Προσωπική δράση ανέλαβε ο Γάλλος πρόεδρος Εμανουέλ Μακρόν για να πείσει τον Καναδό πρωθυπουργό Τζάστιν Τριντό να δώσει στην Airbus και σε άλλες αεροδιαστημικές εταιρείες απαλλαγή από τις κυρώσεις στο ρωσικό τιτάνιο, σύμφωνα με αποκάλυψη του Reuters που συνομίλησε με τρεις πηγές που γνωρίζουν το θέμα.

Το ευαίσθητο αίτημα υποβλήθηκε κατά τη διάρκεια τηλεφωνικής επικοινωνίας μεταξύ των δύο ηγετών τον Μάρτιο, εβδομάδες αφότου ο Καναδάς μαζί με άλλες χώρες επέβαλε κυρώσεις στο στρατηγικό μέταλλο, μια κίνηση που ωστόσο προκάλεσε ανησυχία στη γαλλική Airbus και σε άλλες βιομηχανίες που εξακολουθούν να βασίζονται σε ρωσικές προμήθειες σε εργοστάσια στον Καναδά ή αλλού.

Ουκρανία: Ο «πόλεμος» ΗΠΑ – Ρωσίας για το ουκρανικό τιτάνιο – «Ζωτικής σημασίας μέταλλο»

Πηγή κοντά στον Γάλλο ηγέτη είπε ότι ο Μακρόν είχε κάνει «σημαντική προσπάθεια» να πείσει τον Τριντό να χορηγήσει εξαίρεση σε ευρωπαϊκές εταιρείες.

«Πολλά μηνύματα πέρασαν σε όλα τα επίπεδα», πρόσθεσε η πηγή, αναφερόμενη στην ευρεία πίεση που ασκήθηκε σε επίπεδο διπλωματών αλλά και βιομηχανιών που επηρεάζονται από το εμπάργκο.

Μια καναδική πηγή που γνωρίζει το θέμα είπε ότι ο Μακρόν έθεσε το θέμα σε μια κλήση με τον Τριντό στις 29 Μαρτίου εν όψει επίσκεψης του Γάλλου πρωθυπουργού Γκάμπριελ Ατάλ, ο οποίος επίσης αναφέρθηκε στο θέμα κατά τη διάρκεια της επίσκεψής του στον Καναδά.

Τζάστιν Τριντό και Εμανουέλ Μακρόν

Τουλάχιστον μία άλλη ευρωπαϊκή κυβέρνηση στάθηκε επίσης στη στήριξη της προσπάθειας λόμπι, ανέφερε ξεχωριστή πηγή.

Η Οτάβα αρχικά παρέμεινε σταθερή στις θέσεις της, αλλά μέσα σε λίγες μέρες τροποποίησε την πολιτική της χορηγώντας απαλλαγές για την Airbus και άλλες εταιρείες. Η αλλαγή πλεύσης, που αναφέρθηκε για πρώτη φορά από το Reuters, προκάλεσε πολιτική διαμάχη σχετικά με την πολιτική κυρώσεων και προκάλεσε κριτική από τον πρέσβη της Ουκρανίας.

«Δεν ήταν εύκολο να αρθούν οι κυρώσεις. Νομίζω ότι αν η γαλλική κυβέρνηση δεν το ανέβαζε συνεχώς σε αυτό το επίπεδο, θα ήμασταν αρκετά σταθεροί», είπε η καναδική πηγή.

Τα γραφεία και των δύο ηγετών αρνήθηκαν να σχολιάσουν και η Airbus ανακοίνωσε ότι «συμμορφώνεται με όλες τις ισχύουσες κυρώσεις που σχετίζονται με τη Ρωσία».

Δύσκολη υπόθεση η απεξάρτηση από το ρωσικό τιτάνιο

Ο αγώνας υψηλού επιπέδου για τη διατήρηση της ροής του ρωσικού τιτανίου υπογραμμίζει πόσο δύσκολο είναι τα δυτικά κράτη να τιμωρήσουν τη Ρωσία για τον πόλεμό της εναντίον της Ουκρανίας χωρίς να βλάψουν τις αλυσίδες εφοδιασμού των βιομηχανιών που οφείλουν να σχεδιάζουν την παραγωγή τους σε μακροχρόνια προοπτική.

