Ο πληθωρισμός υποχωρεί παγκοσμίως και οι καταναλωτές έχουν μεγαλύτερο περιθώριο για να καλύψουν τις βασικές τους ανάγκες, κυρίως τις διατροφικές. Αυτό δείχνει η νέα παγκόσμια έρευνα της εδρεύουσας στη Γαλλία εταιρείας οικονομικών μελετών Kantar, η οποία ανέλυσε τις εμπορικές συναλλαγές που έγιναν πέρυσι και αφορούν 460 δισεκατομμύρια επώνυμα προϊόντα σε 62 αγορές του πλανήτη που συγκεντρώνουν το 76% του παγκόσμιου πληθυσμού και συνεισφέρουν κατά 86% στη διαμόρφωση του παγκόσμιου ΑΕΠ.
Το βασικό συμπέρασμα της έρευνας είναι ότι το 2023, χάρη στην υποχώρηση του μέσου πληθωρισμού στο 4% από 8,4% που ήταν το 2022 σε παγκόσμια κλίμακα, τα νοικοκυριά αύξησαν τις αγορές καταναλωτικών αγαθών εκμεταλλευόμενα την ενίσχυση ή τέλος πάντων την ανάσχεση της διαδικασίας συρρίκνωσης της αγοραστικής τους δύναμης. Διότι σε πολλές, κυρίως Δυτικές χώρες που κάλυψε η έρευνα, οι κυβερνήσεις αποφάσισαν ή ενθάρρυναν αυξήσεις μισθών σχεδόν ανάλογες με τον πληθωρισμό.
Politico: Γιατί δεν υπάρχει ενιαία αγορά για Coca Cola και Nutella – Οι διαφορές στις τιμές
Έτσι, για πρώτη φορά η μέση δαπάνη ανά νοικοκυριό για την αγορά τροφίμων ξεπέρασε τα 1.000 δολάρια ετησίως. Πρόκειται για μια αύξηση που πλησιάζει σε ποσοστό το 60% συγκριτικά με αντίστοιχη έρευνα που είχε διενεργήσει η Kantar το 2013, πριν από μια δεκαετία δηλαδή.
Πρόκειται βέβαια για ονομαστικό ρεκόρ δαπανών και για ονομαστικά ποσοστά αύξησης των δαπανών, καθώς οι ερευνητές δεν συνυπολογίζουν τη σαφώς μεγαλύτερη αγοραστική αξία που είχε πριν από 10 χρόνια το δολάριο ή οποιοδήποτε άλλο νόμισμα που μετατρέπεται σε δολάριο για τις ανάγκες της έρευνας.
Η Coca-Cola στον θρόνο της
Είναι η 12η χρονιά που η Kantar διεξάγει ανάλογης κλίμακας καταναλωτική έρευνα. Και για 12η χρονιά η αμερικανική εταιρεία Coca Cola βρίσκεται στην κορυφή των πωλήσεων και αναδεικνύεται ως η επωνυμία που προτιμάται από τους περισσότερους ανθρώπους στον κόσμο. Οι καταναλωτές αγόρασαν την χρονιά που πέρασε σχεδόν 8,3 δισ. συσκευασίες Coca Cola από τα ράφια των καταστημάτων τροφίμων, από τα περίπτερα ή από οπουδήποτε πωλείται το δημοφιλές αναψυκτικό, σύμφωνα με την έρευνα που δόθηκε τη Δευτέρα στη δημοσιότητα.
H Coca Cola κάθεται ακλόνητη στο θρόνο της, όμως ένα άλλο αναψυκτικό εμφάνισε πέρυσι την ταχύτερη ανάπτυξη. Πρόκειται για το Red Bull, που κατέγραψε αύξηση των πωλήσεών του κατά 17,8% και έφθασε τις 1,43 δισεκατομμύρια πωλήσεις, «κυρίως χάρη στην απήχηση που είχε στους καταναλωτές νέων αγορών, όπως είναι η Βραζιλία, η ηπειρωτική Κίνα, η Γαλλία, η Γερμανία και οι Ηνωμένες Πολιτείες», όπως σημειώνεται στο ανακοινωθέν της Kantar.
