Ανεβαίνει κι άλλο το θερμόμετρο στο εμπόριο μεταξύ των τριών μεγαλύτερων οικονομιών στον κόσμο, της ΕΕ, των ΗΠΑ και της Κίνας, με αφορμή τις εισαγωγές ηλεκτρικών οχημάτων (EV). Την ώρα που η Ουάσιγκτον αποφασίζει να αυξήσει σημαντικά τους δασμούς από 25% σε 100% για εισαγωγές EV που παράγονται στην Κίνα, η Κομισιόν καλείται μέχρι τις 5 Ιουνίου να πάρει τις δικές της σχετικές αποφάσεις. Οι αποφάσεις αυτές μάλιστα είναι πιο δύσκολες αφού η αλληλεξάρτηση στην παραγωγή EV είναι μεγάλη.
Οι Βρυξέλλες φέρονται να πιστεύουν ότι το Πεκίνο επιδοτεί την παραγωγή ηλεκτρικών οχημάτων σε κινεζικό έδαφος προκαλώντας στρέβλωση στις ευρωπαϊκές αγορές εις βάρος των ευρωπαίων κατασκευαστών. Σε περίπτωση που επιβληθούν νέοι δασμοί σε εισαγωγές κινεζικών EV, η Κίνα εμφανίζεται έτοιμη να απαντήσει με τους δικούς τους δασμούς, που υπολογίζονται περίπου σε 25%. Ταυτόχρονα όμως δεν υπάρχουν εύκολες λύσεις για να επιτευχθούν οι -υπερβολικά φιλόδοξοι- στόχους της ΕΕ για μείωση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα μέσα στα επόμενα χρόνια.
Κίνα: Στοχεύει σε αγορές εκτός Ευρώπης μετά τις έρευνες για τις επιδοτήσεις
Αθέμιτες κρατικές επιδοτήσεις
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, ο εκτελεστικός βραχίονας της ΕΕ, φέρεται να έχει συγκεντρώσει επαρκή στοιχεία ότι οι εισαγωγές καινούργιων ηλεκτρικών οχημάτων με μπαταρία από την Κίνα έχουν αυξηθεί κατά 14% το τελευταίο διάστημα και ότι πολλές από αυτές τις εισαγωγές στην ΕΕ είχαν λάβει κρατικές επιδοτήσεις το τη μορφή φορολογικών ελαφρύνσεων ή άμεσης μεταφοράς κεφαλαίων, ανέφεραν δημοσιεύματα από τη Γερμανία.
Η εταιρεία ερευνών Rhodium Group, την οποία επικαλούνται διεθνή μέσα ενημέρωσης, θεωρεί ότι για να ανακοπούν οι κινεζικές εισαγωγές EV στην Ευρώπη θα πρέπει να επιβληθούν δασμοί της τάξης του 40% με 50%. Η Κομισιόν από την πλευρά της φέρεται να αξιολογεί την πιθανή απάντησή της με βάση τους κανονισμούς του Παγκόσμιου Οργανισμού Εμπορίου, οι οποίοι ορίζουν ως πιθανό εύρος των δασμών το 15% με 30%.
Η αξία στις εισαγωγές ηλεκτρικών οχημάτων στην ΕΕ από την Κίνα εκτινάχθηκε από 1,5 δισεκατομμύρια ευρώ το 2020 σε 10,6 δισεκατομμύρια ευρώ το 2023, αντιπροσωπεύοντας το 37% του συνόλου των εισαγωγών οχημάτων τύπου EV στο μπλοκ, ανέφερε η Rhodium.
Το μεγάλο δίλημμα της ΕΕ
Η ΕΕ από τη μία θέλει να εξαναγκάσει, ουσιαστικά, τους ευρωπαίους πολίτες να αγοράζουν μόνο ηλεκτρικά ή υβριδικά οχήματα. Για να γίνει όμως αυτό πρέπει να πέσουν οι υψηλότερες τιμές τους σε σχέση με τα συμβατικά. Εάν επιβληθούν δασμοί, οι τιμές όχι μόνο δεν θα πέσουν αλλά θα ανέβουν. Εάν όμως μείνει η κατάσταση όπως έχει, οι Βρυξέλλες βλέπουν ότι τα κινεζικής παραγωγής ηλεκτρικά οχήματα κερδίζουν ανταγωνιστικό πλεονέκτημα από τα οχήματα ευρωπαϊκής κατασκευής επειδή τα πρώτα μπορούν να πωλούνται φθηνότερα λόγω κρατικών επιδοτήσεων από το Πεκίνο.
