Ο καφές είναι σημαντικό προϊόν, το καταναλώνουν πάρα πολλοί καθημερινά, ως εκ τούτου δεν μπορεί κανείς να παραβλέψει τη συζήτηση για την τιμή του. Ειδικά τώρα που η τιμή του είναι βέβαιο ότι θα είναι ακριβότερη από ό,τι στο παρελθόν. Αυτό πρέπει να θεωρείται δεδομένο και όχι απαραίτητα μόνο εξαιτίας των περισπούδαστων αναλύσεων που επισημαίνουν την επίδραση της κλιματικής αλλαγής, αλλά και για άλλους λόγους λιγότερο ρομαντικούς.
Καφές: Η «μάχη» της κάψουλας στο ράφι – Το μπρα ντε φερ των εταιρειών για τα 60 εκατ.
Για παράδειγμα, δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι ως βασικό εμπόρευμα η τιμή του ελέγχεται σε μεγάλο βαθμό από λίγες μεγάλες και ισχυρές εταιρείες, οι οποίες αναζητούν ευκαιρίες για να αυξήσουν τις δουλειές. Το τελευταίο εδώ και λίγα χρόνια τούς το προσφέρει η ραγδαία αύξηση της κατανάλωσης σε χώρες που μέχρι πρότινος δεν κατανάλωναν καφέ. Οπως η Κίνα. Με σχεδόν 50.000 καταστήματα, πέρυσι η Κίνα ξεπέρασε τις ΗΠΑ ως χώρα με τις περισσότερες επώνυμες καφετέριες. Τα νεαρά ζευγάρια Κινέζων υιοθετούν χρόνο με τον χρόνο μια συνήθεια καθαρά ευρωπαϊκή ή αμερικανική, να απολαμβάνουν κάπου με τις ώρες τον καφέ και την παρέα τους. Σε απλά οικονομικά όλα αυτά σημαίνουν αυξημένη ζήτηση, η οποία δεν μπορεί να καλυφθεί από τη διαθέσιμη προσφορά.
Στην Ελλάδα, που την απόλαυση του καφέ την έχουμε υιοθετήσει εδώ και πολλά χρόνια ξοδεύοντας περίπου 4 δισεκατομμύρια ευρώ ετησίως, η κατάσταση δείχνει εκρηκτική. Οι εγχώριες, επίσης λίγες στον αριθμό αλλά πανίσχυρες, επιχειρήσεις με αφορμή την αύξηση των διεθνών τιμών του καφέ κυκλοφορούν καταλόγους με τις νέες τιμές στις οποίες θα πωλείται το εθνικό μας ρόφημα. Λες και έχουμε γυρίσει στην εποχή της παλιάς σοβιετίας ή των μονοπωλίων και όλοι πρέπει να προσαρμοστούν «γιατί δεν βγαίνουν».
Από τους υπολογισμούς απουσιάζει επιμελώς η προγραμματισμένη επιστροφή του ΦΠΑ από το 13% στο 24% στον σερβιριζόμενο καφέ, που ύστερα από πολλές παρατάσεις θα πρέπει βάσει νόμου να γίνει την 1η Ιουλίου, καθώς η ζημιά της πανδημίας που οδήγησε στην προσωρινή μείωσή του πριν από μερικά χρόνια έχει εκλείψει εδώ και καιρό. Αφήνεται να εννοηθεί ότι τυχόν επιστροφή του ΦΠΑ στο κανονικό του καθεστώς θα ισοδυναμούσε με εθνική καταστροφή και θεωρούν δεδομένο ότι θα παραταθεί, με τη μέθοδο των κοινωνικών αντανακλαστικών. Αντίθετα βάζουν στο τραπέζι και την κατάργηση του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης που επιβαρύνει τον καφέ από το 2017 με απόφαση της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ, όταν μέσα σε ένα βράδυ ανέβηκε η τιμή του στη χονδρική κατά 10%.
