Στα 1,2 δισ. ευρώ διαμορφώθηκαν στο α΄ τρίμηνο του 2024 τα δάνεια που ρυθμίστηκαν από τις εταιρείες διαχείρισης απαιτήσεων από δάνεια και πιστώσεις (ΕΔΑΔΠ), ανεβάζοντας το συνολικό τους ύψος από το 2022 στα επίπεδα των 15,2 δισ. ευρώ.
Εξωδικαστικός μηχανισμός: Οι λόγοι που οι τράπεζες απορρίπτουν τις αιτήσεις
Σύμφωνα με τα στοιχεία που δημοσιοποίησε η Ένωση των εταιρειών του κλάδου, από το ποσό αυτό τα 1,1 δισ. ευρώ αφορούν διμερείς ρυθμίσεις και ρυθμίσεις μέσω του Ν.3869 («νόμου Κατσέλη»), ενώ το υπόλοιπο προήλθε από τον Εξωδικαστικό Μηχανισμό.
Μέσω του τελευταίου, έχουν υποβληθεί περί τις 66.000 αιτήσεις ρύθμισης οφειλών, που αντιστοιχούν σε οφειλές άνω των 32 δισ. ευρώ. Οφειλές ύψους 2,5 δισ. ευρώ έχουν διευθετηθεί σε πολυμερείς ρυθμίσεις που περιλαμβάνουν και δάνεια των χαρτοφυλακίων τα οποία διαχειρίζονται οι ΕΔΑΔΠ.
Από την άλλη, τη βεβαίωση ευάλωτου οφειλέτη που προβλέπει ο ν. 4738/2020 έχουν λάβει 8.500 νοικοκυριά, ενώ εκκρεμούν προς οριστικοποίηση από την πλευρά των οφειλετών άλλες 54.000 αιτήσεις.
Στην ίδια ανακοίνωση αναφέρεται πως ως προς το σκέλος της εξυπηρέτησης των συναλλασσομένων, οι ΕΔΑΔΠ δίνουν ιδιαίτερη βαρύτητα και έχουν κάνει σημαντικές επενδύσεις σε ανθρώπινο δυναμικό και τεχνολογική υποδομή, βελτιώνοντας σταθερά και σημαντικά τις επιδόσεις τους.
Συγκεκριμένα, επισημαίνεται ότι το επίπεδο εξυπηρέτησης (δηλ. ο αριθμός κλήσεων που απαντήθηκαν έγκαιρα) από τα τηλεφωνικά κέντρα παρέμεινε το α’ τρίμηνο του 2024 στα επίπεδα του 90%, σημαντικά βελτιωμένο σε σχέση με το παρελθόν (συγκριτικά, στις αρχές του 2023 το ποσοστό ήταν 78%).
Ιδιαίτερα αισθητή ήταν η βελτίωση στο χρόνο απόκρισης σε αιτήματα που υποβλήθηκαν, ο οποίος μειώθηκε σε 10 ημέρες κατά μέσο όρο, από 25 το αντίστοιχο α’ τρίμηνο του 2023.
«Οι δανειολήπτες που επιθυμούν τη ρύθμιση των οφειλών τους έχουν ένα πλήρες φάσμα εργαλείων και υπηρεσιών στη διάθεσή τους ώστε να απαλλαγούν από το βάρος υποχρεώσεων που συσσωρεύθηκαν στο παρελθόν και να επιστρέψουν στην οικονομική κανονικότητα, αποκαθιστώντας σταδιακά και την πρόσβασή τους στο χρηματοπιστωτικό σύστημα» επισημαίνει η ΕΕΔΑΔΠ και καλεί τους οφειλέτες να αξιοποιήσουν αυτή την ευκαιρία κάνοντας, κατά την κρίση και την επιλογή τους, την καταλληλότερη χρήση των διαθέσιμων δυνατοτήτων.
Τα διαθέσιμα εργαλεία
Σημειώνει δε, πως η Πολιτεία και οι ΕΔΑΔΠ έχουν θέσει σε λειτουργία σειρά εργαλείων που απευθύνονται σε όλες τις κατηγορίες οφειλετών οι οποίοι επιδιώκουν την ρύθμιση των χρεών τους.
Την πλέον πρόσφατη προσθήκη στην παραπάνω εργαλειοθήκη αποτελούν τα ηλεκτρονικά συστήματα ενημέρωσης (πλατφόρμες), τα οποία έχουν δημιουργήσει και λειτουργούν οι ΕΔΑΔΠ, βάσει του ν. 5072/2023, καθεμία για τα χαρτοφυλάκια που διαχειρίζεται.
