Έχουν περάσει τέσσερις μήνες από τότε που πέρασε το τελευταίο δεξαμενόπλοιο υγροποιημένου φυσικού αερίου από το στενό στο νότιο άκρο της Ερυθράς Θάλασσας που χωρίζει την Αραβική Χερσόνησο από την Αφρική, σε μία απόδειξη του πόσο οι βίαιες επιθέσεις εκεί έχουν ανατρέψει το παγκόσμιο εμπόριο ενέργειας, και ανασχεδιάζουν τον χάρτη.
Οι επιθέσεις των ανταρτών Χούθι της Υεμένης έχουν μηδενίσει τον αριθμό των πλοίων που διασχίζουν το στενό Μπαμπ αλ-Μαντάμπ, εκεί από όπου δεκάδες τάνκερ περνούσαν κάθε μήνα πριν από την κλιμάκωση του πολέμου Ισραήλ-Χαμάς,
Όπως επισημαίνει το Bloomberg, τα πλοία αναγκάστηκαν να επαναδρομολογήσουν τις ρότες γύρω από την Αφρική για να μεταφέρουν καύσιμα μεταξύ Ατλαντικού και Ειρηνικού, αφήνοντας τους αγοραστές με μια περιορισμένη ομάδα προμηθευτών, εκτός εάν είναι διατεθειμένοι να πληρώσουν για υψηλότερα έξοδα αποστολής. Το αποτέλεσμα είναι ότι η παγκόσμια αγορά LNG γίνεται όλο και πιο κατακερματισμένη.
Επελαύνει το αέριο της Gazprom στην Ελλάδα – Ρεκόρ εισαγωγών και ρωσικού LNG
Πλέον οι έμποροι θα πρέπει να βρουν τοποθεσίες για αποστολές πιο κοντά στο σημείο παραγωγής τους ώστε να εξοικονομήσουν χρήματα στη μεταφορά. Αυτές οι προσπάθειες πιθανότατα θα ενταθούν όταν η ζήτηση καυσίμων αυξηθεί ενόψει του επόμενου χειμώνα, όταν συνήθως ενισχύονται και τα έξοδα αποστολής.
Δυσκολίες
Αυτός ο κατακερματισμός θα καταστήσει πιο δύσκολη την εκτροπή της προσφοράς μεταξύ περιοχών, εάν υπάρξει διακοπή λειτουργίας σε μονάδα εξαγωγών ή ξαφνική αύξηση της ζήτησης. Και αυτό θα μπορούσε να οδηγήσει σε υψηλότερες τιμές ή σε διεύρυνση της διαφοράς μεταξύ Ευρώπης και Ασίας.
Οι λύσεις περιλαμβάνουν την ανταλλαγή φορτίων, για παράδειγμα με τη διοχέτευση LNG των ΗΠΑ στην Ευρώπη και την εύρεση ισοδύναμων προμηθειών στην Ασία για την εκπλήρωση συμβατικών υποχρεώσεων προς έναν αγοραστή εκεί. Το πρώτο τρίμηνο του 2024, οι όγκοι LNG του Κατάρ που κατέληξαν στην Ασία έφθασαν στο υψηλότερο επίπεδο από τουλάχιστον το 2017, ενώ η Ρωσία διοχέτευσε ακόμη περισσότερο στην Ευρώπη, σύμφωνα με στοιχεία παρακολούθησης πλοίων στο Bloomberg.
Η Ερυθρά Θάλασσα και η Διώρυγα του Σουέζ αντιπροσώπευαν στο παρελθόν περίπου το ένα δέκατο του παγκόσμιου θαλάσσιου εμπορίου και παρείχαν στο Κατάρ τη συντομότερη διαδρομή προς την Ευρώπη, η οποία έχει αγκαλιάσει το LNG από τότε που έχασε τις ροές μέσω αγωγών από τη Ρωσία.
Οι μεγαλύτερες αποστάσεις που πρέπει να διανύσουν τα πλοία τώρα δεσμεύουν τη διαθεσιμότητά τους και προσθέτουν περίπου 4% στην παγκόσμια ζήτηση για ναυτιλιακά προϊόντα πετρελαίου και φυσικού αερίου, σύμφωνα με την Clarkson Research Services, μια μονάδα της μεγαλύτερης ναυπηγικής εταιρείας στον κόσμο.
…και ο Παναμάς
Χιλιάδες μίλια μακριά, οι διελεύσεις μέσω της Διώρυγας του Παναμά έχουν επίσης κατρακυλήσει μετά από μια άνευ προηγουμένου ξηρασία που περιόρισε την κυκλοφορία. Αυτό ουσιαστικά κλείνει μια άλλη συντομότερη διαδρομή για το LNG των ΗΠΑ προς την Ασία. Ο Dugas της TotalEnergies είπε ότι η συμφόρηση πιθανότατα θα είναι διαρθρωτική, καθώς η αναμενόμενη αύξηση της προσφοράς LNG των ΗΠΑ μέχρι το τέλος της δεκαετίας πιθανότατα δεν καταφέρει να ανακουφίσει το βάρος στο πέρασμα.