Τι λένε κυβερνήσεις και αυτοκινητοβιομηχανίες στην Ευρώπη
Η όλη κατάσταση με τους δασμούς εισαγωγών ηλεκτρικών οχημάτων από την Κίνα δημιουργεί προβληματισμό ακόμη και στις ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες, οι περισσότερες από τις οποίες διατηρούν στενούς δεσμούς –περιλαμβανομένης και παραγωγικής ικανότητας- στην Κίνα. Ο πρωθυπουργός της Σουηδίας Ουλφ Κρίστερσον ανέφερε στο Politico ότι η επιβολή τιμωρητικών δασμών σε οριζόντια βάση «δεν αποτελεί καλή ιδέα για χώρες που εισάγουν κι εξάγουν». Ο Καγκελάριος της Γερμανίας Όλαφ Σολτς έχει πει ότι «σήμερα τουλάχιστον το 50% των εισαγωγών ηλεκτρικών οχημάτων από την Κίνα αφορούν εταιρείες της Δύσης που παράγουν εκεί οι ίδιες και τα εισάγουν έπειτα στην Ευρώπη».
Οι ίδιες οι γερμανικές αυτοκινητοβιομηχανίες, οι οποίες εξαρτώνται σε μεγάλο βαθμό από την κινεζική αγορά, εμφανίζονται πολύ συγκρατημένες για τις εξελίξεις. Στελέχη από τις BMW, Volkswagen και Mercedes Benz ανέφεραν ότι η επιβολή δασμών από την ΕΕ ενέχει τον κίνδυνο εμπορικού πολέμου και ανταποδοτικών δασμών. Αρκετά ηλεκτρικά μοντέλα ευρωπαϊκών αυτοκινητοβιομηχανιών παράγονται σήμερα στην Κίνα και εισάγονται έπειτα στην Ευρώπη για να πουληθούν εκεί.
Latest News
Είσοδος της Amazon στις ΑΠΕ - Επενδύσεις σε αιολικά άνω του $1 δισ. στην Ελλάδα
Η Amazon ενισχύει, περαιτέρω, το χαρτοφυλάκιο των ενεργειακών επενδύσεων που αναπτύσσει σε διεθνές επίπεδο
Ξεκαθαρίζει το τοπίο για τα υπεράκτια αιολικά – Τι θα προβλέπει το ειδικό χωροταξικό πλαίσιο για τις ΑΠΕ
Ποιες περιοχές δεν περιλαμβάνονται στον «οδικό χάρτη» για τα υπεράκτια αιολικά – Ζωηρό επενδυτικό ενδιαφέρον Masdar και Iberdrola για θαλάσσια πάρκα στην Ελλάδα
SOS από τους Ευρωπαίους κατασκευαστές πλαστικών - «Πνίγουν» τις επιχειρήσεις οι κανονισμοί
Τα πλαστικά είναι ο τελευταίος μεταποιητικός τομέας στην ήπειρο που συρρικνώνεται παρά την παγκόσμια ανάπτυξη
«Νεκρός» ο στόχος για το κλίμα - Πώς ο Τραμπ θα «επιβαρύνει» τον πλανήτη με 0,04 βαθμούς Κελσίου
Tο 2024 είναι σχεδόν βέβαιο ότι θα είναι η πρώτη μεμονωμένη χρονιά πάνω από το όριο των 1,5o C - Χωρίς χαραμάδα αισιοδοξίας η COP29
Τα σχέδια της Masdar για off shore αιολικά και φωτοβολταϊκά σε Ελλάδα και Ισπανία – Ο «άσος» της ΤΕΡΝΑ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗ
Ο COO της Masdar Abdulaziz Alobaidli, στη διάρκεια εκδήλωσης της ΕΔΕΥΕΠ στο πλαίσιο της COP29 μίλησε για τα πλάνα επενδύσεων
Διεθνές επενδυτικό ενδιαφέρον στα υπεράκτια αιολικά πάρκα της Ελλάδας
Η προοπτική της Ελλάδας στο πλαίσιο της φετινής Διάσκεψης Κορυφής του ΟΗΕ για το Κλίμα, COP29 - Το επενδυτικό ενδιαφέρον
Η δημιουργική ασάφεια της COP29 - Τι είναι το... NCQG και τι προσδοκούν οι φτωχές χώρες
Το πιο δύσκολο ζήτημα που αντιμετωπίζουν οι διαπραγματεύσεις για το κλίμα στην COP29 είναι ο «νέος συλλογικός ποσοτικός στόχος»
Ρήγας (Energean): Η αποθήκευση CO2 είναι μια λύση για να επιβιώσουν οι βιομηχανίες
Η μεγάλη επένδυση στον Πρίνο με την ασφαλή αποθήκευση CO2 θα διατηρήσει τη βιομηχανική δραστηριότητα στον Κόλπο της Καβάλας για τις επόμενες δεκαετίες, είπε ο Μαθιός Ρήγας
ΔΕΗ blue: Τοποθέτηση 90 φορτιστών στις εγκαταστάσεις της L’Oréal σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη
Οι υπάλληλοι και οι επισκέπτες της L’Οreal που κατέχουν ηλεκτρικά οχήματα έχουν τη δυνατότητα να τα φορτίσουν με φορτιστές τελευταίας γενιάς
«Χρέος έναντι φύσης» – Λύση ή αλχημεία για την προστασία του απειλούμενου περιβάλλοντος του πλανήτη;
Πώς το χρέος των φτωχότερων και πιο ευάλωτων στην κλιματική κρίση χωρών μπαίνει στην «εξίσωση» για το κλίμα