Η προώθηση νοοτροπίας ασφάλειας σχετικά με την απανθρακοποίηση στη ναυτιλία προϋποθέτει την καλλιέργεια και ανάπτυξη των ήπιων δεξιοτήτων όπως και τη συνεχή εκπαίδευση και επανακατάρτιση των εργαζομένων σε νέες τεχνολογίες, σύμφωνα με τα συμπεράσματα ημερίδας που διοργάνωσε η Ελληνική Ένωση Προστασίας Θαλάσσιου Περιβάλλοντος (HELMEPA) σε συνεργασία με τον Οργανισμό Λιμένος Πειραιώς (ΟΛΠ), με εκτενή συμμετοχή εργαζομένων και στελεχών του ΟΛΠ και άλλων λιμένων της Ελλάδος, καθώς και εκπροσώπων της ευρύτερης ναυτιλιακής κοινότητας.
‘Ελληνες Εφοπλιστές: Πρωταθλητές σε ναυπηγήσεις και αγορές πλοίων
Ειδικότερα για τα λιμάνια, προκλήσεις για την πράσινη μετάβαση αποτελούν η ηλεκτροδότηση των πλοίων από τη στεριά (cold ironing), οι ιδιότητες, τα χαρακτηριστικά και η ασφαλής χρήση εναλλακτικών καυσίμων, καθώς και η ανάγκη συνεχούς εκπαίδευσης και επανακατάρτισης των εργαζομένων. Ιδιαίτερη έμφαση δόθηκε στις ήπιες δεξιότητες που θα χρειαστεί να καλλιεργήσουν ή να ενισχύσουν οι εργαζόμενοι, όπως η σημαντικότητα της κατανόησης του πεδίου ελέγχου του καθενός, η σημασία της υπευθυνότητας, η συνεχής διεύρυνση των γνώσεων και δεξιοτήτων, καθώς και η σπουδαιότητα της προσαρμοστικότητας. Επίσης, παρουσιάστηκαν στοιχεία από άλλα ερευνητικά προγράμματα, στα οποία συμμετέχουν το Ελληνικό Κέντρο Θαλασσίων Ερευνών (ΕΛ.ΚΕ.Θ.Ε.), το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο και ακαδημαϊκά ιδρύματα, και συμφωνήθηκε η συνεργασία με το METAVASEA, καθώς υπάρχει ανάγκη ευρύτερης κατανόησης του συνολικού πλαισίου για την πράσινη, ψηφιακή και βιώσιμη μετάβαση προς την απανθρακοποίηση της ναυτιλίας και των λιμανιών.
Κατά τη διάρκεια της παραπάνω ημερίδας «Προώθηση Κουλτούρας Ασφάλειας για την Απανθρακοποίηση στη Ναυτιλία» που διοργανώθηκε στις εγκαταστάσεις του ΟΛΠ, (26 Απριλίου 2024) παρουσιάστηκαν ο σκοπός, στόχοι και αποτελέσματα του προγράμματος METAVASEA που υλοποιεί η HELMEPA με 6 κύριους και 12 συνεργαζόμενους εταίρους και την υποστήριξη του βρετανικού κοινωφελούς ιδρύματος Lloyd’s Register Foundation (Γιώργος Μαρκεζίνης, Project Manager HELMEPA), οι επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής στους ωκεανούς (Δρ. Αλεξάνδρα Γώγου, Διευθύντρια Ερευνών στο Ινστιτούτο Ωκεανογραφίας, ΕΛ.ΚΕ.Θ.Ε.), το λιμενικό πλαίσιο για την απανθρακοποίηση στη ναυτιλία (Ιωάννης Προυσαλίδης, Διευθυντής Τομέα Ναυτικής Μηχανολογίας Ε.Μ.Π.), ζητήματα ασφαλείας των εναλλακτικών καυσίμων (Χριστόφορος Γεωργακόπουλος, Global Technical Client Care Senior Specialist, Lloyd’s Register) και οι τεχνολογίες cold ironing στα λιμάνια (Δρ. Μανώλης Νικολαΐδης, Διευθύνων Σύμβουλος Premium Consulting), και οι ήπιες δεξιότητες για την επίτευξη του στόχου της απανθρακοποίησης (Μαρία Καραχάλιου, GTCC Executive Assistant, Trainer and Learning and Development Coordinator, Lloyd’s Register).
Ακολούθησε συζήτηση με τους συμμετέχοντες και καταγράφηκαν ενδιαφέρουσες απόψεις, οι οποίες θα αξιοποιηθούν στον πλαίσιο της ερευνητικής φάσης του προγράμματος METAVASEA.