Η υποστηριζόμενη από το κράτος VSMPO-AVISMA της Ρωσίας είναι ιστορικά ο μεγαλύτερος παραγωγός τιτανίου αεροδιαστημικής ποιότητας, του οποίου η αντοχή και το μικρό βάρος το καθιστούν ιδανικό για εξαρτήματα που δέχονται την ισχυρότερη πίεση, όπως εξαρτήματα κινητήρα και εξοπλισμό προσγείωσης για μεγάλα τζετ.

Η απεξάρτηση των βιομηχανιών από το ρωσικό τιτάνιο και άλλα κρίσιμα ορυκτά που παράγονται σε χώρες όπως η Κίνα, αποδεικνύεται δύσκολη υπόθεση.

«Το πρόβλημα είναι ότι ένα νέο σύστημα παραγωγής τιτανίου… χρειάζεται χρόνια για να δημιουργηθεί και μπορεί να χρειαστούν ένα ή δύο χρόνια για να πιστοποιηθεί», δήλωσε ο Kevin Michaels, διευθύνων σύμβουλος της AeroDynamic Advisory.

Ενώ η Δύση έχει επιταχύνει τις κυρώσεις στη Μόσχα, έχει αποφύγει προηγουμένως να εμποδίσει την πρόσβαση στα εξειδικευμένα κράματα που παράγει η VSMPO από φόβο μήπως βλάψει τις αεροδιαστημικές της βιομηχανίες.

Η απροσδόκητη απόφαση του Καναδά να απαγορεύσει τις εισαγωγές από την VSMPO συνέπεσε με τη δεύτερη επέτειο της εισβολής της Μόσχας στην Ουκρανία και ακινητοποίησε την αεροδιαστημική βιομηχανία απροσδόκητα.

Εντονες πιέσεις ασκήθηκαν άμεσα στην Οτάβα, «κυριολεκτικά την ίδια μέρα» των κυρώσεων, είπε χαρακτηριστικά μια δεύτερη καναδική πηγή.

Στην πρώτη γραμμή των πιέσεων η Airbus

Η Airbus βρέθηκε στην πρώτη γραμμή. Όλα τα όργανα προσγείωσης για το κορυφαίο τζετ A350-1000 προέρχονται από ένα μόνο εργοστάσιο στο Οντάριο.

«Η Airbus ήταν μια από τις ισχυρές φωνές που πίεζαν κατά της απόφασης του Καναδά και το έκαναν και μέσω της γαλλικής κυβέρνησης», είπε η πρώτη καναδική πηγή. Ωστόσο η Airbus και οι Γάλλοι αξιωματούχοι αρνήθηκαν να σχολιάσουν.

Οι κυρώσεις του Καναδά θα μπορούσαν επίσης να έχουν βλάψει την αντίπαλη εταιρεία της Airbus, την Boeing, αλλά η αμερικανική βιομηχανία κατασκευής αεροπλάνων απέφυγε τις διακοπές στην εφοδιαστική αλυσίδα της χάρη σε μια ξεχωριστή απαλλαγή που χορηγήθηκε στη γαλλική εταιρεία προμήθειας εξοπλισμού Safran, όπως ανέφεραν πηγές του κλάδου.

Η Boeing ανακοίνωσε τον Μάρτιο του 2022 ότι είχε σταματήσει να αγοράζει τιτάνιο απευθείας από τη Ρωσία και θεωρείται ευρέως ως λιγότερο εκτεθειμένη στο πολιτικά ευαίσθητο θέμα από τον ευρωπαίο ανταγωνιστή της.

Αλλά όπως και η Airbus, η Boeing αγοράζει εξοπλισμό προσγείωσης κατασκευασμένο στον Καναδά για το 787 Dreamliner της. Δύο πηγές του κλάδου δήλωσαν ότι το εργοστάσιο της περιοχής του Τορόντο που διευθύνεται από τη Safran, συνεχίζει να βασίζεται στο τιτάνιο της VSMPO ενώ η εταιρεία αναπτύσσει νέες πηγές στην Ευρώπη.

Η Safran είπε τον περασμένο μήνα ότι κέρδισε μια εξαίρεση από τις καναδικές κυρώσεις σε μια κίνηση που οι ειδικοί της αλυσίδας εφοδιασμού είπαν ότι θα της επιτρέψει να εφοδιάζει την Boeing με εξοπλισμό προσγείωσης 787.

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Διεθνή