Αυτά είναι τα δεδομένα. Το θέμα είναι τι κάνουμε, όχι ακριβώς εμείς, αλλά η κυβέρνηση; Το ερωτήματα που καλείται να απαντήσει μια κυβέρνηση όταν ένας κλάδος της ζητάει ενίσχυση είναι να διαπιστώσει εάν απειλείται η ακεραιότητά του (όπως συνέβη στην πανδημία) και αυτό έχει συστημικά χαρακτηριστικά. Επίσης οφείλει να εξετάσει εάν διακυβεύεται η ομαλή τροφοδοσία της αγοράς με ένα βασικό απαραίτητο για τη λειτουργία της αγαθό (όπως οι βρεφικές τροφές). Για το δεύτερο, στην περίπτωση του καφέ, προφανώς ο καθένας έχει τη δική του άποψη. Για το πρώτο το γεγονός, ότι οι τιμές του ανεβαίνουν σταθερά την τελευταία τριετία, παρά τον μειωμένο ΦΠΑ, και τα καταστήματα συνεχίζουν να ξεφυτρώνουν το ένα δίπλα στο άλλο, δείχνει ότι έχει πολύ μεγαλύτερες αντοχές, άρα και δυνατότητες απορρόφησης των νέων αυξήσεων, από ό,τι λένε οι εκπρόσωποι του κλάδου.
Latest News
Οι 4+1 εποχές του τραπεζικού συστήματος
Η βαθύτερη κατανόηση της πορείας του τραπεζικού συστήματος και κυρίως της αλληλεπίδρασης μεταξύ πιστωτικής επέκτασης και επάρκειας καταθέσεων παρουσιάζει μια σειρά από προκλήσεις
Το έλλειμμα της οικονομίας
Δεν έχουμε βρει τον τρόπο να ανατρέψουμε την πιο ολέθρια για την ελληνική οικονομία συνθήκη
Ποιος ο ρόλος για τη μεταλλευτική βιομηχανία
Αν η Ελλάδα θέλει να ενισχύσει την «ενδογενή» ανάπτυξη της, αλλά με την απαραίτητη παραγωγική εξωστρέφεια, ο ορυκτός πλούτος της αποτελεί μεγάλη ευκαιρία
Κάτι ψήνεται
Η πολιτική αβεβαιότητα που περιβάλει την επιστροφή Τραμπ
Τι πρέπει να περιμένουν οι ελληνικές τράπεζες το 2025
Το έτος 2025, το ελληνικό τραπεζικό σύστημα αντιμετωπίζει μια σειρά από προκλήσεις αλλά και ευκαιρίες
Ποιοι κερδίζουν από τα ασφάλιστρα υγείας
Σύντομα θα έχουμε θέμα και με τις χρεώσεις των ιδιωτικών νοσοκομείων, καθώς οι ασφαλιστικές πετούν στα ιδιωτικά θεραπευτήρια τον «μουτζούρη» των αυξήσεων
Τι είναι η νέα επιχειρηματικότητα;
Αν και δεν υπάρχει ξεκάθαρος και ενιαίος ορισμός γιατί οι τύποι των επιχειρήσεων διαφέρουν μεταξύ τους, ωστόσο υπάρχουν αρχές της επιχειρηματικότητας οι οποίες σήμερα είναι γρήγορα μεταβαλλόμενες.
Χώρα παντοπωλείων…
Πλέον πήρε κεφάλι η δημιουργία παντοπωλείων, κοινώς μπακάλικα στην πιο εξευγενισμένη σημερινή μορφή
Οι προτεραιότητες και οι στόχοι του υπουργείου Ναυτιλίας
Σε μια περίοδο που χαρακτηρίζεται από σημαντικές προκλήσεις και δύσκολες γεωπολιτικές συγκυρίες, η ελληνική ναυτιλία παραμένει η ραχοκοκαλιά του διεθνούς εμπορίου
Ελλάδα 2025: Από την ανθεκτικότητα στη βιώσιμη ανάπτυξη
Το 2025 αναμένεται να είναι έτος κρίσιμο για την αξιοποίηση των ευκαιριών και την εδραίωση της Ελλάδας ως κόμβου καινοτομίας και βιωσιμότητας