Ακριβότερα πλήρωσαν τη μεταφορά των εμπορευμάτων τους με πλοία οι έμποροι το πρώτο τρίμηνο του 2024, καθώς οι ελλείψεις σε πλοία λόγω της εκτροπής τους από την Ερυθρά Θάλασσα ώθησαν τις τιμές ναύλωσης των containers σε υψηλότερα επίπεδα από ό,τι το προηγούμενο τρίμηνο, το τέταρτο τρίμηνο του 2023.
Το μέσο λειτουργικό περιθώριο κέρδους για τη ναυτιλία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων εκτινάχθηκε ξανά σε θετικό έδαφος το πρώτο τρίμηνο του 2024, σημειώνει η Alphaliner.
ΗΠΑ: Οι νέοι δασμοί σε κινεζικά προϊόντα, η ναυτιλία και τα οφέλη για Βιετνάμ και Μεξικό
Οι ναύλοι
Επειτα από ένα αρνητικό τέταρτο τρίμηνο του 2023 οι μεγάλες ναυτιλιακές εταιρείες τακτικών γραμμών παρουσίασαν και πάλι κέρδη, καθώς οι ελλείψεις σε πλοία που προκλήθηκαν από τις εκτροπές δρομολογίων από την Ερυθρά Θάλασσα ώθησαν τις τιμές μεταφοράς των containers σε υψηλότερα επίπεδα. Οι ναύλοι των containers αυξήθηκαν κατά μέσο όρο 27% σε σχέση με το τέταρτο τρίμηνο του 2023.
Το συνολικό περιθώριο κέρδους για τις κορυφαίες ναυτιλιακές εταιρείες τακτικών γραμμών που μεταφέρουν εμπορευματοκιβώτια (οι εννέα μεγαλύτερες εταιρείες που αναφέρουν κέρδη προ φόρων και τόκων ή EBIT) έφτασε το +11,4%, μια σημαντική μεταστροφή από το -3,8% που καταγράφηκε το προηγούμενο τρίμηνο, διάστημα που καταγράφηκε το πρώτο αρνητικό αποτέλεσμα για τον κλάδο εδώ και πέντε χρόνια.
Η άνοδος των ναύλων, η οποία αναμένεται να συνεχιστεί και το δεύτερο τρίμηνο του 2024, ανέβασε το συλλογικό λειτουργικό περιθώριο στο υψηλότερο επίπεδο από το 2010, με εξαίρεση την περίοδο της πανδημίας, επισημαίνει η Alphaliner.
Οι μέσοι ναύλοι των ναυτιλιακών αυξήθηκαν μεταξύ 14%-48% το πρώτο τρίμηνο του 2024 σε σχέση με τους τρεις προηγούμενους μήνες, λόγω των μεγάλων κερδών των γραμμών εκτός Κίνας.
Η HMM και η Maersk
Η κορεατική ναυτιλιακή HMM βρέθηκε στην κορυφή της σχετικής κατάταξης των πιο κερδοφόρων ναυτιλιακών, με λειτουργικό περιθώριο κέρδους 18,1%. Το 75% του στόλου της HMM δραστηριοποιείται σε δρομολόγια εκτός Απω Ανατολής, με αποτέλεσμα η εταιρεία να παρουσιάσει αύξηση τιμών στα containers κατά 48% σε τριμηνιαία βάση σε μέσο όρο 1.350 δολάρια ανά teu.
Τη χειρότερη επίδοση κατέγραψε η δανική Maersk η οποία βρέθηκε για δεύτερο συνεχόμενο τρίμηνο στη βάση της σχετικής κατάταξης και ήταν η μοναδική ναυτιλιακή με αρνητικό περιθώριο κέρδους (-2%) για την περίοδο. Οι μέσες τιμές ανά teu αυξήθηκαν κατά 23% για τον δανικό όμιλο, αλλά κατέγραψε ταυτόχρονη πτώση του όγκου των μεταφορών κατά σχεδόν 6% από τρίμηνο σε τρίμηνο.
Οι ναύλοι και η διαδρομή παραμένουν ο βασικός παράγοντας κερδοφορίας, σημειώνει η Alphaliner, ωστόσο υπάρχουν και άλλοι παράγοντες όπως επίσης το ποσοστό του ναυλωμένου στόλου σε σύγκριση με τον ιδιόκτητο.
Η Evergreen Marine Corp
Η HMM και η Evergreen Marine Corp ανέφεραν τις υψηλότερες αυξήσεις των ναύλων και τα καλύτερα περιθώρια κέρδους (18,1% και 18%, αντίστοιχα) για το τρίμηνο, παρ’ όλο που και οι δύο ναυτιλιακές κατέγραψαν μείωση των όγκων μεταφερόμενων φορτίων. Οι δύο ναυτιλιακές απασχολούν τον στόλο τους σε ποσοστό 75% και 70% αντίστοιχα σε δρομολόγια εκτός Απω Ανατολής. Σημειώνεται ότι οι εξαγωγές από την Απω Ανατολή αυξήθηκαν κατά 16,5% σε ετήσια βάση το πρώτο τρίμηνο του 2024.
