Για ακόμα μια χρονιά, τα διαθέσιμα δεδομένα αναδεικνύουν τον πρωταγωνιστικό ρόλο της ναυτιλίας των Ελλήνων διεθνώς, καθώς με περισσότερα από 5.500 πλοία, οι Ελληνίδες και Έλληνες εφοπλιστές ελέγχουν πάνω από το 20% της παγκόσμιας χωρητικότητας, καθιστώντας τη χώρα μας τη μεγαλύτερη ναυτιλιακή δύναμη στον κόσμο.
Τα παραπάνω τονίζει η Ετήσια Έκθεση της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών που δόθηκε πριν από λίγο στη δημοσιότητα. Πάνω από το 60% της ναυτιλίας που ελέγχεται από την ΕΕ, ανήκει σε ελληνικά συμφέροντα. Η ναυτιλία συμβάλλει τα μέγιστα για την οικονομική ασφάλεια της Ευρωπαϊκής Ένωσης και για την επίτευξη των κλιματικών της στόχων, επισημαίνεται στην έκθεση.
Μελίνα Τραυλού: Στρατηγικός ο ρόλος της ελληνικής ναυτιλίας στο παγκόσμιο επιχειρείν
Παράλληλα προστίθεται ότι η ναυτιλία αποτελεί ένα από τους πιο φιλικούς περιβαλλοντικά τρόπους μεταφοράς, με το χαμηλότερο κόστος για τους καταναλωτές. Ο ελληνόκτητος στόλος αυξάνεται και ανανεώνεται διαρκώς, είναι ενεργειακά αποδοτικός και εξοπλισμένος με περιβαλλοντικά συστήματα τελευταίας τεχνολογίας. Αποτελεί ήδη τον μεγαλύτερο στόλο με ικανότητα χρήσης εναλλακτικών καυσίμων στον κόσμο.
Σε σχέση με τα θέματα ναυτιλιακής πολιτικής, μεγάλο τμήμα της φετινής Έκθεσης αφιερώνεται στην πορεία του κλάδου προς ένα βιώσιμο μέλλον. Η επίτευξη συμφωνίας σε επίπεδο ΙΜΟ για τη μετάβαση της ναυτιλίας σε καθαρές μηδενικές εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου κοντά στα μέσα του αιώνα, αποτελεί αναμφισβήτητα μια θετική εξέλιξη, την οποία υποδέχτηκε θερμά η ελληνική, αλλά και η διεθνής ναυτιλιακή κοινότητα.
Η Ετήσια Έκθεση 2023-2024 της ΕΕΕ καταγράφει επίσης τη συμβολή του κλάδου στην οικονομική ανάπτυξη της χώρας μας καθώς και το πολυεπίπεδο έργο κοινωνικής προσφοράς του ελληνικού εφοπλισμού, με έμφαση στην άμεση ανταπόκρισή του στις φυσικές καταστροφές που έπληξαν την περιοχή της Θεσσαλίας.
«Πάντα ποντοπόρος. Πάντα πρωτοπόρος»
Προλογίζοντας την Έκθεση, η Πρόεδρος της ΕΕΕ, κα. Μελίνα Τραυλού, τονίζει ότι «η Ναυτιλία των Ελλήνων συνεχίζει να δημιουργεί, να εξελίσσεται, να επενδύει, να ηγείται, με πίστη και τιμή στη ναυτοσύνη μας και τη ναυτιλιακή μας παράδοση. Πάντα ποντοπόρος. Πάντα πρωτοπόρος».
«Το 2023 υπήρξε ακόμα μια χρονιά με σημαντικές εξελίξεις και ισχυρές γεωπολιτικές εντάσεις. Νέες εστίες συγκρούσεων αναδύθηκαν. Οικονομικοί ανταγωνισμοί και πολιτικές προστατευτισμού διαταράσσουν τις σταθερές, πάνω στις οποίες η ναυτιλία αναπτύχθηκε και λειτουργεί προς όφελος της ευημερίας του παγκόσμιου πληθυσμού» αναφέρει αρχικά η κα. Τραυλού. Απαιτήθηκε και απαιτείται συνεχής εγρήγορση, στρατηγική σκέψη, αποφασιστικότητα από όλο τον κλάδο μας, ώστε να προστατευτεί η βιωσιμότητά του, συνεχίζει και εκτιμά ότι «καταφέραμε μέχρι σήμερα να διαχειριστούμε, επιτυχώς, εξωγενείς παράγοντες, λαμβάνοντας πάντα υπόψη τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της βιομηχανίας».
