Η Mοptil είναι μια ελληνική Scale up εταιρεία η οποία δημιουργεί καινοτόμες ψηφιακές, βιωματικές εμπειρίες ψηφιακής περιήγησης, με σκοπό την ανάδειξη της πολιτιστικής κληρονομιάς.
Startups: «Πλάθοντας» το μέλλον με την Τεχνητή Νοημοσύνη στην πρώτη γραμμή
Χρησιμοποιεί προηγμένες τεχνολογίες, όπως η Επαυξημένη και Εικονική Πραγματικότητα (AR/VR) και η Τεχνητή Νοημοσύνη (AI), για να δημιουργήσει ψηφιακές εμπειρίες που αναβιώνουν το παρελθόν και την ιστορία.
H αγάπη για την ιστορία και τον πολιτισμό γέννησε την εταιρεία
«Η ιδέα προέκυψε από τον συνδυασμό της αγάπης μου για την ιστορία και τον πολιτισμό και την εμπειρία μου στο χώρο της τεχνολογίας. Κάπως έτσι το 2014, αποφασίσαμε με μια μικρή ομάδα να εφαρμόσουμε τεχνολογίες, όπως το 3D και το VR για κινητά, στον τομέα του πολιτισμού και του τουρισμού, κάτι καινοτόμο για την εποχή. Εξελιχθήκαμε σε εταιρία το 2019 και σήμερα πλέον έχουμε μεγαλώσει σε μια ομάδα 15 ατόμων με πολυσχιδείς ειδικότητες. Ο στόχος μας παραμένει διαχρονικά να αναδείξουμε την πολιτιστική μας κληρονομιά μέσω διαδραστικών ψηφιακών εμπειριών, να ευαισθητοποιήσουμε την κοινωνία για την αξία και την ανάγκη προστασίας του πολιτιστικού αποθέματος και να συμβάλλουμε στη βιώσιμη τουριστική ανάπτυξη», σημειώνει στον «Οικονομικό Ταχυδρόμο» ο Μιχάλης Κόκκινος, ιδρυτής και CEO της Moptil.
«Όταν πρωτοξεκινήσαμε, η ιδέα των εικονικών τρισδιάστατων αναπαραστάσεων ήταν πρωτοποριακή και δεν είχε εφαρμοστεί καθόλου στο ελληνικό οικοσύστημα. Η τεχνολογία 3D και VR μεν υπήρχε αλλά εφαρμοζόταν κυρίως στην αγορά του gaming. Τότε προέκυψε η disruptive σκέψη να την εφαρμόσουμε στην Ελλάδα στον τομέα της πολιτιστικής κληρονομίας και του τουρισμού, δημιουργώντας τις εφαρμογές DIGIPAST για ψηφιακή περιήγηση VR μέσω tablet.
Ταξίδι στην ιστορία με animation
Μέσω αυτών των εφαρμογών για κινητά και tablet υπερθέτουμε ιστορικά τεκμηριωμένα, υψηλής ποιότητας, ψηφιακά μοντέλα κτιρίων πάνω στα αρχαιολογικά ευρήματα, με animation και 360o πανοράματα, για να μας «ταξιδέψουν» στην ιστορία», εξηγεί.
«Πάρα τις αρχικές προκλήσεις, καθώς η αγορά αρχικά δεν ήταν έτοιμη να αναγνωρίσει την προστιθέμενη αξία μιας τέτοιας υπηρεσίας, η υποστήριξη των πρώτων συνεργατών μας από τον τουριστικό και τον εκπαιδευτικό τομέα μας ενέπνευσε να συνεχίσουμε. Το 2019, υπήρξε χρονιά ορόσημο με τη συμμετοχή μας στο πρόγραμμα scale-up της θερμοκοιτίδας Egg της Eurobank, καθώς και τη διεύρυνση της παρουσίας μας στην αγορά. Με την εξέλιξη της τεχνολογίας και το αυξανόμενο ενδιαφέρον για τις τεχνολογίες VR/AR, καταφέραμε να πετύχουμε σημαντική πρόοδο.
Συνεχίζουμε λοιπόν να αναπτυσσόμαστε στο εσωτερικό και το εξωτερικό, αναλαμβάνοντας ειδικά έργα με υψηλές τεχνολογικές απαιτήσεις, επεκτεινόμαστε στην τουριστική και την εκπαιδευτική αγορά και συμμετέχουμε σε έργα Έρευνας και Ανάπτυξης, πάντα με την καταλυτική συνεργασία δημοσίων φορέων και επιστημόνων εγνωσμένου κύρους», σημειώνει.
«Ειδικότερα, ανάμεσα στα έργα που έχουμε αναλάβει, ξεχωρίζουμε την τεχνική υλοποίηση της πρωτοποριακής δωρεάν εφαρμογής COSMOTE Chronos, για ψηφιακή περιήγηση στην Ακρόπολη των Αθηνών με χρήση τεχνολογιών AR και AI. Επίσης, την υλοποίηση της εφαρμογής Benaki 1821 AR App, η οποία «ζωντανεύει» εκθέματα της επετειακής έκθεσης του Μουσείου. Πιο πρόσφατα, η ομάδα μας υλοποίησε την πιλοτική δωρεάν εφαρμογή NAXOS AR για ψηφιακή περιήγηση στον αρχαιολογικό χώρο της Πορτάρας, στο πλαίσιο της πρωτοβουλίας Naxos Smart Island της Amazon Web Services», υποστηρίζει.
