
Περισσότερα από 1.000 πλοία που θα χρησιμοποιούν ως καύσιμο υγροποιημένο φυσικό αέριο (LNG) θα είναι σε λειτουργία έως το 2027, εκτιμά ο οίκος αναλύσεων Drewry, υπογραμμίζοντας την άνοδο της ζήτησης ως καυσίμου που μπορεί να συμβάλει στην απανθρακοποίηση σε μια μεγάλη μεταβατική περίοδο. Ωστόσο, όπως επισημαίνει, καθυστερεί η ανάπτυξη των υποδομών (bunkering), όπως δεξαμενές αποθήκευσης και μονάδες εφοδιασμού που απαιτούνται για να τροφοδοτούνται τα πλοία με καύσιμο LNG.
Σήμερα υπάρχουν 523 πλοία που λειτουργούν με καύσιμο LNG (εξαιρουμένων των πλοίων που μεταφέρουν LNG), τα οποία αντιστοιχούν στο 0,5% του παγκόσμιου στόλου. Άλλα 560 πλοία με καύσιμο LNG είναι υπό παραγγελία, τα οποία αποτελούν το 57% των υπό παραγγελία πλοίων που δύνανται να χρησιμοποιούν εναλλακτικά καύσιμα.
Πλέοντας σε ταραγμένα ύδατα – Οι κίνδυνοι για τη ναυτιλία το 2024
Ο οίκος Drewry αναμένει ότι έως το τέλος του 2027 θα έχουν τεθεί σε λειτουργία πάνω από 1.000 πλοία που θα λειτουργούν με καύσιμο LNG. Αν και ο τομέας επηρεάστηκε από τις αυξήσεις των τιμών του LNG από τα τέλη του 2021, οι οποίες κλιμακώθηκαν περαιτέρω το 2022, λόγω του πολέμου Ρωσίας – Ουκρανίας, η πτώση των τιμών που ακολούθησε το 2023 και οι προβλέψεις για χαμηλές τιμές έως το 2028-2030 αναμένεται να ενισχύσουν τη ζήτηση για νέες μονάδες εφοδιασμού.
Η αυξανόμενη ζήτηση θα καλυφθεί από έναν σημαντικό στόλο πλοίων με καύσιμο LNG, ο οποίος θα καταστεί αξιόπλοος έως το 2028, τονίζει ο Drewry, ο οποίος υπολογίζει ότι η δυνητική ζήτηση καυσίμου LNG θα μπορούσε να κάνει άλμα 30 εκατ. τόνων έως το 2028, σύμφωνα με το αισιόδοξο σενάριο. Ήδη η παγκόσμια ζήτηση LNG ως ναυτιλιακού καυσίμου βρίσκεται σε έντονα ανοδική πορεία και είναι έτοιμη να ξεπεράσει τους 6 εκατομμύρια τόνους το 2024 από εκτιμώμενους 2,4 εκατ. τόνους το 2023. Αυτή η άνοδος οφείλεται στην αυξανόμενη ανάπτυξη του στόλου που λειτουργεί με καύσιμο LNG σε συνδυασμό με την πτώση των τιμών του υγροποιημένου φυσικού αερίου.
Μείωση εκπομπών
Το LNG θεωρείται το καθαρότερο διαθέσιμο ορυκτό καύσιμο, καθώς προσφέρει σημαντική μείωση των αερίων εκπομπών CO2, κατά 20%-30% όταν χρησιμοποιείται ως ναυτιλιακό καύσιμο σε σύγκριση με το μαζούτ (VLSFO), και είναι επίσης οικονομικά αποδοτικό. Το LNG ως ορυκτό καύσιμο παράγει εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα, οι οποίες όμως είναι 40% λιγότερες από τις εκπομπές του άνθρακα και 30% λιγότερες από αυτές του πετρελαίου. Επιπλέον, η διαθεσιμότητα του συμβατικού καυσίμου LSFO είναι περιορισμένη, γεγονός που αναμένεται να επιδεινωθεί με τη μείωση της δυναμικότητας διύλισης τα επόμενα χρόνια, ενώ η πράσινη μεθανόλη και η αμμωνία, τα νέα εναλλακτικά καύσιμα, παραμένουν πολύ ακριβότερα από το LNG και με υποδομές διαθεσιμότητας επίσης πολύ λιγότερο ανεπτυγμένες. Μακροπρόθεσμα το LNG θα αντιμετωπίσει σκληρό ανταγωνισμό από άλλα εναλλακτικά καύσιμα στον τομέα της ναυτιλίας, αλλά το κόστος παραγωγής, η διαθεσιμότητα και η απαιτούμενη τεχνολογία αυτών των καυσίμων ενδέχεται να περιορίσουν τη χρήση τους, καθιστώντας το LNG απαραίτητο.
Νέο έργο
Το κενό πάντως στις μονάδες εφοδιασμού αναμένεται να καλυφθεί ως έναν βαθμό από το νέο έργο Marsa LNG του Ομάν. Η γεωγραφική θέση του έργου είναι κατάλληλη, καθώς μπορεί να εφοδιάζει όλα τα πλοία που διέρχονται από τα Στενά του Ορμούζ, τα οποία εξυπηρετούν το 30% της θαλάσσιας μεταφοράς αργού πετρελαίου, το 25% του υγροποιημένου φυσικού αερίου και το 40% του υγραερίου. Επίσης στην Ευρώπη η Avenir LNG, μια βρετανική εταιρεία, έδωσε παραγγελία για δύο πλοία δεξαμενισμού LNG 20.000 κυβικών μέτρων στην κινεζική Nantong CIMC. Τα πλοία θα παραδοθούν το 4ο τρίμηνο του 2026 και το 1ο τρίμηνο του 2027, προσφέροντας δυνατότητα για φόρτωση και εκφόρτωση LNG και bioLNG σε μια ποικιλία πλοίων και τερματικών σταθμών.


