
Οι παγκόσμιες αλυσίδες εφοδιασμού προετοιμάζονται για μια νέα διαταραχή που μπορεί να φέρει η κλιμάκωση του εμπορικού πολέμου ΗΠΑ-Κίνας μετά την ανακοίνωση νέων δασμών στις κινεζικές εισαγωγές από τον Πρόεδρο των ΗΠΑ Τζο Μπάιντεν την προηγούμενη Τρίτη.
Οι δασμοί θα επιβληθούν σε ένα ευρύ φάσμα κινεζικών εισαγωγών, συμπεριλαμβανομένων ημιαγωγών, μπαταριών, ηλεκτρικών οχημάτων και ηλιακών κυψελών. Περιλαμβάνει επίσης την επιβολή δασμού 25% στους γερανούς πλοίων προς ξηρά από την Κίνα. Οι αλλαγές θα είναι κλιμακωτές και θα τεθούν σε ισχύ μεταξύ 2024 και 2026.
ΗΠΑ-ΚΙΝΑ: Εφοδιαστικές αλυσίδες σε νέες αναταράξεις
Οι νέοι δασμοί που αποφάσισε ο Πρόεδρος Μπάιντεν μπορεί να είναι μια περίπτωση επανάληψης της ιστορίας. Αν είναι έτσι, οι επιχειρήσεις θα πρέπει να προετοιμαστούν για την αύξηση του κόστους της εφοδιαστικής αλυσίδας, δήλωσε ο Peter Sand, επικεφαλής αναλυτής της Xeneta,.
Το 2018, είδαμε τις ΗΠΑ υπό τον Πρόεδρο Τραμπ να επιβάλλουν μια ευρεία σειρά δασμών στις κινεζικές εισαγωγές. Η Κίνα αντέδρασε επιβάλλοντας τους δικούς της αυξημένους δασμούς και αυτή η συνεχής ανταλλαγή χτυπημάτων οδήγησε σε άνοδο του κόστους των θαλάσσιων μεταφορών εμπορευματοκιβωτίων από την Κίνα προς τη Δυτική Ακτή των ΗΠΑ, περισσότερο από 160%, σύμφωνα με την Xeneta.
Οι τιμές άρχισαν να μειώνονται και πάλι προς το τέλος του 2018, καθώς η κατάσταση ηρέμησε, αλλά δεν επέστρεψαν ποτέ στο ίδιο επίπεδο, πράγμα που σημαίνει ότι στην αγορά καθιερώθηκε ένα νέο status quo σε υψηλότερο επίπεδο κόστους, το οποίο βέβαια πληρώνουν οι καταναλωτές σύμφωνα με τον αναλυτή της Xeneta.
Ο Sand πιστεύει ότι οι επιχειρήσεις ενδέχεται να αναζητήσουν εναλλακτικές οδούς της αλυσίδας εφοδιασμού στις ΗΠΑ υπό το πρίσμα των τελευταίων δασμών.
Ήδη οι εισαγωγές εμπορευματοκιβωτίων από την Κίνα στο Μεξικό το πρώτο τρίμηνο του 2024 έχουν αυξηθεί κατά 34% σε σύγκριση με 12 μήνες πριν, τροφοδοτώντας τις υποψίες ότι χρησιμοποιείται από ορισμένους ναυλωτές ως “κερκόπορτα στις ΗΠΑ”.
Τα οφέλη για Μεξικό
Ο Sand δήλωσε ότι η αγορά εμπορευματοκιβωτίων θαλάσσιων μεταφορών έχει δει απίστευτες αυξήσεις στη ζήτηση από την Κίνα προς το Μεξικό και οι τελευταίοι δασμοί των ΗΠΑ θα μπορούσαν να δουν αυτή την ταχεία αύξηση να συνεχίζεται.
Σε ένα καθαρά υποθετικό σενάριο, με τον τρέχοντα ρυθμό ανάπτυξης, μέχρι το έτος 2031 θα εισάγονται περισσότερα εμπορευματοκιβώτια από την Κίνα στο Μεξικό από ό,τι στη Δυτική Ακτή των ΗΠΑ.
Μπορεί επίσης να δούμε τους αμερικανούς ναυλωτές να αναζητούν να εισάγουν αγαθά από έθνη όπως το Βιετνάμ ως εναλλακτική λύση στην Κίνα – όπως συμβαίνει όλο και περισσότερο από τότε που η αύξηση των δασμών του 2018 έπληξε την αγορά.
Η ανακοίνωση της επιβολής δασμών έρχεται επίσης σε μια εποχή που η ναυτιλιακή αγορά θαλάσσιων εμπορευματοκιβωτίων επηρεάζεται από σημαντικά γεγονότα “μαύρου κύκνου”, συμπεριλαμβανομένων των συγκρούσεων στην Ερυθρά Θάλασσα και της ξηρασίας στη διώρυγα του Παναμά.
Τα στοιχεία της Xeneta αποκαλύπτουν ότι η μέση τιμή spot για τη θαλάσσια μεταφορά εμπορευματοκιβωτίων από την Κίνα προς τη Δυτική Ακτή των ΗΠΑ ανήλθε στις 14 Μαΐου σε 3.837 δολάρια ΗΠΑ ανά FEU (εμπορευματοκιβώτιο 40 ποδών), σημειώνοντας μία αύξηση 162% σε σύγκριση με 12 μήνες πριν.
Από την Κίνα προς την ανατολική ακτή των ΗΠΑ, οι μέσες τιμές spot αυξήθηκαν κατά περισσότερο από 100% σε σύγκριση με 12 μήνες πριν.
Να σημειωθεί ότι οι θαλάσσιες εμπορευματικές ναυτιλιακές διαδρομές από την Κίνα προς την Ανατολική Ακτή και την Ακτή του Κόλπου των ΗΠΑ εξακολουθούν να παρεμποδίζονται από τους περιορισμούς στη Διώρυγα του Παναμά. Η αμέσως καλύτερη εναλλακτική λύση είναι η διώρυγα του Σουέζ, αλλά ούτε αυτή αποτελεί επιλογή για την πλειονότητα των ναυλωτών λόγω των συγκρούσεων στην Ερυθρά Θάλασσα. Περισσότερη γραφειοκρατία και πολυπλοκότητα στις αλυσίδες εφοδιασμού είναι το τελευταίο πράγμα που χρειάζεται αυτή τη στιγμή ο κλάδος των θαλάσσιων εμπορευματικών μεταφορών, δήλωσε ο Sand. Οι νέοι δασμοί θα επηρεάσουν περίπου 18 δισεκατομμύρια δολάρια σε ετήσιες εισαγωγές, το οποίο δεν είναι τεράστιο ποσό στο μεγάλο σύστημα του εμπορίου των ΗΠΑ, αλλά αν η Κίνα αντιδράσει με τον ίδιο τρόπο όπως το 2018, τότε θα μπορούσαμε να βρισκόμαστε στην αρχή ενός άλλου σπιράλ κλιμάκωσης των δασμών.


