Η «Γραμμή (the Line)», όπως έχει ονομαστεί, είναι στην πραγματικότητα μια μεγαλούπολη που αποτελείται από δύο ουρανοξύστες που αρχικά προορίζονταν να εκτείνονται για 170 χιλιόμετρα, με στόχο τελικά να στεγάσουν εννέα εκατομμύρια ανθρώπους, σύμφωνα με το Business Insider (BI).
Σαουδική Αραβία: Βγαίνει στις αγορές για να χρηματοδοτήσει έλλειμμα και Όραμα 2030
Οι αξιωματούχοι το έχουν αποκαλέσει «αρχιτεκτονικό αριστούργημα» και «επανάσταση στην αστική ζωή».
Αν και πρόσφατες αναφορές δείχνουν ότι τα σχέδια έχουν μειωθεί, τα 2,4 χιλιόμετρα που πρόκειται να κατασκευαστούν θα είναι η μεγαλύτερη γραμμική πόλη που υπάρχει εάν ολοκληρωθεί.
Ως έννοια, η γραμμική ζωή δεν είναι κάτι νέο.
Φιλόδοξο, όχι επαναστατικό
«Είναι φιλόδοξο, αλλά όχι επαναστατικό», δήλωσε στο Business Insider ο Anirban Adhya, καθηγητής Αρχιτεκτονικής και Αστικού Σχεδιασμού στο Τεχνολογικό Πανεπιστήμιο Lawrence.
Μετά τη Βιομηχανική Επανάσταση, πολλοί πολεοδόμοι κοίταξαν σε εναλλακτικές πολεοδομικές διατάξεις για να αντιμετωπίσουν τους αυξανόμενους πληθυσμούς.
Ο Ισπανός αρχιτέκτονας Arturo Soria πιστώνεται ευρέως με το σχεδιασμό της πρώτης γραμμικής πόλης, “La Ciudad Lineal”, το 1882 στα περίχωρα της Μαδρίτης. Περίπου σαράντα χρόνια αργότερα, το 1924, ο διάσημος Γαλλοελβετός αρχιτέκτονας Le Corbusier προσέφερε μια άλλη ριζοσπαστική εναλλακτική λύση με το “Ville Radieuse”, μια γραμμική, διατεταγμένη μητρόπολη γεμάτη πράσινο.
Ο σοβιετικός πολεοδόμος Mikhail Okhitovich στάλθηκε σε ένα γκουλάγκ το 1930 για την «οικονομικά παραλυτική» πρότασή του να μετατρέψει την πόλη του Magnitogorsk σε οκτώ λωρίδες που μοιάζουν με κορδέλα και συγκλίνουν σε ένα εργοστάσιο.
«Είναι σύνηθες για τους πολεοδόμους να επιχειρηματολογούν για ένα νέο μέλλον ως αντίδραση σε αυτό που ισχυρίζονται ότι είναι μια «μη βιώσιμη», υπάρχουσα κατάσταση της εποχής τους. Η γραμμή στο Neom δεν διαφέρει», δήλωσε ο Adhya.
Η εστίαση στην ευκολία και τις υπηρεσίες που είναι προσβάσιμες δείχνει επίσης πολλά υποσχόμενη, δήλωσε ο Adhya, επισημαίνοντας επιτυχημένα παραδείγματα που βρίσκονται ήδη σε εξέλιξη σε πόλεις όπως το Παρίσι και το Πόρτλαντ.
Σε «μικρότερα κομμάτια και κομμάτια», η γραμμική δομή του The Line θα μπορούσε να λειτουργήσει, δήλωσε ο Adhya.
«Μειλίχιο και μονότονο»
Ενώ ορισμένες πρακτικές πλευρές της δομής έχουν δυνατότητες, όλοι οι ειδικοί με τους οποίους μίλησε το BI είδαν θεμελιώδη ζητήματα με τη βιωμένη εμπειρία μέσα στις γραμμικές πόλεις.
“Η γραμμή θα μπορούσε να είναι ένα συναρπαστικό μέρος για να επισκεφθείτε και να βιώσετε, αλλά δεν είμαι ακόμα σίγουρος για το αν οι άνθρωποι έχουν σχεδιαστεί για να ζουν σε μια τόσο άκαμπτη και κανονιστική δομή”, δήλωσε η Καναδή αρχιτέκτονας, Μοna Lovgreen.
“Οι περισσότερες πόλεις έχουν πλεονασμό δικτύου, όπου υπάρχουν πολλές επιλογές εάν μπλοκαριστεί μια συγκεκριμένη σύνδεση ή διασταύρωση. Μια γραμμική πόλη μπορεί να μην έχει αυτή τη δυνατότητα», εξήγησε ο Lovgreen.
