
Υψηλότερα κέρδη φέρνει στην Maersk την δεύτερη σε μέγεθος ναυτιλιακή εταιρεία στο κόσμο η συνεχιζόμενη διαταραχή στην Ερυθρά Θάλασσα. Η Δανική εταιρεία αναθεώρησε επί το θετικότερο τις προβλέψεις της για τα κέρδη στο δεύτερο εξάμηνο καθώς η παράκαμψη της Ερυθράς Θάλασσας και η άνοδο της ζήτησης σε εμπορεύματα, σε συνδυασμό με τις καθυστερήσεις στα λιμάνια οδηγεί στην ανάγκη αξιοποίησης περισσοτέρων πλοίων που δεν υπάρχουν με αποτέλεσμα την άνοδο των ναύλων.
Maersk: Σε πτώση μετά την αναστολή της επαναγοράς μετοχών
Σε σημείωμα της προς του επενδυτές για την πορεία των κερδών το 2024 η Maersk αναφέρει ότι «λόγω της συνεχιζόμενης ισχυρής ζήτησης στην αγορά εμπορευματοκιβωτίων και των διαταραχών που προκαλεί η συνεχιζόμενη κρίση στην Ερυθρά Θάλασσα, η A.P. Møller – Mærsk A/S (APMM) βλέπει τώρα επίσης ενδείξεις περαιτέρω συμφόρησης των λιμένων, ιδίως στην Ασία και τη Μέση Ανατολή, και πρόσθετης αύξησης των ναύλων εμπορευματοκιβωτίων. Η εξέλιξη αυτή συσσωρεύεται σταδιακά και αναμένεται να συμβάλει σε ισχυρότερες οικονομικές επιδόσεις κατά το δεύτερο εξάμηνο του 2024»
Με βάση αυτές τις εξελίξεις, η APMM αναβαθμίζει τις προβλέψεις της για το σύνολο του 2024 και αναμένει πλέον υποκείμενα EBITDA 7 έως 9 δισ. δολάρια και EBIT 1 έως 3 δισ. δολάρια (έναντι 4 έως 6 δισ. δολ. και -2 έως 0 δισ. δολάρια, αντίστοιχα των προηγούμενων εκτιμήσεων) και ελεύθερες ταμειακές ροές τουλάχιστον 1 δισ. δολάρια (προηγουμένως τουλάχιστον -2 δισ. δολ.).
Οι συνθήκες στο θαλάσσιο εμπόριο εξακολουθούν να υπόκεινται σε μεγαλύτερη από την κανονική μεταβλητότητα, δεδομένης της απρόβλεπτης κατάστασης στην Ερυθρά Θάλασσα και της έλλειψης σαφήνειας σχετικά με τη μελλοντική προσφορά και ζήτηση, συμπληρώνει η Maersk, η οποία θα δημοσιεύσει τα αποτελέσματα του β’ τριμήνου στις 7 Αυγούστου 2024.
Τι εκτιμά η Intermodal
Η εκτροπή των πλοίων από την Ερυθρά Θάλασσα λόγω των συνεχιζόμενων συγκρούσεων έχει επηρεάσει σημαντικά τα δρομολόγια των πλοίων σημειώνει σε μια ανάλυση του ο ναυλομεσιτικός οίκος Intermodal. Η εναλλακτική διαδρομή γύρω από το Ακρωτήριο της Καλής Ελπίδας προσθέτει έως και 2 εβδομάδες στους χρόνους ταξιδιού, διαταράσσοντας τα προγραμματισμένα δρομολόγια και αυξάνοντας την κατανάλωση καυσίμων και το κόστος. Αυτή η αναδρομολόγηση έχει οδηγήσει σε αλυσιδωτές επιπτώσεις, με αποτέλεσμα σημαντικά λιμάνια κόμβους μεταφόρτωσης στην Ευρώπη και την Ασία να παρουσιάζουν σημάδια συμφόρησης επιβραδύνοντας περαιτέρω την κυκλοφορία των εμπορευμάτων. Είναι αξιοσημείωτο ότι οι καθυστερήσεις ελλιμενισμού σε μεγάλα λιμάνια επεκτείνονται έως και επτά ημέρες, ενώ οι χρόνοι παραμονής στη Σαγκάη έχουν φθάσει σε υψηλά επίπεδα 3 ετών. Συνολικά, εκτιμάται ότι η επιδεινούμενη συμφόρηση των λιμένων έχει αφαιρέσει περισσότερο από το 2% της προσφοράς πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων από τον Μάρτιο.