«Οι πρωτοβουλίες αυτές προσφέρουν, εκτός από δυνατότητες χρηματοδότησης, υπηρεσίες mentoring και coaching των ιδρυτών για το πώς μια ιδέα μπορεί να εξελιχθεί σε πραγματική επιχείρηση και προσφέρουν εξαιρετικές δυνατότητες δικτύωσης και ανταλλαγής εμπειριών. Η Moptil συνεργάζεται στενά με το ελληνικό οικοσύστημα επιχειρήσεων στο χώρο της τεχνολογίας, του πολιτισμού και του gaming για την δημιουργία επιπλέον αξίας και την ανάπτυξη καινοτομιών και συνεργιών που μας προάγουν όλους σε επιχειρηματικό και τεχνολογικό επίπεδο.
Eστίαση στην τουριστική αγορά και σχέδια για επέκταση στο εξωτερικό
Παράλληλα, επεκτεινόμαστε στην ελληνική τουριστική αγορά με την διαδραστική εφαρμογή ψηφιακής περιήγησης DIGIPAST σε ακόμα περισσοτέρους αρχαιολογικούς χώρους στην Ελλάδα. Σήμερα, η εφαρμογή DIGIPAST έχει φτάσει τους 500 χιλιάδες χρήστες στην Ελλάδα.
Στο εξωτερικό εδραιώνουμε την συνεργασία μας με τον οργανισμό πολιτιστικής διαχείρισης Puerto de Culturas στην Καρταχένα της Ισπανίας και είμαστε περήφανοι για συνεργασίες που έχουμε ξεκινήσει πρόσφατα σε Μάλτα και Ιταλία», υποστηρίζει.
Φιλοδοξίες και ρεαλιστικός τρόπος σκέψης
Προοδεύει το ελληνικό οικοσύστημα καινοτομίας; «Η εκτίμηση μου είναι ότι το ελληνικό οικοσύστημα νεοφυών επιχειρήσεων στην Ελλάδα αποτελείται από άτομα με επιχειρηματικές φιλοδοξίες, ρεαλιστικό τρόπο σκέψης και όρεξη για δουλειά. Έχει να δείξει λαμπρά παραδείγματα εταιριών που εξελίχθηκαν σε unicorns, όπως και μικρότερων εταιριών με διεθνή όμως παρουσία, οι οποίες έχουν αναπτύξει στην Ελλάδα ευρηματικές λύσεις οι οποίες αντιμετωπίζουν πραγματικές ανάγκες πελατών. Η υποστήριξη του οικοσυστήματος από πρωτοβουλίες της Πολιτείας είναι πολύ σημαντικός παράγοντας για την εξέλιξη, την στελέχωση και την εξωστρέφειά του», αναφέρει.
«Η υποστήριξη του οικοσυστήματος από πρωτοβουλίες της Πολιτείας, όπως η πλατφόρμα Elevate Greece, αλλά και από ιδιωτικούς φορείς, όπως η επιχειρηματική θερμοκοιτίδα «Egg» της Eurobank και τα επιχειρηματικά Cluster της θερμοκοιτίδας Corallia, είναι πολύ σημαντικές για την εξέλιξη, την στελέχωση και την εξωστρέφεια του οικοσυστήματος. Οι πρωτοβουλίες αυτές προσφέρουν, εκτός από δυνατότητες χρηματοδότησης, υπηρεσίες mentoring και coaching των ιδρυτών για το πώς μια ιδέα μπορεί να εξελιχθεί σε πραγματική επιχείρηση και προσφέρουν εξαιρετικές δυνατότητες δικτύωσης και ανταλλαγής εμπειριών.
Η MOPTIL, ως μέλος του «Egg» της Eurobank, του «Ελληνικού Cluster Τουρισμού – Πολιτισμού» και του Ελληνικού cluster gaming «gi-Cluster» της θερμοκοιτίδας Corallia, συνεργάζεται στενά με το ελληνικό οικοσύστημα επιχειρήσεων στο χώρο της τεχνολογίας, του πολιτισμού και του gaming για την δημιουργία επιπλέον αξίας και την ανάπτυξη καινοτομιών και συνεργιών που μας προάγουν όλους σε επιχειρηματικό και τεχνολογικό επίπεδο», τονίζει.
«Τύχη είναι εκεί που η καλή προετοιμασία συναντά την ευκαιρία»
Γιατί ένας νέος να μπει στην αρένα των startups; «Θα έλεγα ότι είναι μια περιπέτεια γεμάτη προκλήσεις, η οποία δοκιμάζει τα όρια και της αντοχές μας καθημερινά. Πάρα ταύτα, ο ενθουσιασμός, η δίψα για το άγνωστο και οι παραγωγικές συνεργασίες, αποτελούν κινητήριο δύναμη που κάνουν αυτό το ταξίδι συναρπαστικό.
Μια ιδέα ενδεχομένως να μην φέρει άμεσα την επιχειρηματική επιτυχία. Απαιτείται υπομονή, πολλές φορές δύσκολες αποφάσεις, εμπιστοσύνη και συνέπεια στην ομάδα, και η δυνατότητα να μαθαίνουμε και εξελισσόμαστε ως άτομα και ως επιχειρήσεις, τόσο από τις επιτυχίες όσο και από τις αστοχίες μας.
Όπως είπε και ο Αριστοτέλης στον Μ. Αλέξανδρο όταν τον ρώτησε τον 4ο αιώνα π.Χ, πριν από μια εκστρατεία, για το ρόλο που παίζει η τύχη στην επιτυχία, εκείνος απάντησε: «Τύχη είναι εκεί που η καλή προετοιμασία συναντά την ευκαιρία», καταλήγει.