Οι μόνες πρόσφατες είσοδοι στη Διώρυγα του Σουέζ από τα βόρεια ήταν ένα δεξαμενόπλοιο που παρέδωσε LNG για την Αίγυπτο μέσω Ιορδανίας τον Απρίλιο και βγήκε από την ίδια διαδρομή χωρίς να ταξιδέψει περαιτέρω στην Ερυθρά Θάλασσα. Ένα άλλο πλησιάζει τον τερματικό σταθμό της Ιορδανίας την Παρασκευή, σύμφωνα με στοιχεία παρακολούθησης πλοίων στο Bloomberg.
Μέχρι στιγμής, το ημερήσιο κόστος ναύλωσης ενός δεξαμενόπλοιου ήταν ανθεκτικό και μάλιστα μειώθηκε από τότε που κλιμακώθηκαν οι διακοπές στην Ερυθρά Θάλασσα τον Ιανουάριο. Αυτό αντανακλά μια άνετη κατάσταση εφοδιασμού σε αγορές όπως η Ευρώπη, η οποία γνώρισε έναν ήπιο χειμώνα και μειωμένη βιομηχανική κατανάλωση καυσίμου.
Latest News
Υγρο πυρ σε καταναλωτές από τις αυξήσεις σε πετρέλαιο και φυσικό αέριο [γράφημα]
Ράλι 15,7% στο αργό και 24% στο φυσικό αέριο από το Σεπτέμβριο - Σφίγγει ο κλοιός για τα νοικοκυριά
«Παγώνουν» οι εξαγωγές πετρελαίου στην Αρκτική, απο τη Ρωσία, μετά τις νέες κυρώσεις των ΗΠΑ
Προβλήματα στην εφοδιαστική αλυσίδα για τις ποσότητες πετρελαίου που παράγει η Ρωσία στις εγκαταστάσεις κοντά στον αρκτικό κύκλο
Χαλάρωση σε ρυθμίσεις για την πράσινη μετάβαση ζητά ο Μητσοτάκης – Επιστολή σε φον ντερ Λάιεν
Για τις τιμές ρεύματος και αερίου που είναι αυξημένες 78% στην Ευρώπη σε σχέση με το 2019 έστειλε επιστολή ο πρωθυπουργός στην πρόεδρο της Κομισιόν
Σημαντική αύξηση 30,03% στην κατανάλωση φυσικού αερίου το 2024 στην Ελλάδα
Σύμφωνα με τον ΔΕΣΦΑ τo 71,64% της ποσότητας LNG που εκφορτώθηκε στον Τερματικό Σταθμό LNG Ρεβυθούσας προήλθε από τις ΗΠΑ
Για δυνατούς παίκτες οι παγκόσμιες προμήθειες LNG - Ο μείζων ρόλος της Ευρώπης
Ο κόσμος προετοιμάζεται για έναν αγώνα δρόμου προκειμένου να εξασφαλίσουν τις απαραίτητες προμήθειες σε φυσικό αέριο για φέτος
Ο ενεργειακός γόρδιος δεσμός της Ευρώπης - Υψηλές τιμές σε φυσικό αέριο και πετρέλαιο
Νέες προκλήσεις στην ενέργεια για την Ευρωπαϊκή Ένωση - Τι δείχνουν τα futures για τη μελλοντική πορεία των τιμών
Gazprom: Σχέδια για απολύσεις λόγω οικονομικών προβλημάτων
Σημαντικό το κόστος των κυρώσεων και της διακοπής της ροής φυσικού αερίου στην Ευρώπη - Τι πρότεινε η αντιπρόεδρος της ρωσικής εταιρείας αναφορικά με τη μείωση του προσωπικού
Άνοιξαν οι αιτήσεις για τα «Συστήματα Αποθήκευσης στις επιχειρήσεις» - Οι δικαιούχοι
Το πρόγραμμα «Συστήματα Αποθήκευσης στις επιχειρήσεις» υλοποιείται στο πλαίσιο του “RePowerEU”
Πότε κληρώνει… για τη γεώτρηση στην Κρήτη – Τι σταθμίζει η ExxonMobil
Οι έρευνες για υδρογονάνθρακες στην Κρήτη από την ExxonMobil μπαίνουν σε κομβικό σημείο – Οι αποφάσεις για τις δύο παραχωρήσεις
«Ταύροι» οι traders πετρελαίου για το 2025
Οι παίκτες της αγοράς συμβολαίων μελλοντικής εκπλήρωσης «χτίζουν θέσεις» σε πετρέλαιο και καύσιμα - Ποιους παράγοντες συνυπολογίζουν