Η αναμενόμενη ενίσχυση των λαϊκιστικών κομμάτων στις εκλογές για το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο την επόμενη εβδομάδα απειλεί να κλονίσει τις κλιματικές επιδιώξεις και τις πολιτικές προτεραιότητες του μπλοκ, με τις μετοχές των ΑΠΕ, των αυτοκινητοβιομηχανιών και των βιομηχανικών επιχειρήσεων να είναι πιθανό να αισθανθούν τον αντίκτυπο.

Οι ευρωεκλογές της 9ης Ιουνίου αναμένεται να οδηγήσουν τα 370 εκατομμύρια ψηφοφόρων της Ευρώπης σε μεγαλύτερη κλίση προς τα δεξιά, σε μεγάλο βαθμό εις βάρος των ομάδων των Πρασίνων. Αυτό θα μπορούσε ενδεχομένως να φέρει μια σύνθεση που αντιτίθεται, πάνω απ’ όλα, στα σχέδια της ΕΕ για το πρασίνισμα της οικονομίας της, αλλά θα μπορούσε επίσης να καταστήσει πιο δύσκολη την εξεύρεση συναίνεσης για τη βιομηχανία, τις αγροτικές πολιτικές και το εξωτερικό εμπόριο, σύμφωνα με δημοσίευμα του Bloomberg.

«Εάν πράγματι υπάρξει μετατόπιση προς τα δεξιά στο Κοινοβούλιο, τότε τάσεις όπως ο περιορισμός της μετανάστευσης και η εφαρμογή προστατευτικών φραγμών θα αναπτυχθούν περαιτέρω», δήλωσε ο Vincent Juvyns, στρατηγικός αναλυτής της παγκόσμιας αγοράς στην JPMorgan Asset Management, προσθέτοντας πως «Οι μεγάλοι εξαγωγείς είναι πιθανό να υποφέρουν περισσότερο, δεδομένης της πιθανής αντίδρασης από τους εμπορικούς εταίρους».

Goldman Sachs: Το νέο ευρωκοινοβούλιο δεν θα φέρει νέες πολιτικές – Οι 3 προκλήσεις της Κομισιόν

Οι μικρότερες εταιρείες που επικεντρώνονται στην ευρωπαϊκή αγορά θα μπορούσαν τελικά να επωφεληθούν από την ανανεωμένη εστίαση στην επαναβιομηχανοποίηση, εκτιμά ο Juvyns.

Πράσινη πίεση

Η Πράσινη Συμφωνία της Ευρώπης, η οποία εγκρίθηκε το 2019, στοχεύει στην επίτευξη μηδενικών καθαρών εκπομπών μέχρι τα μέσα του αιώνα, αλλά τμήματα του σχεδίου αντιμετωπίζουν προβλήματα, καθώς οι ψηφοφόροι γίνονται επιφυλακτικοί απέναντι σε νόμους που θα μπορούσαν να επιδεινώσουν τις πιέσεις στις τιμές. Οι διαμαρτυρίες των αγροτών έχουν εκδηλωθεί, οι ακροδεξιές ομάδες που είναι σκεπτικιστές ως προς το κλίμα έχουν γαντζωθεί στο θέμα και ακόμη και οι mainstream υποψήφιοι έχουν μετακινήσει τη ρητορική τους προς την κατεύθυνση της προστασίας των εγχώριων βιομηχανιών και νοικοκυριών.

Όλα αυτά θέτουν τις πράσινες μετοχές σε κίνδυνο από την αποδυνάμωση της νομοθεσίας. Ο τομέας έχει ήδη πληγεί από τα υψηλά επιτόκια, με τον δείκτη ΑΠΕ να υποχωρεί κατά 11% φέτος, έναντι κέρδους 8,3% για τον ευρωπαϊκό δείκτη αναφοράς μετοχών Stoxx.

Ο Jean-Baptiste Rouphael, αναλυτής ESG στην Oddo, σημειώνει ότι το κοινοβούλιο της ΕΕ δεν έχει ακόμη ψηφίσει τρία εμβληματικά νομοσχέδια – ένα για στόχο για τις εκπομπές ρύπων, μια οδηγία για την πράσινη πλύση και έναν νόμο που διέπει την αποκατάσταση της φύσης. Αυτά «θα μπορούσαν να απειληθούν εάν η άνοδος της ακροδεξιάς επιβεβαιωθεί στις εκλογές», δήλωσε.

Ωστόσο, ο Rouphael δήλωσε ότι οι εκλογές θα οδηγήσουν σε μια «λιγότερο διχαστική πράσινη συμφωνία» που θα εστιάζει περισσότερο στη βιομηχανία.