Η κα. Χαρά Γεωργούση της Intermodal επισημαίνει επίσης ότι η ναυτιλιακή βιομηχανία αντιμετωπίζει επίσης λειτουργικές διαταραχές, όπως οι αυξημένες επιθέσεις πειρατών στα ανοικτά της Σομαλίας και οι απειλές για την ασφάλεια στα Στενά του Ορμούζ, που καθιστούν αναγκαία την περαιτέρω προσαρμογή των δρομολογίων. Πέραν των παραπάνω, οι συνθήκες ξηρασίας στον Παναμά έχουν μειώσει τη χωρητικότητα διέλευσης της διώρυγας, επιβάλλοντας περιορισμούς στο βύθισμα και καθυστερώντας περαιτέρω τη διακίνηση φορτίων μεταξύ του Ατλαντικού και του Ειρηνικού ωκεανού. Αυτό έχει αναγκάσει τα πλοία να περιμένουν περισσότερο για να διέλθουν από τη διώρυγα ή να αναζητήσουν εναλλακτικές διαδρομές, γεγονός που αυξάνει τους συνολικούς χρόνους διέλευσης και τη συμφόρηση σε άλλα λιμάνια.
Στο μεταξύ και οι έμποροι φορτώνουν από τώρα περισσότερα προϊόντα ενόψει της παραδοσιακής περιόδους αιχμής, για να μην μείνουν με άδειες αποθήκες την περίοδο των Χριστουγέννων. Πρόκειται για μια συμπεριφορά που θυμίζει στρατηγικές που παρατηρήθηκαν κατά τη διάρκεια της πανδημίας COVID-19, η οποία συμβάλλει στην τρέχουσα αύξηση της ζήτησης πλοίων. Αυτή η προληπτική συμπεριφορά αποθεματοποίησης, που αποσκοπεί στην εξασφάλιση αποθεμάτων για το τελευταίο μέρος του έτους, ιδίως για την περίοδο των διακοπών, επιβαρύνει περαιτέρω ένα ήδη τεταμένο σύστημα, τονίζει η Intermodal.
Το συνδυασμένο αποτέλεσμα αυτών των διαταραχών έχει οδηγήσει σε απότομη αύξηση των ναύλων. Για παράδειγμα, ο ναύλος στη γραμμή Σαγκάη προς Βόρεια Ευρώπη έφτασε τα 3.740 δολάρια ανά TEU στα τέλη Μαΐου, περίπου 20% υψηλότερα από το υψηλότερο επίπεδο που παρατηρήθηκε στα μέσα Ιανουαρίου 2024 και το υψηλότερο επίπεδο που έχει καταγραφεί εκτός της εποχής του COVID.
Αυτή η αύξηση των ναύλων spot συνοδεύεται από αύξηση των ναύλων που καταβάλλουν οι ναυτιλιακές εταιρείες τακτικών γραμμών για να ναυλώσουν πλοία από ανεξάρτητους πλοιοκτήτες.
Όσον αφορά το μέλλον, η ναυτιλιακή αγορά εμπορευματοκιβωτίων αναμένεται να παραμείνει ασταθής, λόγω γεωπολιτικών διαταραχών. Ωστόσο, υπάρχουν ενδείξεις ότι η πρόσφατη έξαρση των τιμών spot μπορεί να αρχίσει να σταθεροποιείται. Με την χωρητικότητα των πλοίων να αναμένεται ότι θα υπερβεί τα 30 εκατομμύρια TEU κατά το δεύτερο εξάμηνο του 2024 και καθώς οι φορτωτές προσαρμόζουν τις συμπεριφορές τους, η αγορά μπορεί να δει μια σταδιακή χαλάρωση της τρέχουσας συμφόρησης.


