Με την πώληση της εταιρείας να είναι θέμα μηνών, ο διευθύνων σύμβουλος της εθνικής αεροπορικής εταιρείας TAP της Πορτογαλίας κάλεσε την κυβέρνηση να διατηρήσει ένα μερίδιο στον αερομεταφορέα.
Ο Λουίς Ροντρίγκες θέλει επίσης να προσελκύσει επενδυτές εκτός αεροπορίας για να μετριάσει τις ανησυχίες για τον ανταγωνισμό εν μέσω αυξανόμενης ανησυχίας στις Βρυξέλλες σχετικά με την προοπτική ενός κλάδου που θα κυριαρχείται από λίγους μεγάλους ομίλους αεροπορικών εταιρειών της περιοχής.
Η πορτογαλική κυβέρνηση έθεσε προς πώληση την TAP πέρυσι, ανοίγοντας το δρόμο για περισσότερη ενοποίηση αεροπορικών εταιρειών στην Ευρώπη και έναν πιθανό πόλεμο προσφορών που εμπλέκει τους μεγάλους αερομεταφορείς της ΕΕ.
Η νέα κυβέρνηση μειοψηφίας της κεντροδεξιάς, η οποία εξελέγη τον Μάρτιο, δήλωσε στην προεκλογική εκστρατεία ότι ήθελε να πουλήσει το 100% της αεροπορικής εταιρείας.
ΕΕ: Ελέγχει αεροπορικές εταιρείες για παραπλανητικές διαφημίσεις σχετικά με τις εκπομπές CO2
Ωστόσο, ο Ροντρίγκες τόνισε ότι το κράτος θα πρέπει να διατηρήσει μερίδιο στον αερομεταφορέα, ιδιαίτερα δεδομένης της εξάρτησης της Πορτογαλίας από τον τουρισμό.
«Η σύστασή μου θα ήταν η πορτογαλική κυβέρνηση να διατηρήσει μια θέση εκεί, να είναι μέρος της όλης αναπτυξιακής διαδικασίας», είπε.
«Απλώς για να βεβαιωθώ ότι εάν αλλάξουν οι πρωταγωνιστές, κανείς δεν θα μπει με διαφορετική ατζέντα», πρόσθεσε, δείχνοντας ως παράδειγμα την ανάγκη να εξυπηρετηθούν τα αυτόνομα νησιά της Πορτογαλίας, η Μαδέρα και οι Αζόρες.
«Νομίζω ότι κάποια στιγμή μπορεί να είμαστε έτοιμοι για την πώληση του 100%, αλλά ας το κάνουμε βήμα προς βήμα».
Διασφαλίσεις
Ο πρωθυπουργός Λουίς Μοντενέγκρο είπε κατά τη διάρκεια της προεκλογικής εκστρατείας ότι η πώληση του 100% των μετοχών θα πρέπει να συνοδεύεται από διασφαλίσεις για την προστασία των στρατηγικών συμφερόντων της Πορτογαλίας, όπως η διατήρηση της Λισαβόνας ως αεροδρομίου κόμβου.
Όπως σημειώνουν οι Financial Times, η προηγούμενη κυβέρνηση είπε ότι ήθελε να πουλήσει περισσότερο από το 50% της εταιρείας αλλά λιγότερο από το 100% και να διατηρήσει ένα μερίδιο στα χέρια του κράτους.
Οι τρεις μεγάλοι όμιλοι αεροπορικών εταιρειών της Ευρώπης IAG, η Air France-KLM και η Lufthansa, οι οποίες κατέχουν μια σειρά από θυγατρικές και θέλουν να επεκταθούν περαιτέρω, έχουν εκδηλώσει ενδιαφέρον για την TAP εν μέσω μιας απότομης αύξησης των dealmaking σε ολόκληρο τον κλάδο.
Η πορτογαλική αεροπορική εταιρεία προσφέρει ισχυρούς δεσμούς με τη Βραζιλία και την προσοδοφόρα αγορά της Νότιας Αμερικής για εταιρείες που δεν έχουν ήδη θέση εκεί, καθώς και ένα δρόμο προς την Αφρική μέσω των δρομολογίων της προς τις πορτογαλόφωνες χώρες της Αγκόλας και της Μοζαμβίκης.
Η IAG έχει ήδη συμφωνήσει για την εξαγορά της ισπανικής Air Europa , ενώ η Lufthansa έχει λάβει μερίδιο 41% στην ITA Airways, την εταιρεία διάδοχο της Alitalia.
Η Air France έχει επίσης λάβει μερίδιο 20% στη σκανδιναβική αεροπορική εταιρεία SAS ως μέρος μιας συμφωνίας που περιλαμβάνει την εταιρεία ιδιωτικών μετοχών Castlelake και το δανικό κράτος.
