Ενώ πολλά κράτη στοχεύουν επιθετικά στην υιοθέτηση πλήρως ηλεκτροκίνητων αυτοκινήτων, τα περισσότερα επιβατικά αυτοκίνητα που πωλούνται στη μεγαλύτερη οικονομία της Λατινικής Αμερικής, τη Βραζιλία, λειτουργούν με ένα μείγμα βενζίνης και αιθανόλης χαμηλότερων εκπομπών, ένα βιοκαύσιμο που στη χώρα προέρχεται κυρίως από ζαχαροκάλαμο.
Πολυεθνικές αυτοκινητοβιομηχανίες, όπως η Stellantis, η Volkswagen, η Mitsubishi και η κινεζική Great Wall Motor, πραγματοποιούν τώρα επενδύσεις δισεκατομμυρίων δολαρίων για να προσθέσουν έναν βαθμό ηλεκτροκίνησης σε αυτά τα λεγόμενα αυτοκίνητα ευέλικτων καυσίμων.
Βραζιλία: Ο Λούλα απέπεμψε τον πρόεδρο της πετρελαϊκής Petrobras – Ο λόγος της διαφωνίας
Το στοίχημα αφορά μια τεχνολογική παραλλαγή σχεδόν μοναδική: υβριδικά αυτοκίνητα, που χρησιμοποιούν τόσο έναν παραδοσιακό κινητήρα εσωτερικής καύσης με βιοκαύσιμα όσο και έναν ηλεκτροκινητήρα.
Τέτοια οχήματα είναι γνωστά ως «flex hybrids». Η εγχώρια αυτοκινητοβιομηχανία θεωρεί την ασυνήθιστη κατηγορία ως σημαντικό σκαλοπάτι στην προσπάθεια μείωσης ρύπων.
Αποτρέπει η χρήση βιοκαυσίμων την ηλεκτροκίνηση;
Ωστόσο, ορισμένοι περιβαλλοντολόγοι θεωρούν τα καθαρότερα διαπιστευτήρια της αιθανόλης απειλή για την υιοθέτηση «καθαρότερων» πλήρως ηλεκτρικών αυτοκινήτων.
Ο Ρομπέρτο Μπράουν, διευθυντής περιβαλλοντικών, κοινωνικών και πολιτικών διακυβέρνησης στην Toyota do Brasil, περιέγραψε στους Financial Times την τεχνολογία ευέλικτου καυσίμου υβριδικής τεχνολογίας ως «την καλύτερη και πιο κατάλληλη» για τη χώρα, καθώς ένα υβριδικό όχημα στη Βραζιλία που τροφοδοτείται με αιθανόλη έχει παρόμοιες εκπομπές CO₂ με ένα ηλεκτρικό όχημα που κινείται με ηλεκτρική ενέργεια στην Ευρώπη», είπε. «Καθώς η Βραζιλία είναι ένας σημαντικός παίκτης στα βιοκαύσιμα, έχει μια εναλλακτική [λύση] για την απαλλαγή από τις ανθρακούχες εκπομπές πέρα από αυτό που εξετάζουν άλλες χώρες».
Έχοντας λανσάρει το παγκοσμίως πρώτο τέτοιο υβριδικό στην Βραζιλία το 2019 και με 75.000 πωλήσεις μέχρι σήμερα, η ιαπωνική εταιρεία σχεδιάζει να παρουσιάσει άλλα δύο τέτοια μοντέλα τα επόμενα χρόνια στο πλαίσιο ενός επενδυτικού πακέτου 2,1 δισ. δολαρίων που ανακοινώθηκε τον Μάρτιο.
Τα Flex υβριδικά εμφανίζονται σε ένα πρόσφατο κύμα επενδυτικών υποσχέσεων για την αναβάθμιση της βραζιλιάνικης αυτοκινητοβιομηχανίας. Οι αυτοκινητοβιομηχανίες έχουν υποσχεθεί επενδύσεις περίπου 14 δισ. δολαρίων στη χώρα μόνο το 2024, δημιουργώντας ελπίδες για αναβίωση του κλάδου μετά από μια δεκαετία στασιμότητας.
Ο Μπράουν σημειώνει ότι το υβριδικό flex μοντέλο είναι πρακτική τεχνολογία γιατί δεν απαιτεί ηλεκτρική επαναφόρτιση και καθώς κοστίζει περίπου 10% – 15% περισσότερο από ένα κανονικό flex όχημα στην ίδια κατηγορία δεν απέχει πολύ από άποψη τιμής.