Οι ONE και ZIM
Στην αντιπέρα όχθη βρέθηκε η ιαπωνική ONE με το 66% του στόλου της να εξυπηρετεί το εμπόριο εκτός Απω Ανατολής αλλά με περιθώριο κέρδους μόλις 5,8%. Η ναυτιλιακή αύξησε τις τιμές ναύλωσης των containers κατά 19% από τρίμηνο σε τρίμηνο, αλλά από την άλλη είχε αυξημένο κόστος λειτουργίας των πλοίων λόγω του ότι ένα μεγάλο μέρος τού υπό διαχείριση στόλου δεν είναι ιδιόκτητος αλλά τον ναυλώνει από τρίτες ναυτιλιακές και για τον λόγο αυτόν κατέβαλε αυξημένους ναύλους.
Επίσης η ZIM, η οποία εκμεταλλεύεται το 63% του στόλου εκτός Απω Ανατολής και ενώ αύξησε τους ναύλους της κατά 32%, ωστόσο λόγω της αύξησης του κόστους για τα πλοία που ναύλωσε, το περιθώριο κέρδους κινήθηκε στο 10,7%.
Πάντως οι διοικήσεις των ναυτιλιακών εταιρειών τακτικών γραμμών είναι σημαντικά πιο αισιόδοξες για το 2024 από ό,τι στις αρχές του έτους. Η Maersk αναθεώρησε προς τα πάνω τις ελάχιστες εκτιμήσεις για τα λειτουργικά κέρδη της το 2024, ενώ για πρώτη φορά η Hapag-Lloyd και η ZIM απέκλεισαν το ενδεχόμενο ζημιών για το σύνολο του έτους.
Πηγή: Premium έκδοση ΤΑ ΝΕΑ
Latest News
Επενδύσεις σε υποδομές και όχι τέλη - Το μήνυμα της MSC για την ανάπτυξη της κρουαζιέρας
Ο επικεφαλής της MSC στάθηκε στην ανάγκη αναβάθμισης των υποδομών στα λιμάνια - Kρουαζιέρες με home port τον Πειραιά όλο τον χειμώνα
Στοχευμένα μέτρα για τον «σκιώδη στόλο» της Ρωσίας
Με ψήφισμά τους οι ευρωβουλευτές ζητούν επιπλέον κυρώσεις και τερματισμό των εισαγωγών ρωσικών ορυκτών καυσίμων στην ΕΕ
Κωνσταντίνος Καπετανάκης: Τα εναλλακτικά καύσιμα είναι είδος εν ανεπαρκεία
Η ναυτιλία μπαίνει σε μια εποχή πολλαπλών καυσίμων, μόλις υπάρξουν επαρκείς ποσότητες, λέει ο πρόεδρος της International Bunker Industry Association (IBIA), Κωνσταντίνος Καπετανάκης
Celestyal: Επιπλέον 47 καμπίνες στο Celestyal Discovery
Η Celestyal ανακοινώνει επίσης τη σημαντική ενίσχυση των παροχών στις premium καμπίνες του στόλου της
Επενδύσεις 2 δισ. «υπόσχεται» ο Στυλιανίδης στα λιμάνια και ακτοπλοΐα
Τις εξαγγελίες του υπουργού τις υποδέχεται θετικά ο κλάδος της ακτοπλοΐας
Στυλιανίδης: Δεσμευόμαστε να προωθήσουμε πρωτοβουλίες στο τρίπτυχο ασφάλεια-εκσυγχρονισμός-αναδιάρθρωση
Ο Χρήστος Στυλιανίδης επισήμανε ότι η ενίσχυση της ασφάλειας στις θαλάσσιες συγκοινωνίες αποτελεί κύρια προτεραιότητα του υπουργείου
Δεμένα τα πλοία στις 20 Νοεμβρίου – Τα αιτήματα
Χωρίς πλοία θα παραμείνει η χώρα στις 20 Νοεμβρίου για ένα εικοσιτετράωρο, λόγω της συμμετοχής της ΠΝΟ σε απεργία
Βαρδής Βαρδινογιάννης: Από τους Καλούς Λιμένες, στην ναυτιλιακή αυτοκρατορία
Από τη ΣΕΚΑ της μίας «μάνας» ξεκίνησε η αυτοκρατορία της οικογένειας - Ο Βαρδής Βαρδινογιάννης και η Avin International
Η Κίνα το μεγαλύτερο ναυπηγείο του κόσμου
Η Κίνα είναι μακράν η μεγαλύτερη ναυπηγική δύναμη του πλανήτη
Μεγάλες ευκαιρίες απασχόλησης στη γαλάζια οικονομία
Η γαλάζια οικονομία περιλαμβάνει όλες τις οικονομικές δραστηριότητες οι οποίες σχετίζονται με τους ωκεανούς, τις θάλασσες και τους υδάτινους όγκους