Στο Βέλγιο, το 2022, τα προϊόντα μεγάλων εμπορικών σημάτων, αυτών που εμείς λέμε πολυεθνικών, ήταν κατά μέσο όρο 13,4 % πιο ακριβά από ό,τι στη Γερμανία. Η διαφορά με την Ολλανδία ήταν 9,9 %, με τη Γαλλία 6,6 %. Προσέξτε, αυτό συνέβη στο Βέλγιο, όχι σε καμιά άκρη της Ευρώπης όπως η Ελλάδα. Προφανώς συμβαίνει και σε άλλες χώρες ανάλογου μεγέθους. Αυτές επιχείρησε να εμπλέξει με τη χθεσινή του επιστολή προς την πρόεδρο της Κομισιόν ο Πρωθυπουργός.
Στο θέμα των υψηλών τιμών στις οποίες πωλούν τα επώνυμα προϊόντα τους στη χώρα μας και σε άλλες τελικά χώρες παρόμοιου μικρού μεγέθους οι πολυεθνικές συγκρούονται δύο λογικές. Η μια έχει να κάνει με το προφανές για το ευρωπαϊκό εγχείρημα. Τι σόι κοινή αγορά είναι αυτή όταν ίδια προϊόντα πωλούνται με «καπέλο» (ημίψηλο) σε διαφορετικές χώρες στο εσωτερικό της;
Κανονικά θα έπρεπε να έχει φροντίσει για λόγους σύγκλισης, ειδικά όταν η απόκλιση οφείλεται σε αντικειμενικά γεωγραφικά στοιχεία, όπως συμβαίνει στην περίπτωση της Ελλάδας, τα προϊόντα να πωλούνται ακόμα και φθηνότερα των άλλων ευρωπαϊκών χωρών. Αυτό όμως δεν συμβαίνει, με βασικό επιχείρημα ότι έχουμε ελεύθερη αγορά.
Αυτή τη λογική, ότι η αγορά είναι ελεύθερη, έρχεται να εκμεταλλευτεί η λογική των πολυεθνικών. Επιλέγουν ότι προτιμούν να «χτυπηθούν», με τη λογική της ελευθερίας, σε επίπεδο τιμών με τους ανταγωνιστές τους στις μεγάλες ευρωπαϊκές αγορές, εκεί που γίνονται οι μεγάλοι τζίροι και υπάρχουν οι υψηλές πωλήσεις. Την ίδια στιγμή βέβαια επιλέγουν όχι απλά να μη μειώσουν τις τιμές τους σε μικρές αγορές όπως η ελληνική, αλλά να μεταφέρουν ως επιβάρυνση μέρος του κόστους που υφίστανται από την εκπτωτική πολιτική στις μεγάλες αγορές. Αυτό, όπως αντιλαμβάνεστε, δεν είναι ακριβώς λειτουργία μιας ελεύθερης αγοράς. Είναι πρόβλημα και σε αυτό αναφέρεται στην επιστολή του προς την Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης.
Αν θεωρούμε ότι έχουμε κοινή αγορά στην Ευρωπαϊκή Ενωση, όλα αυτά θα έπρεπε να λύνονται σε κοινό ευρωπαϊκό επίπεδο. Το κάναμε ή επιχειρήσαμε να το κάνουμε με τη φορολόγηση των συγκεκριμένων επιχειρήσεων (με τον παγκόσμιο φόρο), καθώς δεν φτάνουν οι ασύδοτες τιμολογήσεις, σε πολλές περιπτώσεις συνυπάρχει και ακραία αποφυγή φόρου.
Μπορούμε όμως να κάνουμε και εμείς εδώ μόνοι μας κάποια πράγματα. Πώς; Ενισχύοντας την Επιτροπή Ανταγωνισμού και τις υπόλοιπες ελεγκτικές Αρχές και αναθεωρώντας σε τακτά χρονικά διαστήματα τις τεχνικές ελέγχου της αγοράς, προκειμένου να ανταποκρίνονται στην ταχεία προσαρμοστικότητα που εμφανίζουν αυτές των συγκεκριμένων πανίσχυρων εταιρειών, αλλά ελέγχοντας και παρακολουθώντας πιο έντονα και την υπόλοιπη αγορά.
Μέρος της αντίδρασης αναλογεί και στον έλληνα καταναλωτή. Στο Βέλγιο με τα αντίστοιχα προβλήματα με εμάς στα επώνυμα προϊόντα, στις ιδιωτικές ετικέτες τα πάντα είναι φθηνότερα. Το 78,2% των ιδιωτικής ετικέτας προϊόντα στο Βέλγιο είναι φθηνότερα από τη γειτονική Ολλανδία, το 62% φθηνότερα από τη Γερμανία και το 60% από τη Γαλλία. Το πρόβλημα είναι ότι το μερίδιο της ιδιωτικής ετικέτας στις χώρες της Κεντρικής και Νότιας Ευρώπης ξεπερνά το 40% (Ελβετία 52%, Ισπανία 45%, Πορτογαλία 44%, Γερμανία 41%), στην Ελλάδα διαμορφώνεται ακόμα στο 24% και αυτό εξηγεί πολλά από τα προβλήματα..
Latest News
Ο θρίαμβος των αισιόδοξων
Στις μέρες μας, το 2024 εδώ στην Ελλάδα, έχουν πάρει κεφάλι και πάλι οι απαισιόδοξοι και φοβούνται και τη σκιά τους
Ο θρίαμβος των αισιόδοξων
Οι ίδιοι απαισιόδοξοι ανησυχούσαν πριν από τις εκλογές του 2019 για το δημόσιο χρέος και τις τράπεζες
Οι επιχειρήσεις στην εποχή των αναταράξεων
Οι περίοδοι της σταθερότητας και μιας υποτιθέμενης κανονικότητας θα γίνονται όλο και πιο σύντομες για τις επιχειρήσεις και τις οικονομίες
Το ελαιόλαδο ρίχνει τον πληθωρισμό
Σε όλες τις απότομες αλλαγές σε μια αγορά, έτσι και στο ελαιόλαδο υπάρχουν νικητές και ηττημένοι
Στην ασφάλεια των πλεονασμάτων
Το χθεσινό μήνυμα Χατζηδάκη αποτελεί μια ελάχιστη ανταπόδοση στους χτυπημένους από τη χρεοκοπία Έλληνες φορολογουμένους
Ευκαιρία εκσυγχρονισμού
Τα Κράτη-Μέλη της ΕΕ έχουν υποχρέωση μεταφοράς, έως 15 Νοεμβρίου 2024, στο εθνικό δίκαιο της Ευρωπαϊκής Οδηγίας 2022/2041 για επαρκείς κατώτατους μισθούς
Εκτός κυβερνητικού ραντάρ…
Ο τομέας μπορεί να προοδεύει την τελευταία τριετία, αλλά η παραγωγικότητά του μειώνεται
Απαγορευτικά ενοίκια
Γενικά το κόστος στέγασης αποτελεί έναν από τα σημαντικότερα πάγια έξοδα για μια επιχείρηση
Η αγορά ενός σπιτιού
Καλό το πρόγραμμα «Σπίτι μου» με κονδύλια πολλά ευρωπαϊκά, αλλά αφορά λίγους, τη στιγμή που οι ανάγκες είναι μεγάλες
Πόσο ισχυρός θα είναι ο Ντόναλντ Τραμπ
Παρά τη θεαματική νίκη του ο 47ος πρόεδρος των ΗΠΑ δεν θα έχει τα χέρια του τόσο ελεύθερα όσο νομίζει για να κάνει αυτό που έχει υποσχεθεί.