Διατήρηση ταυτότητας
Ο Ροντρίγκες εξέφρασε την πεποίθηση ότι η αεροπορική εταιρεία θα διατηρήσει το εμπορικό σήμα και την ταυτότητά της σε οποιαδήποτε συμφωνία και υποστήριξε ότι η κυβέρνηση μπορεί να θέλει να εμπλέξει ιδιωτικά επενδυτικά κεφάλαια ή άλλους επενδυτές αντί να πουλήσει απευθείας σε μία αεροπορική εταιρεία, εν μέρει για να διευκολύνει τις ανησυχίες ανταγωνισμού στις Βρυξέλλες.
Οι συμφωνίες της IAG και της Lufthansa διερευνώνται από τις ρυθμιστικές αρχές της ΕΕ.
«Αν σχεδιάσουμε μια πώληση που δεν είναι το 100% [της αεροπορικής εταιρείας] και αυτό μπορεί να μην είναι απαραίτητα σε έναν όμιλο αλλά σε αεροπορικές εταιρείες [συν] χρηματοδότηση ή ιδιωτικά κεφάλαια ή τοπικό κεφάλαιο, κάτι που είναι πάντα καλό πολιτικά, αυτό μπορεί να είναι πολύ πιο ρευστό και πιο εύκολο», είπε ο Ροντρίγκες.
Ωστόσο, παραμένει πεπεισμένος ότι η τάση του κλάδου προς ενοποίηση θα συνεχιστεί. «Πιστεύω ότι χρειαζόμαστε λίγη περισσότερη ενοποίηση στην Ευρώπη».
Και πρόσθεσε: «Θα ήθελα πολύ μέχρι το τέλος του 2025 να έχει ολοκληρωθεί το όλο θέμα…Αυτό δεν θα είναι εύκολο, αλλά αν όλα πάνε καλά, νομίζω ότι αυτό είναι δυνατό».
Latest News
Γιατί επιβραδύνονται σε όλον τον κόσμο οι πωλήσεις ειδών πολυτελείας εκτός από το Τόκιο
Το μερίδιο της Ιαπωνίας στις αγορές πολυτελείας αυξήθηκε - Οι πωλήσεις στην Ιαπωνία αντιπροσώπευαν το 9% του συνόλου της LVMH, από 7% ένα χρόνο νωρίτερα.
Εσπρέσο... τέλος στα McDonald's
Άλλο ένα κακό συναπάντημα βάζει νάρκη στις πωλήσεις της McDonald's
«Μειώστε τα ενοίκια» - Νέα διαδήλωση των κατοίκων της Βαρκελώνης
Οι διαδηλωτές στη Βαρκελώνη ζητούν προσιτά ενοίκια για όλους - Σε πολλές πόλεις στην Ισπανία η εκτόξευση του τουρισμού και το Airbnb αφήνουν χωρίς σπίτια τους κατοίκους
Economist: Πόσο κινεζική είναι η Shein
Η Shein, προσπαθεί να επαναπροσδιοριστεί ως μία παγκόσμια εταιρεία και όχι ως αμιγώς κινεζική, σημειώνει ο Economist
Ποιος είναι ο εκκεντρικός κροίσος που αγόρασε μια μπανάνα για 6,2 εκατ.
Ο Τζάστιν Σαν είναι Κινέζος επιχειρηματίας και λάτρης των κρυπτονομισμάτων, γνωστός για την ίδρυση της πλατφόρμας blockchain TRON
Πόσο θα μπορούσαν να μειώσουν το ΑΕΠ τα ζευγάρια που δεν κάνουν παιδιά
Περισσότεροι millenials επιλέγουν να μην κάνουν παιδιά αλλά αυτό θα μπορούσε να έχει σοβαρό αντίκτυπο στην οικονομία
Η Μεγάλη Παραίτηση επανέρχεται; - Γιατί αυξάνεται ξανά η δυσαρέσκεια των εργαζομένων
Η αγορά εργασίας θα μπορούσε να περιμένει ένα νέο κύμα παραιτήσεων, σύμφωνα με μια νέα έκθεση της Glassdoor.
Νέα δολιοφθορά στη Βαλτική θάλασσα - Οι καταστροφές στα υποβρύχια καλώδια [διάγραμμα]
Μετά την καταστροφή του αγωγού Nordstream μια ακόμα δολιοφθορά, σε υποδομές στη Βαλτική θάλασσα, προβληματίζει
Αντληση αερίου με δέσμευση άνθρακα από την BP - Επένδυση μαμούθ στην Ινδονησία
Η παραγωγή φυσικού αερίου της BP από το κοίτασμα Ubadari στην Ινδονησία έχει προγραμματιστεί να ξεκινήσει το 2028
Πόσο θα κοστίσει στη Goldman Sachs η πτώση της Northvolt [πίνακας]
Η Goldman Sachs, είναι ο δεύτερος μεγαλύτερος μέτοχος στη σουηδική εταιρεία κατασκευής μπαταριών, η οποία κατέθεσε αίτηση πτώχευσης