Οι υπερασπιστές της αιθανόλης, λένε ότι είναι βιώσιμη επιλογή χαμηλών εκπομπών άνθρακα σε μια οικονομία όπου οι υψηλότερες τιμές των ηλεκτρικών οχημάτων είναι απαγορευτικές. Το καύσιμο από ζαχαροκάλαμο μπορεί να μειώσει τις εκπομπές CO₂ κατά 73% σε σύγκριση με τη βενζίνη, σύμφωνα με μελέτη του 2009 από το κρατικό ινστιτούτο γεωργικών ερευνών της Βραζιλίας, Embrapa.
Δύσκολη η επαναφόρτιση στην Βραζιλία
Ταυτόχρονα, η μορφολογία και η έκταση του εδάφους της Βραζιλίας καθιστούν τεράστια πρόκληση την ανάπτυξη της υποδομής φόρτισης.
Ωστόσο, ορισμένοι περιβαλλοντολόγοι υποστηρίζουν ότι η εξέχουσα θέση του βιοκαυσίμου απειλεί να εμποδίσει την υιοθέτηση αυτοκινήτων που λειτουργούν μόνο με μπαταρία.
Η Βραζιλία είναι η έβδομη μεγαλύτερη αγορά αυτοκινήτων παγκοσμίως, αλλά βρίσκεται πίσω από πλουσιότερες χώρες στα αποκλειστικώς ηλεκτρικά οχήματα. Οι πωλήσεις οχημάτων με μπαταρία και υβριδικών αντιστοιχούσαν μόνο στο 4,3% όλων των πωλήσεων επιβατικών και ελαφρών επαγγελματικών οχημάτων.
Εάν οι κατασκευαστές και οι αγοραστές επιμείνουν στα flex οχήματα, η βιομηχανία θα δυσκολευτεί να επιτύχει τις οικονομίες κλίμακας που απαιτούνται για να μειώσει το κόστος των πλήρως ηλεκτρικών σε πιο προσιτά επίπεδα, υποστηρίζουν οι σκεπτικιστές.
Ο έρωτας της Βραζιλίας με την αιθανόλη χρονολογείται από τη δεκαετία του 1970, όταν η διεθνής κρίση πετρελαίου οδήγησε τη στρατιωτική δικτατορία να προωθήσει τα βιοκαύσιμα.
Από τότε που τα αυτοκίνητα ευέλικτου καυσίμου παρουσιάστηκαν για πρώτη φορά πριν από δύο δεκαετίες από τη VW, αντιπροσωπεύουν περίπου το 90% των συνολικών πωλήσεων επιβατικών οχημάτων.
Ακόμη και οι οδηγοί που δεν γεμίζουν με καθαρή αιθανόλη καταλήγουν να την καίνε, αφού βάσει νόμου η βενζίνη πρέπει να αναμιγνύεται με 27% βιοκαύσιμα, το υψηλότερο απαιτούμενο επίπεδο παγκοσμίως.
Έρχονται τα flex υβριδικά
Ταυτόχρονα, η BYD και η Toyota προσπαθούν να προωθήσουν την τεχνολογία σχεδιάζοντας εκδόσεις “plug-in”, οι οποίες είναι πιο ψηλά στην κλίμακα ηλεκτροκίνησης από ένα flex υβριδικό.
Ενώ τα απλά υβριδικά δεν απαιτούν εξωτερική φόρτιση και εξαρτώνται περισσότερο από τον κινητήρα εσωτερικής καύσης, τα plug-in υβριδικά προσφέρουν δεκάδες μίλια οδήγησης αποκλειστικά με ηλεκτρική λειτουργία.
Ωστόσο, εξακολουθούν να υπάρχουν αμφιβολίες σχετικά με την περιβαλλοντική αποτελεσματικότητα της εστίασης στα flex υβριδικά, ακόμη και στα plug-in.
Το ευρύτερο στοίχημα της βιομηχανίας είναι ότι οι διαφορετικές τεχνολογίες που προσφέρονται στους Βραζιλιάνους οδηγούς θα βοηθήσουν στην έναρξη μιας νέας εποχής για την εθνική αυτοκινητοβιομηχανία, μετά από πολλά κλεισίματα εργοστασίων τον τελευταίο καιρό. Στο πλαίσιο της μακροχρόνιας οικονομικής δυσπραγίας, ο κλάδος δυσκολεύτηκε να ανακάμψει στα κορυφαία επίπεδα του 2013, τότε μόλις κάτω από 3 εκατομμύρια επιβατικά αυτοκίνητα, με 1,8 εκατομμύρια μονάδες να κατασκευάστηκαν πέρυσι.
Προοπτικές εξαγωγών
Αν και παγκοσμίως τα οχήματα ευέλικτου καυσίμου είναι σχετικά εξειδικευμένα, οι υποστηρικτές στη Βραζιλία βλέπουν δυνατότητες εξαγωγής τους σε Παραγουάη και Ινδία.