Η ναυτιλία είναι ο ακρογωνιαίος λίθος του διεθνούς εμπορίου, που εγγυάται την ομαλή λειτουργία και ασφάλεια της εφοδιαστικής αλυσίδας και την ενεργειακή αυτονομία, υπογραμμίζει η πρόεδρος της ΕΕΕ. Συνδέει και ενώνει ζωτικά τους λαούς και τις οικονομίες, κάτω από οποιεσδήποτε συνθήκες. Σε αυτό το πλαίσιο, η ναυτιλία υποδέχτηκε έναν επικαιροποιημένο, ξεκάθαρο στόχο για την ενεργειακή της μετάβαση. Τα κράτη που συμμετέχουν στον Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό (IMO) έφτασαν σε συμφωνία για καθαρές μηδενικές εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου από τη ναυτιλία κοντά στα μέσα του αιώνα. Τόσο η ελληνική, όσο και η διεθνής ναυτιλιακή κοινότητα, υποστηρίζουν έμπρακτα τη στρατηγική του ΙΜΟ, που αποτελεί ένα ουσιαστικό βήμα στην αντιμετώπιση της κλιματικής κρίσης, σημείωνει η κα. Τραυλού αναφερόμενη στις αποφάσεις του ΙΜΟ για την πράσινη μετάβαση.
Ακολούθως αναδεικνύει τον πρωταρχικό ρόλο που έχουν σε αυτόν τον κοινό στόχο έχουν η έρευνα και η καινοτομία, «ώστε τα καθ’ ύλη εμπλεκόμενα μέρη και ιδίως οι παραγωγοί και προμηθευτές καυσίμων, τα ναυπηγεία και οι κατασκευαστές μηχανών και γενικά ναυτιλιακού εξοπλισμού, να προχωρήσουν στην εξεύρεση των κατάλληλων καυσίμων και τεχνολογιών χαμηλών ή μηδενικών εκπομπών».
Σε κάθε περίπτωση, για την ΕΕΕ «απαράβατη προϋπόθεση για τη χρήση νέων καυσίμων και τεχνολογιών, όπως και ψηφιακών εργαλείων, καθώς και της τεχνητής νοημοσύνης, οφείλει να είναι η ασφάλεια, πρωτίστως, των ανθρώπων μας στη θάλασσα αλλά και των πλοίων μας, όπως και του περιβάλλοντος». Πιστεύουμε ακράδαντα ότι βιώσιμη ανάπτυξη μπορεί να υπάρξει μόνο έχοντας ως επίκεντρό της τον άνθρωπο, υπογραμμίζει η κα. Τραυλού.
Ελληνόκτητη ναυτιλία
Αναφερόμενη στην ελληνόκτητη ναυτιλία σημειώνει ότι «ηγείται με τις επιχειρηματικές της επιλογές στην πράσινη μετάβαση και πρωταγωνιστεί με περιβαλλοντικά φιλικά νέα πλοία, με τη βιωσιμότητα να αποτελεί αναπόσπαστο μέρος της εξέλιξής της, ανταποκρινόμενη και στα κριτήρια που υιοθετούνται στο πλαίσιο ESG».
Είμαστε υπερήφανοι, συνεχίζει η κα. Τραυλού, που έχουμε καταφέρει η πατρίδα μας να αποτελεί την ηγέτιδα ναυτιλιακή δύναμη. Συνεχίζουμε να ελέγχουμε πάνω από το 20% της παγκόσμιας χωρητικότητας, με ισχυρή παρουσία σε όλους τους ναυτιλιακούς τομείς. Συμβάλλουμε, έτσι, καθοριστικά στην καθημερινή διαβίωση δισεκατομμυρίων ανθρώπων σε όλο τον πλανήτη.
«Η Ναυτιλία των Ελλήνων λειτουργεί ως φάρος σταθερότητας και εξέλιξης, με κυρίαρχη την ικανότητά της να ανταπεξέρχεται αποτελεσματικά σε κάθε πρόκληση. Αυτό αποδείχτηκε και πρόσφατα όπου, με απόλυτη επιτυχία και παρά τις γεωπολιτικές εξελίξεις, συνέβαλε στην ασφάλεια της ενεργειακής και επισιτιστικής αλυσίδας εφοδιασμού της Ευρώπης», προσθέτει και συμπληρώνει: «στόχος μας, σε ευρωπαϊκό επίπεδο, είναι η περαιτέρω αναγνώριση του αναντικατάστατου ρόλου της ναυτιλίας. Η αναγνώριση αυτή συνδέεται με την αναβάθμιση της θέσης της ναυτιλίας, τόσο θεσμικά, όσο και στην οριζόντια στρατηγική της Ένωσης για την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας των κλάδων της. Η φωνή μας είναι παρούσα με συγκεκριμένες, τεκμηριωμένες πρωτοβουλίες, τοποθετήσεις και προτάσεις. Συνενώνοντας δυνάμεις, εργαζόμαστε και συνεργαζόμαστε, ώστε η ναυτιλία να εξελίσσεται, αντιμετωπίζοντας αποτελεσματικά τις απαιτητικές προκλήσεις του αύριο».