Ο αναλυτής της Morgan Stanley, Michael Canfield, υπογραμμίζει τις ανησυχίες πολλών κομμάτων ότι η πράσινη μετάβαση κινδυνεύει να καταστήσει την Ευρώπη λιγότερο ανταγωνιστική. Μετά τις εκλογές, αυτό θα μπορούσε ενδεχομένως να οδηγήσει σε αποδυνάμωση των κανόνων εταιρικής ενημέρωσης, σε περιορισμό των φυτοφαρμάκων και σε υποχρεωτικά πρότυπα ενεργειακής απόδοσης για τον τομέα των ακινήτων.

Το ενδιαφέρον εστιάζεται επίσης στις επιχειρήσεις κοινής ωφέλειας, καθώς η Ευρώπη επιδιώκει να διαφοροποιήσει τις εισαγωγές φυσικού αερίου από τη Ρωσία. Με την ενεργειακή ασφάλεια να επισκιάζει τις πολιτικές για το κλίμα, «υπάρχει κίνδυνος μείωσης των επενδυτικών προγραμμάτων για τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας», αναφέρουν οι στρατηγικοί αναλυτές της Oddo σε σημείωμά τους.

Ωστόσο, αναμένουν περισσότερες επενδύσεις σε υποδομές μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας, που ενδεχομένως να ωφελήσουν εταιρείες όπως η Engie SA, η Iberdrola SA και η RWE AG.

Ηλεκτρικά αυτοκίνητα

Η Πράσινη Συμφωνία περιλαμβάνει μια de facto απαγόρευση των οχημάτων με κινητήρα εσωτερικής καύσης από το 2035. Όμως, ο δρόμος προς ένα αμιγώς ηλεκτρικό μέλλον αποδεικνύεται πιο δύσκολος, καθώς οι οδηγοί δυσκολεύονται να επιλέξουν τα ακριβά ηλεκτροκίνητα οχήματα και αυτοκινητοβιομηχανίες όπως η Volkswagen AG και η Porsche AG πιέζουν τις ρυθμιστικές αρχές να καθυστερήσουν τους στόχους για τις εκπομπές ρύπων που ξεκινούν από το επόμενο έτος.

Με το Κόμμα των Πρασίνων να αναμένεται να χάσει το ένα τρίτο των εδρών του, ο στρατηγικός αναλυτής της UBS Felix Huefner βλέπει την πιθανότητα άσκησης βέτο σε ορισμένους νόμους για το κλίμα, με επιπτώσεις σε μέτρα όπως οι αυστηρότερες εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα για τα νέα αυτοκίνητα.

Οι ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες, οι οποίες έχουν επενδύσει δισεκατομμύρια στην ηλεκτροκίνηση, αισθάνονται την πίεση από τη μείωση της ζήτησης των ηλεκτρικών οχημάτων. Οποιαδήποτε χαλάρωση των κυρώσεων για τη μη τήρηση των στόχων εκπομπών θα μπορούσε να θεωρηθεί θετική, οπότε παρακολουθήστε τη γερμανική Volkswagen, καθώς και τις ομοειδείς εταιρείες, όπως η γαλλική Renault SA και η σουηδική Volvo Car AB.

Ο αναλυτής της Citi Harald Hendrikse βλέπει 25% έως 30% πιθανότητα αναβολής της νομοθεσίας για το CO2, μειώνοντας τον κίνδυνο κυρώσεων για την αυτοκινητοβιομηχανία. Με άλλες περιοχές, όπως οι ΗΠΑ, να αναβάλλουν τους στόχους CO2 των αυτοκινήτων τους, «οποιαδήποτε αλλαγή στην ευρωπαϊκή πολιτική θα μπορούσε να επηρεάσει το αποτέλεσμα αυτών των συζητήσεων», πρόσθεσε ο Hendrikse.

Αμυντικές βιομηχανίες

Τα σχέδια για μεγαλύτερες στρατιωτικές δαπάνες προκειμένου να αντιμετωπιστεί η ρωσική πολεμική επιθετικότητα έχουν προκαλέσει τεράστια ράλι στις μετοχές αμυντικών εταιρειών όπως η Rheinmetall AG, η Saab AB και η Rolls-Royce Holdings Plc. Με τον Γάλλο πρόεδρο Εμμανουέλ Μακρόν να προτρέπει σε μια στρατηγική «αγοράστε ευρωπαϊκά» στον τομέα της άμυνας και του διαστήματος, θα μπορούσαν να υπάρξουν περισσότερα κέρδη μπροστά μας.