Παρά την προτίμηση για flex αυτοκίνητα, η Βραζιλία προωθεί την παραγωγή ηλεκτρικών οχημάτων με πλήρη μπαταρία (BEV). Η BYD σχεδιάζει να ξεκινήσει τη συναρμολόγηση έως το τέλος του τρέχοντος έτους, με πλήρη εγχώρια παραγωγή έως τα μέσα του 2025.
Το πιο περίπλοκο και ακριβό μέρος των ηλεκτρικών αυτοκινήτων είναι η μπαταρία, η οποία προς το παρόν θα εισάγεται στη Βραζιλία. Αλλά καθώς η χώρα ξεκινά μεγάλης κλίμακας εξόρυξη λιθίου, η τελική φιλοδοξία της Μπραζίλια είναι η εγχώρια κατασκευή αυτού του βασικού εξαρτήματος.
Latest News
Με προίκα 1,6 δισ. το Ταμείο Απανθρακοποίησης των Νησιών - Ποια έργα χρηματοδοτεί
Το Ταμείο Απανθρακοποίησης των Νησιών διαρθρώνεται σε τρεις βασικούς πυλώνες - Οι επενδυτές θα λάβουν χρηματοδότηση έως και 60%
Μητσοτάκης: Το Ταμείο Απανθρακοποίησης θα διευκολύνει τα νησιά στην πράσινη μετάβαση
Η νησιωτικότητα απαιτεί ξεχωριστή φροντίδα από το κράτος και η κυβέρνηση έχει αποδείξει ότι είναι κοντά στους νησιώτες, είπε ο Κ. Μητσοτάκης
Η Ελλάδα και η μεγάλη ευκαιρία της Νέας Εποχής του Υδρογόνου
H Ελλάδα μπορεί και πρέπει να αδράξει τη μοναδική ευκαιρία να πρωταγωνιστήσει στον αναδυόμενο τομέα του υδρογόνου
Η «πράσινη» ενέργεια φέρνει τα data centers στην Ελλάδα
Τα data centers για να λειτουργήσουν απαιτούν τεράστια ποσά ενέργειας που πολλές φορές απλά δεν είναι διαθέσιμα - Πώς αιολική και ηλιακή ενέργεια μπορεί να «φέρουν» πρόσθετες επενδύσεις
Η Μεσόγειος εκπέμπει SOS - Θερμαίνεται ταχύτερα από τον υπόλοιπο κόσμο
Κατά τις δύο τελευταίες δεκαετίες οι καύσωνες αυξήθηκαν στην Μεσόγειο κατά 40%
Είσοδος της Amazon στις ΑΠΕ - Επενδύσεις σε αιολικά άνω του $1 δισ. στην Ελλάδα
Η Amazon ενισχύει, περαιτέρω, το χαρτοφυλάκιο των ενεργειακών επενδύσεων που αναπτύσσει σε διεθνές επίπεδο
Ξεκαθαρίζει το τοπίο για τα υπεράκτια αιολικά – Τι θα προβλέπει το ειδικό χωροταξικό πλαίσιο για τις ΑΠΕ
Ποιες περιοχές δεν περιλαμβάνονται στον «οδικό χάρτη» για τα υπεράκτια αιολικά – Ζωηρό επενδυτικό ενδιαφέρον Masdar και Iberdrola για θαλάσσια πάρκα στην Ελλάδα
SOS από τους Ευρωπαίους κατασκευαστές πλαστικών - «Πνίγουν» τις επιχειρήσεις οι κανονισμοί
Τα πλαστικά είναι ο τελευταίος μεταποιητικός τομέας στην ήπειρο που συρρικνώνεται παρά την παγκόσμια ανάπτυξη
«Νεκρός» ο στόχος για το κλίμα - Πώς ο Τραμπ θα «επιβαρύνει» τον πλανήτη με 0,04 βαθμούς Κελσίου
Tο 2024 είναι σχεδόν βέβαιο ότι θα είναι η πρώτη μεμονωμένη χρονιά πάνω από το όριο των 1,5o C - Χωρίς χαραμάδα αισιοδοξίας η COP29
Τα σχέδια της Masdar για off shore αιολικά και φωτοβολταϊκά σε Ελλάδα και Ισπανία – Ο «άσος» της ΤΕΡΝΑ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗ
Ο COO της Masdar Abdulaziz Alobaidli, στη διάρκεια εκδήλωσης της ΕΔΕΥΕΠ στο πλαίσιο της COP29 μίλησε για τα πλάνα επενδύσεων