Latest News

Κασσελάκης: Δεν θα επιτρέψουμε η ελληνική ναυτιλία να χάσει την πρωτοκαθεδρία της λόγω άστοχων πολιτικών
«Είναι ώρα να διεκδικήσουμε το μέλλον που μας ανήκει, επενδύοντας στη ναυτιλία μας, στηρίζοντας τους ανθρώπους της», τόνισε ο Στέφανος Κασσελάκης

Η Attica Group ανακοίνωσε πασχαλινές προσφορές για οικογένειες και παρέες 3-5 ατόμων
Έκπτωση 20% για όλους τους προορισμούς από και προς Πειραιά με Ι.Χ. αυτοκίνητο από την Attica Group

Ένταξη του έργου «βελτίωση λιμενικών υποδομών στο λιμένα Γαλατά»
Το έργο συνολικού προϋπολογισμού 124.000 ευρώ, αφορά στην αποκατάσταση-επανακατασκευή του μικρού μόλου στο λιμένα Γαλατά

Κίνα: Ξένοι αγοραστές τροφοδοτούν τον ναυπηγικό τομέα και τη ναυτική της άνοδο
Η Κίνα διαθέτει κυρίαρχο εμπορικό ναυπηγικό τομέα και σημαντική ανάπτυξη στις ικανότητες ναυπήγησης για το πολεμικό ναυτικό της

ΗΠΑ: Ρωσία και Ουκρανία συμφωνούν για εκεχειρία στη Μαύρη Θάλασσα
Ρωσία και η Ουκρανία συμφώνησαν να διασφαλίσουν την ασφαλή διέλευση των εμπορικών πλοίων στη Μαύρη Θάλασσα.

Μελίνα Τραυλού: «Η ναυτιλία θεμέλιο της οικονομικής και γεωπολιτικής σταθερότητας της Ευρωπαϊκής Ένωσης»
Ηγετική παρουσία της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών στην Ευρώπη, στο πλαίσιο της Ευρωπαϊκής Διάσκεψης στις Βρυξέλλες για τη Ναυτιλία «European Shipping Summit 2025»

ECSA: Καμπανάκι για την πρόταση Τραμπ για τέλη στα κινεζικής κατασκευής πλοία
Επιστολή έστειλε η ECSA που εκπροσωπεί τον ευρωπαϊκό στόλο στο πλαίσιο της δημόσιας διαβούλευσης στις ΗΠΑ

Ευρωπαϊκή Ναυτιλία: Πόσα προσφέρει στην «πίτα» της ευρωπαϊκής οικονομίας
Ο ευρωπαϊκός ναυτιλιακός κλάδος παρείχε θέσεις εργασίας σε 219.000 εργαζομένους σύμφωνα με μελέτη της Delloitte και του Ινστιτούτου CE Delft

24ωρη απεργία στα πλοία ανακοίνωσε η Πανελλήνια Ναυτική Ομοσπονδία
Η απεργία της ΠΝΟ έχει πανελλαδικό χαρακτήρα και αφορά όλες τις κατηγορίες πλοίων.

Μελίνα Τραυλού: Η ΕΕ πρέπει να θωρακίσει την ηγετική θέση της ευρωπαϊκής ναυτιλίας
«Ανταγωνιστικότητα και βιωσιμότητα δεν είναι αντίρροπες δυνάμεις, αλλά ομόρροπες» τονίζει η κα Τραυλού