Latest News

Αναπτυξιακό σχέδιο για το λιμάνι του Βόλου - Τι μελετά η κυβέρνηση
Εκσυγχρονισμός με «μοντέλο Αλεξανδρούπολης» μετά την απόφαση να ακυρωθεί ο διαγωνισμός πώλησης του 67% των μετοχών

«Ολική επαναφορά» για τον ΣΕΠ - Αύξηση στη διακίνηση containers μετά από 4 αρνητικά τρίμηνα
Το πρώτο θετικό τρίμηνο στη διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων για τον ΣΕΠ μετά από τέσσερα αρνητικά τρίμηνα

Πλήγματα στο παγκόσμιο διά θαλάσσης εμπόριο
Ο πόλεμος δασμών μεταβάλλει και τις θαλάσσιες διαδρομές και τις υποδομές logistics που έχουν στηθεί αλλά και τις στρατηγικές αποφάσεις ανάπτυξης των στόλων από τους πλοιοκτήτες

Εμπορικός Πόλεμος: Οι ακυρώσεις κινεζικών φορτηγών πλοίων μόλις άρχισαν
Ο αριθμός των ακυρωμένων δρομολογίων φορτηγών πλοίων από την Κίνα αυξάνεται, καθώς οι θαλάσσιοι μεταφορείς προσπαθούν να διαχειριστούν την υποχώρηση των παραγγελιών λόγω του εμπορικού πολέμου και των δασμών

Ποιοι τομείς έδωσαν τα νέα ρεκόρ εσόδων σε ΟΛΠ και ΟΛΘ το 2024
Για πρώτη φορά το αντάλλαγμα από τις προβλήτες ΙΙ και ΙΙΙ του λιμανιού του Πειραιά ήταν μειωμένο

ΟΛΠ Α.Ε.: Το λιμάνι του Πειραιά σε ετοιμότητα για την αυξημένη πασχαλινή κίνηση με νέα έργα και παρεμβάσεις
Ήδη έχουν ολοκληρωθεί σειρά αναβαθμίσεων στις υποδομές του λιμένα Πειραιά

Εσπασε το φράγμα των 900 πλοίων η MSC - H σύγκριση με την Maersk
Η MSC ανακοίνωσε ότι ο στόλος της έχει συνολική χωρητικότητα 6,47 εκατ. teu, σχεδόν 1 εκατ. περισσότερα από τη δεύτερη στην κατάταξη AP Moller-Maersk

Κικίλιας: Η μείωση των λιμενικών τελών από 1η Μαΐου θα περάσει απευθείας στα εισιτήρια
Για συγκράτηση ή και μείωση των τιμών έκανε λόγο ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Βασίλης Κικίλιας, από το λιμάνι του Πειραιά

Η μεταβλητότητα παραμένει το κυρίαρχο στοιχείο για τα δεξαμενόπλοια
Η πτώση για τα δεξαμενόπλοι μπορεί να μην είναι άμεση - Οι ανισορροπίες στην προσφορά και στη ζήτηση πετρελαίου θα παραμένουν παράλληλα με τις ευκαιρίες

Capital Clean Energy Carriers: Καθέλκυση του μεγαλύτερου στην ιστορία πλοίου μεταφοράς υγρού διοξειδίου του άνθρακα
Κατασκευάζεται από τα Κορεάτικα ναυπηγεία HD Hyundai Mipo και διαθέτει χωρητικότητα 22.000 κ.μ.