Εντείνονται οι ανησυχίες για τις επιθέσεις στην Ερυθρά Θάλασσα, με τα κόστη για τη διεθνή ναυτιλία να έχουν εκτιναχθεί στα ύψη καθώς οι εταιρείες προετοιμάζονται ήδη από τώρα για να αρχίσουν τις αποστολές αγαθών για την εορταστική περίοδο .
Σύμφωνα με υπολογισμούς της Xeneta, που παραθέτουν οι Financial Times, το μέσο κόστος αποστολής ενός εμπορευματοκιβωτίου 40 ποδιών μεταξύ της Άπω Ανατολής και της Βόρειας Ευρώπης σε σύντομο χρονικό διάστημα, το νούμερο που είναι πιο ευαίσθητο στις τιμές της αγοράς, έφτασε τα 4.343 δολάρια την περασμένη εβδομάδα, περίπου τρεις φορές υψηλότερο από την ίδια περίοδο πέρυσι.
Οι τιμές δεν έχουν ακόμη ξεπεράσει το ανώτατο όριο που παρατηρήθηκε αμέσως μετά την έναρξη των επιθέσεων των Χούθι, ωστόσο το ανησυχητικό είναι ότι έχουν αρχίσει να ανακάμπτουν κατά τη διάρκεια μιας συνήθως ήσυχης περιόδου για τη ναυτιλία τους ανοιξιάτικους μήνες.
Κόκκινη ζώνη για τη διεθνή ναυτιλία η Ερυθρά Θάλασσα – Ο ρόλος των Χούθι
Συνήθως η περίοδος αιχμής εμφανίζεται μεταξύ τέλους καλοκαιριού και φθινοπώρου, όταν οι λιανοπωλητές αρχίζουν να εισάγουν αγαθά για τις εκπτώσεις της Μαύρης Παρασκευής Νοεμβρίου και την περίοδο αγορών των Χριστουγέννων.
«Η περίοδος αιχμής έχει έρθει νωρίτερα», δήλωσε ο Michael Aldwell, επικεφαλής θαλάσσιας εφοδιαστικής στην Kuehne + Nagel, μία από τις μεγάλες εταιρείες μεταφορών εμπορευμάτων που διαχειρίζεται αγαθά και καθορίζει την τιμή της αποστολής για τους λιανοπωλητές.
Πολλές αιτίες
Παράγοντες τις αγοράς αναφέρουν ότι η αναζωπύρωση του κόστους αποστολής είχε πολλαπλές αιτίες. Υπογραμμίζουν ωστόσο, ότι αυτές συνδέονταν σε μεγάλο βαθμό με τις επιθέσεις στην Ερυθρά Θάλασσα. Οι επιθέσεις έχουν περιορίσει σημαντικά την παγκόσμια προσφορά ναυτιλιακού χώρου και εμπορευματοκιβωτίων, καθώς οι πλοιοκτήτες που ταξιδεύουν μεταξύ Ασίας και Ευρώπης αναγκάζονται να ακολουθήσουν μια μακρύτερη διαδρομή γύρω από την Αφρική.
Λιανοπωλητές που εισάγουν συνήθως χριστουγεννιάτικα αγαθά, αναφέρουν ότι λόγω του πολέμου στη Γάζα, οι πλοιοκτήτες προετοιμάζονται για το ενδεχόμενο οι επιθέσεις να διαταράξουν τις παγκόσμιες αλυσίδες εφοδιασμού κατά τους φθινοπωρινούς μήνες.
Ο Aldwell είπε ότι ορισμένοι πελάτες της Kuehne + Nagel είχαν προκρατήσει αποστολές για την εορταστική περίοδο αγορών ήδη από τον Απρίλιο, την ώρα που άλλοι προμηθεύονταν καλοκαιρινά είδη, όπως έπιπλα εξωτερικού χώρου και μπάρμπεκιου.
Πρόσθεσε ότι η ζήτηση είχε επίσης ενισχυθεί από πελάτες που προηγουμένως μείωσαν τα αποθέματα εν αναμονή της χαμηλής καταναλωτικής ζήτησης φέτος. Καθώς η ζήτηση των καταναλωτών δεν είναι πλέον τόσο συμπιεσμένη όσο περίμεναν ορισμένες επιχειρήσεις, «πληρώνουν πολύ γρήγορα υψηλότερες τιμές για να αποκτήσουν πρόσβαση στην [περιορισμένη ναυτιλιακή] ικανότητα».
Το μάθημα της πανδημίας
Ο Peter Sand, επικεφαλής αναλυτής της Xeneta, που παρέχει δεδομένα στους εμπόρους, είπε ότι οι εισαγωγείς είχαν μάθει με τον δύσκολο τρόπο κατά τη διάρκεια της πανδημίας ότι ο καλύτερος τρόπος για να χτίσουν ανθεκτικότητα στις αλυσίδες εφοδιασμού τους ήταν «να εφοδιαστούν όσο πιο γρήγορα μπορείτε».
Υπογράμμισε επίσης, ότι οι επιχειρήσεις είπαν στη Xeneta ότι ορισμένοι αποφάσισαν να «φέρουν χριστουγεννιάτικα αγαθά, αν [μπορούν] τώρα, επειδή [μπορεί] να μην έχουν χωρητικότητα την παραδοσιακή περίοδο αιχμής».
