Η γοητεία και έλξη του χρυσού είναι διαχρονικά αδιαμφισβήτητη σε όλα τα γεωγραφικά μήκη και πλάτη, αλλά στην Ασία ενέχει μια επιπλέον σαγήνη. Αυτό φαίνεται ιδιαίτερα τώρα, καθώς οι Κινέζοι αγοράζουν πολύ χρυσό, στέλνοντας τις τιμές σε ύψη ρεκόρ.

Η τάση της κατανάλωσης αντικατοπτρίζει την αντιστάθμιση κινδύνου και την έλλειψη εμπιστοσύνης στην οικονομία που παλεύει να ανακτήσει δυναμική μετά την άρση των περιορισμών της πανδημίας.

Χρυσός: Κατοχύρωση κερδών μετά το ράλι

Μια άλλη όψη είναι ότι χρήματα υπάρχουν, αλλά οι Κινέζοι δεν είναι τόσο πρόθυμοι να πετάξουν σε περιττές πολυτέλειες χρήματα που κερδίζουν με κόπο.

Η οικονομία της Κίνας αντιμετωπίζει πολλαπλούς κινδύνους και αβεβαιότητες, συμπεριλαμβανομένων της κρίσης ακινήτων, της αστάθειας των χρηματιστηρίων, των γεωπολιτικών αντιθέσεων και των δημογραφικών προκλήσεων.

«Με τον πληθυσμό της Κίνας να αντιμετωπίζει ταχέως γηράσκοντα δημογραφικά στοιχεία, τα κινεζικά νοικοκυριά προσπαθούν να ενισχύσουν τις συνταξιοδοτικές αποταμιεύσεις τους σε μια εποχή που οι αγορές ακινήτων και μετοχών είναι αδύναμες», δήλωσε στο Business Insider ο Ραντζίβ Μπισβάς, διεθνής οικονομολόγος και συγγραφέας του «Asian Megatrends».

Πέρυσι, η εγχώρια ζήτηση για χρυσά κοσμήματα αυξήθηκε κατά 10% από το 2022, σε 630 τόνους, καθιστώντας τη Κίνα τον μεγαλύτερο αγοραστή στον κόσμο, σύμφωνα με το Παγκόσμιο Συμβούλιο Χρυσού. Η ζήτηση μειώθηκε το πρώτο τρίμηνο του 2024 λόγω αύξησης της τιμής, αλλά παρέμεινε σε καλά επίπεδα, σύμφωνα με το συμβούλιο.

Gen Z – Οι Κινέζοι καταναλωτές αφήνουν την πολυτέλεια για τον χρυσό

Παρά τον «πυρετό» για χρυσό, οι Κινέζοι καταναλωτές δεν σπεύδουν να αγοράσουν αντικείμενα, ιδιαίτερα εισαγόμενα.

Η LVMH, ο μεγαλύτερος όμιλος πολυτελείας στον κόσμο, ανέφερε τον Απρίλιο ότι τα έσοδα από Ασία εκτός Ιαπωνίας μειώθηκαν κατά 6% το πρώτο τρίμηνο σε σύγκριση με την ίδια περίοδο πριν από ένα χρόνο.

Η Kering, που κατέχει εμπορικά σήματα όπως η Gucci και η Yves Saint Laurent, εξέδωσε προειδοποίηση για τα κέρδη λόγω της δύσκολης αγοράς στην Κίνα.

Για να γίνει κατανοητό πόσοι αγοραστές εγκατέλειψαν τις αγορές πολυτελείας, οι Κινέζοι ήταν υπεύθυνοι για περίπου το 23% των αγορών ειδών πολυτελείας στην αρχή του έτους – από 33% πριν την πανδημία, ανέφερε πρόσφατα αναλυτής του Bloomberg.

Οι Κινέζοι καταναλωτές αγοράζουν φθηνότερα εγχώρια προϊόντα

Ακόμη και οι εισαγωγές δέχονται πλήγμα, με την αλυσίδα καφέ Starbucks να αναφέρει τον Απρίλιο ότι η πιο αργή από την αναμενόμενη ανάκαμψη στην Κίνα θα οδηγούσε σε χαμηλότερη ετήσια ανάπτυξη φέτος.