Τι αφορά το πρόγραμμα METAVASEA
Το Πρόγραμμα METAVASEA στοχεύει στην χαρτογράφηση των υφιστάμενων υποδομών και των νέων δεξιοτήτων που απαιτούνται για την απανθρακοποίηση της ναυτιλίας σε Ελλάδα, Κύπρο και Ανατολική Μεσόγειο, καθώς και στην ενδυνάμωση ναυτικών, λιμενεργατών και ναυτιλιακών στελεχών μέσω της ανάπτυξης ευέλικτων εκπαιδευτικών εργαλείων επανακατάρτισης. Οι στόχοι του θα επιτευχθούν με την εκπαίδευση και την επανακατάρτιση 1.500 εργαζομένων σε θέματα που αφορούν τα νέα καύσιμα, την ενίσχυση της ασφάλειας σε πλοία και λιμάνια, την ψηφιακή μετάβαση, τις ήπιες δεξιότητες, την περιβαλλοντική ηγεσία και την ευαισθητοποίηση για την προστασία του θαλάσσιου περιβάλλοντος.
Επιπρόσθετοι στόχοι είναι η ενίσχυση της συμμετοχής ναυτιλιακών εταιρειών και λιμενικών οργανισμών σε πρωτοβουλίες για την απανθρακοποίηση, η μέτρηση του επιπέδου ετοιμότητας της ναυτιλίας και των παράκτιων κοινοτήτων στη χρήση νέων καυσίμων, ο εντοπισμός σχετικών ευκαιριών, κενών και προκλήσεων στην Ανατολική Μεσόγειο, η πρόληψη ναυτικών ατυχημάτων μέσω της βελτίωσης της επιχειρησιακής αποδοτικότητας στη λειτουργία πλοίων και λιμένων, καθώς και η ευαισθητοποίηση 10.000 μαθητών, 750 εκπαιδευτικών και περίπου 2 εκατομμυρίων κατοίκων της Ανατολικής Μεσογείου για την κλιματική κρίση.
Latest News
«Ριζικό λίφτινγκ» στις μαρίνες με επενδύσεις 180 εκατ. - Στα σκαριά πάνω από 40 project
Αναβαθμίζονται οι μαρίνες της χώρας και μαζί το τουριστικό προϊόν - Ποια projects εγκρίθηκαν, ποια απορρίφθηκαν
Στυλιανίδης: «Στηρίζουμε τις ευρωπαϊκές πρωτοβουλίες που ενισχύουν την ανταγωνιστικότητα της ναυτιλίας»
Ο υπουργός Ναυτιλίας Χρήστος Στυλιανίδης στις συναντήσεις του στις Βρυξέλλες ενημέρωσε, μεταξύ άλλων, για την εξέλιξη των έργων που χρηματοδοτούνται από την ΕΕ
Στη μαύρη λίστα των ΗΠΑ η Cosco: H Αθήνα «μετρά» τις επιπτώσεις - Τι λένε πηγές στο Reuters
Παράγοντες της αγοράς αναφέρουν στο Reuters ότι μέχρι στιγμής το λιμάνι του Πειραιά λειτουργεί κανονικά
OΛΘ: Πιάνει λιμάνι(;) η LeonidsPort – Οι νέες μετοχικές ισορροπίες με Σαββίδη – CMA CGM και Υπερταμείο
Στον ΟΛΘ η δισεκατομμυριούχος Margarita Louis – Dreyfus επιδιώκει την απόκτηση του 21% - Τα σενάρια για τη νέα μετοχική σύνθεση
Σπάνε ρεκόρ οι ναυπηγήσεις νεότευκτων πλοίων - Στα 204 δισ. τα συμβόλαια
Στα ναυπηγεία το 2024 η ζήτηση για κατασκευές νέων πλοίων ήταν ισχυρή στο σύνολο και ανά ναυτιλιακό κλάδο, σύμφωνα με τον οίκο Clarksons
Δημόσια πρόταση για το 21% του ΟΛΘ από την LeonidsPort - Σημαντικό premium 26,6%
H LeonidsPort B.V. προτίθεται να αγοράσει μετοχές του ΟΛΘ και απευθείας μέσω της χρηματιστηριακής αγοράς ή εξωχρηματιστηριακά στο προσφερόμενο τίμημα
Κοντά σε ιστορική συμφωνία ο IMO για τους ρύπους – Η συμβολή των Ελλήνων εφοπλιστών
Η διεθνής ναυτιλία βρίσκεται πολύ κοντά σε ιστορική συμφωνία για το πώς θα μειωθούν οι ρύποι με τη συμβολή της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών
Τι θα κρίνει την πορεία της αγοράς πλοίων μεταφοράς LNG
Ενας εμπορικός πόλεμος ΗΠΑ - Πεκίνου θα στρέψει την Κίνα σε νέες πηγές προμήθειας που είναι πιο κοντά της, όπως το Κατάρ, η Ρωσία και η Αυστραλία
Έκρηξη νέων επενδύσεων- 44 νέα ρυμουλκά στο ελληνικό νηολόγιο
Ο αριθμός αυτός είναι εντυπωσιακός και αποτελεί ρεκόρ εκσυγχρονισμού για μια μόνο κατηγορία του ελληνικού εμπορικού στόλου σε τέτοιο χρονικό διάστημα
Containers: Αύξηση 149% στις τιμές ναύλων σε έναν χρόνο
Στα πλοία μεταφοράς ξηρού χύδην φορτίου η ναυλαγορά «εξέπληξε» θετικά καθώς στα μεγαλύτερα μεγέθους πλοία, τα Capes, ο μέσος ναύλος κινήθηκε ανοδικά κατά 76%