Ο κίνδυνος είναι η αντίδραση της ακροδεξιάς, όπου υπάρχουν θύλακες συμπάθειας για τον Ρώσο ηγέτη Βλαντιμίρ Πούτιν.

«Υποθέτοντας ότι η Ευρώπη δεν θα εκλέξει ένα υψηλό ποσοστό λαϊκιστών που κλίνουν προς την Κίνα/Ρωσία, αναμένουμε ότι θα συνεχιστεί η διακομματική υποστήριξη των αυξημένων αμυντικών δαπανών», λέει ο αναλυτής της Citi Charles Armitage.

Εάν η Ευρώπη αποφασίσει να αυξήσει τις αμυντικές δαπάνες στο 2,5% του ΑΕΠ στη Σύνοδο Κορυφής του ΝΑΤΟ τον Ιούλιο, οι χρηματιστηριακές αξίες των μετοχών θα αυξηθούν κατά 15-20%, εκτιμά ο Armitage.

Οικονομική Ένωση

Οι τραπεζικές μετοχές της Ευρώπης βρίσκονται σε ανοδική πορεία φέτος, χάρη στα ισχυρά κέρδη και την ανάκαμψη στον τομέα των συγχωνεύσεων και εξαγορών. Οι επενδυτές ελπίζουν ότι οι νομοθέτες της ΕΕ θα δώσουν τώρα προτεραιότητα στις πολιτικές για την ολοκλήρωση της τραπεζικής ένωσης.

Η ένωση, που συζητείται ως ένας τρόπος προστασίας των φορολογουμένων όταν οι πιστωτές καταρρέουν, θα γίνει πραγματικότητα μόνο με τη δημιουργία ενός κοινού συστήματος ασφάλισης καταθέσεων, κάτι στο οποίο αντιστέκεται η Γερμανία. Η έλλειψη τραπεζικής ένωσης δυσχεραίνει για τις τράπεζες τη μετακίνηση κεφαλαίων από τη μία χώρα της ΕΕ στην άλλη, περιπλέκοντας τη σύναψη συμφωνιών και θέτοντας τις ευρωπαϊκές τράπεζες σε μειονεκτική θέση έναντι των ανταγωνιστών τους στις ΗΠΑ.

Πρόσφατα, ωστόσο, ένα όργανο του Κοινοβουλίου της ΕΕ ψήφισε υπέρ της δημιουργίας ενός ταμείου ασφάλισης καταθέσεων, ενισχύοντας τη δυναμική για ένα πλήρες σύστημα ασφάλισης. Και οι πολιτικοί ενδέχεται να αμβλύνουν τη στάση τους σχετικά με τη χρηματοπιστωτική ολοκλήρωση – ο Μακρόν έδωσε το μήνυμα ότι είναι ανοιχτός στο να εξαγοράσει μια γαλλική τράπεζα ένας αντίπαλος της ΕΕ, ενώ ο Γερμανός καγκελάριος Όλαφ Σολτς δήλωσε ότι οι τράπεζες θα πρέπει να μπορούν να μεταφέρουν ελεύθερα κεφάλαια σε όλο το μπλοκ.

Κατασκευαστές τσιπ

Οι κατασκευαστές τσιπ και εξοπλισμού τσιπ φαίνεται ότι θα επωφεληθούν, όποιο κι αν είναι το αποτέλεσμα, δεδομένου ότι η πρωτοβουλία της ΕΕ για την ενίσχυση της εγχώριας παραγωγής, ύψους 43 δισεκατομμυρίων ευρώ, είναι σχεδόν ομόφωνη σε όλο το μπλοκ. Την Παρασκευή, η STMicroelectronics NV ανακοίνωσε σχέδια για ένα εργοστάσιο τσιπ αξίας 5 δισεκατομμυρίων ευρώ στην Ιταλία, ένα έργο που χρηματοδοτείται εν μέρει από την πράξη.

«Δεν βλέπουμε κανένα σενάριο στο οποίο η επιδίωξη στους τομείς των ημιαγωγών θα μπορούσε να τεθεί υπό αμφισβήτηση», έγραψαν οι αναλυτές της Oddo.

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Green
Βαγγέλης Μαρινάκης: Γιατί στη ναυτιλία επενδύουμε στη σύγχρονη τεχνολογία
Business of Sport |

Βαγγέλης Μαρινάκης: Γιατί στη ναυτιλία επενδύουμε στη σύγχρονη τεχνολογία

Μιλώντας στο πλαίσιο του Marine Money Week στη Νέα Υόρκη, ο Βαγγέλης Μαρινάκης μίλησε για τη ναυτιλία, τη ναυτιλιακή τεχνολογία, την προστασία του περιβάλλοντος και το πάθος για το ποδόσφαιρο