Η συνεδρίαση της ΕΚΤ είναι το μεγαλύτερο γεγονός την εβδομάδα που έρχεται με τις αγορές να έχουν προεξοφλήσει τη πρώτη μείωση των επιτοκίων ενώ αναμένουν την πρόεδρο της, Κριστίν Λαγκάρντ για να διαμορφώσουν την εκτίμηση τους όσον αφορά το ρυθμό και το χρονοδιάγραμμα της αποκλιμάκωσης του κόστους δανεισμού.

Στη Wall Street η υποαπόδοση του δείκτη Dow Jones Transportation δημιουργεί προβληματισμό σε μερίδα επενδυτών και αναλυτών, καθώς θεωρείται ότι μπορεί να μεταφέρει το μήνυμα της αδυναμίας της αμερικανικής οικονομίας ενώ η αγορά αναμένει σημαντικά στοιχεία για την αγορά εργασίας, που διατηρείται ανθεκτική αν και επιβραδύνεται. Η απόφαση του ΟΠΕΚ+ για συνέχιση των μειώσεων στην παραγωγή αναμένεται να είναι ο καταλύτης για την αγορά πετρελαίου.

Το βλέμμα στη Λαγκάρντ

Η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα αναμένεται να είναι η πρώτη από τις μεγάλες κεντρικές τράπεζες που θα αποφασίσει να μειώσει τα επιτόκια στη συνεδρίαση της Πέμπτης.

Αγορές: Μετά τα ιστορικά υψηλά τι;

Οι επενδυτές θα επικεντρωθούν στη καθιερωμένη συνέντευξη τύπου της προέδρου της ΕΚΤ, Κριστίν Λαγκάρντ.

Ο πληθωρισμός στον κυρίαρχο τομέα των υπηρεσιών του μπλοκ παραμένει επίμονος και η οικονομία του ανακάμπτει ταχύτερα από ό,τι αναμενόταν. Ο στενά παρακολουθούμενος δείκτης αύξησης των μισθών επιταχύνθηκε το τελευταίο τρίμηνο, αφήνοντας τις προοπτικές μετά τον Ιούνιο λιγότερο σίγουρες.

Οι αγορές εξακολουθούν να αναμένουν ότι η ΕΚΤ θα μειώσει τα επιτόκια περισσότερες φορές φέτος σε σύγκριση με τη Fed και την Τράπεζα της Αγγλίας, αν και τα στοιχήματα για μελλοντικές κινήσεις έχουν περιοριστεί. Οι αγορές αναμένουν δύο μειώσεις και λιγότερο από 50% πιθανότητα για τρίτη – σε σύγκριση με τρεις όταν συνεδρίασε τελευταία φορά η ΕΚΤ και τουλάχιστον πέντε στις αρχές του έτους.

Οι μεταφορές πάτησαν φρένο

Aν και οι μεγάλοι χρηματιστηριακοί δείκτες στη Wall Street σημειώνουν ιστορικά ρεκόρ δημιουργώντας ευφορία στους επενδυτές ωστόσο μια οικονομικά ευαίσθητη γωνιά της χρηματιστηριακής αγοράς χτυπάει καμπανάκι.

Ο λόγος για τον δείκτη Dow Jones Transportation, που από την αρχή της χρονιάς έχει υποχωρήσει περίπου κατά 5%  έναντι ανόδου 9% του S&P 500, που είναι ο δείκτης αναφοράς της αμερικανικής χρηματιστηριακή αγοράς και 1%  του Dow Jones, που έσπασε το φράγμα των 40.000 μονάδων για πρώτη φορά στην ιστορία του.

Ο δείκτης Dow Jones Transportation, που αφορά τις μεταφορές, έχει μείνει πολύ πίσω και δεν έχει καταφέρει να ξεπεράσει το ρεκόρ του Νοεμβρίου του 2021, καθώς υπολείπεται περίπου 12% από αυτό το επίπεδο.