Καταλήγοντας υπογραμμίζει ότι «στην Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών συμπλέουμε, τιμώντας τη δύναμη της συλλογικότητας για το κοινό καλό» και υπενθυμίζει ότι η «Ναυτιλία των Ελλήνων συνεχίζει να αποτελεί υπερήφανο οικονομικό και κοινωνικό εταίρο της πατρίδας μας.
Αναφέρεται στο μεγαλύτερο πρόγραμμα Υποτροφιών στην ιστορία της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών με 100 υποτροφίες, καθώς και την υποτροφία «Αριστεία» για τον/την άριστο/άριστη των αρίστων.
Τέλος «με ιδιαίτερη υπερηφάνεια» αναφέρεται στην αμεσότατη ανταπόκριση «της Ένωσής μας στο εθνικό κάλεσμα της πατρίδας για την αποκατάσταση των ζημιών της θεομηνίας στην ευρύτερη περιοχή της Θεσσαλίας. Είμαστε ο κλάδος που, πρώτος από όλους, συγκεντρώσαμε περισσότερα από 50 εκατομμύρια ευρώ για τους πληγέντες συνανθρώπους μας. Η Ναυτιλία των Ελλήνων συνεχίζει να δημιουργεί, να εξελίσσεται, να επενδύει, να ηγείται, με πίστη και τιμή στη ναυτοσύνη μας και τη ναυτιλιακή μας παράδοση. Πάντα ποντοπόρος. Πάντα πρωτοπόρος»
Latest News
Οι τρεις προκλήσεις για τη ναυτασφάλιση - Τι είπε ο Τσακίρης
Από τις μεγαλύτερες προκλήσεις για την ναυτασφάλιση είναι ο «Σκοτεινός Στόλος», σύμφωνα με τα όσα λέει ο Ηλίας Τσακίρης
Επενδύσεις σε υποδομές και όχι τέλη - Το μήνυμα της MSC για την ανάπτυξη της κρουαζιέρας
Ο επικεφαλής της MSC στάθηκε στην ανάγκη αναβάθμισης των υποδομών στα λιμάνια - Kρουαζιέρες με home port τον Πειραιά όλο τον χειμώνα
Στοχευμένα μέτρα για τον «σκιώδη στόλο» της Ρωσίας
Με ψήφισμά τους οι ευρωβουλευτές ζητούν επιπλέον κυρώσεις και τερματισμό των εισαγωγών ρωσικών ορυκτών καυσίμων στην ΕΕ
Κωνσταντίνος Καπετανάκης: Τα εναλλακτικά καύσιμα είναι είδος εν ανεπαρκεία
Η ναυτιλία μπαίνει σε μια εποχή πολλαπλών καυσίμων, μόλις υπάρξουν επαρκείς ποσότητες, λέει ο πρόεδρος της International Bunker Industry Association (IBIA), Κωνσταντίνος Καπετανάκης
Celestyal: Επιπλέον 47 καμπίνες στο Celestyal Discovery
Η Celestyal ανακοινώνει επίσης τη σημαντική ενίσχυση των παροχών στις premium καμπίνες του στόλου της
Επενδύσεις 2 δισ. «υπόσχεται» ο Στυλιανίδης στα λιμάνια και ακτοπλοΐα
Τις εξαγγελίες του υπουργού τις υποδέχεται θετικά ο κλάδος της ακτοπλοΐας
Στυλιανίδης: Δεσμευόμαστε να προωθήσουμε πρωτοβουλίες στο τρίπτυχο ασφάλεια-εκσυγχρονισμός-αναδιάρθρωση
Ο Χρήστος Στυλιανίδης επισήμανε ότι η ενίσχυση της ασφάλειας στις θαλάσσιες συγκοινωνίες αποτελεί κύρια προτεραιότητα του υπουργείου
Δεμένα τα πλοία στις 20 Νοεμβρίου – Τα αιτήματα
Χωρίς πλοία θα παραμείνει η χώρα στις 20 Νοεμβρίου για ένα εικοσιτετράωρο, λόγω της συμμετοχής της ΠΝΟ σε απεργία
Βαρδής Βαρδινογιάννης: Από τους Καλούς Λιμένες, στην ναυτιλιακή αυτοκρατορία
Από τη ΣΕΚΑ της μίας «μάνας» ξεκίνησε η αυτοκρατορία της οικογένειας - Ο Βαρδής Βαρδινογιάννης και η Avin International
Η Κίνα το μεγαλύτερο ναυπηγείο του κόσμου
Η Κίνα είναι μακράν η μεγαλύτερη ναυπηγική δύναμη του πλανήτη