Μέσα από τις πλατφόρμες ενημέρωσης των εταιριών οι δανειολήπτες λαμβάνουν άμεση ενημέρωση για τα στοιχεία που αφορούν την οφειλή τους, όπως μεταξύ άλλων το υπόλοιπο της οφειλής (ανά δανειακή σύμβαση), τον αριθμό, το ύψος και τον προβλεπόμενο χρόνο καταβολής της επόμενης δόσης του δανείου τους.
Μέσω των ηλεκτρονικών συστημάτων ενημέρωσης, επομένως, κάθε δανειολήπτης έχει άμεση πρόσβαση και την πλήρη εικόνα των δανειακών του υποχρεώσεων ανά πάσα στιγμή και σε πραγματικό χρόνο.
Παράλληλα, μέσω των ίδιων συστημάτων, γίνεται άμεσα και ευχερώς η επικαιροποίηση των στοιχείων επικοινωνίας του δανειολήπτη με την εταιρία που διαχειρίζεται την οφειλή του με ιδιαίτερα απλό τρόπο ειδικά μετά την λειτουργία από 1.4.2024 των πλατφορμών ενημέρωσης που προβλέπει η κείμενη νομοθεσία.
Η ύπαρξη επικαιροποιημένων στοιχείων επικοινωνίας είναι απαραίτητη προϋπόθεση για την επικοινωνία με τους οφειλέτες από πλευράς των ΕΔΑΔΠ που αποτελεί το απαραίτητο πρώτο βήμα για την εξεύρεση αμοιβαία αποδεκτών λύσεων και την υποβολή προτάσεων για τη ρύθμιση των οφειλών. Η μη ύπαρξη επικαιροποιημένων στοιχείων επικοινωνίας περιορίζει τις δυνατότητες των ΕΔΑΔΠ για προσέγγιση των δανειοληπτών και ρύθμιση των οφειλών τους, χωρίς να αναιρεί την εξέλιξη των δικαστικών ενεργειών.
Επομένως, ακόμη και όσοι δανειολήπτες έχουν εικόνα των δανειακών εκκρεμοτήτων τους, είναι προτεραιότητα να επικαιροποιήσουν τα στοιχεία επικοινωνίας τους, ώστε να αποκαταστήσουν την επαφή με την εταιρία που διαχειρίζεται τις αντίστοιχες οφειλές και να συνεργαστούν για τη ρύθμισή τους που αποτελεί τον πρωταρχικό στόχο όλων των εμπλεκομένων στη διαδικασία.
Οι συνεργάσιμοι οφειλέτες έχουν πλέον τη δυνατότητα να εκτιμήσουν πλήρως τα δεδομένα που τους αφορούν συνολικά και να προχωρήσουν στα επόμενα βήματα για τη διευθέτηση των οφειλών τους, είτε απευθυνόμενοι στις αντίστοιχες ΕΔΑΔΠ για διμερή ρύθμιση, είτε αξιοποιώντας τα διαθέσιμα εναλλακτικά κανάλια. Συγκεκριμένα λειτουργούν:
Η πλατφόρμα του Εξωδικαστικού Μηχανισμού Ρύθμισης Οφειλών (OCW) μέσω της οποίας ρυθμίζεται το σύνολο των οφειλών, είτε προς ιδιώτες είτε προς το Δημόσιο και τους φορείς του. Ειδικά για την κατηγορία των ευάλωτων νοικοκυριών, οι ΕΔΑΔΠ αποδέχονται άνευ ετέρου, όπως ακριβώς είχαν δεσμευθεί, τη ρύθμιση που προκύπτει από τον αλγόριθμο του μηχανισμού, χωρίς άλλη παρέμβαση.
Το ενδιάμεσο πρόγραμμα κρατικής στήριξης 1ης κατοικίας, μέσω του οποίου τα ευάλωτα νοικοκυριά μπορούν να εξασφαλίσουν την παραμονή στο ακίνητο που καλύπτει τις στεγαστικές τους ανάγκες, σύμφωνα με τις προβλέψεις του ν.4916/2022, και παράλληλα να λάβουν και κρατική επιδότηση για σημαντικό μέρος του ενοικίου για το ίδιο διάστημα.