Latest News

Τι αναμένεται στην Ευρωπαϊκή Εβδομάδα Κρουαζιέρας 2025
Σημαντικές παρουσίες στο πλαίσιο της Ευρωπαϊκής Εβδομάδας Κρουαζιέρας - Τι ετοιμάζει η Διεθνής Ένωση Εταιρειών Κρουαζιέρας (CLIA)

Capital Ship Management: Παγκόσμια πρώτη για τάνκερ με παροχή ηλεκτρικής ενέργειας από ξηράς
Το έργο αυτό συνετέλεσε ώστε τα τάνκερ τύπου Suezmax 155k της Capital, ‘Argeus’, ‘Aristoklis’, ‘Archelaos’, ‘Aristodimos’, ‘Ayrton’, ‘Amor’, που βρίσκονται υπό κατασκευή και θα παραδοθούν μεταξύ 2025 - 2027

Η απόφαση βόμβα για το λιμάνι Βόλου, τα σενάρια της επόμενης ημέρας και μία σύμπτωση…
Το Υπερταμείο για το λιμάνι Βόλου μετά την ακύρωση του διαγωνισμού εξετάζει τα μοντέλα αξιοποίησης της Αλεξανδρούπολης και Καβάλας

Ακυρώνει η κυβέρνηση τον διαγωνισμό για το λιμάνι του Βόλου
Ο διαγωνισμός για την παραχώρηση του λιμανιού του Βόλου που είχε κερδίσει ο ΟΛΘ συμφερόντων Ιβάν Σαββίδη ακυρώνεται - Η ανακοίνωση του Υπερταμείου

Υπηρεσίες του Εφετείου Θεσσαλονίκης θα στεγασθούν στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης
Η σύμβαση μεταξύ ΟΛΘ, Dimera Land & Property Investments και Ελληνικού Δημοσίου προβλέπει τη μακροχρόνια υποπαραχώρηση περίπου 9.000 τ.μ.

Xclusiv: Ποια πλοία πλήτονται απο τους δασμούς Τραμπ σε χάλυβα και αλουμίνιο
Τι αναφέρει ο ναυλομεσιτικός οίκος Xclusiv για τους δασμούς Τραμπ και τις επιπτώσεις στη ναυτιλία

Τι θα αλλάξει από μια συμφωνία για το Ουκρανικό
Οι προβλέψεις για τον αντίκτυπο στις εμπορικές ροές και την αγορά των τάνκερ

Πράσινο φως Τραμπ σε λιμάνι στο Τέξας - Θα διακινεί 1 εκατ. βαρέλια πετρελαίου ημερησίως
Το έργο στο Τέξας θα επιτρέπεη στα γιγάντια δεξαμενόπλοια VLCC να φορτώνουν έως και 85.000 βαρέλια αργού πετρελαίου την ώρα

Υπ. Ναυτιλίας: Η αλήθεια για την ακτοπλοϊκή γραμμή Λαύριο – Αγ. Ευστράτιος – Λήμνος – Καβάλα
Το υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής με ανακοίνωση του παραθέτει τα γεγονότα για τη μη εκτέλεση των δρομολογίων στην ακτοπλοϊκή γραμμή

Ανησυχία για «νέα Τέμπη στο Αιγαίο»
Σε συναγερμό το υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής προκειμένου να αντιμετωπίσει πρακτικές που παραπέμπουν σε «πειρατεία»