Ο πληθωρισμός υποχωρεί παγκοσμίως και οι καταναλωτές έχουν μεγαλύτερο περιθώριο για να καλύψουν τις βασικές τους ανάγκες, κυρίως τις διατροφικές. Αυτό δείχνει η νέα παγκόσμια έρευνα της εδρεύουσας στη Γαλλία εταιρείας οικονομικών μελετών Kantar, η οποία ανέλυσε τις εμπορικές συναλλαγές που έγιναν πέρυσι και αφορούν 460 δισεκατομμύρια επώνυμα προϊόντα σε 62 αγορές του πλανήτη που συγκεντρώνουν το 76% του παγκόσμιου πληθυσμού και συνεισφέρουν κατά 86% στη διαμόρφωση του παγκόσμιου ΑΕΠ.

Το βασικό συμπέρασμα της έρευνας είναι ότι το 2023, χάρη στην υποχώρηση του μέσου πληθωρισμού στο 4% από 8,4% που ήταν το 2022 σε παγκόσμια κλίμακα, τα νοικοκυριά αύξησαν τις αγορές καταναλωτικών αγαθών εκμεταλλευόμενα την ενίσχυση ή τέλος πάντων την ανάσχεση της διαδικασίας συρρίκνωσης της αγοραστικής τους δύναμης. Διότι σε πολλές, κυρίως Δυτικές χώρες που κάλυψε η έρευνα, οι κυβερνήσεις αποφάσισαν ή ενθάρρυναν αυξήσεις μισθών σχεδόν ανάλογες με τον πληθωρισμό.

Politico: Γιατί δεν υπάρχει ενιαία αγορά για Coca Cola και Nutella – Οι διαφορές στις τιμές

Έτσι, για πρώτη φορά η μέση δαπάνη ανά νοικοκυριό για την αγορά τροφίμων ξεπέρασε τα 1.000 δολάρια ετησίως. Πρόκειται για μια αύξηση που πλησιάζει σε ποσοστό το 60% συγκριτικά με αντίστοιχη έρευνα που είχε διενεργήσει η Kantar το 2013, πριν από μια δεκαετία δηλαδή.

Πρόκειται βέβαια για ονομαστικό ρεκόρ δαπανών και για ονομαστικά ποσοστά αύξησης των δαπανών, καθώς οι ερευνητές δεν συνυπολογίζουν τη σαφώς μεγαλύτερη αγοραστική αξία που είχε πριν από 10 χρόνια το δολάριο ή οποιοδήποτε άλλο νόμισμα που μετατρέπεται σε δολάριο για τις ανάγκες της έρευνας.

Η Coca-Cola στον θρόνο της

Είναι η 12η χρονιά που η Kantar διεξάγει ανάλογης κλίμακας καταναλωτική έρευνα. Και για 12η χρονιά η αμερικανική εταιρεία Coca Cola βρίσκεται στην κορυφή των πωλήσεων και αναδεικνύεται ως η επωνυμία που προτιμάται από τους περισσότερους ανθρώπους στον κόσμο. Οι καταναλωτές αγόρασαν την χρονιά που πέρασε σχεδόν 8,3 δισ. συσκευασίες Coca Cola από τα ράφια των καταστημάτων τροφίμων, από τα περίπτερα ή από οπουδήποτε πωλείται το δημοφιλές αναψυκτικό, σύμφωνα με την έρευνα που δόθηκε τη Δευτέρα στη δημοσιότητα.

H Coca Cola κάθεται ακλόνητη στο θρόνο της, όμως ένα άλλο αναψυκτικό εμφάνισε πέρυσι την ταχύτερη ανάπτυξη. Πρόκειται για το Red Bull, που κατέγραψε αύξηση των πωλήσεών του κατά 17,8% και έφθασε τις 1,43 δισεκατομμύρια πωλήσεις, «κυρίως χάρη στην απήχηση που είχε στους καταναλωτές νέων αγορών, όπως είναι η Βραζιλία, η ηπειρωτική Κίνα, η Γαλλία, η Γερμανία και οι Ηνωμένες Πολιτείες», όπως σημειώνεται στο ανακοινωθέν της Kantar.

