες τάνκερ περνούσαν κάθε μήνα πριν από την κλιμάκωση του πολέμου Ισραήλ-Χαμάς,
Όπως επισημαίνει το Bloomberg, τα πλοία αναγκάστηκαν να επαναδρομολογήσουν τις ρότες γύρω από την Αφρική για να μεταφέρουν καύσιμα μεταξύ Ατλαντικού και Ειρηνικού, αφήνοντας τους αγοραστές με μια περιορισμένη ομάδα προμηθευτών, εκτός εάν είναι διατεθειμένοι να πληρώσουν για υψηλότερα έξοδα αποστολής. Το αποτέλεσμα είναι ότι η παγκόσμια αγορά LNG γίνεται όλο και πιο κατακερματισμένη.
Επελαύνει το αέριο της Gazprom στην Ελλάδα – Ρεκόρ εισαγωγών και ρωσικού LNG
Πλέον οι έμποροι θα πρέπει να βρουν τοποθεσίες για αποστολές πιο κοντά στο σημείο παραγωγής τους ώστε να εξοικονομήσουν χρήματα στη μεταφορά. Αυτές οι προσπάθειες πιθανότατα θα ενταθούν όταν η ζήτηση καυσίμων αυξηθεί ενόψει του επόμενου χειμώνα, όταν συνήθως ενισχύονται και τα έξοδα αποστολής.
Δυσκολίες
Αυτός ο κατακερματισμός θα καταστήσει πιο δύσκολη την εκτροπή της προσφοράς μεταξύ περιοχών, εάν υπάρξει διακοπή λειτουργίας σε μονάδα εξαγωγών ή ξαφνική αύξηση της ζήτησης. Και αυτό θα μπορούσε να οδηγήσει σε υψηλότερες τιμές ή σε διεύρυνση της διαφοράς μεταξύ Ευρώπης και Ασίας.
Οι λύσεις περιλαμβάνουν την ανταλλαγή φορτίων, για παράδειγμα με τη διοχέτευση LNG των ΗΠΑ στην Ευρώπη και την εύρεση ισοδύναμων προμηθειών στην Ασία για την εκπλήρωση συμβατικών υποχρεώσεων προς έναν αγοραστή εκεί. Το πρώτο τρίμηνο του 2024, οι όγκοι LNG του Κατάρ που κατέληξαν στην Ασία έφθασαν στο υψηλότερο επίπεδο από τουλάχιστον το 2017, ενώ η Ρωσία διοχέτευσε ακόμη περισσότερο στην Ευρώπη, σύμφωνα με στοιχεία παρακολούθησης πλοίων στο Bloomberg.
Η Ερυθρά Θάλασσα και η Διώρυγα του Σουέζ αντιπροσώπευαν στο παρελθόν περίπου το ένα δέκατο του παγκόσμιου θαλάσσιου εμπορίου και παρείχαν στο Κατάρ τη συντομότερη διαδρομή προς την Ευρώπη, η οποία έχει αγκαλιάσει το LNG από τότε που έχασε τις ροές μέσω αγωγών από τη Ρωσία.
Οι μεγαλύτερες αποστάσεις που πρέπει να διανύσουν τα πλοία τώρα δεσμεύουν τη διαθεσιμότητά τους και προσθέτουν περίπου 4% στην παγκόσμια ζήτηση για ναυτιλιακά προϊόντα πετρελαίου και φυσικού αερίου, σύμφωνα με την Clarkson Research Services, μια μονάδα της μεγαλύτερης ναυπηγικής εταιρείας στον κόσμο.
…και ο Παναμάς
Χιλιάδες μίλια μακριά, οι διελεύσεις μέσω της Διώρυγας του Παναμά έχουν επίσης κατρακυλήσει μετά από μια άνευ προηγουμένου ξηρασία που περιόρισε την κυκλοφορία. Αυτό ουσιαστικά κλείνει μια άλλη συντομότερη διαδρομή για το LNG των ΗΠΑ προς την Ασία. Ο Dugas της TotalEnergies είπε ότι η συμφόρηση πιθανότατα θα είναι διαρθρωτική, καθώς η αναμενόμενη αύξηση της προσφοράς LNG των ΗΠΑ μέχρι το τέλος της δεκαετίας πιθανότατα δεν καταφέρει να ανακουφίσει το βάρος στο πέρασμα.
Οι μόνες πρόσφατες είσοδοι στη Διώρυγα του Σουέζ από τα βόρεια ήταν ένα δεξαμενόπλοιο που παρέδωσε LNG για την Αίγυπτο μέσω Ιορδανίας τον Απρίλιο και βγήκε από την ίδια διαδρομή χωρίς να ταξιδέψει περαιτέρω στην Ερυθρά Θάλασσα. Ένα άλλο πλησιάζει τον τερματικό σταθμό της Ιορδανίας την Παρασκευή, σύμφωνα με στοιχεία παρακολούθησης πλοίων στο Bloomberg.
Μέχρι στιγμής, το ημερήσιο κόστος ναύλωσης ενός δεξαμενόπλοιου ήταν ανθεκτικό και μάλιστα μειώθηκε από τότε που κλιμακώθηκαν οι διακοπές στην Ερυθρά Θάλασσα τον Ιανουάριο. Αυτό αντανακλά μια άνετη κατάσταση εφοδιασμού σε αγορές όπως η Ευρώπη, η οποία γνώρισε έναν ήπιο χειμώνα και μειωμένη βιομηχανική κατανάλωση καυσίμου.


