
Εντείνονται οι ανησυχίες για τις επιθέσεις στην Ερυθρά Θάλασσα, με τα κόστη για τη διεθνή ναυτιλία να έχουν εκτιναχθεί στα ύψη καθώς οι εταιρείες προετοιμάζονται ήδη από τώρα για να αρχίσουν τις αποστολές αγαθών για την εορταστική περίοδο .
Σύμφωνα με υπολογισμούς της Xeneta, που παραθέτουν οι Financial Times, το μέσο κόστος αποστολής ενός εμπορευματοκιβωτίου 40 ποδιών μεταξύ της Άπω Ανατολής και της Βόρειας Ευρώπης σε σύντομο χρονικό διάστημα, το νούμερο που είναι πιο ευαίσθητο στις τιμές της αγοράς, έφτασε τα 4.343 δολάρια την περασμένη εβδομάδα, περίπου τρεις φορές υψηλότερο από την ίδια περίοδο πέρυσι.
Οι τιμές δεν έχουν ακόμη ξεπεράσει το ανώτατο όριο που παρατηρήθηκε αμέσως μετά την έναρξη των επιθέσεων των Χούθι, ωστόσο το ανησυχητικό είναι ότι έχουν αρχίσει να ανακάμπτουν κατά τη διάρκεια μιας συνήθως ήσυχης περιόδου για τη ναυτιλία τους ανοιξιάτικους μήνες.
Κόκκινη ζώνη για τη διεθνή ναυτιλία η Ερυθρά Θάλασσα – Ο ρόλος των Χούθι
Συνήθως η περίοδος αιχμής εμφανίζεται μεταξύ τέλους καλοκαιριού και φθινοπώρου, όταν οι λιανοπωλητές αρχίζουν να εισάγουν αγαθά για τις εκπτώσεις της Μαύρης Παρασκευής Νοεμβρίου και την περίοδο αγορών των Χριστουγέννων.
«Η περίοδος αιχμής έχει έρθει νωρίτερα», δήλωσε ο Michael Aldwell, επικεφαλής θαλάσσιας εφοδιαστικής στην Kuehne + Nagel, μία από τις μεγάλες εταιρείες μεταφορών εμπορευμάτων που διαχειρίζεται αγαθά και καθορίζει την τιμή της αποστολής για τους λιανοπωλητές.
Πολλές αιτίες
Παράγοντες τις αγοράς αναφέρουν ότι η αναζωπύρωση του κόστους αποστολής είχε πολλαπλές αιτίες. Υπογραμμίζουν ωστόσο, ότι αυτές συνδέονταν σε μεγάλο βαθμό με τις επιθέσεις στην Ερυθρά Θάλασσα. Οι επιθέσεις έχουν περιορίσει σημαντικά την παγκόσμια προσφορά ναυτιλιακού χώρου και εμπορευματοκιβωτίων, καθώς οι πλοιοκτήτες που ταξιδεύουν μεταξύ Ασίας και Ευρώπης αναγκάζονται να ακολουθήσουν μια μακρύτερη διαδρομή γύρω από την Αφρική.
Λιανοπωλητές που εισάγουν συνήθως χριστουγεννιάτικα αγαθά, αναφέρουν ότι λόγω του πολέμου στη Γάζα, οι πλοιοκτήτες προετοιμάζονται για το ενδεχόμενο οι επιθέσεις να διαταράξουν τις παγκόσμιες αλυσίδες εφοδιασμού κατά τους φθινοπωρινούς μήνες.
Ο Aldwell είπε ότι ορισμένοι πελάτες της Kuehne + Nagel είχαν προκρατήσει αποστολές για την εορταστική περίοδο αγορών ήδη από τον Απρίλιο, την ώρα που άλλοι προμηθεύονταν καλοκαιρινά είδη, όπως έπιπλα εξωτερικού χώρου και μπάρμπεκιου.
Πρόσθεσε ότι η ζήτηση είχε επίσης ενισχυθεί από πελάτες που προηγουμένως μείωσαν τα αποθέματα εν αναμονή της χαμηλής καταναλωτικής ζήτησης φέτος. Καθώς η ζήτηση των καταναλωτών δεν είναι πλέον τόσο συμπιεσμένη όσο περίμεναν ορισμένες επιχειρήσεις, «πληρώνουν πολύ γρήγορα υψηλότερες τιμές για να αποκτήσουν πρόσβαση στην [περιορισμένη ναυτιλιακή] ικανότητα».
Το μάθημα της πανδημίας
Ο Peter Sand, επικεφαλής αναλυτής της Xeneta, που παρέχει δεδομένα στους εμπόρους, είπε ότι οι εισαγωγείς είχαν μάθει με τον δύσκολο τρόπο κατά τη διάρκεια της πανδημίας ότι ο καλύτερος τρόπος για να χτίσουν ανθεκτικότητα στις αλυσίδες εφοδιασμού τους ήταν «να εφοδιαστούν όσο πιο γρήγορα μπορείτε».
Υπογράμμισε επίσης, ότι οι επιχειρήσεις είπαν στη Xeneta ότι ορισμένοι αποφάσισαν να «φέρουν χριστουγεννιάτικα αγαθά, αν [μπορούν] τώρα, επειδή [μπορεί] να μην έχουν χωρητικότητα την παραδοσιακή περίοδο αιχμής».
«Αυτή είναι μια άμεση απάντηση στην αναστάτωση που προέκυψε με τις επιθέσεις των Χούθι», πρόσθεσε. «Κανείς δεν είναι πραγματικά σίγουρος για το πότε θα σταματήσουν».
Αντιμετωπίζοντας μια αδύναμη παγκόσμια οικονομία και την υπερπροσφορά πλοίων πέρυσι, «οι κύριες ναυτιλιακές εταιρείες υποδήλωναν [ότι οι οικονομικές τους προοπτικές] θα ήταν πραγματικά πολύ ήπιες» πριν ξεκινήσουν οι επιθέσεις στην Ερυθρά Θάλασσα, δήλωσε ο Marco Forgione, διευθυντής γενικός του Ινστιτούτου Εξαγωγών & Διεθνούς Εμπορίου, το οποίο εκπροσωπεί βρετανούς εμπόρους.
Τώρα, η αναταραχή αναμένεται να συνεχιστεί αργότερα μέσα στο έτος, υποστήριξε.
Ακόμη και μετά την επίλυση της διαταραχής της Ερυθράς Θάλασσας, «οι αλυσίδες εφοδιασμού θα είναι διαφορετικές στο μέλλον», καθώς η παγκοσμιοποίηση απειλείται από επαναλαμβανόμενη γεωπολιτική αστάθεια, πρόσθεσε ο Forgione. «Θα δούμε τη διαχείριση αποθεμάτων πολύ περισσότερο στην πρώτη γραμμή», είπε.