Καφεΐνη και υγιεινή
Ένα από τα συμπεράσματα της έρευνας είναι ότι οι καταναλωτές έχουν γίνει πιο πρόθυμοι να καταναλώσουν ροφήματα που περιέχουν καφεΐνη. «Η κατανάλωση στιγμιαίου καφέ κατέγραψε αύξηση της τάξεως του 1,5% σε ένα χρόνο, προσελκύοντας 30,2 εκατ. καταναλωτές»,
υπογραμμίζουν οι ερευνητές. Αύξηση 1,2% σημείωσαν τα ενεργειακά ροφήματα και εν γένει αυτά που προορίζονται για την ενυδάτωση του οργανισμού και την ανάκτηση δυνάμεων μετά την άθληση.
Μετά την Coca Cola, το δεύτερο βάθρο των νικητών της καθημερινής κατανάλωσης καταλαμβάνει η Colgate και τα προϊόντα της που προορίζονται για την υγιεινή του στόματος και των δοντιών με 4.430 δισεκατομμύρια CRP (Consumer Reach Points) – πρόκειται για ένα δείκτη που βασίζεται στα ποσοστά διείσδυσης στην αγορά και τη συχνότητα της αγοράς του προϊόντος. Μια αξιοσημείωτη αποκλειστικότητα της Colgate είναι το ότι πρόκειται για τη μοναδική επωνυμία προϊόντων ευρείας κατανάλωσης που προτιμά και αγοράζει περισσότερος από το μισό πληθυσμό στον πλανήτη!
Την Coca Cola και την Colgate ακολουθούν σε CRP εν γένει σε πωλήσεις οι επωνυμίες Maggi, Omo και Knorr. Αυτές συγκροτούν την πεντάδα των ηγετιδών επωνυμιών ευρείας κατανάλωσης στον πλανήτη.
Οι ειδικοί αναλυτές της Kantar παρατηρούν ότι τα αναψυκτικά και τα ροφήματα, όπως επίσης και τα προϊόντα καθημερινής υγιεινής, έχουν επωφεληθεί περισσότερο από την υποχώρηση του πληθωρισμού συγκριτικά με τα τρόφιμα. Οι δαπάνες των καταναλωτών για τα προϊόντα αυτά εμφάνισαν αύξηση κατά 4% κατά μέσον όρο σε ένα χρόνο. Παρέμειναν σταθερές δηλαδή σε πραγματική αξία, αν υπολογίσει κανείς ότι ο πληθωρισμός σε παγκόσμια κλίμακα αυξήθηκε το 2023 κατά 4%.
Καρτεσιανοί Ευρωπαίοι
Εν τέλει τα παγκόσμια brands, τα επώνυμα προϊόντα που μπορεί να βρει κανείς στα ράφια των σούπερ μάρκετ και των άλλων καταστημάτων λιανικής σε κάθε γωνιά της γης, κατάφεραν την χρονιά που πέρασε να διατηρήσουν μερίδιο 30% των συνολικών δαπανών των καταναλωτών.