Για αρκετούς επενδυτές η υποαπόδοση του δείκτη, στον οποίο συμμετέχουν 20 εταιρείες, ανάμεσα τους σιδηροδρομικές εταιρείες, αεροπορικές εταιρείες, εταιρείες μεταφοράς δεμάτων και φορτηγά, μπορεί να σηματοδοτεί αδυναμία στην οικονομία και να αποτελέσει τροχοπέδη για την καταγραφή περαιτέρω κερδών στην ευρύτερη αγορά.

Ο δείκτης  είναι «ένα βαρόμετρο για τη μελλοντική οικονομική δραστηριότητα» εξηγεί στο Reuters o Τσακ Κάρλσον, διευθύνων σύμβουλος της Horizon Investment Services. «Μπορεί να υποδεικνύει ότι, ενώ η ύφεση δεν είναι επικείμενη, ότι υπάρχει επιβράδυνση της οικονομίας ». Η αδυναμία στις μεταφορές είναι ένα παράδειγμα του τρόπου με τον οποίο τα κέρδη στον τεχνολογικό S&P 500, που τροφοδοτούνται  από μετοχές megacap όπως ο γίγαντας ημιαγωγών Nvidia,  μπορεί να επισκιάζουν τις ασθενέστερες επιδόσεις σε άλλες γωνιές της οικονομίας μετά την πιο επιθετική νομισματική πολιτική της Ομοσπονδιακής Τράπεζας των τελευταίων δεκαετιών.

Οι μεγάλοι χαμένοι στις μεταφορές

Άλλοι τομείς που έχουν αντιμετωπίζουν δυσκολία είναι οι μετοχές μικρής κεφαλαιοποίησης, που σύμφωνα με αναλυτές είναι πιο ευαίσθητες στην οικονομική ανάπτυξη σε σχέση με τις εταιρείες υψηλής κεφαλαιοποίησης, καθώς και οι μετοχές ακινήτων και ορισμένες καταναλωτικές μετοχές υψηλού προφίλ όπως η Nike, McDonald’s και Starbuck. Τα στοιχεία αυτής της εβδομάδας έδειξαν ότι η οικονομία των ΗΠΑ αναπτύχθηκε με ετήσιο ρυθμό 1,3% το πρώτο τρίμηνο, από 3,4% το τέταρτο τρίμηνο του 2023. Ένα βασικό τεστ για την ισχύ της οικονομίας και για τις αγορές έρχεται με τη δημοσίευση στις 7 Ιουνίου της μηνιαίας έκθεσης για τις θέσεις εργασίας στις ΗΠΑ.

Μεταξύ των εταιρειών που μετέχουν στον δείκτη Dow Jones Transportation, τις μεγαλύτερες απώλειες από την αρχή του χρόνου καταγράφουν η εταιρεία ενοικίασης αυτοκινήτων Avis Budget – 37%, η εταιρεία φορτηγών J.B. Hunt Transport – 21 % και η American Airlines  -17%. Μόνο τέσσερις από τις 20 μετοχές του δείκτη έχουν ξεπεράσει σε επιδόσεις τον S&P 500 μέχρι στιγμής φέτος.

Ο Μάθιου Μίσκιν, επικεφαλής στρατηγικής επενδύσεων στο John Hancock Investment Management, εξηγεί ότι θα μπορούσε να είναι πιο δύσκολο για την ευρύτερη αγορά να φτάσει σημαντικά υψηλότερα, εκτός εάν οι μεταφορές «βάλουν μπρος τη μηχανή».

Ωστόσο δεν συμμερίζονται όλοι οι επενδυτές την άποψη ότι ο δείκτης αντανακλά την ευρύτερη οικονομία.Ο δείκτης είναι σταθμισμένος με βάση τις τιμές, όπως ο βιομηχανικός δείκτης Dow – σε αντίθεση με τη στάθμιση με βάση την αγοραία αξία όπως πολλοί δείκτες – και περιλαμβάνει μόνο 20 μετοχές.