«Αυτή είναι μια άμεση απάντηση στην αναστάτωση που προέκυψε με τις επιθέσεις των Χούθι», πρόσθεσε. «Κανείς δεν είναι πραγματικά σίγουρος για το πότε θα σταματήσουν».
Αντιμετωπίζοντας μια αδύναμη παγκόσμια οικονομία και την υπερπροσφορά πλοίων πέρυσι, «οι κύριες ναυτιλιακές εταιρείες υποδήλωναν [ότι οι οικονομικές τους προοπτικές] θα ήταν πραγματικά πολύ ήπιες» πριν ξεκινήσουν οι επιθέσεις στην Ερυθρά Θάλασσα, δήλωσε ο Marco Forgione, διευθυντής γενικός του Ινστιτούτου Εξαγωγών & Διεθνούς Εμπορίου, το οποίο εκπροσωπεί βρετανούς εμπόρους.
Τώρα, η αναταραχή αναμένεται να συνεχιστεί αργότερα μέσα στο έτος, υποστήριξε.
Ακόμη και μετά την επίλυση της διαταραχής της Ερυθράς Θάλασσας, «οι αλυσίδες εφοδιασμού θα είναι διαφορετικές στο μέλλον», καθώς η παγκοσμιοποίηση απειλείται από επαναλαμβανόμενη γεωπολιτική αστάθεια, πρόσθεσε ο Forgione. «Θα δούμε τη διαχείριση αποθεμάτων πολύ περισσότερο στην πρώτη γραμμή», είπε.
Latest News
Dreyfus για ΟΛΘ: Δεν θα διαγράψουμε τις μετοχές από το Χρηματιστήριο Αθηνών
Τι αναφέρει η Leonidsport της οικογένειας Dreyfus στο ενημερωτικό δελτίο για την δημόσια πρόταση στον ΟΛΘ
Χρήστος Στυλιανίδης: Προς παράταση η «πράσινη μετάβαση» της ακτοπλοΐας
Ο κ. Στυλιανίδης είπε επίσης ότι στις Βρυξέλες συζητήθηκε και το θέμα της χρηματοδότησης των αγόνων γραμμών μέσω ΣΔΙΤ
Οι αμερικανικές κυρώσεις στο ρωσικό πετρέλαιο εκτινάσουν τις τιμές των ναύλων στα τάνκερ
Πολλά από τα πλοία που τέθηκαν υπό καθεστώς κυρώσεων αποτελούν μέρος του ρωσικού «σκιώδους στόλου», μετέφεραν πετρέλαιο σε Ινδία και Κίνα
Το 2,1% του ΟΛΘ απέκτησαν οι Dreyfus - Το τίμημα
Η Leonidsport Β.V απέκτησε 212.114 μετοχές του ΟΛΘ στις 13 Ιανουαρίου - Σε εξέλιξη η δημόσια προσφορά
Οι Dreyfus «πατάνε το κουμπί» – Αρχίζει η δημόσια πρόταση για το 21% του ΟΛΘ
Ξεκινάει σήμερα η πρόταση της LeonidsPort για το 21% του μετοχικού κεφαλαίου του ΟΛΘ – Τα σενάρια και οι μετοχικές ισορροπίες
«Ριζικό λίφτινγκ» στις μαρίνες με επενδύσεις 180 εκατ. - Στα σκαριά πάνω από 40 project
Αναβαθμίζονται οι μαρίνες της χώρας και μαζί το τουριστικό προϊόν - Ποια projects εγκρίθηκαν, ποια απορρίφθηκαν
Στυλιανίδης: «Στηρίζουμε τις ευρωπαϊκές πρωτοβουλίες που ενισχύουν την ανταγωνιστικότητα της ναυτιλίας»
Ο υπουργός Ναυτιλίας Χρήστος Στυλιανίδης στις συναντήσεις του στις Βρυξέλλες ενημέρωσε, μεταξύ άλλων, για την εξέλιξη των έργων που χρηματοδοτούνται από την ΕΕ
Στη μαύρη λίστα των ΗΠΑ η Cosco: H Αθήνα «μετρά» τις επιπτώσεις - Τι λένε πηγές στο Reuters
Παράγοντες της αγοράς αναφέρουν στο Reuters ότι μέχρι στιγμής το λιμάνι του Πειραιά λειτουργεί κανονικά
OΛΘ: Πιάνει λιμάνι(;) η LeonidsPort – Οι νέες μετοχικές ισορροπίες με Σαββίδη – CMA CGM και Υπερταμείο
Στον ΟΛΘ η δισεκατομμυριούχος Margarita Louis – Dreyfus επιδιώκει την απόκτηση του 21% - Τα σενάρια για τη νέα μετοχική σύνθεση
Σπάνε ρεκόρ οι ναυπηγήσεις νεότευκτων πλοίων - Στα 204 δισ. τα συμβόλαια
Στα ναυπηγεία το 2024 η ζήτηση για κατασκευές νέων πλοίων ήταν ισχυρή στο σύνολο και ανά ναυτιλιακό κλάδο, σύμφωνα με τον οίκο Clarksons