Ωστόσο, οι δαπάνες για την αγορά τροφίμων ιδιωτικής ετικέτας ή τοπικών επωνυμιών που πωλούνται με μεγάλη έκπτωση κατέγραψαν αύξηση 10,3%. Τα προϊόντα αυτά αύξησαν το μερίδιό τους στο 16% παγκοσμίως, ενώ στις αγορές της Δυτικής Ευρώπης κατέχουν ήδη μερίδιο 24,5% και απειλούν τις παγκόσμιες φίρμες. Είναι γνωστό όμως ότι οι Δυτικοευρωπαίοι είναι οι πιο δύσπιστοι και απαιτητικοί καταναλωτές: «Dubito ergo cogito, cogito ergo sum», δηλαδή «Αμφιβάλλω άρα σκέφτομαι, σκέφτομαι άρα υπάρχω». Ο Καρτέσιος ήταν Γάλλος εξάλλου…
Latest News
Tέλος στην τηλεργασία βάζει η JP Morgan - Ζητά να επιστρέψουν όλοι πίσω στα γραφεία
Μεγάλες οι αντιδράσεις των εργαζομένων - Ποια θέματα θέτουν υπόψη της εταιρείας (JP Morgan), η οποία...έκλεισε τα σχόλια στη σχετική ανάρτηση
Πυρκαγιές και δασμοί - Η διπλή απειλή για τον κλάδο κατασκευών στην Καλιφόρνια
Οι μεγάλες φωτιές που κατακαίνε την Καλιφόρνια και το Λος Αντζελες θέτουν νέα δεδομένα στον κλάδο των κατασκευών
Στις στάχτες το Λος Άντζελες - Ετοιμάζει «σχέδιο Μάρσαλ» για ανοικοδόμηση ενόψει Ολυμπιακών 2028
Ο κυβερνήτης της Καλιφόρνια μίλησε στο NBC για τα σχέδιά του σχετικά με την ανοικοδόμηση του Λος Άντζελες στον απόηχο των πυρκαγιών
Κατρακυλά η δημοτικότητα του Μακρόν στη Γαλλία - Ο Μπαϊρού προσπαθεί να μη γίνει Μπαρνιέ
Η Γαλλία βρίσκεται σε μια ιδιαίτερα δύσκολη κατάσταση με τα οικονομικά της - Οι επόμενες κινήσεις Μπαϊρού
Το Ιράν αναζητά «θεραπεία - σοκ» μετά τα πλήγματα - Το δίλημμα με Τραμπ και πυρηνικά
Το Ιράν είναι πιο αδύναμο και πιο ευάλωτο από ό,τι ήταν εδώ και χρόνια, αφού υπέστη μια σειρά από μεγάλα πλήγματα.
Νέα εποχή στις σχέσης Κίνας - Σερβίας - Ξεκίνησαν οι πτήσεις Σαγκάη - Βελιγράδι
Το δρομολόγιο Σαγκάη - Βελιγράδι θα εκτελείται από την Air Serbia δύο φορές την εβδομάδα συνδέοντας απευθείας Σερβία και Κίνα
«Αντάρτικο» από τους υπαλλήλους της JP Morgan για την επιστροφή στο γραφείο
Ο διευθύνων σύμβουλος της JP Morgan, Τζέιμι Ντίμον, είναι ένθερμος υποστηρικτής της επιστροφής στο γραφείο
Nippon Steel - U.S. Steel παίζουν το τελευταίο τους χαρτί για την εξαγορά
Ο αμερικανός πρόεδρος μπλόκαρε την προγραμματισμένη εξαγορά της U.S. Steel από τη Nippon Steel για λόγους εθνικής ασφάλειας
Το παγκόσμιο ράλι τιμών στα ακίνητα στο Ντουμπάι δείχνει σημάδια πίεσης
Σχεδόν το 1/5 των κατοικιών στο Ντουμπάι εκτιμάται ότι ξεπερνά το 1 εκατ. δολάρια σε αξία, σύμφωνα με την εταιρεία ακινήτων Knight Frank
Μικρότερες διακοπές ρεύματος στην Yπερδνειστερία - Σε 3 απο 8 ώρες οι διακοπές του ηλεκτρικού
Η ρωσική Gazprom δήλωσε ότι δεν θα στείλει φυσικό αέριο στη Μολδαβία, επικαλούμενη «οφειλές της Μολδαβίας ύψους 709 εκατομμυρίων δολαρίων»