Σε λιγότερο από ένα μήνα, ηγέτες από επιχειρήσεις, κυβερνήσεις, την κοινωνία των πολιτών και διεθνείς οργανισμούς θα κατευθυνθούν στην Κίνα για ετήσια συνάντηση που διοργανώνεται από το Παγκόσμιο Οικονομικό Φόρουμ. Μεταξύ πολλών θεμάτων που σχετίζονται με την Κίνα που αναμένεται να συζητηθούν, το εμπόριο είναι πιθανό να έχει εξέχουσα θέση.
Το μεγάλο εμπορικό πλεόνασμα της Κίνας δεν αποτελεί ένδειξη ανανεωμένης ισχύος και αναβαθμισμένης βιομηχανικής ικανότητας. Αντίθετα, το τεράστιο μερίδιο της Κίνας στις παγκόσμιες εξαγωγές (συμπεριλαμβανομένου του 21% των βιομηχανικών εξαγωγών) προέρχεται άμεσα από την αδυναμία της κυβέρνησης να αυξήσει την εγχώρια κατανάλωση μειώνοντας το ποσοστό εγχώριας αποταμίευσης που παραμένει υπερβολικό.
Τις τελευταίες δύο δεκαετίες περίπου, η Κίνα βασιζόταν στον τομέα των ακινήτων για να προωθήσει τις επενδύσεις παγίων περιουσιακών στοιχείων και, συνεπώς, την εγχώρια ζήτηση.
Ενας συνδυασμός ολοένα και πιο χαμηλών αποδόσεων επενδύσεων και εποπτικής καταστολής στους κατασκευαστές ακινήτων έχει πλέον εκθέσει τις μεγάλες μακροοικονομικές ανισορροπίες της Κίνας. Η επανεμφάνιση μεγάλου πλεονάσματος του ισοζυγίου τρεχουσών συναλλαγών είναι σαφές σημάδι αυτού και η κατάσταση έχει επιδεινωθεί με τη μετατόπιση από την υπερβολική εξάρτηση στις επενδύσεις σε ακίνητα στην υπερβολική εξάρτηση από τις επενδύσεις στη μεταποίηση.
Αυτές οι επενδύσεις έχουν δημιουργήσει μεγαλύτερη παραγωγική ικανότητα από αυτή που μπορεί να απορροφήσει η οικονομία της Κίνας. Η εγχώρια κατανάλωση παραμένει πεισματικά χαμηλή και η αποταμίευση είναι πεισματικά υψηλή, επειδή οι κινέζοι καταναλωτές είναι αβέβαιοι για τις οικονομικές προοπτικές. Υπό αυτές τις συνθήκες, η εξωτερική ζήτηση αφήνεται να καλύψει τη χαλάρωση. Η Κίνα δεν εξάγει μόνο περισσότερα βιομηχανικά προϊόντα συνολικά. Τα στέλνει επίσης οπουδήποτε μπορεί. Αυτή η στρατηγική βασίζεται σε έναν κόσμο που δεν υπάρχει πλέον – σε έναν κόσμο που είναι πλήρως αφοσιωμένος στο απεριόριστο ελεύθερο εμπόριο.
Το κινεζικό καθεστώς συνεχίζει να αντιμετωπίζει μόνο τα συμπτώματα και όχι την υποκείμενη αιτία της οικονομικής πρόκλησης. Θα έπρεπε να κάνει ό,τι μπορεί για να αυξήσει την εγχώρια κατανάλωση, αλλά αντ’ αυτού βασίζεται στην εξωτερική ζήτηση. Ο δρόμος μπροστά είναι δύσκολος και η αντιμετώπιση των διαρθρωτικών προβλημάτων της κινεζικής οικονομίας θα απαιτήσει ποικιλία διαφορετικών πολιτικών και προσεγγίσεων. Αλλά η περαιτέρω τόνωση των εξαγωγών δεν είναι μια από αυτές τις λύσεις.
Η Αλίσια Γκαρσία Χερέρο είναι επικεφαλής οικονομολόγος Ασίας-Ειρηνικού στη γαλλική επενδυτική τράπεζα Natixis και ανεξάρτητο μέλος του διοικητικού συμβουλίου του ασφαλιστικού ομίλου AGEAS
Ο Αλέσιο Τέρζι είναι λέκτορας στο University of Cambridge και στο Sciences Po και οικονομολόγος της Κομισιόν
Latest News
Η δημογραφική εικόνα της Θεσσαλίας
Η Θεσσαλία δεν βρίσκεται στην πλέον δυσμενή δημογραφικά θέση συγκρινόμενη με τις λοιπές ελληνικές Περιφέρειες
Ο παράδεισος των θεσμών και η επί γης Ελλάδα
Και μια λέξη: γιατί;
Oι πολιτικές εξελίξεις επιβάρυναν το ταμπλό του Χρηματιστηρίου Αθηνών
Πώς αντέδρασε το Χρηματιστήριο Αθηνών στις πολιτικές εξελίξεις - Οι επενδυτές καλούνται να επιστρατεύσουν την υπομονή τους
Αποζημίωση δανειολήπτη με αναπηρία εξαιτίας καταχρηστικής πρακτικής
Η δικαστική απόφαση που αποτελεί σημαντικό νομικό προηγούμενο στην προστασία των δικαιωμάτων δανειοληπτών και ασθενών
Αναζητώντας την ουσία της Βιωσιμότητας πάνω στην Αχνή Γαλάζια Κουκίδα
Οι παγκόσμιες προκλήσεις της βιωσιμότητας ασκούν πιέσεις στην οικονομία και το επιχειρηματικό περιβάλλον, αλλά ταυτόχρονα ανοίγουν ευκαιρίες για ανάπτυξη και καινοτομία
Η αγορά κρυπτονομισμάτων μαγνητίζει τα βλέμματα
Ο νέος Πρόεδρος των ΗΠΑ αναμένεται να αλλάξει τα πράγματα στα κρυπτονομίσματα
Πώς υπολογίζεται η Υπεύθυνη Καινοτομία;
Μια επιτυχημένη υπεύθυνη καινοτομία συνιστά de facto μια θετική πρόοδο. Παρέχει προστιθέμενη αξία όσον αφορά τον κοινωνικό αντίκτυπο και τη βιώσιμη ανάπτυξη
Ο γερμανικός κίνδυνος
Η αυξανόμενη ανεργία και η δημοσιονομική αμηχανία έπεισαν τελικά την κεντροαριστερή κυβέρνηση της εποχής να προχωρήσει σε ένα κύμα μεταρρυθμίσεων υπέρ της ανάπτυξης
Ψηφιακή πλατφόρμα για τα οχήματα myCAR - Πώς να εκδώσετε ψηφιακή άδεια κυκλοφορίας
Η εκτύπωση των ειδοποιητηρίων γίνεται μέσα από την ψηφιακή πλατφόρμα myCAR της ΑΑΔΕ
Ψηφιακή έκδοση και διαβίβαση παραστατικών διακίνησης (Δ’ Μέρος)
Διαδικασία και τρόπος εφαρμογής της ψηφιακής παρακολούθησης διακίνησης αγαθών