Τέλος, παρά τις διακηρύξεις της The Line για βιωσιμότητα, οι τεράστιοι καθρέφτες τοίχοι της θα μπορούσαν να είναι επιβλαβείς οικολογικά τόσο από την άποψη της περιττής αύξησης θερμότητας εντός της δομής όσο και από την άποψη της μεταναστευτικής διαδρομής δισεκατομμυρίων πουλιών.
«Ποιος θα ήθελε να ζήσει;»
Αλλά το μεγάλο ζήτημα, σύμφωνα με τον John Gold, καθηγητή αστικής ιστορικής γεωγραφίας στο πανεπιστήμιο του Oxford, είναι «ποιος θα ήθελε πραγματικά να ζήσει σε μια τέτοια “πόλη”;».
«Αυτά τα σχήματα, και το σαουδαραβικό είναι ένα κλασικό παράδειγμα, χαρτογραφούν ένα ουτοπικό μέλλον υψηλής τεχνολογίας, αλλά ποτέ δεν ασχολούνται με τους ανθρώπους όπως πραγματικά είναι. Κατά τη γνώμη μου, τα γραμμικά σχέδια πόλεων είναι καλύτερα να παραμείνουν ως ασκήσεις σχεδιασμού για τριτοετείς φοιτητές αρχιτεκτονικής», δήλωσε ο Gold.
Latest News
Ο Ινδός μεγιστάνας Γκαουτάμ Αντάμι κατηγορείται για απάτη στις ΗΠΑ
Ο Γκαουτάμ Αντάνι κατηγορήθηκε με άλλους κατηγορούμενους στη Νέα Υόρκη για φερόμενη απάτη πολλών δισ. δολαρίων
Στην αντεπίθεση οι Βρυξέλλες κατά του Πεκίνου - Προαπαιτούμενα για τις κινεζικές επενδύσεις στην Ε.Ε.
Σκληραίνουν τη στάση τους οι Βρυξέλλες απέναντι στο Πεκίνο - Τα κριτήρια που βάζει τώρα η Ευρώπη στις κινεζικές εταιρείες
Η McDonald's θέλει να συνεχίσει τις προσφορές και το 2025
Η McDonald's επεξεργάζεται μια προσφορά «αγόρασε ένα πάρε ένα ακόμη» η οποία θα ξεκινήσει στις ΗΠΑ
«Μυρίζει» συμβιβασμός για τους αντιπροέδρους της Κομισιόν
Κορυφώνονται σήμερα στο Ευρωκοινοβούλιο οι διαπραγματεύσεις των ευρωομάδων για τη συμφωνία έγκρισης των έξι εκτελεστικών αντιπροέδρων της Κομισιόν
«Διαζύγιο» του CNBC από τον αμερικανικό γίγαντα των ΜΜΕ Comcast - Η νέα εταιρεία
Η Comcast είναι η πρώτη εταιρεία ΜΜΕ στις ΗΠΑ που προχωρά σε διαχωρισμό της καλωδιακής της τηλεόρασης
Σε τεντωμένο σκοινί οι σιδηρόδρομοι στη Γερμανία
Οι Γερμανικοί Σιδηρόδρομοι θα ήθελαν πολύ να είναι και πάλι στην ώρα τους. Η διάλυση της συγκυβέρνησης δεν βοηθάει
H Ford κόβει 4.000 θέσεις εργασίας στην Ευρώπη
Η αμερικανική Ford κατηγορεί την ΕΕ για απουσία ενός σαφούς προγράμματος πολιτικής για την προώθηση της ηλεκτροκίνησης,
Πώς θα αντιδράσει η Fed στη «δεύτερη φορά» Τραμπ - Τι δείχνει δημοσκόπηση του Reuters
Οι οικονομικές πολιτικές του Τραμπ εκτιμάται ότι θα αναζωπυρώσουν τις πληθωριστικές πιέσεις - Τι βλέπουν οικονομολόγοι για την στρατηγική της Fed
Volkswagen: Πόσους μισθούς θυσιάζουν οι εργαζόμενοι για να γλιτώσουν απολύσεις
Το συνδικάτο IG Metall και το εργατικό συμβούλιο της Volkswagen υπέβαλαν την Τετάρτη την πρόταση για μείωση του κόστους εργασίας
Πάνω από τον στόχο του 2% επέστρεψε ο πληθωρισμός στη Βρετανία
Η εκτίναξη των τιμών στη Βρετανία περιορίζει τις προσδοκίες της αγορές για νέα μείωση των επιτοκίων τον Δεκέμβριο