Latest News

Τι αναμένεται στην Ευρωπαϊκή Εβδομάδα Κρουαζιέρας 2025
Σημαντικές παρουσίες στο πλαίσιο της Ευρωπαϊκής Εβδομάδας Κρουαζιέρας - Τι ετοιμάζει η Διεθνής Ένωση Εταιρειών Κρουαζιέρας (CLIA)

Capital Ship Management: Παγκόσμια πρώτη για τάνκερ με παροχή ηλεκτρικής ενέργειας από ξηράς
Το έργο αυτό συνετέλεσε ώστε τα τάνκερ τύπου Suezmax 155k της Capital, ‘Argeus’, ‘Aristoklis’, ‘Archelaos’, ‘Aristodimos’, ‘Ayrton’, ‘Amor’, που βρίσκονται υπό κατασκευή και θα παραδοθούν μεταξύ 2025 - 2027

Η απόφαση βόμβα για το λιμάνι Βόλου, τα σενάρια της επόμενης ημέρας και μία σύμπτωση…
Το Υπερταμείο για το λιμάνι Βόλου μετά την ακύρωση του διαγωνισμού εξετάζει τα μοντέλα αξιοποίησης της Αλεξανδρούπολης και Καβάλας

Ακυρώνει η κυβέρνηση τον διαγωνισμό για το λιμάνι του Βόλου
Ο διαγωνισμός για την παραχώρηση του λιμανιού του Βόλου που είχε κερδίσει ο ΟΛΘ συμφερόντων Ιβάν Σαββίδη ακυρώνεται - Η ανακοίνωση του Υπερταμείου

Υπηρεσίες του Εφετείου Θεσσαλονίκης θα στεγασθούν στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης
Η σύμβαση μεταξύ ΟΛΘ, Dimera Land & Property Investments και Ελληνικού Δημοσίου προβλέπει τη μακροχρόνια υποπαραχώρηση περίπου 9.000 τ.μ.

Xclusiv: Ποια πλοία πλήτονται απο τους δασμούς Τραμπ σε χάλυβα και αλουμίνιο
Τι αναφέρει ο ναυλομεσιτικός οίκος Xclusiv για τους δασμούς Τραμπ και τις επιπτώσεις στη ναυτιλία

Τι θα αλλάξει από μια συμφωνία για το Ουκρανικό
Οι προβλέψεις για τον αντίκτυπο στις εμπορικές ροές και την αγορά των τάνκερ

Πράσινο φως Τραμπ σε λιμάνι στο Τέξας - Θα διακινεί 1 εκατ. βαρέλια πετρελαίου ημερησίως
Το έργο στο Τέξας θα επιτρέπεη στα γιγάντια δεξαμενόπλοια VLCC να φορτώνουν έως και 85.000 βαρέλια αργού πετρελαίου την ώρα

Υπ. Ναυτιλίας: Η αλήθεια για την ακτοπλοϊκή γραμμή Λαύριο – Αγ. Ευστράτιος – Λήμνος – Καβάλα
Το υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής με ανακοίνωση του παραθέτει τα γεγονότα για τη μη εκτέλεση των δρομολογίων στην ακτοπλοϊκή γραμμή

Ανησυχία για «νέα Τέμπη στο Αιγαίο»
Σε συναγερμό το υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής προκειμένου να αντιμετωπίσει πρακτικές που παραπέμπουν σε «πειρατεία»