Υπενθυμίζεται ότι το κύριο και πλέον αποτελεσματικό μέχρι σήμερα εργαλείο για τη διευθέτηση οφειλών είναι οι διμερείς ρυθμίσεις στις οποίες προχωρούν οι ΕΔΑΔΠ σε συνεργασία με τους οφειλέτες, σε εξατομικευμένη βάση, λαμβάνοντας υπόψη το εισόδημα και τις αντικειμενικές προσωπικές, οικογενειακές και κοινωνικές συνθήκες για κάθε περίπτωση ξεχωριστά, αλλά και την αξία των περιουσιακών στοιχείων όλων των ενεχομένων.
Latest News
Μισό εκατ. ευρώ για μία θέση στάθμευσης – Χρυσά συμβόλαια για μία σπιθαμή γης
Στην ελληνική κτηματαγορά, σύμφωνα με το Μητρώο Αξιών Μεταβιβάσεων Ακινήτων, τα συμβόλαια αγοραπωλησιών το 2024 έκλεισαν σε ακραίες αξίες
Στην Επιτροπή Ανταγωνισμού η σκυτάλη για τις αυξήσεις στα ασφάλιστρα – Έρευνα για καρτέλ στην ιδιωτική υγεία
Για τα ασφαλιστήρια συμβόλαια και τις αυξήσεις μετά τις ανακοινώσεις του υπουργού Ανάπτυξης Τάκη Θεοδωρικάκου η Επιτροπή Ανταγωνισμού καλείται να ολοκληρώσει την έρευνα στην ιδιωτική υγεία
Πυλώνας ενίσχυσης της ανταγωνιστικότητας η πρωτοβουλία STEP, λέει ο Παπαθανάσης
Η Ευρωπαϊκή πρωτοβουλία STEP θα αποτελέσει το βασικό εργαλείο της Ευρωπαϊκής Ένωσης για την ανάπτυξη και παραγωγή κρίσιμων τεχνολογιών
Πτώση 27,7% σε αξία και 14,3% σε ποσότητα στις κρητικές εξαγωγές το εννιάμηνο 2024 [γραφήματα]
οι συνολικές εξαγωγές του 2024 προβλέπεται να κλείσουν με αρνητικό πρόσημο, σύμφωνα με τον πρόεδρο του ΣΕΚ Αλκιβιάδη Καλαμπόκη
Τι έδειξε το ταμείο των εμπόρων τα Χριστούγεννα - Η έρευνα της ΕΣΕΕ [γραφήματα]
Τι έδειξε πανελλαδική έρευνα της ΕΣΕΕ στους εμπόρους για το ταμείο της χριστουγεννιάτικης και πρωτοχρονιάτικης αγοράς
Άνοδος 4,9% στη βιομηχανική παραγωγή τον Νοέμβριο - Τι δείχνουν τα στοιχεία [γραφήματα]
Ο μέσος Γενικός Δείκτης Βιομηχανικής Παραγωγής της περιόδου Ιανουαρίου - Νοεμβρίου 2024 παρουσίασε αύξηση 5,3%, σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ
ΙΟΒΕ: Σε υψηλό 16ετίας το οικονομικό κλίμα στην Ελλάδα το 2024
Ο δείκτης του ΙΟΒΕ για το 2024 δείχνει ότι κινείται σε υψηλότερα επίπεδα και μετά την οικονομική κρίση που ξεκίνησε το 2008
Θεοδωρικάκος: Δεν είναι αποδεκτές αυξήσεις 15% στα ασφάλιστρα Υγείας - Έρχεται νέος νόμος - Τέλος ο δείκτης ΙΟΒΕ
Ο υπουργός Ανάπτυξης, Τάκης Θεοδωρικάκος κάλεσε τις εταιρείες να προσαρμοστούν άμεσα – Έλεγχος και για καρτέλ στην ιδιωτική υγεία - Πλήρης επιβεβαίωση του ΟΤ
Σταθεροποίηση των τιμών το 2025 «βλέπει» η αγορά - Τι έδειξε έρευνα του ΙΕΛΚΑ
Σύμφωνα με τον ΙΕΛΚΑ, 2 στις 3 επιχειρήσεις αναμένουν κάποια μικρή κερδοφορία το 2024 - Τι φέρνει το 2025
Αντίστροφη μέτρηση για τον κατώτατο μισθό του 2025 – Ξεκινά η διαβούλευση
Ο κατώτατος μισθός για το 2025 θα αποφασιστεί την 1η Απριλίου έχοντας προηγηθεί τον Ιανουάριο η διαδικασία διαβούλευσης