Ο Διευθύνων Σύμβουλος των Starbucks, Λάξμαν Ναρασιμχάν, δήλωσε σε ανακοίνωση οικονομικών αποτελεσμάτων πρώτου τριμήνου ότι πολλοί πελάτες ήταν «πιο απαιτητικοί σχετικά με το πού και πώς επιλέγουν να ξοδέψουν τα χρήματά τους».

Οι αναλυτές της Nomura έγραψαν τον Απρίλιο ότι οι νεότεροι Κινέζοι «έλκονται πολύ λιγότερο από ξένα premium προϊόντα και φαίνεται να προτιμούν τα εγχώρια υποκατάστατα χαμηλού κόστους».

Στην περίπτωση των Starbucks, η μεγαλύτερη αλυσίδα καφέ της Κίνας Luckin Coffee πλασάρει επιθετικά προσφορές ροφημάτων σε ελκυστικές τιμές για να κερδίσει τη μάχη του ανταγωνισμού με την αμερικανική εταιρεία.

Ο πατριωτισμός επίσης παίζει ρόλο. Αυτό ισχύει ακόμη και για ορισμένα προϊόντα που έχουν περίπου την ίδια τιμή με τα εισαγόμενα, όπως η πρόσφατη αύξηση πωλήσεων τηλεφώνων Huawei ενώ οι πωλήσεις iPhone πέφτουν, και παρομοίως με τα ηλεκτρικά οχήματα Tesla έναντι εκείνων της BYD, όπως σημείωσαν οι αναλυτές της Nomura.

Η οδυνηρή οικονομική μετάβαση της Κίνας, η οποία προκαλεί ανώμαλες οικονομικές προοπτικές για τον λαό της, συμβάλλει σε αυτήν την τάση.

«Καθώς η αύξηση εισοδημάτων επιβραδύνεται, σε συνδυασμό με τους αυξημένους κινδύνους ανεργίας, η αγορά ακριβών ξένων brands γίνεται όλο και πιο δύσκολο να δικαιολογηθεί», γράφουν οι αναλυτές της Nomura.

Το κατά κεφαλήν ΑΕΠ της Κίνας αναμένεται επίσης να αυξηθεί

Παρά τη κατήφεια, υπάρχουν αισιόδοξα σημεία στην κινεζική οικονομία.

Τα στοιχεία του Απριλίου έδειξαν ότι οι Κινέζοι καταναλωτές αγόραζαν λιγότερα αντικείμενα, αλλά ξόδευαν σε εμπειρίες.

Η κατανάλωση στις κατηγορίες εστίασης, καπνού και αλκοολούχων ποτών και αθλημάτων και αναψυχής ξεπέρασε την γενικότερη αύξηση κατανάλωσης.

Αυτή η προτίμηση για δαπάνες εμπειρίας επιδρά και στην κατανάλωση. Ο οικονομικός διευθυντής της LVMH, Ζαν-Ζακ Γκιονί, δήλωσε τον Απρίλιο ότι περισσότεροι Κινέζοι καταναλωτές ξόδευαν χρήματα στο εξωτερικό καθώς συνέχιζαν να ταξιδεύουν.

Ακόμα κι έτσι, οι Κινέζοι καταναλωτές αναμένεται να διατηρήσουν την όρεξή τους για χρυσό.

Το κατά κεφαλήν ΑΕΠ στη δεύτερη μεγαλύτερη οικονομία του κόσμου αναμένεται επίσης να αυξηθεί από $12.700 το 2023 σε $18.000  έως το 2030 – κάτι που είναι πιθανό να τονώσει τη ζήτηση χρυσού στο μέλλον.

Αυτήν τη στιγμή, το αδύναμο κινεζικό γιουάν οδηγεί τους καταναλωτές στον χρυσό για να αντισταθμίσουν τους κινδύνους. Το ποσοστό αποταμίευσης της Κίνας ήταν περίπου 32% πέρυσι, σε σύγκριση με περίπου 4% στις ΗΠΑ, σύμφωνα με ανάλυση της McKinsey.

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Commodities