Καφεΐνη και υγιεινή

Ένα από τα συμπεράσματα της έρευνας είναι ότι οι καταναλωτές έχουν γίνει πιο πρόθυμοι να καταναλώσουν ροφήματα που περιέχουν καφεΐνη. «Η κατανάλωση στιγμιαίου καφέ κατέγραψε αύξηση της τάξεως του 1,5% σε ένα χρόνο, προσελκύοντας 30,2 εκατ. καταναλωτές»,

υπογραμμίζουν οι ερευνητές. Αύξηση 1,2% σημείωσαν τα ενεργειακά ροφήματα και εν γένει αυτά που προορίζονται για την ενυδάτωση του οργανισμού και την ανάκτηση δυνάμεων μετά την άθληση.

Μετά την Coca Cola, το δεύτερο βάθρο των νικητών της καθημερινής κατανάλωσης καταλαμβάνει η Colgate και τα προϊόντα της που προορίζονται για την υγιεινή του στόματος και των δοντιών με 4.430 δισεκατομμύρια CRP (Consumer Reach Points) – πρόκειται για ένα δείκτη που βασίζεται στα ποσοστά διείσδυσης στην αγορά και τη συχνότητα της αγοράς του προϊόντος. Μια αξιοσημείωτη αποκλειστικότητα της Colgate είναι το ότι πρόκειται για τη μοναδική επωνυμία προϊόντων ευρείας κατανάλωσης που προτιμά και αγοράζει περισσότερος από το μισό πληθυσμό στον πλανήτη!

Την Coca Cola και την Colgate ακολουθούν σε CRP εν γένει σε πωλήσεις οι επωνυμίες Maggi, Omo και Knorr. Αυτές συγκροτούν την πεντάδα των ηγετιδών επωνυμιών ευρείας κατανάλωσης στον πλανήτη.

Οι ειδικοί αναλυτές της Kantar παρατηρούν ότι τα αναψυκτικά και τα ροφήματα, όπως επίσης και τα προϊόντα καθημερινής υγιεινής, έχουν επωφεληθεί περισσότερο από την υποχώρηση του πληθωρισμού συγκριτικά με τα τρόφιμα. Οι δαπάνες των καταναλωτών για τα προϊόντα αυτά εμφάνισαν αύξηση κατά 4% κατά μέσον όρο σε ένα χρόνο. Παρέμειναν σταθερές δηλαδή σε πραγματική αξία, αν υπολογίσει κανείς ότι ο πληθωρισμός σε παγκόσμια κλίμακα αυξήθηκε το 2023 κατά 4%.

Καρτεσιανοί Ευρωπαίοι

Εν τέλει τα παγκόσμια brands, τα επώνυμα προϊόντα που μπορεί να βρει κανείς στα ράφια των σούπερ μάρκετ και των άλλων καταστημάτων λιανικής σε κάθε γωνιά της γης, κατάφεραν την χρονιά που πέρασε να διατηρήσουν μερίδιο 30% των συνολικών δαπανών των καταναλωτών.

Ωστόσο, οι δαπάνες για την αγορά τροφίμων ιδιωτικής ετικέτας ή τοπικών επωνυμιών που πωλούνται με μεγάλη έκπτωση κατέγραψαν αύξηση 10,3%. Τα προϊόντα αυτά αύξησαν το μερίδιό τους στο 16% παγκοσμίως, ενώ στις αγορές της Δυτικής Ευρώπης κατέχουν ήδη μερίδιο 24,5% και απειλούν τις παγκόσμιες φίρμες. Είναι γνωστό όμως ότι οι Δυτικοευρωπαίοι είναι οι πιο δύσπιστοι και απαιτητικοί καταναλωτές: «Dubito ergo cogito, cogito ergo sum», δηλαδή «Αμφιβάλλω άρα σκέφτομαι, σκέφτομαι άρα υπάρχω». Ο Καρτέσιος ήταν Γάλλος εξάλλου…

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Διεθνή