H έκθεση για τις προσλήψεις

Οι επενδυτές αναμένουν στο τέλος της εβδομάδας την έκθεση για τις προσλήψεις πλην του αγροτικού τομέα για να σχηματίσουν εικόνα για την αγορά εργασίας. Οι οικονομολόγοι που μετέχουν στη δημοσκόπηση του Bloomberg προβλέπουν ότι θα διαμορφωθούν στις 190.000 το μήνα Μάιο, σημειώνοντας μια μέτρια αύξηση σε σχέση με τον προηγούμενο μήνα.

Αυτό θα προκαλούσε μια επιβράδυνση της μέσης αύξησης των θέσεων εργασίας τους τελευταίους τρεις μήνες, ενισχύοντας τα στοιχεία ότι η ζήτηση εργασίας εξασθενεί. Το ποσοστό ανεργίας, βάσει χωριστής έρευνας στα νοικοκυριά, αναμένεται να διατηρηθεί στο 3,9%.

Το Υπουργείο Εργασίας θα εκδώσει επίσης στοιχεία για τις κενές θέσεις εργασίας του Μαρτίου την Τρίτη και οι οικονομολόγοι προβλέπουν σχεδόν 8,4 εκατομμύρια κενές θέσεις εργασίας – ελαφρώς χαμηλότερες από τον προηγούμενο μήνα. Οι κενές θέσεις συνεχίζουν να μειώνονται, καθώς οι εργοδότες έχουν μεγαλύτερη επιτυχία στην κάλυψη θέσεων εργασίας, καθώς η αγορά εργασίας γίνεται πιο ισορροπημένη.

Πετρέλαιο

Οι χώρες μέλη του ΟΠΕΚ+ αποφάσισαν την παράταση της μείωσης της παραγωγής και το 2025, καθώς ο οργανισμός επιδιώκει να στηρίξει την αγορά εν μέσω ανησυχιών για την παγκόσμια ζήτηση, υψηλών επιτοκίων και αυξανόμενης αντίπαλης παραγωγής από τις ΗΠΑ.

Οι τιμές του πετρελαίου διαπραγματεύονται κοντά στα 80 δολάρια το βαρέλι, κάτω από αυτό που χρειάζονται πολλά μέλη του ΟΠΕΚ+ για να εξισορροπήσουν τον προϋπολογισμό τους, όπως αναφέρει το Reuters. Οι ανησυχίες για την αργή αύξηση της ζήτησης από τον κορυφαίο εισαγωγέα πετρελαίου, την Κίνα, έχουν επηρεάσει τις τιμές παράλληλα με την αύξηση των αποθεμάτων πετρελαίου στις ανεπτυγμένες οικονομίες.

Η προσοχή του ομίλου έχει στραφεί στην ισορροπία προσφοράς-ζήτησης εν μέσω της εποχικής έναρξης της καλοκαιρινής περιόδου οδήγησης και του τέλους της συντήρησης των διυλιστηρίων στον μεγαλύτερο εισαγωγέα αργού στον κόσμο, την Κίνα, όπως σημειώνει το CNBC. Οι απόψεις των θεσμών αποκλίνουν έντονα, με την τελευταία μηνιαία έκθεση του ΟΠΕΚ για την αγορά πετρελαίου του Μαΐου να προβλέπει αύξηση της ζήτησης κατά 2,25 εκατομμύρια βαρέλια ανά ημέρα φέτος. Η έκθεση του Διεθνούς Οργανισμού Ενέργειας (IEA)  για την αγορά πετρελαίου του περασμένου μήνα διαφωνεί και προβλέπει  αύξηση της ζήτησης μόλις κατά 1,06 εκατ. βαρέλια ανά ημέρα.

Τα μέλη του ΟΠΕΚ+ μειώνουν επί του παρόντος την παραγωγή τους κατά 5,86 εκατομμύρια βαρέλια την ημέρα (bpd), ή περίπου το 5,7% της παγκόσμιας ζήτησης.

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Wall Street