Latest News

Η αγορά ουρανίου «παγώνει» - Οι δασμοί Τραμπ απειλή για τις εταιρείες πυρηνικής ενέργειας
Tα συμβόλαια μελλοντικής εκπλήρωσης στο ουράνιο μειώνονται κατά περίπου 40% από την κορύφωση που κατέγραψαν το 2024

Πρεμιέρα για το θερινό τιμολόγιο ρεύματος - Οι νέες ώρες με τις χαμηλές χρεώσεις
Τι αναφέρει ο ΔΕΔΔΗΕ

Επικοινωνία Παπασταύρου με τον ΥΠΕΣ των ΗΠΑ Doug Burgum - Τι συζήτησαν
Έμφαση δόθηκε στην αποδοχή από την ελληνική Κυβέρνηση του ενδιαφέροντος της αμερικανικής εταιρείας Chevron για τα θαλάσσια οικόπεδα «Νότια Κρήτη Ι και ΙΙ»

Κίνα: Ανακαλύφθηκε τεράστιο κοίτασμα πετρελαίου στη Νότια Σινική Θάλασσα
Κοίτασμα αργού πετρελαίου εντόπισε κινεζική πετρελαϊκή εταιρεία στη Νότια Σινική Θάλασσα, το οποίο περιέχει αποθέματα που αποδεδειγμένα ξεπερνούν τους 100 εκατομμύρια τόνους.

Τα 14 χρόνια περιπέτειας για το καλώδιο Ελλάδας – Κύπρου - Ισραήλ
Η ιστορία για το καλώδιο Ελλάδας – Κύπρου – Ισραήλ, από τη σύλληψη του project το 2011, την ανάληψη του από τον ΑΔΜΗΕ το 2023 και τις σημερινές προκλήσεις

Ρεκόρ κερδών για τον μεγαλύτερο παραγωγό πετρελαίου και αερίου της Ασίας
Η PetroChina ελέγχεται από το κινεζικό κράτος παρήγαγε 941,8 εκατομμύρια βαρέλια αργού πετρελαίου το 2024

Oι ΗΠΑ «κόβουν» τις πληρωμές πετρελαίου από Βενεζουέλα - Eπιβεβαίωση από Eni
Οι ΗΠΑ είχε ενημερώσει την Eni για την επικείμενη ακύρωση των αδειών που τους επιτρέπουν να εξάγουν πετρέλαιο και υποπροϊόντα της Βενεζουέλας

Χατζηδάκης για Chevron: «Εθνική επιτυχία» το ενδιαφέρον για έρευνες στην Κρήτη
Η πρωτοβουλία της Chevron αναγνωρίζει την Ελληνική ΑΟΖ στην περιοχή, τόνισε ο Κωστής Χατζηδάκης

Τραμπ: Ανακαλεί τις άδειες των δυτικών ενεργειακών εταιρειών που δραστηριοποιούνται στη Βενεζουέλα
Η κυβέρνηση Τραμπ αυξάνει την πίεση στη Βενεζουέλα

Οι περικοπές πράσινης ηλεκτροπαραγωγής θα αυξάνονται με τη διείσδυση ΑΠΕ
Βασική ευθύνη του ΑΔΜΗΕ είναι η ασφάλεια του συστήματος και με αυτό το κριτήριο χορηγούνται και θα χορηγούνται προσφορές σύνδεσης στα νέα έργα ΑΠΕ